Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lähteä lastensuojelua ulkomaille karkuun?

Vierailija
03.11.2014 |

Vaikka Thaimaahan tai Usaan. Tulla takasin vasta kun lapset täysi-ikäisiä. Tuleeko joku etsimään? Ajatellaan, että olisi vaikka huostaanoton uhka ilmassa tai lastensuojelu järjestelisi jo sijoitusta. Meneekö Interpolille tai vastaavalle ilmoitusta "kaapatuista" lapsista jos huostaanotto ehditään paperilla tehdä? 

Tai mitä jos vaan katoaisi täällä kotimaassa "maan alle"?

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:10"]

tuskin sinä pakoon silti pääset yhteiskuntaa. Naapurit ne on sielläkin, ja opettajat koulussa

[/quote]

Jos lapsi on yksityisessä koulussa, vanhempiin suhtaudutaan enemmän maksavina asikkaina. Voivat paheksua, mutta juttelevat siitä omissa porukoissaan - pidemmälle ollaan reagoimatta kuin julkisessa koulussa. Naapureilla ei välttämättä ole kunnollista kuvaa, jos on omakotialue isoilla tonteilla. Perheen selväpäisemmälle ja rauhallisemmalle vanhemmalle voi olla tärkeämpää suojella kulisseja kuin viheltää peli poikki :(

Kuinka paha tilanteen tulisi olla, että expat-kuplasta käsin saisi apua paikallisilta viranomaisilta, en tiedä. Onneksi tällä lapsella on nykyään parempi tilanne, ja valvovia silmiä ympärillään.

Olen samaa mieltä kanssasi lainattu. Sen vaan halusin lisätä, että jossain lähiössä kerrostalossa asuessa varmasti reagoitaisiin ilmoituksia tekemällä herkemmin, kun elämä kuuluu läpi. Sosioekonominen asema vaikuttaa siihen, miten pystyy asioita salaamaan - olivat ne sitten mitä tahansa.

Vierailija
82/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:18"]

Hei!

Omat kokemukseni soskuista ovat jokseenkin hyvät. Heti kun olin synnyttänyt lapsen hullu anoppini soitteli lastenklinikan henkilökunnalle (välillä kännissä, välillä selvinpäin) "huolestuneita" puheluita. Minulle syntyi erityislapsi ja olin hieman shokissa kun ultrassa ei näkynyt mitään + hormoonimylläkkä yms. Minua ja lasta pidettiinkin viikkoja naistenklinikalla ja kättärillä..uskoteltiin, että lapsen vuoksi, mutta myöhemmin sain tietää, että näiden puhelujen vuoksi.

Puheluista toki ilmoitettiin neuvolaan ja neuvolassa minulta kyseltiin omituiseen tapaan asiattomia kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Talvipakkasella minun olisi pitänyt viedä lapsi viikottain neuvolaan (lapseni "erityisyys" ei tätä velvoittanut). Kyselin tuttavaperheiltä, että joutuivatko he alituiseen ravaamaan neuvolassa ilman mitään syytä ja vastaus tietenkin oli ei. No sitten minulta jäi niitä nla-käyntejä tietoisesti välistä ja olin hyvin hämmentynyt, että miksi meitä (minua ja lasta) näin kohdellaan, että mitä olin tehnyt väärin. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt synnyttääkkin väärin kun niin ajoissa alkoi kuulema ne puhelut. Ja en siis puheluista tässä vaiheessa edelleenkään tiennyt, en siis suostunut hyväksymään neuvolaterkkarin huonoa käytöstä. Aiheettomia huomautuksia tuoreelle äidille oli mm. "älä sitten ota edes yhtä saunasiideriä". Ja siis ihan puskista tuli noita kommentteja..

No vihdoin ja onneksi asia selkisi. Tuo vainoaminen pilasi minun ja lapseni ensimmäiset kuukaudet ja paljon sen jälkeen kun olin niin stressaantunut tapahtuneesta. asia siis selkisi sillä, että nlaterkkari olisi soittanut lastensuojeluun kun käyntejä jäi välistä. Olisinhan käynyt joka kerralla, jos olisin tiennyt olevani "tarkkailussa". Että tattista vaan ex-anopille! Lastensuojelusta tuli kaksi naishenkilöä kylään ja minä niille purskahdin itkuun kun en tiennyt mistä ihmeestä on kyse. Ja kysehän ei ollut mistään mikä olisi oikeasti minuun tai lapseen liittynyt - ex-anopin omia houruja. Lastensuojelusta siis käytiin sen ainoan kerran, ja olivat ihania ihmisiä. Sanoivat lähtiessään ovella vielä, että ovat varmoja ettei näissä merkeissä enää tavata.

Pari vuotta myöhemmin sairastuin ahdistuneisuuteen ja uskokaa tai älkää: suurta osaa tuohon kantoi juurikin nuo ekat kuukauden vainoamista ilman tietoa miksi. Sitten sitä alkoi kyseenalaistamaan kaikkea ja kaikkia, vakuuttelemaan ja välttelemään. Tajusin, ettei niin enää voi jatkua ja soitin itse lastensuojeluun ja pyysin tulemaan heti. Olin loppu ja lähellä romahdusta. Mietin, että olen huono äiti yms. Pyysin itse lasua viemään lapsen pois. Ja he veivät. Kaksi yötä ilman lasta ja hain hänet kotiin. Tajusin, että nyt oli puhunut ahdistus, en minä. Minä olen hyvä äiti. Ja sitten meillä alkoi käymään kotipalvelu kerran viikossa viemään lasta ulos leikkimään, jotta saan omaa aikaa. Kävin tuolloin myös terapiassa ja aloin voimaan hyvin. Lasu oli apunamme yli vuoden ja kiitos heille! Kyse oli Helsingin lasusta.

Anteeksi piiitkä kertomus, terapeuttista kirjoittaa. Mutta ymmärrän pelon, että lastensuojelu vie lapsen. Tavallaan pelkään sitä itsekkin..onpa ristiriitaista :). Mutta ehkä pelkään sitä siksi, että omalla kohdallani tulisi olemaan jo kolmas kerta kun lasun kanssa tekemisissä ja siksi kai välillä pelkään. Mutta en voi lasua syytellä kun ovat autelleet paljonkin. Enemmän ihmettelen neuvolan toimintaa. Eikö olisi voinut kertoa, että hei, te olette tarkkailussa, koska joku soitti huolestuneen puhelun tms. Olisin edes hitusen ollut kartalla asioista enkä joka viikko tai oikeastaan joka päivä kuukausien ajan pohtinut mikä minussa on vikana kun kohdellaan ala-arvoisesti..

[/quote]

Ensinnäin terkalla ei ole mitään oikeutta soitella lasuun jos et ole ollut vielä lasun asiakas tuolloin. Soitot olisi pitänyt olla ls-ilmoja ja niihin tuskin riittää se, ettet ole saapunut paikalle. Kanteluaika on (kait) 5 vuotta. Typerä hoitajakantturat uskovat kännisen puheluita, jo on aikoihin eletty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:18"]

Hei!

Omat kokemukseni soskuista ovat jokseenkin hyvät. Heti kun olin synnyttänyt lapsen hullu anoppini soitteli lastenklinikan henkilökunnalle (välillä kännissä, välillä selvinpäin) "huolestuneita" puheluita. Minulle syntyi erityislapsi ja olin hieman shokissa kun ultrassa ei näkynyt mitään + hormoonimylläkkä yms. Minua ja lasta pidettiinkin viikkoja naistenklinikalla ja kättärillä..uskoteltiin, että lapsen vuoksi, mutta myöhemmin sain tietää, että näiden puhelujen vuoksi.

Puheluista toki ilmoitettiin neuvolaan ja neuvolassa minulta kyseltiin omituiseen tapaan asiattomia kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Talvipakkasella minun olisi pitänyt viedä lapsi viikottain neuvolaan (lapseni "erityisyys" ei tätä velvoittanut). Kyselin tuttavaperheiltä, että joutuivatko he alituiseen ravaamaan neuvolassa ilman mitään syytä ja vastaus tietenkin oli ei. No sitten minulta jäi niitä nla-käyntejä tietoisesti välistä ja olin hyvin hämmentynyt, että miksi meitä (minua ja lasta) näin kohdellaan, että mitä olin tehnyt väärin. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt synnyttääkkin väärin kun niin ajoissa alkoi kuulema ne puhelut. Ja en siis puheluista tässä vaiheessa edelleenkään tiennyt, en siis suostunut hyväksymään neuvolaterkkarin huonoa käytöstä. Aiheettomia huomautuksia tuoreelle äidille oli mm. "älä sitten ota edes yhtä saunasiideriä". Ja siis ihan puskista tuli noita kommentteja..

No vihdoin ja onneksi asia selkisi. Tuo vainoaminen pilasi minun ja lapseni ensimmäiset kuukaudet ja paljon sen jälkeen kun olin niin stressaantunut tapahtuneesta. asia siis selkisi sillä, että nlaterkkari olisi soittanut lastensuojeluun kun käyntejä jäi välistä. Olisinhan käynyt joka kerralla, jos olisin tiennyt olevani "tarkkailussa". Että tattista vaan ex-anopille! Lastensuojelusta tuli kaksi naishenkilöä kylään ja minä niille purskahdin itkuun kun en tiennyt mistä ihmeestä on kyse. Ja kysehän ei ollut mistään mikä olisi oikeasti minuun tai lapseen liittynyt - ex-anopin omia houruja. Lastensuojelusta siis käytiin sen ainoan kerran, ja olivat ihania ihmisiä. Sanoivat lähtiessään ovella vielä, että ovat varmoja ettei näissä merkeissä enää tavata.

Pari vuotta myöhemmin sairastuin ahdistuneisuuteen ja uskokaa tai älkää: suurta osaa tuohon kantoi juurikin nuo ekat kuukauden vainoamista ilman tietoa miksi. Sitten sitä alkoi kyseenalaistamaan kaikkea ja kaikkia, vakuuttelemaan ja välttelemään. Tajusin, ettei niin enää voi jatkua ja soitin itse lastensuojeluun ja pyysin tulemaan heti. Olin loppu ja lähellä romahdusta. Mietin, että olen huono äiti yms. Pyysin itse lasua viemään lapsen pois. Ja he veivät. Kaksi yötä ilman lasta ja hain hänet kotiin. Tajusin, että nyt oli puhunut ahdistus, en minä. Minä olen hyvä äiti. Ja sitten meillä alkoi käymään kotipalvelu kerran viikossa viemään lasta ulos leikkimään, jotta saan omaa aikaa. Kävin tuolloin myös terapiassa ja aloin voimaan hyvin. Lasu oli apunamme yli vuoden ja kiitos heille! Kyse oli Helsingin lasusta.

Anteeksi piiitkä kertomus, terapeuttista kirjoittaa. Mutta ymmärrän pelon, että lastensuojelu vie lapsen. Tavallaan pelkään sitä itsekkin..onpa ristiriitaista :). Mutta ehkä pelkään sitä siksi, että omalla kohdallani tulisi olemaan jo kolmas kerta kun lasun kanssa tekemisissä ja siksi kai välillä pelkään. Mutta en voi lasua syytellä kun ovat autelleet paljonkin. Enemmän ihmettelen neuvolan toimintaa. Eikö olisi voinut kertoa, että hei, te olette tarkkailussa, koska joku soitti huolestuneen puhelun tms. Olisin edes hitusen ollut kartalla asioista enkä joka viikko tai oikeastaan joka päivä kuukausien ajan pohtinut mikä minussa on vikana kun kohdellaan ala-arvoisesti..

[/quote]

Ensinnäin terkalla ei ole mitään oikeutta soitella lasuun jos et ole ollut vielä lasun asiakas tuolloin. Soitot olisi pitänyt olla ls-ilmoja ja niihin tuskin riittää se, ettet ole saapunut paikalle. Kanteluaika on (kait) 5 vuotta. Typerä hoitajakantturat uskovat kännisen puheluita, jo on aikoihin eletty. 

[/quote]

Tuskinpa noilla synnärin työntekijöilläkään olisi ollut mitään oikeutta kuunnella ex-anopin juttuja, eihän heillä ole oikeutta paljastaa edes sitä, että kuka on potilaana. Suomessa kuvitellaan, että yksityisyys ei koske äitejä ja lapsia tai että vaitolovelvollisuus voidaan ilman muuta syrjäyttää, kun kysymys on äidistä ja lapsesta. Suomeen tavittaisiin vanhempien suojelulaki.

Vierailija
84/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:10"]

tuskin sinä pakoon silti pääset yhteiskuntaa. Naapurit ne on sielläkin, ja opettajat koulussa

[/quote]

Jos lapsi on yksityisessä koulussa, vanhempiin suhtaudutaan enemmän maksavina asikkaina. Voivat paheksua, mutta juttelevat siitä omissa porukoissaan - pidemmälle ollaan reagoimatta kuin julkisessa koulussa. Naapureilla ei välttämättä ole kunnollista kuvaa, jos on omakotialue isoilla tonteilla. Perheen selväpäisemmälle ja rauhallisemmalle vanhemmalle voi olla tärkeämpää suojella kulisseja kuin viheltää peli poikki :(

Kuinka paha tilanteen tulisi olla, että expat-kuplasta käsin saisi apua paikallisilta viranomaisilta, en tiedä. Onneksi tällä lapsella on nykyään parempi tilanne, ja valvovia silmiä ympärillään.

Olen samaa mieltä kanssasi lainattu. Sen vaan halusin lisätä, että jossain lähiössä kerrostalossa asuessa varmasti reagoitaisiin ilmoituksia tekemällä herkemmin, kun elämä kuuluu läpi. Sosioekonominen asema vaikuttaa siihen, miten pystyy asioita salaamaan - olivat ne sitten mitä tahansa.
[/quote]
Pelkkä ulkomaille muutto ei tee ihmisestä expattia.

Vierailija
85/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:33"]

Suomen lastensuojelulla ei ole mitään valtaa maan rajojen ulkopuolella ja esim. Saksassa kunnioitetaan todella paljon perheen itsemääräämisoikeutta. Suosittelen mikäli tuolta löytää töitä.

Jos muuttaa pois Suomesta niin uuden maan viranomaiset eivät todellakaan ota lastasi pois niin helposti kuin Suomessa.

[/quote]

Pitää paikkansa. Tiedän tapauksia, joilla on ollut hankaluuksia Suomen lasten suojelun kanssa erinäisistä syistä ja perhe muutti Saksaan ja aloittivat uuden elämän. Tänään menee loistavasti ja töitä riittää.

Saksassa kunnioitetaan perheen itsemääräämisoikeutta aivan toiseen malliin kuin Suomessa.

Vierailija
86/149 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan ei kannata ainakaan suunnata :D

Vierailija
87/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos käyttäisitte aikanne siihen että huolehditte lapsista? Lapset on huonolla hoidolla mutta mammoilla riittää energiaa ja aikaa tehdä pakosuunnitelmia.

Vierailija
88/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni äiti pakenisi lastensa kanssa jos se olisi mahdollista. Lasua ei kiinnosta rikkaiden kakarat ja ne saa tehdä mitä tahansa eikä lasua kiinnosta. Pahin tapahtuu jos menetät täysin hermosi jatkuvan painostuksen ja tarkkailun takia. Lasun kanssa pitää miettiä joka lause tarkkaan koska ne tallentaa ne kaikki ja jos kertomasi eroaa niin siihen tartutaan tyyliin sanoit silloin että menit ensin ja lapsesi oli siellä siihen aikaan. Ei herranjumala kukaan voi muistaa joka yksityiskohtaa kuukausia tai vuosia taaksepäin!! 

Vierailija
89/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lapsia sijoitetaan nykyään kodin ulkopuolelle useammin oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden kuin vanhempien päihde tai mielenterveysongelmien vuoksi. Sijoitetusta lapsesta kunta/kaupunki saa rahaa valtionapuna useita tuhansia per lapsi/kk ja näiden lasten psykososiaalinen kuntoutus terapiat ja oppimisen erityinentuki ovat suuria menoeriä. Avohuollon sijoituksilla ja huostaanotoilla kierretään velvollisuutta järjestää näitä lakisääteisiä tukitoimia lapsille ja nuorille!

Vierailija
90/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki jossain lapsivuodepsykoosissa vai mistä on kyse? Harhaisuutta, vainotuksitulemisentunne, pakosuunnitelmia? Wtf?

Vierailija
91/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia lukiessa käy aina todella paljon sääliksi lastensuojelun työntekijöitä. Jokaisella työpaikalla on henkilöitä, jotka eivät työhönsä sovellu, mutta koska sosiaalialan töitä ei varsinaisesti rahanhimossa tehdä, suurin osa tekee sitä aidosta toiveesta auttaa. Ja kiitoksena saavat tätä. Onneksi moni lastensuojelun asiakas on myös onnellinen saamastaan avusta, he vain eivät täällä kirjoittele. Omasta puolestani joka tapauksessa kiitos heille, jotka jaksavat tehdä raskasta työtä palautteesta huolimatta!

Ja alapeukkuarmeijaa odottelemaan :)

Vierailija
92/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava joutui tällaisen perusteettoman lastensuojeluilmoituksen vuoksi sossun tätien kanssa tekemisiin. Tädit kävivät tutustumassa perheeseen, juttelivat aikansa ja totesivat kaiken olevan kunnossa. Ei niitä huostaanottoja tehdä kovin heppoisin perustein varsinkaan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa - luultavasti odotetaan liiankin pitkään. Jokainen varmaan muistaa pikku-Eerikan tapauksen.

Vierailija
94/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:27"]

voivatko laittaa lapsista ilmoituksen lentokentille yms että ei sää päästää maasta, tai, että varastettu lapsi, jos näette ilmoittakaa viipymättä poliisille? voivatko tehdä näin?

[/quote]

Ei voi. Paitsi tietysti jo olet sen lapsen varastanut tai olet etsintäkuulutettu jostain rikoksesta. 

Vierailija
95/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan case Nikoa?

Vierailija
96/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lastensuojelulla ei ole mitään valtaa maan rajojen ulkopuolella ja esim. Saksassa kunnioitetaan todella paljon perheen itsemääräämisoikeutta. Suosittelen mikäli tuolta löytää töitä.

Jos muuttaa pois Suomesta niin uuden maan viranomaiset eivät todellakaan ota lastasi pois niin helposti kuin Suomessa.

Vierailija
97/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:23"]Tuttava joutui tällaisen perusteettoman lastensuojeluilmoituksen vuoksi sossun tätien kanssa tekemisiin. Tädit kävivät tutustumassa perheeseen, juttelivat aikansa ja totesivat kaiken olevan kunnossa. Ei niitä huostaanottoja tehdä kovin heppoisin perustein varsinkaan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa - luultavasti odotetaan liiankin pitkään. Jokainen varmaan muistaa pikku-Eerikan tapauksen.
[/quote]
Väärin huostaanottoja tehdään myös perusteettomasti...jokaista kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta kohden kunta/kaupunki saa n.8000e kk valtionapua ja kiireellisistä sijoituksista vielä jonkun tonnin lisää. Lapsen laitoshoito maksaa n. 200e/vrk perhesijoitus vähemmän loppuraha jää persaukisen kunnan/kaupungin kassaan lastensuojelu on busines!

Vierailija
98/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:51"]Vaikka Thaimaahan tai Usaan. Tulla takasin vasta kun lapset täysi-ikäisiä. Tuleeko joku etsimään? Ajatellaan, että olisi vaikka huostaanoton uhka ilmassa tai lastensuojelu järjestelisi jo sijoitusta. Meneekö Interpolille tai vastaavalle ilmoitusta "kaapatuista" lapsista jos huostaanotto ehditään paperilla tehdä?  Tai mitä jos vaan katoaisi täällä kotimaassa "maan alle"?                       [/quote] Voi lähteä karkuun ja suosittelen sitä ennenkuin menetätte lapsenne!! Suomessa tehdään ihan törkeänä aiheettomia lasten huostaanottoja!! Suomessa tämä lasten suojelu on oikea iso bisnes! Kannattaa ottaa asioista selvää. Älä kuuntele tällä palstalla lastensuojelua jumaloivia, he eivät näytä tietävän todellisesta tilanteesta yhtään mitään, elävät jossain haave maailmassa!! Yks juttu minkä annan pikku vinkiksi. Ei kannata olla sossun kanssa missään tekemisissä!!! Sille nyt ei mitään voi jos ilkeät naapurit tekee aiheettomia lastensuojelu ilmoituksia. :( Suosittelen silti Suomesta pois muuttamista jos rakastat lapsiasi niin muutat täältä pois. Lasten suojelu on todella paha Suomessa!! Tekin jotka niin puolustatte ls, toivon että itse päätyisitte asiakkaaksi kun joku tehnyt aiheettomia ilmoituksia,, silloin tiedätte miltä se tuntuu kun on oikea pelko siitä että voi menettää elämässä rakkaimman ja tärkeimmän asian, lapset. Tunteettomat narsistit täällä puolustelevat aiheettomia huostaanottoja, eikä heitä varmaan haittaisi vaikka ne omatkin mukulta haettas kotoa yhteiskunnan hoiviin!!

[/quote]

LÄÄKKEET.

Vierailija
99/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:09"]

Suomessa lapsia sijoitetaan nykyään kodin ulkopuolelle useammin oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden kuin vanhempien päihde tai mielenterveysongelmien vuoksi. Sijoitetusta lapsesta kunta/kaupunki saa rahaa valtionapuna useita tuhansia per lapsi/kk ja näiden lasten psykososiaalinen kuntoutus terapiat ja oppimisen erityinentuki ovat suuria menoeriä. Avohuollon sijoituksilla ja huostaanotoilla kierretään velvollisuutta järjestää näitä lakisääteisiä tukitoimia lapsille ja nuorille!

[/quote]

Aika kauheeta koko homma! Voiko se todellakin olla rahasta kiinni koko juttu?

Vierailija
100/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:09"]

[/quote]

Aika kauheeta koko homma! Voiko se todellakin olla rahasta kiinni koko juttu?

[/quote]

No ei ole. Nyt vähän oikeasti valoja päälle noiden vainoharhojen kanssa. Huostaanotto on niin helvetin kallista, ettei sitä huvikseen tehdä.

Näitä lapsikauppa -juttuja lueskellessa tulee mieleen, että onko ko. tyypin lapset viety nimenomaan vainoharhaisuuden vuoksi.