Voiko lähteä lastensuojelua ulkomaille karkuun?
Vaikka Thaimaahan tai Usaan. Tulla takasin vasta kun lapset täysi-ikäisiä. Tuleeko joku etsimään? Ajatellaan, että olisi vaikka huostaanoton uhka ilmassa tai lastensuojelu järjestelisi jo sijoitusta. Meneekö Interpolille tai vastaavalle ilmoitusta "kaapatuista" lapsista jos huostaanotto ehditään paperilla tehdä?
Tai mitä jos vaan katoaisi täällä kotimaassa "maan alle"?
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:09"]
Suomessa lapsia sijoitetaan nykyään kodin ulkopuolelle useammin oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden kuin vanhempien päihde tai mielenterveysongelmien vuoksi. Sijoitetusta lapsesta kunta/kaupunki saa rahaa valtionapuna useita tuhansia per lapsi/kk ja näiden lasten psykososiaalinen kuntoutus terapiat ja oppimisen erityinentuki ovat suuria menoeriä. Avohuollon sijoituksilla ja huostaanotoilla kierretään velvollisuutta järjestää näitä lakisääteisiä tukitoimia lapsille ja nuorille!
[/quote]
Aika kauheeta koko homma! Voiko se todellakin olla rahasta kiinni koko juttu?
[/quote]
Voi vitsit teitä ja teidän luulojanne. Helsingin lastensuojelussa työskennelleenä voin ainakin sanoa, että siellä kytätään tarkkaan, ettei vain tulisi lapsille turhia sijoituspäiviä koska sijoitus maksaa niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:46"]
Suomessa lapsia sijoitetaan nykyään kodin ulkopuolelle useammin oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden kuin vanhempien päihde tai mielenterveysongelmien vuoksi. Sijoitetusta lapsesta kunta/kaupunki saa rahaa valtionapuna useita tuhansia per lapsi/kk ja näiden lasten psykososiaalinen kuntoutus terapiat ja oppimisen erityinentuki ovat suuria menoeriä. Avohuollon sijoituksilla ja huostaanotoilla kierretään velvollisuutta järjestää näitä lakisääteisiä tukitoimia lapsille ja nuorille!
[/quote]
[/quote]
Voi vitsit teitä ja teidän luulojanne. Helsingin lastensuojelussa työskennelleenä voin ainakin sanoa, että siellä kytätään tarkkaan, ettei vain tulisi lapsille turhia sijoituspäiviä koska sijoitus maksaa niin paljon.
[/quote]
Jussikodista ja huostaanotoista oli dokumentti tvssä. Siinä väitettiin että huostaanotetun vuorokausitaksa oli 500 euroa + muut kustannukset. Eli sen ohjelman mukaan huostaanotetun kuukausikulu olisi yli 15000 euroa.
Mutta ulkomailla on ihan erikulttuuri sielä ihmiset ei kyttää kuten täälä sielä vasta vapaus on . Itse olen lähdossä maanantaina.
Mutta ulkomailla on ihan erikulttuuri sielä ihmiset ei kyttää kuten täälä sielä vasta vapaus on . Itse olen lähdossä maanantaina. Uskokaa minua kun kymmenes apu on loppunut mitä lasten suojelu tarjoa nii sitten alkaa huostaanotto prosessi teille annetaan lappu kätee missä lukee huostaanotto päätös voimassa toistaiseksi jne ja raukeaa vasta lapsen täytettyä 18v.ne on katellisia ketkä puolustaa dodsu tätejä.isät äidit uskokaa minua lähtekää nii nopeesti ku mahd.älkää muut oikeesti rupeetko antaa meille terapiaa täälä...antakaa niitä sossutädeille...
Mä en ymmärtänyt tota aloitusta ollenkaan? Siis täh? Sossut suunnittelee/järjestelee huostaanottoa??! Tietääkseni mitään ei tehdä kenenkään seläntakana tai siis päätetä..... Että kyllä mä luulen, että teillä täytyy olla siinä vaiheessa iso ongelmia ja kyllä huostaanotosta siinä vaiheessa puhutaan! Ja minkään naapurin turhat soitot ei siihen vaikuta vaan pitää oikeasti olla niitä ongelmia!!
P.s itseltänikin viety lapsi ja tiedän mistä puhun!
Jännä juttu miten nää tällaiset tarinat kerrotaan täällä." Sossut saa rahaa huostasta rahaa" "sossut tuli meille ja vei vaan lapset pois, mitään ei tehty kiltisti vaan juotiin kahvia sohvalla "
On se jännä juttu, että nämä ihmiset eivät näe omia virheitään! Siis nämä vanhemmat. Sitten päädytään vaan koneelle vähän kirjoittelemaan "oma" versio tapahtuneesta!
No tässä tulee minun tarinani. Olen itse myöskin vanhempi, yhden pienen tytön äiti. Minulta myös otettiin lapsi pois. Mutta todellakin SYYSTÄ. Olin todella huonossa jamassa, elämäntilanne oli sekava ja alkoholi maistui liikaa. Meillä oli ties kuin kauan vaikka mitä tukea. Olin tyhmä enkä kuunnellut tai uskonut kaikkia juttuja. Lopulta kävi niin, että lapsi otettiin huostaan. Se oli oma vikani, olin tyhmä ja idiootti vanhempi. Sain mitä tilasin.
Silti en koskaan kirjoitellut tänne mitään tyhmiä tarinoita, saati muille palstoille. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään alkaa väsäämään tänne ihme pelottelu tarinoita! En puhunut kenellekään kavereillenikaan, että sossut vievät lapsia tosta noin vaan. Koska en halunnu pelotella muita koska tiesin, että sellaista ei tule koskaan Suomessa tapahtumaan. Miksi niin edes tekisin? Mieluummin panostin saamaan asiani kuntoon. Lopetin alkoholinkäytön, kävin keskustelemassa asioista, lenkkeilin ja hoidatin itseäni. Olihan se rankkaa välillä. Tajuta ja ymmärtää, että oma lapsi oli viety pois. Ei se koskaan helppoa ole ollut ymmärtää. Mutta eteenpäin oli mentävä.
Tänä päivänä olen raitis ollut jo jonkin aikaa ja elämä näyttää hymyilevän pitkästä aikaa minullekin. En ole vielä lasta kotiin saanut, mutta toiveissa tuo kuitenkin olisi.
Näille tarinoiden kirjoittajille sellaiset terveiset, lopettakaa nämä ihme kirjoitukset. Hankkikaa apua itsellenne ja hoitakaa asianne kuntoon. Näillä kirjoituksilla vain pelottelette muita tulevia nuoria vanhempia pelkäämään sellaista mikä ei todellisuudessa tule edes tapahtumaan. Teidän ansioista, saan itse lievittää jatkuvasti muiden pelkoa ja kertoa tätä omaa tarinaani muille. Se kuin työ minulle kohta. Puhun mieluummin totta ja kerron, että apua aina voi hakea tai pyytää. Ei kannata uskoa näihin kirjoituksiin. Koska ne ei pidä millään tavalla paikkaansa.
Mutta..Mutta... Tämä kirjoitus saa varmaan alapeukkuja mut en välitä. Haluan vain viestiä tällä kirjoituksella, että älkää uskoko kaikkiin kirjoituksiin missä haukutaan sossuja tai niihin kirjoituksiin minkä aloitukset on samankaltaisia kuin aloitin kirjoittamaan alussa! Uskokaa mieluummin sossuja ja kuunnelkaa niitä mitä asiaa niillä on, jota voitte auttaa parhaiten itseänne ja lapsianne!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te nyt huomaa mikä pelon ilmapiiri täällä vallitsee?? Ei edes uskalleta muuttaa Suomesta pois kun pelätään että mitä sossu tai lastensuojelu tekee tai sanoo.. Ihan hullua meininkiä!! Olen itse muuttanut perheeni kanssa n.1v sitten pois Suomesta ja voin sanoa että se oli elämäni paras päätös. Rakastan kyllä Suomea, synnyinmaatani, mutta minä pelkäsin asua Suomessa. Pelkäsin juurikin että joku naapuri tekee ilkeyttään jonkun lastensuojelu ilmoituksen ja sitten rakkaat lapseni vietäisiin. En voisi kuvitellakkaan elämääni ilman lapsiani, ovat minulle kaikki kaikessa <3 Olen siis yh-äiti mutta en ollut sosiaalitoimiston asiakas Suomessa asuessani.
Eikö isä ollut kuviossa ollenkaan vai kaappasitko lapset isältään? Tuskin lähetät lapsia Suomeen tapaamisiin, oletan?
Ei kannata. Ota yhteys kunnan sosiaaliasiamieheen ja tarvittaessa hankit asianajajan.
Voit, mutta miksi tekisit niin? Onko tollanen elämä oikein lapsille? Elää jossain maan alla pääsemättä koskaan kouluun, lääkäriin tms.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:46"]
Helsingin lastensuojelu ensin sijoitti kiireellisesti, sitten huostaanotti tuttavaperheeni teinin. Huostaanotto tehtiin vanhempien 'suostumuksella' niin, että vanhemmille sanottiin 'voitte suostua huostaanottoon vapaaehtoisesti, jolloin teini pääsee perheeseen Helsinkiin eikä lukio-opintoihin tule keskeytysriskiä; jos vastustatte, teini sijoitetaan laitokseen ja lopullinen sijoitus paikka voi olla kaukanakin Helsingistä'. Syynä tilanteeseen oli teinin rajuhko teini-ikä (ei huumeita, jonkin verran alkoholikokeiluja), josta vanhemmat olivat aivan samoilla linjoilla ls:n kanssa. Vanhemmat täysin kunnollisia ihmisiä ja hyviä vanhempia. He eivät pyynnöistään huolimatta saaneet muuta apua tilanteeseen. Ls ei edes tullut heidän kotiinsa käynnille. Vanhemmat laskivat, että jos he vastustavat huostaanottoa, oikeusprosessi saadaan päätökseen vain hieman ennen teinin 18-vuotispäivää ja teini joutuu viettämään lopun lapsuutensa laitoksessa.
No nyt teini on huostassa, 18v ja lopettanut lukion kesken. Hän leuhkii ympäriinsä saavansa kohta sossusta oman asunnon. Ilmeisesti hänestä on cool olla 'huostaanotettu nuori'. Objektiivisesti katsottuna hänellä meni paremmin kotona asuessaan. Vanhemmat ovat hyvin huolissaan. Ja ihmeissään, heillä kun olisi ollut hyvä ja turvallinen koti lapselleen, jossa tämä olisi voinut asua vielä monta vuotta.
Mulla sama juttu. Tappelin lapseni takaisin kotiin, ihan vain olemalla tarpeeksi hankala asiakas. No nyt ei saa lapsi sossusta omaa ilmaista asuntoa, vaan asuu kotona. Mutta on iän myötä rauhoittunut ja opiskelee.
Ei mulla ainakaan ole luotto viranomaisiin kauhean korkealla tasolla ja on naivia kuvitella, että kaikki lasu-päätökset olisivat olleet oikeita.
Ainakin aikaisemmin oli sellainenkin pikku juttu, että lastensuojelun tukitoimenpiteet maksaa kunta, huostaanoton maksaa valtio. Päätökset tekee kunnan viranomaiset. No mitä luulette, kumpaan ohjataan? Kunnan maksettaviksi vai valtion?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole luotto viranomaisiin kauhean korkealla tasolla ja on naivia kuvitella, että kaikki lasu-päätökset olisivat olleet oikeita.
Ainakin aikaisemmin oli sellainenkin pikku juttu, että lastensuojelun tukitoimenpiteet maksaa kunta, huostaanoton maksaa valtio. Päätökset tekee kunnan viranomaiset. No mitä luulette, kumpaan ohjataan? Kunnan maksettaviksi vai valtion?
Mä ihmettelen kans mitä on ne ehkäisevät tai tuki-toimenpiteet ennen pakkosijoitusta. Ei ollut nimittäin mitään ennen sitä. Ja pakkosijoitus tuli täytenä yllätyksenä. Jälkeenpäin selvisi vasta että syyksi riitti yhden vankilassakin olleen mannemuijan väärät syytökset, edes ls-ilmoa ei ollut kirjallista tehty, ennen kuin vaadin sen nähtäväksi. Ls-ilmoituksella on helppo kostaa tai kiristää, aiheettomistakaan valheista ei saa mitään rangaistusta. Kaikki tapahtuu salaa sossun kulisseissa, jopa salaa poliiseilta.
Ihmiset on huomattavasti ystävällisempiä, avuliaampia ja ymmärtävät perheen tärkeyden muualla maailmalla kuin taas suomen lastensuojelu sekä vanhat katkerat ihmiset... jos minun tarvitsisi lähteä karkuun lastensuojelua lähtisin euroopan ulkopuolelle.
Kannattaa kuitenkin aina muistaa se että kos kieltäytyy jostain tukitoimesta on se syy huostaanotolle, tämän voin tarkistaa tuomarilta kuin itsekin tarkistin kun asia tuli kohdalleni.
Sanon että on pitkä ja raskas tie, mutta aina voi olla se valopilkku siellä tunnelin päässä.
2009 muutettiin espanjaan työn perässä, ekat lastarit tuli sillon sisäänkääntyneitten appivanhempien kautta. Koska asumme savimajoissa ilman sähköä tyyliin. Kolme lasta suoraan espanjalaiseen kouluun, (nuorin 4v, koska esikoulu aletaan ajoissa espanjassa)
Noh, siitä sitten suomeen 2009 lokakuussa, koska suvun painostus oli ihan liikaa. Noh muutto Johonkin kyläpahaseen suomessa, mistä kämppä saatiin ja idea kyti edelleen. Oli se aurinko kuitenkin se juttu.
Noh 2011, lähdettiin uudestaan reissuun, paremmin varustauduttuna ja ja mikäpäs hienompaa kuin taas päästä töihin ja elämään Espanjan auringon alle. Kaupunkiin rekisteröityminen ja lapset takaisin kouluun, mutta taas paukkuu lastareita, mukamas lapset ei saa kunnon koulutusta espanjassa. Jokainen lapsista vuoteen 2013 mennessä oppi espanjan puhtaasti, joko idioma de letras (kirjakieli) tai poika (idioma de calle) eli kadunkieli, kaikkine samoine virheineen kuin normi espanjooli kaduntallaaja. :D
Mukamas lapset ei oo käyny koulua, mulla on viralliset todistukset leimoineen. No ne on sukulaisten mukaan väärennettyjä.
2015 suomeen, teini 14v päätti vetää kännit. Noh siitähän se sit alko. Meni mummulaan nukkuu pääs selväks ja ilmotti et haluukin asuu siellä kun mummu antaa kaiken periks. Huostaanotto.
Edelleen likka on siellä, vaikka kaikki mein mukamas huumeidenkäyttö, alkoholismi, muutto töidenperässä, (muuttaminen, joka on suomen suurin huostaanottojen syy). Kaikki nää on todettu aiheettomiksi ja silti, vanhin saa olla ja asua paikassa joka antaa yli 300 tuntia olla pois koulusta ja mukamas kaikki on hyvin, käyttää alkoholia ja tupakkaa, Mutta tarvii tietää, se sossuakka on puolueellinen...
2015 takas espanjaan, 2 nuorinta kouluun ja korkeimman oikeuden päätöstä odotellessa kun hallinto-oikeus anto myönteisen päätöksen meille mein kahden nuoremman huostaanotosta, et niit ei voi ottaa ilman olosuhdeselvitystä.
Muistakaa tää, ilman sen maan olosuhdeselvitystä, missä asutte huostaanottoa ei voi aloittaa. sekä huostaanotto ja sijoitus on pakko tehdä vähintään hallinto-oikeuden kautta niin kauan tapelkaa!
Apua löytyy ja jos halua pitää lapset turvassa ja piilossa, lukekaa nettiä. Tai laittakaa privaa. Vastaan niille ketä tarvitsee...
Vanhemmat tietää sen mitä lapset tarvitsee, ja kun lapset on tarpeeksi vanhoja ymmärtämään. Kysykää heiltä, ne kertoo kyllä mitä tein tarvii tehä.
Eli AP sulla on raha-asiat kunnossa sen verran hyvin että pärjäät seuraavat kolme kuukautta Usassa asuen hotellissa lentolippujen lisäksi? Mahtoi olla kalliit extempore-liput. Rajaihmiset täällä "haistaa" aika hyvin ihmisten epätoivon heitä siinä haastatellessaan joten saattaa olla etteivät päästä sinua lasten kanssa portin läpi koska olet mahdollinen lapsikaappaja, varsinkin jos sulla ei ole lasten toista vanhempaa mukana eikä sulla ole selkeää visiota siitä mitä ajattelit lasten kanssa kolme kuukautta täällä tehdä. Saattaa tietenkin olla että onnistut.
Jos sinulla on niin hyvin asiat että pystyt hoitamaan amerikkaan muuton lasten kanssa extempore niin tuskin sun lapsia huostaanotetaan:)Mikä lie höröplörö-juttu tämäkin taas. Mee vaikka Ruotsiin tai Viroon, pääset halvemmalla eikä kukaan tuu perään.
Caiathas kirjoitti:
Sanon että on pitkä ja raskas tie, mutta aina voi olla se valopilkku siellä tunnelin päässä.
2009 muutettiin espanjaan työn perässä, ekat lastarit tuli sillon sisäänkääntyneitten appivanhempien kautta. Koska asumme savimajoissa ilman sähköä tyyliin. Kolme lasta suoraan espanjalaiseen kouluun, (nuorin 4v, koska esikoulu aletaan ajoissa espanjassa)
Noh, siitä sitten suomeen 2009 lokakuussa, koska suvun painostus oli ihan liikaa. Noh muutto Johonkin kyläpahaseen suomessa, mistä kämppä saatiin ja idea kyti edelleen. Oli se aurinko kuitenkin se juttu.
Noh 2011, lähdettiin uudestaan reissuun, paremmin varustauduttuna ja ja mikäpäs hienompaa kuin taas päästä töihin ja elämään Espanjan auringon alle. Kaupunkiin rekisteröityminen ja lapset takaisin kouluun, mutta taas paukkuu lastareita, mukamas lapset ei saa kunnon koulutusta espanjassa. Jokainen lapsista vuoteen 2013 mennessä oppi espanjan puhtaasti, joko idioma de letras (kirjakieli) tai poika (idioma de calle) eli kadunkieli, kaikkine samoine virheineen kuin normi espanjooli kaduntallaaja. :D
Mukamas lapset ei oo käyny koulua, mulla on viralliset todistukset leimoineen. No ne on sukulaisten mukaan väärennettyjä.
2015 suomeen, teini 14v päätti vetää kännit. Noh siitähän se sit alko. Meni mummulaan nukkuu pääs selväks ja ilmotti et haluukin asuu siellä kun mummu antaa kaiken periks. Huostaanotto.
Edelleen likka on siellä, vaikka kaikki mein mukamas huumeidenkäyttö, alkoholismi, muutto töidenperässä, (muuttaminen, joka on suomen suurin huostaanottojen syy). Kaikki nää on todettu aiheettomiksi ja silti, vanhin saa olla ja asua paikassa joka antaa yli 300 tuntia olla pois koulusta ja mukamas kaikki on hyvin, käyttää alkoholia ja tupakkaa, Mutta tarvii tietää, se sossuakka on puolueellinen...
2015 takas espanjaan, 2 nuorinta kouluun ja korkeimman oikeuden päätöstä odotellessa kun hallinto-oikeus anto myönteisen päätöksen meille mein kahden nuoremman huostaanotosta, et niit ei voi ottaa ilman olosuhdeselvitystä.
Muistakaa tää, ilman sen maan olosuhdeselvitystä, missä asutte huostaanottoa ei voi aloittaa. sekä huostaanotto ja sijoitus on pakko tehdä vähintään hallinto-oikeuden kautta niin kauan tapelkaa!
Apua löytyy ja jos halua pitää lapset turvassa ja piilossa, lukekaa nettiä. Tai laittakaa privaa. Vastaan niille ketä tarvitsee...
Vanhemmat tietää sen mitä lapset tarvitsee, ja kun lapset on tarpeeksi vanhoja ymmärtämään. Kysykää heiltä, ne kertoo kyllä mitä tein tarvii tehä.
Kuulostaa lasten näkökulmasta erittäin levottomalta elämältä... =(
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu miten nää tällaiset tarinat kerrotaan täällä." Sossut saa rahaa huostasta rahaa" "sossut tuli meille ja vei vaan lapset pois, mitään ei tehty kiltisti vaan juotiin kahvia sohvalla "
On se jännä juttu, että nämä ihmiset eivät näe omia virheitään! Siis nämä vanhemmat. Sitten päädytään vaan koneelle vähän kirjoittelemaan "oma" versio tapahtuneesta!
No tässä tulee minun tarinani. Olen itse myöskin vanhempi, yhden pienen tytön äiti. Minulta myös otettiin lapsi pois. Mutta todellakin SYYSTÄ. Olin todella huonossa jamassa, elämäntilanne oli sekava ja alkoholi maistui liikaa. Meillä oli ties kuin kauan vaikka mitä tukea. Olin tyhmä enkä kuunnellut tai uskonut kaikkia juttuja. Lopulta kävi niin, että lapsi otettiin huostaan. Se oli oma vikani, olin tyhmä ja idiootti vanhempi. Sain mitä tilasin.
Silti en koskaan kirjoitellut tänne mitään tyhmiä tarinoita, saati muille palstoille. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään alkaa väsäämään tänne ihme pelottelu tarinoita! En puhunut kenellekään kavereillenikaan, että sossut vievät lapsia tosta noin vaan. Koska en halunnu pelotella muita koska tiesin, että sellaista ei tule koskaan Suomessa tapahtumaan. Miksi niin edes tekisin? Mieluummin panostin saamaan asiani kuntoon. Lopetin alkoholinkäytön, kävin keskustelemassa asioista, lenkkeilin ja hoidatin itseäni. Olihan se rankkaa välillä. Tajuta ja ymmärtää, että oma lapsi oli viety pois. Ei se koskaan helppoa ole ollut ymmärtää. Mutta eteenpäin oli mentävä.
Tänä päivänä olen raitis ollut jo jonkin aikaa ja elämä näyttää hymyilevän pitkästä aikaa minullekin. En ole vielä lasta kotiin saanut, mutta toiveissa tuo kuitenkin olisi.
Näille tarinoiden kirjoittajille sellaiset terveiset, lopettakaa nämä ihme kirjoitukset. Hankkikaa apua itsellenne ja hoitakaa asianne kuntoon. Näillä kirjoituksilla vain pelottelette muita tulevia nuoria vanhempia pelkäämään sellaista mikä ei todellisuudessa tule edes tapahtumaan. Teidän ansioista, saan itse lievittää jatkuvasti muiden pelkoa ja kertoa tätä omaa tarinaani muille. Se kuin työ minulle kohta. Puhun mieluummin totta ja kerron, että apua aina voi hakea tai pyytää. Ei kannata uskoa näihin kirjoituksiin. Koska ne ei pidä millään tavalla paikkaansa.
Mutta..Mutta... Tämä kirjoitus saa varmaan alapeukkuja mut en välitä. Haluan vain viestiä tällä kirjoituksella, että älkää uskoko kaikkiin kirjoituksiin missä haukutaan sossuja tai niihin kirjoituksiin minkä aloitukset on samankaltaisia kuin aloitin kirjoittamaan alussa! Uskokaa mieluummin sossuja ja kuunnelkaa niitä mitä asiaa niillä on, jota voitte auttaa parhaiten itseänne ja lapsianne!
Se, että sinun tapauksessa kaikki meni hyvin ja olet tyytyväinen sossuun, kertoo vain sinusta ja sinun tapauksesta. Uskotko ihan oikeasti, ettei kiusaamistarkoituksella ole koskaan tehty ilmoituksia? Etteikö näistä kiusaamisjutuista ole koskaan muodostunut karmeita lumipalloefekti tapauksia, jossa lopulta kaikki häviävät. Eniten lapset. Se mikä ehkä ensin olisi ollut vain huono koulumenestys ja tekemättä olevat läksyt, muuttuikin laitoksessa huonoksi koulu menestykseksi ja huumeongelmaksi ja varastelemiseksi. Tällaisia tapauksia riittää.
Se on vaan positiivista, että asioista kirjoitetaan. Nytkin sossut voivat ihan liikaa piilotella virheitään vaitiolovelvollisuuden taakse. Sen lisäksi ettei kukaan ulkopuolinen valvo avoimesti heidän tekemisiään, se nyt puuttuisi, että uhrit ja toiminnan kohteet eivät voisi kirjoittaa ja jakaa kokemuksiaan. Varsinkin niitä virheellisiä.
Oikeusvaltiossa ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan. Lastensuojelussa olet syyllinen kunnes sinä onnistut todistamaan syyttömyytesi. Rangaistukset perustuvat yhden virkailijan mielialavaihteluihin ja perustelut voivat olla kaikkea makaronilaatikkosta verskahousujen reikään polvessa.
Tarviikos ap rahaa lippujen ostoon? Venäjälle päin voin mielihyvin kustantaa menolippuja lastensuojelua pakeneville. T: hyväntekijä