vauva 4vk ja äiti baarissa
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos täällä on äitejä jotka olivat kunnolla baarissa (ottavat alkoa ja kotoa ollaan poissa tunteja) vauvan ollessa 0-4vk niin miksi?
Miksi halusit baariin, vaikka kotona oli pieni vastasyntynyt? Oliko kiva juoda ja tanssia, vaikka kotona oli vasta kuukauden tässä maailmassa ollut pieni ihminen? Mistä juttelit? Voiko mikään muu kiinnostaa tuossa vaiheessa?
Itse en voi mitenkään ymmärtää. Miten ketään voi kiinnostaa baarissa yhtikäs mikään jos on vasta synnyttänyt. Ja miten vauvan voi jättää? Minusta se on jotenkin luonnotonta. Äidin vaiston vastaista. Usein vedotaan että onhan lapsella isä jonka kanssa olla, mutta minusta isän merkitys tulee vasta myöhemmin. Isät ON tärkeitä, mutta kaikista tutuin ja turvaa antava imeväisellä on äiti.
Oletko myöhemmin nähnyt baarissa käynnin jotenkin eri valossa? Turhalta?
Kommentit (51)
Mitä hittoa ap?! "Mitä siellä jutellaan?" Pitäiskö kokoajan vaan puhua vauvasta 24/7 vaikka sen kanssa on jo kotona kokoajan symbioosissa? Tekisi sinullekkin hemmetin hyvää käydä vähän vaihtamassa ystäviesi kanssa kuulumisia ihan muustakin kuin vauvajutuista. Saat muuten ihmetellä vuoden päästä minne ne ystävät hävisivätkään..
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:22"]Mitä hittoa ap?! "Mitä siellä jutellaan?" Pitäiskö kokoajan vaan puhua vauvasta 24/7 vaikka sen kanssa on jo kotona kokoajan symbioosissa? Tekisi sinullekkin hemmetin hyvää käydä vähän vaihtamassa ystäviesi kanssa kuulumisia ihan muustakin kuin vauvajutuista. Saat muuten ihmetellä vuoden päästä minne ne ystävät hävisivätkään..
[/quote]
Kun niitä muita asioita voi puhua vaikka ystävän luona kyläilessä, kahvilassa, lenkillä jne.
Miksi siis mennä baariin, ryypätä ja olla koko yö poissa kun vauva on max kuukauden vanha? Tätä ajan takaa. Tätä en ymmärrä.
Jatkan vielä edelliseen. ..katoaako ne ystävät heti siinä ensi metreillä jos ajatukseni, mielenkiintoni ja moodini on täysin vauvassa, vauva-arjesta selviytymisestä ja tietynlaisen uuden roolin hakemisessa ja opettelussa? Kyse siis edelleen ajanjaksosta kun vauvan ikä lasketaan viikoissa. Ei kuukausissa tai vuosissa.
Nää wt mutsit tahtoo baariin jo synnäriltä ja samat muijat puoltaa oikeutta polttaa tupakkaa vaikka vauva on vasta mahassa. Onhan niillä isä, mummi, kummi ja serkun kaimat.
Kaippa pointti on se, että kun olet ollut 24/7 ihmisen kanssa joka ei puhu takaisin, kaipaat vähän aikuisten seuraa. tai seuraa johon ei liity toisen perseen pyyhkiminen tai muu hoivailu.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:58"]Kaippa pointti on se, että kun olet ollut 24/7 ihmisen kanssa joka ei puhu takaisin, kaipaat vähän aikuisten seuraa. tai seuraa johon ei liity toisen perseen pyyhkiminen tai muu hoivailu.
[/quote]
no niin, selväksi tuli. Kun on ollut kuukauden ajan kotona 24/7, isäkin mahdollisesti isyysvapaalla ja vieraitakin kenties käynyt vauvaa kattomassa niin sitä ei vaan kestä ("pää hajoo") ja on käytävä nollaamassa nuppi.
Mitä sitä inttämään. Nyt vaan herää kysymys, että miksei se pää kestä yhtä kuukautta? Onko teillä jotka kävitte baarissa vauvan ollessa 0-4vko vaativa vauva, vai muuten arki erikoisen raskasta?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:58"]Kaippa pointti on se, että kun olet ollut 24/7 ihmisen kanssa joka ei puhu takaisin, kaipaat vähän aikuisten seuraa. tai seuraa johon ei liity toisen perseen pyyhkiminen tai muu hoivailu. [/quote] no niin, selväksi tuli. Kun on ollut kuukauden ajan kotona 24/7, isäkin mahdollisesti isyysvapaalla ja vieraitakin kenties käynyt vauvaa kattomassa niin sitä ei vaan kestä ("pää hajoo") ja on käytävä nollaamassa nuppi. Mitä sitä inttämään. Nyt vaan herää kysymys, että miksei se pää kestä yhtä kuukautta? Onko teillä jotka kävitte baarissa vauvan ollessa 0-4vko vaativa vauva, vai muuten arki erikoisen raskasta?
[/quote]
Ei välttämättä kyse olekaan yhdestä kuukaudesta etteikö pää kestä.
Itselläni oli todella vaikea raskaus viikosta 20 ihan loppuun asti. Jouduin valitettavasti jäämään kotiin käytännössä makuuasentoon jo hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa ettei vauva olisi tullut kesken. Kaiken lisäksi olin äärimmäisen väsynyt kestitsemään edes kotona vieraita, joista olisi minulle seuraa ollut. Kun vauva syntyi (onneksi täysiaikaisena) kivut ja vaivat katosivat samantien. Vauvan ollessa reilun kuukauden, lähdin käymään baarissa kaverini kanssa ja isä jäi vauvan kanssa kotiin kera lypsetyn maidon. Olin kerta kaikkiaan tullut täysin mökkihöperöksi jo ennen vauvan syntymää. Olin kaiken kaikkiaan n. 6 tuntia pois, vauva oli pullosta kerran syönyt, muutoin nukkui. En usko traumoja hänelle tästä jääneen. Itse olin aivan kuin eri ihminen tuon lyhyen baarireissun jälkeen! Tuntui että olin palannut jälleen elävien kirjoihin! =)
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattele, jotkut isät menevät kun vauva on ollut maailmassa alle vuorokauden! Herran jestas!
Isät myös pettää kun äidit sairaalassa synnytyttämässä niin miksei paheksuta. Eräs tuore isä maksoi minulle että en kerro muijalleen että heillä oli naikkonen yötä kun muija oli toipumassa keisarileikkauksesta sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:40"]Minun on taas tosi vaikea ymmärtää kaikenmaailman "hurmosmammoja" ja "kiintymysvanhempia", jotka tekevät äitiydestään hirmuisen projektin ja katoavat kokonaan sinne Anu Silfverbergin lanseeraamaan "äitiyden mustaan aukkoon". Ihan oikeasti, imettäkää lapsianne vaikka koululaisiksi saakka ja nukkukaa perhepedissä abivuoteen asti, mutta antakaa meidän muiden toteuttaa vanhemmuuttamme omalla tavallamme. Normaalin lapsen kasvattamisen haitari on kuitenkn ideologioiltaan ja tavoiltaan aika helvetin laaja. Ei ole yhtä oikeaa tapaa vaikka moni (esikoisen) äiti niin erehtyy hormonihuuruissaan luulemaan.
[/quote]
huh huijaa, mitä hurmosta ja mustaan aukkoon putoamista jos kannattaa sellaista ajatusmaailmaa että äidin on tärkeää olla läsnä vauvan ensimmäiset elinviikot.