Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta (sain kuulla juuri) ja sain sisätautilääkärille ajan vasta ensi maanainaiksi.
Olen ihan voimaton ja sydämmen syke on nopea. En jaksa mitään. Onko vaarallista odottaa jatkotutkimuksia maanantaihin saakka. Miksi yleislääkäri voi määrätä lääkettä vaivaan vaan pitää mennä sisätautilääkärille?
Kommentit (59)
Minulle ainakin sanottiin että aamulääkettä ei saa otta ennen verikoetta (kilpirauhaskokeet, pieni verenkuva). Ja se luki myös sisätautipolin kirjeessä missä ajat sain. Ja että koe pitäisi otta klo 8-10 välillä. Lääke alkaa kuulemma imeiytymään jo 15 min sen oton jälkeen. t:50, 53, 55
Aamulla saat siis syödä ja juoda. Kilpirauhaslääkettä ei kuitenkaan saa ko. ottaa! Muut lääkkeet normaalisti.
(luulisin asian olevan samoin liikatoiminnassakin)
esim. yhtyneiden laboratorioiden nettisivuja, jos tulee epäselvyyttä tällaisissa asioissa. Ja on muuten uskomatonta, että ohjeistus on edelleenkin niin kovin kirjavaa kilpirauhaskokeisiin liittyen.
Täydellinen verenkuva ei tosiaankaan vaadi paastoa, mutta sekin löytyy tuolta mainitsemastani paikasta nimellä B-TVK
superhyper olo, mutta ans olla kun meni tälle vajaatoiminnalle, sit se väsymys vasta tulikin : (
liikatoiminta oli kuin normaalia elämää olis elänyt, jaksoi ihan mitä vain
Otan aamulääkkeen sitten vasta kokeiden jälkeen kuten neuvoitte. t. ap
Tyrazol lääkitystä jatketaan vielä kuten tähänkin asti 2 x 2 tbl/päivä ja emconcoria 1- 1/2 tbl/pv. Kk kuluttua labraan jonka jälkeen katsotaan voiko lääkitystä vähentää. Lääkehoitoa jatketaan mulla 1,5 vuotta. n 50% kuulemma paranee tällä ja jos ei parane niin vaihtoehtoina on joko radiojodihoito tai leikkaus. Lääkehoidon jälkeen oireet voi alkaa heti lääkkeiden lopettamisen jälkeen tai esim 10 v kuluttua. Toivottavasti hoituisi lääkkeillä.t 50
Aiheuttaako sulla Tyrazol -lääkkeet pahoinvointia ja vatsan turpoamista? Eilen aloitin kuurin ja nyt vatsa kipeenä ja turvoksissa :( t. ap
Ei muistaakseni aiheuttanut vatsavaivoja. Jos mahdollista niin väsytti vieläkin enemmän. En sitten tiedä että johtuiko lääkkeestä vai sairaudesta. Vajaa kuukausi n. 3 vk meni ennen kuin huomasin että lääke alkaa vaikuttamaan: ei väsyttänyt niin paljoa, käsien tärinä väheni, enkä ärsyyntynyt niin helposti enää, sykkeeseen emconcor vaikutti välittömästi. En tajunnut kysyä että mistä tämä johtuu, kilpirauhanen oli hieman suurentunut mutta ei kuitenkaan paljoa. ap tiedätkö mistä sinulla johtuu? t 50, 53.
Onko sulla imusolmuke kipeänä? Mulla on vasemmalla puolella ja se oli syy miksi alunperin menin lääkäriin. t. ap
Ihmetyttää silti miksi se on niin kipeä? t. ap
Ei ollut imusolmuke kipeä eikä mitään muitakaan kipuja. Lääkäriin menin korkean sykkeen, väsymyksen ja käsien tärinän takia sekä mun pinna paloi todella helposti, huusin esim lapsille, mihelle ihan pienistä asioista... 55
ja söin lääkettä heinäkuusta-huhtikuuhun. Aluksi 3x2tabl ja huhtikuussa otin yhden joka toinen pvä. olen ollut nyt lääkityksettä 2 vuotta. Onneksi lääkärini ei hätäillyt leikkausta tai radiojodi hoitoa. Käyn edelleen labrassa kerran kolmessa kuukaudessa.
TSH oli mulla mittamaton ja T4 25
Pitääkö mun paastota ennen noita kokeita? Saanko ottaa lääkkeet? Lääkäri ei maininnut asiasta mitään. t. ap
Riippuu mitä veren kuvassa otetaan. kolesterolit, sokerit yms sun muut niin pitää paastota
Voiko alkoholia nauttia kun lääkitys on Tyrazol ja Propral? Paino laskenut 3 kg ja nyt 52 kg. t. ap
silloin tällöin siiderin tai oluen ottanut lääkityksestä (tyrazol, emconcor) huolimatta. Näiden selosteessa ei ainakaan ole asiasta mitään mainintaa. Lääkäriltä en asiaa tajunnut kysyä. Mites te muut liikatoimintaa sairastavat, menikö lääkitysellä miten nopeasti vajaatoiminnan puolelle? Minulla oli jo tässä välillä viikko pari tosi hyvä ja pirteä olo mutta nyt viikon verran on taas ollut väsyneempi ja jotenkin " nuutuneempi" olo. Seuraava labra vasta tän kuun vika päivä. t: ainakin 50 (muita en muista)
Outoa kun saan lääkkeetkin ottaa aamulla ennen labraa. Eikö ne muuta kilppariarvoja?? t. ap