Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta (sain kuulla juuri) ja sain sisätautilääkärille ajan vasta ensi maanainaiksi.

Vierailija
26.03.2008 |

Olen ihan voimaton ja sydämmen syke on nopea. En jaksa mitään. Onko vaarallista odottaa jatkotutkimuksia maanantaihin saakka. Miksi yleislääkäri voi määrätä lääkettä vaivaan vaan pitää mennä sisätautilääkärille?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepää maanantaihin asti.

Vierailija
2/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsin parin viikon päästä tutkimuksiin, todettiin että leikkaus on paras hoitomuoto. Sitten lääkittiin niin, että saatiin aikaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Tästä noin 2kk päästä oli leikkaus. Tsemppiä sinulle, toivottavasti jaksat maanantaihin. Ota rauhallisesti, lepää ja jos on oikein paha olo, niin muista ottaa yhteys lääkäriin uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa mitä kokeita sisätautilääkäri mahdollisesti ottaa ja saako lääkityksen kuinka nopeasti? t. ap

Vierailija
4/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan pihalla tästä asiasta. Voitko kertoa mitä sulla leikattiin ja miten tutkimuksen etenivät? Joudutko käyttämään edelleen lääkkeitä? Olitko sairaslomalla? Itse olen parhaillaan lomalla, mutta en tiedä miten jaksan töissä jos en saa lääkitystä :( t. ap

Vierailija:

pääsin parin viikon päästä tutkimuksiin, todettiin että leikkaus on paras hoitomuoto. Sitten lääkittiin niin, että saatiin aikaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Tästä noin 2kk päästä oli leikkaus. Tsemppiä sinulle, toivottavasti jaksat maanantaihin. Ota rauhallisesti, lepää ja jos on oikein paha olo, niin muista ottaa yhteys lääkäriin uudelleen.

Vierailija
5/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon lääkärisi tietävän sen verran, että katsoo olevan mahdollista odottaa maanantaihin. Hypertyreoosia on monesta syystä johtuvaan, ja monen" tasoista" , ts. voi olla vakavampi tai lievempi liikatoiminta.

Hypertyreoosi on hengenvaarallinen tila, jos se jatkuu hoitamattomana pitkään. Siis ei viikkoja vaan kuukausia, jopa vuosia.

Hoitona on nykyisin usein ensin tyrostaatit (lääkkeet), joilla liikatoiminta pyritään tasoittamaan niin, että päästään parantavaan hoitoon. Nämä hoidot ovat leikkaus (kuten joku jo tuossa totesi) tai radiojodihoito. Lisäksi alkuvaiheessa saatetaan tyrostaatin lisäksi määrätä esim. beetasalpaajaa sydämen tykyttelyn rauhoittamiseksi. Hoidosta seuraa usein kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta se on helppohoitoinen tila, johon tietyllä tapaa jopa pyritäänkin.

Radiojodihoidosta vielä sen verran, että moni lääkäri uskoo vanhakantaisesti sen olevan hoito, joka ei sovi hedelmällisessä iässä olevalle. He ovat väärässä, mutta vaatii ehkä aktiivisuutta itseltäsi että saat heidät uskomaan sen. Oma lääkärini oli Matti Välimäki, joka on kiistaton kilpirauhashoidon guru Suomessa, mutta jouduin oikomaan esim. meille sisätaudeista luennoineen lääkärin käsityksiä- asiaan perehdyttyään myönsi kyllä, että olin oikeassa.

joten ei huolta, maanantai tulee pian - itse elin vaikean liikatoiminnan kanssa puoli vuotta ja nykyisin hoidan vajaatoimintaani lääkityksellä. Painoa lähti 20kg, raajat tärisivät niin, että lasista juominen ja portaiden kävely oli erittäin vaikeaa. Että ei tilanteesi vielä niin paha ole :)

t. sh, jolla ennen Basedowin taudin aiheuttama hypertyreoosi, nykyisin hypotyreoosi

Vierailija
6/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyreostaattilääkityksen yksi vakavin mahdollinen komplikaatio on leukopenia, ts. elimistön valkosolujen (jotka ovat oleellisia immuunikyvyn kannalta) kato. Kovin todennäköistä sen saaminen ei ole (olisiko esiintyvyys 0,1% tai jotain), mutta jos sinulla lääkityksen aikana nousee selittämätön kuume tms. sinun täytyy hakeutua välittömästi hoitoon. Mutta tämähän sinulle selitetään ihan varmasti maanantaina, no worries!

Vierailija
7/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se joku arvo 1 ½ kk sitten vain pikkasen koholla ja nyt kävin viikko sitten uusintakokeissa ja tulos oli kaksikertainen (42). Ymmärsin, että normaaliarvo oli jotain 20. t. ap

Vierailija
8/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
9/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli kilpirauhasen liikatoimintaa, hän sai siihen radiojodihoitoa aikanaan. Hänellä kuitenkin kävi niin, että lääkäri antoi kontrolliajan vasta lähemmäs kolmen kuukauden päähän hoidon aloittamisesta... no tilanne meni sinä kolmen kuukauden aikana sellaiseksi, että äidiltäni lähti tukka päästä, hän lihoi aika paljon, ja syy tähän oli se, että lääkitys olikin sitten lopettanut kilpirauhashormonin erityksen lähes kokonaan. ELi liikatoiminnasta vakavan vajaatoiminnan puolelle heilahti ja sen jälkeen tietysti elinikäinen lääkitys.

Joten neuvona: Vaadi itsellesi kontrolliaikoja tarpeeksi usein!

Vierailija
10/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa primaarin (tyypillisin muoto) hypertyreoosin kohdalla seurataan kahta arvoa: TSH (kilpirauhasta stimuloiva hormoni) ja T4V (vapaa kilpirauhashormoni). Jos kyse on simppelistä tapauksesta - kuten luultavasti on - on THS-arvosi alakanttiin ja T4V yli viiterajan (yläraja muistaakseni n. tuo 20, vähän labrasta riippuen). Tämä saattaa alkuun hämätä, kun toinen arvo onkin " liian matala."

Älä siis liikaa murehdi, meitä on paljon! Tosin liikatoiminta on harvinaisempaa ja toisaalta vakampaa kuin vajaatoiminta. Joskus tila on ohimenevä, on johtunut esim. kilpirauhastulehduksesta, mutta vaikkei olisikaan, hoidot ovat hyviä nykyisin.

Jos leikkaus/radiojodihoito tulee kohdallasi puheeksi, harkitse radiojodia vaihtoehtona. Itse valitsin sen, koska leikkauksessa on n. 1% mahdollisuus, että äänihuulet vaurioituvat. Lisäksi olin töissä endokrinologisella osastolla, jossa kuoli 35-vuotias nainen juuri tuohon kyseiseen leikkaukseen - ei siis juuri rohkaissut. tarkoitan vaan, että leikkaus on aina leikkaus, ja kaulan alue on hyvin arkaa monessa suhteessa.

Mutta nyt riitti nämä mun horinat, sisätautilääkärisi neuvoo sinua maanantaina. mutta JOS jää yhtään sellainen olo, ettei hän tiedä/osaa tms. mene yksityiselle endokrinologille. Kannattaa!

Vierailija
11/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisään vielä, että edellinen on oikeassa; myös minulle kävi niin, että tapahtui äkillinen romahdus vajaatoimintaan lihomisinee, hiustenlähtöineen, lihaskramppeineen, että todellakin niitä kontrolleja on saatava!

- t 8,9 ja vielä jotain :)

Vierailija
12/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ainakin poistettiin koko kilpirauhanen.

Nyt tämä vajaatoiminta " hallinnassa" , tosin aihettaunut lapsettomuuden. Että kaikin puolin paska juttu, vaikka Basedowin tauti saatiin aisoihin, niin silti tunnen olevani sairas loppuelämäni :(

Vierailija
13/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhaset - yleensä kai tällaisessa tapauksessa kokonaan. Nehän sijaitsevan kaulalla, henkitorven takana molemmin puolin. se johtaa luonnollisesti kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta kuten sanottu, se on helppohoitoinen tila, jossa elimistön itse tuottama kilpirauhashormoni korvataan purkista otettavilla, luonnollisilla hormoneilla.

Vierailija
14/59 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle suositeltiin leikkausta siitä syystä, että radiojodihoito (lääkärini mukaan) voi kestää aika pitkäänkin. Sinä aikana ei saa tulla raskaaksi, ainoa vaihtoehto on silloin abortti. Minulla oli silloin ollut useampia keskenmenoja ja siitä syystä tuo leikkaus tuntui minusta ja lääkärin mielestä parhaalta vaihtoehdolta.

leikkaushan on aina leikkaus. Minulle tuli komplikaatioita, lisäkilpirauhasten toiminta häiriytyi, seurauksena muutamien vuosien pituinen d-vitamiinin ja kalsiumin lisääntynyt tarve. Kalsiuminpuutteen (imeytymättömyyden) takia olin jopa 10 päivää sairaalahoidossa, kun menin niin huonoon kuntoon. Lopullinen sairasloma leikkauksesta oli yhteensä 8 viikkoa, kaikkine komplikaatioineen ja muineen.

Mulla on siis poistettu kilpirauhaset kokonaan ja koko loppuelämäni syön tyroksiinia purkista.

Vierailija
15/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli välillä lepään vain ja jonkun ajan päästä jo pesen ikkunoita kuin mitään ei olisi ollutkaan. t. ap

Vierailija
16/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenahdistukseen on hieman hankalaa (ja uskaliasta) sanoa mitään, mutta: Periaatteessa LÄÄKKEEN KÄYTTÖ KEHOTETAAN LOPETTAMAAN HETI, jos hengenahdistusta ilmenee, ja ottamaan välittömästi yhteyttä lääkäriin. Liittyykö tuo hengenahdistus jotenkin propralin ottamiseen vai vain syömiseen vai onko aivan satunnaista? On myös mahdollista, että olet nyt hermostunut tästä asiasta, ja podet jonkinlaista lievää paniikkioiretta..? Mutta tässähän sitä on mahdotonta sanoa, ymmärrät sen varmasti, tuo lääkkeen lopettamisen kehotus on lääkkeen valmistajan omista ohjeista, jotka löydät PDF-tiedostona, kun googlaat " Propral" .

Oireet ja reaktiot ovat hypertyreoosissa varmasti tietyssä määrin yksilöllisiä, vain tietyt peruspiirteet yleensä toistuvat, kuten tuo vapina, huono lämmönsieto, laihtuminen, ihon kuivuminen jne.. Yleensähän näistä joku oire dominoi, itselläni se oli vapina. Kilpirauhashormonit ovat sukupuolihormonien ohella voimakkaimmat ja " laajavaikutteisimmat" elimistön hormonit. Jos niiden tuotanto on pahasti metsässä, seuraukset voivat myös olla monenlaiset ja huomattavat.

Jos paine laskee alas JA tunnet olosi huonoksi, vähennä propral-annosta. Itse koin, että pulssi oli ennemminkin se, mikä määräsi annoksen, verenpainetta en edes mitannut tuolloin. Mutta tosiaan tuo verenpainekaan ei ole mikään absoluuttinen luku, vaan jokaisella on oma tasonsa ja sietokykynsä. Älä ota propralia enempää kuin tarvitset, 10mg 2-3x päivässä on maksimiannos, mitä lääkärisi on suositellut otettavaksi. Kysymyksessä on kuitenkin hyvin pieni vuorokausimäärä kaiken kaikkiaan.

Vireystilan vaihtelu ei kyllä kuulosta mitenkään erityisen kummalliselta; käyt ylikierroksilla kilpirauhashormonin kiihdytettyä aineenvaihduntaasi normaalitasoon verrattuna. Elimistöhän ei tällaista loputtomiin jaksa, joten väsymys tulee varmasti. Levättyäsi saatat taas olla aktiivinen.

Korvan tukkoisuuteen on minun parempi olla sanomatta yhtään mitään, juttele maantaina lääkärisi kanssa.

Hengenahdistus on siis se, mistä itse olisin huolissani, jos jostakin. Ja ymmärrät varmaan, että täältä juurikaan apua saa, toivottavasti et liikaa näihin vastauksiin luota?

Tsemppiä sinulle, maanantaina on varmasti jo paljon levollisempi olo! Olisi kiva, jos ilmestyisit tänne kertomaan, miten meni!

Vierailija
17/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut asiantuntevia neuvoja edelliseltä vastaajalta, mutta ihan maallikkona, läheisen ihmisen kilpirauhasongelmia pari vuotta seuranneena, haluan myös puuttua puheeseen.

Ihan ensiksi, rauhoitu! Et sinä siihen liikatoimintaan kuole ennen maanantaita. Etkä sen jälkeenkään. Mieheni oli vuosia sairastanut liikatoimintaa, ennen kuin se huomattiin. Jälkeenpäin tajuamme, että oireita oli ollut ainakin viisi vuotta. Sinä voit aivan huoletta elää maanantaihin sen kanssa.

Noista hoidoista sen verran, että ehkä sen vuoksi, että miehelläni liikatoimintaa oli ollut kauan ja paljon, hänellä hoitokin oli vähän mutkikasta. Ensiksi raju Tyrazol-lääkitys, joka aiheutti voimakkaan vajaatoiminnan lihomisineen ja kramppeineen. Sitten kaksi kertaa iso annos radiojodia, joka ei auttanut. Lopuksi leikkaus, joka onneksi meni ongelmitta. Luultavasti sinä, niin kuin useimmat, selviät paljon vähemmällä. Tsemppiä!

Vierailija
18/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenahdistusta tuli silloin tällöin ja sitten se meni ohi kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan. Samoin aina yöllä välillä sain välillä sydämentykytyskohtauksia, sitten meni pitkäkin aika, että niitä ei ollut.

Ainoa säännöllinen oire oli voimakas hikoilu ja väsymys, vaikka sen ei pitäisi olla liikatoiminnan oire vaan pikemminkin vajaatoiminna.

Vierailija
19/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hengenahdistus saattaa tosiaan olla myös mun omaa hermoilua ja jännittämistä tästä sairaudesta.

Jos saan maanantaina lääkityksen tähän niin osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti lääke alkaa auttamaan oireisiin? t. ap

Vierailija
20/59 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri varmaan ensin tutkii sinut, joudut ehkä ultraäänikuvaukseen, jos et ole aiemmin ollut ja sitten mietitään mikä hoitovaihtoehto on paras.

Hoitovaihtoehto riippuu myös siitä, millainen liikatoiminta on asteeltaan, vaikeampi vai lievä. Onko sinulla silmäoireita, oletko huomannut? Yleensä jos on silmäoireita, lääkitys ei tehoa niin hyvin kuin lievemmässä tapauksessa.

Minulle suositeltiin radiojodihoitoa, vaikka liikatoimintani onkin lievää, mutta koska se ei tullut kysymykseen, sain Tyrazol-lääkityksen, jota syödään 1,5 vuotta ja johon liittyy se minimaalinen valkosolukato-vaara. Meni ehkä 1,5 kk, ennen kuin arvot olivat normaalit. Olo tosin alkoi parantua jo parin viikon jälkeen siitä kuin aloitti lääkkeet.

Nyt tosin alkaa vaikuttaa siltä, että liikatoiminta onkin muuttunut vajaatoiminnaksi. Olen lihonut ja hiuksia lähtee. Pitää ensi viikolla käydä labrakokeissa.