Kauppaan pitäisi lähteä, kauhistuttaa ajatellakin (säästövinkkejä?)
Kauheaa rahanmenoa taas, jogurtti on taas loppu, juusto on loppu, leipä on loppu jne.
Olen huomannut, että esim. jogurtit ja juustot on tosi kalliita ja niitä meillä menee. Mitähän sitä voisi tilalle ostaa?
Höh, ärsyttää kun on niin vähän rahaa käytössä kun olen kotihoidontuella ja pitää kaikki hinnat katsoa tarkasti.
Kommentit (32)
tableteill korvata ruokaa, ellei ole allergiaa! Tästä oli akuutissa (tv) vähän aikaa sitten. Elintarvikkeissa on paljon muutakin hyvää kuina vain se tietty asia, minkä saa myös tabletista. Esim. maidossa d-vitamiini. Pelkkä kalkkitabletti ei sitä korvaa.
Ja useissa onkin. Tiesitkö muuten, että se D-vitamiini maidossa on lähes kokonaan lisättyä? Suomalaisten lehmien maidossa ei paljoa D-vitamiinia ole...
Jätä jugurtti kauppaan.
Osta viiliä ja jatka sitä maidolla (1rkl viiliä tyhjään viilikippoon ja maitoa päälle jotta kippo täyttyy, huoneenlämmössä 1vrk ja viiliksi on muuttunut).
Tee pakastemarjoista, vedestä, sokerista ja perunajauhosta kiisseliä. Mehustakin voi tehdä kiisseliä.
Jätä myös leivät kauppaan ja osta tilalle hiivaa (kuivahiiva on halvempaa kuin tuorehiiva) ja erilaisia jauhoja. Saat edullisia sämpylöitä ja leipiä kun itse teet. Vaihtelua vaikka lisäämällä sämpylätaikinaan porkkanaraastetta tai päälle juustoa.
Mutta siitä suuri osa suomalaisista (eten kin lapset/nuoret) saa d-vitamiinin. Toinen on toki margariini, jonka moni jostain syystä jättää pois leivältä... Mutta MUN POINTTI oli se, että pillereillä ym. ei saisi korvata ravintoa ellei ole terveydellistä syytä!
Vierailija:
Ja useissa onkin. Tiesitkö muuten, että se D-vitamiini maidossa on lähes kokonaan lisättyä? Suomalaisten lehmien maidossa ei paljoa D-vitamiinia ole...
Elintarvikkeista itsestään saa todellakin monenmoista muutakin hyödyllistä kuin just sen yhden aineen mitä siinä on erityisen runsaasti. Kaikista noista ei edes vielä tiedetä.
valmisjugurtit, samoin luonnonjugurtti kalliimpaa. Kyllä ne isot satsit kamalan sokerisia ja säulöntäaineellisia valmisjugurtteja on halpaa ruokaa.
Meillä syödään sitäkin välillä, mutta ei sekään mitään halpaa ole.
itse syön jogurttia ainoastaan aamupalalla, esim. tuota turkkilaista syön pienen lasillisen, johon sekoitan esim. mysliä tai hilloa.
Ongelmana taitaa eniten olla tuo minun ukkokulta, joka lappaa jogurttia naamaansa minkä ehtii. Syö kyllä muutakin, mutta isoon mieheen uppoaa aika paljon tavaraa. Ja juusto on toinen, mille on perso.
t. ap
ps. minulla ei valitettavasti ole enää pakkasessa marjoja, sillä ne on syöty kaikki jo aikaa sitten. ensi kesänä täytyy laittaa enemmän.
jos kerran ruokarahat tiukilla? Luulis nyt aikuisen miehen tajuavan...
Kai se mieskin voi tinkiä omasta kulutuksestaan koko perheen hyväksi ja vähentää sitä jugurtin kittausta.
" Sano sille ukollesi, että lopettaa sen jogurtin kittaamisen." ;)
1 l punaista maitoa
2-4 rkl bulgarian jugurttia (maustamatonta)
Kiehauta maito ja jäähdytä kädenlämpöiseksi. Sekoita jugurtti sileäksi, kaada lämpimän maidon sekaan. Älä koske seokseen kun jugurtti on kaadettu
Anna saeta vedottomassa paikassa esim uunissa yön yli. Uunia voi lämmittää n. 50 c:een ennen kuin laittaa jugurtin seisomaan sinne.
Sitten lisään eri mausteita, esim banaanimössöä, ananasta, persikkaa, hilloa mitä milloinkin. Säilyy viikon verran.
Kannattaa kokeilla, on hyvää.
Noista saa lihaa ja mausteita vaihtelemalla vaikka mitä :). Noihin jogurtteihin ym. haluaisin sanoa että meillä luovuttiin niistä kokonaan hinnan takia. Yksi kalkkitabletti päivässä korvaa myös maidosta ja juustosta saadut kalsiumit, mutta ilman rasvaa- juustohan on tosi rasvaista, etenkin ns. talousjuusto.