vauva 4vk ja äiti baarissa
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos täällä on äitejä jotka olivat kunnolla baarissa (ottavat alkoa ja kotoa ollaan poissa tunteja) vauvan ollessa 0-4vk niin miksi?
Miksi halusit baariin, vaikka kotona oli pieni vastasyntynyt? Oliko kiva juoda ja tanssia, vaikka kotona oli vasta kuukauden tässä maailmassa ollut pieni ihminen? Mistä juttelit? Voiko mikään muu kiinnostaa tuossa vaiheessa?
Itse en voi mitenkään ymmärtää. Miten ketään voi kiinnostaa baarissa yhtikäs mikään jos on vasta synnyttänyt. Ja miten vauvan voi jättää? Minusta se on jotenkin luonnotonta. Äidin vaiston vastaista. Usein vedotaan että onhan lapsella isä jonka kanssa olla, mutta minusta isän merkitys tulee vasta myöhemmin. Isät ON tärkeitä, mutta kaikista tutuin ja turvaa antava imeväisellä on äiti.
Oletko myöhemmin nähnyt baarissa käynnin jotenkin eri valossa? Turhalta?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:17"]
Siis olet kotona joka päivä vauvan kanssa. ..Kyseessä oli siis 0-4 viikon ikäisestä vauvasta!!! Eikö äidit jaksa edes tätä aikaa olla vauvan kanssa. Eikö tuossa vaiheessa vielä riitä lenkki tai kaupassa käynti ilman vauvaa?
[/quote]
Minulle ei riitä. Pää hajoaa. Lapsillani on myös erinomainen isä, joka kantaa hoitovastuun lapsistamme yhdessä. En tajua miksi näet siinä jotain ongelmaa. Ja kyllä, olin ulkona ravintolassa syömässä ja baarissa kun kuopus oli kuukauden ikäinen. Samoin olin vapaa-ajanmatkalla yksin kun kuopus oli alle puoli vuotias. Näin erilaisia me ihmiset olemme.
Vauvan oppiessa juomaan pullosta 6kk iässä menin joulumarkkinoille ja sen jälkeen pubiin. Hyvin se pärjäs isänsä kanssa, ei mennyt rikki
Minun on taas tosi vaikea ymmärtää kaikenmaailman "hurmosmammoja" ja "kiintymysvanhempia", jotka tekevät äitiydestään hirmuisen projektin ja katoavat kokonaan sinne Anu Silfverbergin lanseeraamaan "äitiyden mustaan aukkoon". Ihan oikeasti, imettäkää lapsianne vaikka koululaisiksi saakka ja nukkukaa perhepedissä abivuoteen asti, mutta antakaa meidän muiden toteuttaa vanhemmuuttamme omalla tavallamme. Normaalin lapsen kasvattamisen haitari on kuitenkn ideologioiltaan ja tavoiltaan aika helvetin laaja. Ei ole yhtä oikeaa tapaa vaikka moni (esikoisen) äiti niin erehtyy hormonihuuruissaan luulemaan.
Mulla ei ole vauvaa, joten en ehkä ymmärrä, mutta miksi ei voisi? Olen käsittänyt, että jos vauva on 1kk niin voi olla pois tunnin ja jos 4kk niin 4 tuntia? Ja tämä siis tietenkin, jos lapsella on tuttu ja turvallinen hoitaja kuten toinen vahhemmista tai läeinen isovanhempi. Tuskin se baari itsessään on kovin kiinnostava mutta esim. ystävät tai tyäkaverit voi olla. Töihinhän on joskus kuitenkin palattava useimmissa tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:17"]Siis olet kotona joka päivä vauvan kanssa. ..Kyseessä oli siis 0-4 viikon ikäisestä vauvasta!!! Eikö äidit jaksa edes tätä aikaa olla vauvan kanssa. Eikö tuossa vaiheessa vielä riitä lenkki tai kaupassa käynti ilman vauvaa?
[/quote]Olet ahdasmielinen. Et hyväksy toisten mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:47"]
Mulla ei ole vauvaa, joten en ehkä ymmärrä, mutta miksi ei voisi? Olen käsittänyt, että jos vauva on 1kk niin voi olla pois tunnin ja jos 4kk niin 4 tuntia? Ja tämä siis tietenkin, jos lapsella on tuttu ja turvallinen hoitaja kuten toinen vahhemmista tai läeinen isovanhempi. Tuskin se baari itsessään on kovin kiinnostava mutta esim. ystävät tai tyäkaverit voi olla. Töihinhän on joskus kuitenkin palattava useimmissa tapauksissa.
[/quote]
Oho sori, luin 4kk :)
No, mulla oli ainakin siinä vaiheessa vielä alapää niin repaleina, jälkivuotoa edelleen ja rinnat pinkeinä, ettei kyllä kauheasti baarit kiinnostaneet. Toisen kerran oli sitten aika tuore sektioarpi, jota en välittänyt käydä tuulettelemassa yöelämässä. Ikääkin oli sen verran että baari olisi tarkoittanut jotain soittoruokalaa A-oikeuksilla.
Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka lähtevät baariin kun vauva on ihan pieni. Niin pikkuinen nukkuu tosi paljon eikä välttämättä ole edes hereillä sinä aikana, kun äiti on poissa. Lisäksi se on jännä tunne olla jossakin ihmisten ilmoilla ilman isoa mahaa, saa juoda alkoakin ja vetää pari tuntia henkeä raskaus/äitiys/synnytys-olosta.
Nimenomaan. Pääasia et lapsi saa rakkautta ja hyvän kodin. Äitikin on elävä olento.
Minkä ihmeen takia äidin pitää olla vauvassa kiinni 24/7? Miksi isän merkitys kasvaa vasta myöhemmin? Eikö olisi ihanne, että isä saisi/viitsisi olla yhtä tärkeä alusta asti?
Isille se on taas vissiin täysin normaalia ja sos. sallittua, että heti lapsen syntymän jälkeen juhlitaan varpajaisia ja muutenkin juostaan juhlimassa, koska pitäähän tuoreen isän päästä välillä tuulettamaankin ja mitäpä tuo haittaa lähteä, kun lapsi kuitenkin nukkuu yöllä ja eihän se isä voi mitään tehdäkään, jos lapsi herää. Just joo. Itse kävin baarissa ekan kerran ehkä n. 5 kuukautta synnytyksen jälkeen tuulettumassa, koska yksinkertaisesti vaikka vauva-aika oli ihanaa ja oman lapsen kanssa oleminen myös, niin jatkuva kotiäiteily sai myös kaipaamaan sitä omaa aikaa ja tässä tapauksessa se oli sitten se baarireissu. Paljoa en alkoholia ottanut ihan imetyksenkin takia (ja eipä muutenkaan ideana ollut kännejä vetää), mutta tanssin kyllä kavereiden kanssa oikein antoisasti aamupuolelle yötä ja pienen tuulettumisreissun jälkeen jaksoi taas olla kotona lapsen kanssa.
Sain tästä _yhdestä_ baarissa käymisestä kuitenkin todella paljon paheksuntaa, on kuulema äidin paikka olla kotona lapsen kanssa ja miksi piti hankkia edes lapsia, jos en ole valmis niistä pitämään huolta. Mulla näkyi kyllä silmissä punaista tämmöisten kommenttien jälkeen ja ehkä vielä vähän hormonihuuruissa latelin kyllä tiukkaa tekstiä takaisin. Jos olin lapseni luolta pois n. 8 tuntia ensimmäistä kertaa lähemmäs puoleen vuoteen, se ei tee minusta huonoa äitiä tai lapsesta epätoivottua. Ihan yhtälailla se isäkin pärjäsi lapsen kanssa, kun maitoa otti talteen pumpulla parin syöttökerran tarpeiksi. Sen sijaan lapsen isä kävi baarissa samalla aikavälillä ehkä 4 kertaa, eikä KERTAAKAAN kukaan kyseenalaistanut hänen kykyään toimia isänä.
Että silleen. Annetaan kunkin tehdä omat ratkaisunsa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:34"]Vauvan oppiessa juomaan pullosta 6kk iässä menin joulumarkkinoille ja sen jälkeen pubiin. Hyvin se pärjäs isänsä kanssa, ei mennyt rikki
[/quote]
aloituksessa puhuttiin 0-4 vikkoisesta vauvasta ja varmaan tarkoitettiin illalla/yöllä baariin menoa & useamman juoman juomista.
Itse en ole ollut baarissa vauvan ollessa noin pieni, mutta ymmärrän kyllä että joku kokee tarpeelliseksi muutaman tunnin hengähdyksen. Eikä se mielestäni tee ihmisestä mitenkään huonoa äitiä. Joku kokee tarpeelliseksi lenkillä käynnin, toinen ystävien tapaamisen, joku pienen baari reissun, joku ei koe tarpeelliseksi omaa aikaa ollenkaan. Kaikki me ollaan erilaisia asiassa kuin asiassa ja kuvailemasi kaltainen tilanne ei sinällään ja yksittäistapauksena kerro äidin kyvyistä huolehtia lapsestaan vielä yhtään mitään.
Outoa sekin on jos isän täytyy juosta baarissa joka vkl kun vauva on syntynyt. Eikö kukaan (isä&äiti) tällä palstalla näe tarpeekseen rauhoittaa vauvan syntymän jälkeistä aikaa?? JA nyt EI puhuta siitä kun vauva on 4kk, 5kk tai 6kk, ei tässä kukaan ole ketään käskenyt hautautumaan neljän seinän sisälle seuraavaksi vuodeksi. Eikä puhuta siitä että kävin syömässä ja otin oluen!!!
Kun kerta kaikilla ne isät hoitaa vauvaa alusta alkaen niin intensiivisesti, vauvat nukkuu hyvin ja maidot saa pullosta niin miten helvetissä se äidin pää leviää totaalisesti jo kuukauden kotona olon jälkeen?
:) esikoisen ollessa 3kk kävin baarissa juhannuksena, seurana oli 2 mammaa joilla myös suht saman ikäiset vauvelit. Oli tosi kivaa; juteltiin kai lähinnä vauva-asioista ja vertailtiin kokemuksia ja tuntemuksia. Join 2 siideriä enkä imettänyt ennen kuin aamusella; yöruokinnan hoiti isä pullosta (vauva oli muutoinkin osittain pullolla ja vastuuntuntoinen isänsä osasi hoitaa ihan samalla tavalla kuin minäkin).
Toki oli kova ikävä vauvaa, mutta oli myös ihanaa nähdä maailmaa kodin seinien ulkopuolella ilman niitä vaaleanpunaisia "vauvalaseja" ;) ja jutella ihan rauhassa tyttökavereiden kesken. Ei jäänyt paha fiilis ja voisin vast'edeskin saman tehdä tuommoisen tilanteen osuessa kohdalle. Tuosta on jo toooosi monta vuotta aikaa mutta eipä ole vielä aiemmin tullut mieleen että olisi ollut jotenkin paheksuttavaa toimintaa..
Ai niin! Saman vauvan ollessa 5kk olimme siippani kanssa yön hotellissa isovanhempien hoitaessa vauvaa. ei ole jäänyt traumoja kenellekään :)
onko teillä lukutaidossa vikaa? älkää tulko tänne selittämään miten olette jättäneet 5-6kk ikäisen mennäksenne baariin, kun aloituksessa puhutaan alle 1kk ikäisistä!!
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:36"]Itse en ole ollut baarissa vauvan ollessa noin pieni, mutta ymmärrän kyllä että joku kokee tarpeelliseksi muutaman tunnin hengähdyksen. Eikä se mielestäni tee ihmisestä mitenkään huonoa äitiä. Joku kokee tarpeelliseksi lenkillä käynnin, toinen ystävien tapaamisen, joku pienen baari reissun, joku ei koe tarpeelliseksi omaa aikaa ollenkaan. Kaikki me ollaan erilaisia asiassa kuin asiassa ja kuvailemasi kaltainen tilanne ei sinällään ja yksittäistapauksena kerro äidin kyvyistä huolehtia lapsestaan vielä yhtään mitään.
[/quote]
ap vastaa. En epäillyt äidin kykyjä olla äiti tms mutta ihmettelen et miten ketään kiinnostaa baareilu tossa vaiheessa? Ja miten edes jaksaa lähteä? Ja mikä on taustalla....eli kokiko tuore äiti esim öapsen sitovuuden raskaaksi ja ettei nyt pelkkä lenkki rittänyt omaksi ajaksi.
No kappas! Luinpa väärin, 4VK eikä 4kk :D no nyt ymmärrän!
Siis olet kotona joka päivä vauvan kanssa. ..Kyseessä oli siis 0-4 viikon ikäisestä vauvasta!!! Eikö äidit jaksa edes tätä aikaa olla vauvan kanssa. Eikö tuossa vaiheessa vielä riitä lenkki tai kaupassa käynti ilman vauvaa?