Voitaisiinko jättää hajuvedet vain juhlatilaisuuksiin?
Oli taas tuskallinen bussimatka täpötäydessä bussissa, kun viereen osuneella naisella oli kunnon tössäytykset hajuvettä. Parfyymit on ihan ok, jos me hajusteista kärsivät pääsemme vaihtamaan paikkaa ja pois, mutta tänään se ei ollut mahdollista.
Mietin vain, että miksi hajuvesiä käytetään? Eikö neutraali tuoksu ole parempi? Dödöissä on hyviä tuotteita, jotka eivät haise, mutta toimivat silti. Näin astmaatikot ja hajusteyliherkät eivät kärsi.
Onhan meillä tosin paljon muitakin hajuja, joista kärsimme (tupakka nyt pahimpana), mutta tuo olisi kaikista helpoin, johon vaikuttaa. Vai puuttuuko tämä toive liikaa ihmisen itsemääräämisoikeuteen?
Kommentit (51)
kosmetiikat ja pesuaineet, kotieläimet, kännykät (sähköyliherkäthän saa SLAAGIN niiden lähellä) ja ne raidalliset puserot. Vielä muita?
En enää luule. Tai sitten olen hysteerinen, luulotautinen keski-ikäinen akka. Migreeniä ei minulla ole olemassakaan, mutta voimakas tuoksu polttaa nenän limakalvoja. Sitten aivastuttaa ja nenä vuotaa. Pahinta on se poltteen tunne.
Voimakkaimmat reaktiot saan pyykinpesuaineiden hajuista. Miksi niissä ylipäätäänkään pitää olla jokin tuoksu?
Tosin huomattavasti vähemmän kuin hajustetut. Saattaa kyllä olla kuviteltuakin, tiedänhän kyseisen aineen vaaralliseksi, enkä siksi halua sitä edes hengityksen mukana limakalvoilleni.
Siihen asti nautin ihanista tuoksuistani, joita käytän kyllä kohtuudella (=yksi, korkeintaan kaksi suihkausta ilmaan ja tuoksupilven läpi kävely).
Maailma ei pyöri hajusteyliherkkien ympärillä. Kärsikää minun puolestani tai muuttakaa vaikka siperiaan omalle hajusteettomalle läntillenne.
En minäkään ole hajusteyliherkkä, mutta otan käytökselläni muut ihmiset huomioon toisin kuin eräät.
Itse tykkään välillä käyttää arkenakin hajuvettä (eau de toilette), laitan sitä kotoa lähtiessä 1 suihkauksen (joskus saatta mennä 2). En itsekään tykkää niistä hajuvedessä kylpijöistä, joten yritän pitää hajustuksen määrän pienenä, ja jos olen käyttänyt esim. hajustettua vartalovoidetta en laita enää hajuvettä sen lisäksi.
jos se on peitetty jollain toisella? (Tutkimus julkaistu muistaakseni Mediuutisissa parin vuoden sisällä.) Senhän pitäisi toimia niin, että tietty määrä tiettyjä tuoksumolekyylejä aikaansaisi aina samanlaisen reaktion. Mutta jos törkeä hajuvesipilvi " peitetään" vaikka bensan tuoksulla, niin hajusteyliherkkä ei reagoikaan mitenkään. Taitaa siis olla puhtaasti psyykkistä tämä vaiva. Ensin huomataan se hajuveden haju ja sitten aletaankin oirehtia. Mutta jos ilma on sakeanaan hajustetta mutta sitä ei syystä tai toisesta huomata niin oireita ei tule.
Tiedän kyllä näitä " koira-allergisiakin" , joille tulee aina kauhea niiskutuksen tarve ja ties mitä kutinoita, jos koira istuu parin metrin päässä ulkoilmassa, mutta jotka voivat täysin hyvin eivätkä saa pienimpiäkään oireita oleillessaan koiranomistajan koiran hilsettä pölisevässä asunnossa. Paitsi jos joku mainitsee asunnon omistajan lemmikistä, silloin alkaa heti se " no mä ihmettelinkin kun mun nenä vuotaa niin kauheasti" ja aloitetaan teatraalinen niiskutus.
Voimakkaan hajuiset kukat, hurjasti voimakasta hajuvettä, maali, bensa jne tuo päänsäryn, mutta ruuan haju ei koskaan, eikä mikään lanta tmv. Ilmeisesti hajuissakin on eroja.
pääsärky, jonka syytä ei voitu selvittää fysiologisesti.
Kärsin myös itse aistiyliherkkyydestä, kuuloni on todella hyvä, ja kärsin melusta ja esim. korvakuulokkeiden läpi vuotava melu.
Samoin kärsin ahtaista paikoista ja esim. paikallisjuna, jossa on verhot vedetty ikkunan eteen, saa minut ahdistumaan. Toisilla taas häiritsee auringon paiste ja siksi lykkäävät verhoja eteen.
Vaikeaa siis on, enkä itsekään käytä hajusteita, mutta ei niitä tosiaan voi kieltää...
kuinka joillakin maailma pyörii vain sen oman nöyhtäisen navan ympärillä. Ei väliä, vaikka kanssakulkijat haukkovat henkeään, kunhan MINÄ saan tuoksua naiselliselta ja on niin glamouria että.
Hajusteyliherkkyys on totisinta totta monille ihmisille, mutta jos MINULLA ei sitä ole, niin ei muillakaan.