* Enskojen viikot 13 ja 14 *
[color=Blue][size=3]Toivomme Herra Haikaralta ensimmäistä nyyttilähetystä, joten ole kiltti ja lennä tännepäin!
Tässä esittelymme! Kaikki uudet ovat tottakai tervetulleita mukaan joukkoomme.
[color=Red][size=5]♥ Ensikot ♥
[size=2]Ainoanis
Mä olen 28 v ja mies 26 v.
[size=4]♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
[size=2]babydre@m
Itse olen 30 v. Yritystä on takana tuolta lokakuulta 2007.
[size=2]baulie
Olemme avopari Keski-Suomesta, kumpikin vm. -85. Itse opiskelen, mies on töissä. Kotonamme pyörii lisäksemme yksi koira ja aina välillä myös yksi kissa! Ehkäisyn jätimme pois 4/2006. Mulla todettu 8/2007 monirakkulaiset munasarjat, mutta en tiedä onko se syynä tähän (pitkään) odotuksen odotukseen. Tutkimuksiin lähtemisestä on ollut puhetta, mutta vielä toistaiseksi se on ajatuksen asteella.
[size=2]Irish79
Olen siis 29 -vuotias ja aviomies saman ikäinen. Vauvakuumetta ollut mulla jo varmaan viimeset 10 vuotta =) Vauvalle annettiin lupa tulla viime kesänä ja syksyllä olikin jo vähän positiivisia tuulia. Rv 11 kuitenkin toi surun meille ja raskaus meni kesken. Nyt olemme taas uudella innolla mukana yrityksessä.
[size=2]Koiramamma
Minä vm.-81 ja aviomies -80. Yritys aloitettu 11/2006 ja lääkärissäkin ollaan asian tiimoilta jo käyty, vielä ei kuitenkaan ihan tuonne L-puolelle uskalla siirtyä. Elämää sulostuttaa 2 koiruutta.
[size=2]lauroran
Olen 23-vuotias tyttönen. Asustelen Keski-Suomessa ukkoni kanssa ja ekaa lasta tässä yritetään. Mulla on opiskelut loppusuoralla ja musta olis kans yks kansankynttilä lisää tulossa tähän maahan, jos nyt koskaan saan graduani valmiiksi... Meillä on kaksi koiraa, joihin voi purkaa hoivaviettiä... Jätin pillerit pois siis helmikuun alussa.
[size=2]pariisitar
Olemme pariskunta pääkaupunkiseudulta; mie vm -82, miehus -77, ja esikkoa kovasti toivotaan (terkkuja vain herra haikaralle:) ). Kuumeilua taustalla KAUAN, nyt pillerit jätetty pois 01/08. Työskentelen hoitoalalla ja perheeseemme kuuluu myös iki-ihana koiruus.
[size=2]shania07
Täältä ilmoittautuu myös yksi tänä vuonna 30 täyttävä ensimmäistä yrittävä mukaan teidän joukkoon =) Tosiaan, aloiteltiin ensimmäisen yritys joulukuussa.
[size=2]Stiin@
Olemme pohjanmaalla asusteleva aviopari. Minä olen 29v ja mies saman ikäinen. Yritys on aloitettu 9/07 mutta kuumeiltu on jo häistämme (05/03) asti mutta halusin hoitaa opintoni ensin ja valmistua kansankynttiläksi.
[size=2]syre
Meillä siis ehkäisy pois vuoden alussa, mutta vasta tämä kierto on ajoitettu niin, että olisi todellinen mahdollisuus tärpätä. Ollaan 24/21 ja ensimmäinen kyseessä. Ei ole oikein ketään, jolle avautua, vaikka kavereilla onkin lapsia ja keskenmenoja niin en haluaisi siihen suuntaan kertoa mitään. Ja toinen puoliskokaan ei ole mitenkään yrittämällä yrittämässä, vaan ennemminkin katsellaan, mitä tapahtuu. Ollaan vielä suuri osa ajasta opiskelujen takia eri paikkakunnilla.
[size=2]zeria
Olen siis 29v (heinäkuussa pyörähtää tosin seuraava kymmenluku iiiiiik) ja mieheni 33v. Pillerit jätin pois muistaakseni 08/06 ja heti kohta olinkin raskaana olisko ollut 1 vai 2 normaalikiertoa välissä. Ensimmäinen keskenmeno oli totaalinen järkytys, ei mitään ennakkovaroitusta, np-ultrassa se vain paljastui.. Toisessa raskaudessa oli sama kohtalo ja toinen kaavinta jouduttiin tekemään viime toukokuussa. Viimeisin keskenmeno tuli rv. 10 viime lokakuussa.
[size=5]♥ Plussanneet Ensikot ♥
[size=2]Viktoria_77
Ollaan siis miehen kanssa molemmat 30 ja eka vauva on toiveissa. On jo alkanut harmittaa että näin myöhälle vitkutettiin tätä yrittämistä, jotenkin sitä luuli et kun päätös on tehty niin heti tärppää. Lokakuussa 07 yritetty tosissaan, aiemmin jo ehkäisy lopetettu. -->Plussa 3/2008!
[size=2]Sinikellonen
Olen 27-vuotias, miekkonen vuotta nuorempi. Pääkaupunkiseudulla asustellaan ja hoitoalalla minäkin. Kuten jo ehkä taisin kirjoittaa aiemmin, niin odoteltiin siihen, että valmistun koulusta ennenkuin aloitettiin yrittämään ensimmäistä vauvaa. Tosin kuume on ollut mun puolella kova jo vuosia, osittain johtunut alan valinnastakin. Vähän jopa yllätyin, kun mies sitten suostui yrittämään monen vuoden painostuksen jälkeen... :) Ehkä jopa vähän pelästyinkin, että nytkö sitten ihan OIKEASTI se vauva vois sit piankin olla tulossa! :) --->Plussa 3/2008!
Kommentit (43)
Mitenkäs kaikilla pääsiäinen sujui?
Meille tuli täti vierailulle, tosin vierailu oli outo. Kaks päivää tiputtelua, kaks päivää niukkaa vuotoa ja päivä tiputtelua. (verrattuna niagaraan, joka oli pillereitä syödessä). Fertility friendistä katsoin, että kierto lasketaan alkavaksi ekasta vuotopäivästä. Soitin jo lääkäri ystävälleni ja ihmettelin, että koskas niitä clomeja sitten ottaisin tällasilla menkoilla. Hän neuvoi siirtämään clomien aloittamisen seuraavaan kiertoon, koska clomien kanssa, pitäis olla kunnon vuoto, jotta niitä voi ottaa. Mutta tälläset niukat vuodot kertoo siitä, että ne limakalvot todellakin on ohuet. No, täytyy koittaa jaksaa toivoa ja yrittää.
Jos tässä kierrossa tärppäis niin laskettu olis 24.12. eli nyt vain toivomaan suurinta mahdollista joululahjaa, jonka voi saada!!!
Baulie; repesin ihan täysillä luettuani sun viestin, meilläkin pelataan golfia ja sama juttu; miestä ei kesäisin paljoa kotona näy. No, olen menossa itsekin kurssille kesällä, jotta joskus näkisin kultaani. =)
Kaikille ensikoille hauskaa viikon alkua! Ja muistakaa; tää viikko on vain nelipäiväinen! =)
Stiin@ kp7/n.31, yk6
No onpa täällä hiljaista...
Pääsiäinen meni sovitusti, sain luettua 2 kirjaa (ovat olleet kesken jo jonkin aikaa..) Käytiin miehen kanssa leffassa, katsottiin ainakin 5 leffaa lisäksi kotona, ulkoiltiin, pupuiltiin ja nukuin lähes niin pitkään kuin huvitti (pelottavaa kyllä että edes 12 h yöunet eivät meinaa riittää vaan oli pakottauduttava ylös..) Mitään suursiivouksia ei tehty, ihan vaan pahimmat jäljet korjattiin että jotenkin viitsi seassa olla, eli ihan levon kannalta otettiin nuo vapaapäivät. Tosin yhtenä yönä olin töissä (unissani siis..) ja sunnuntai ja maanantai meni pohtiessa työasioita ja potiessa työahdistusta :( Oisin siis niiiiiin valmis jäämään pois töistä vauvan kanssa kotiin ettei tarvitsis ahdistua moisesta.
Mites siis muilla?
Laskureiden mukaan meikäläisellä pitäis olla ovis näinä päivinä, tosin en oo huomannut mitään merkkejä... Paitsi että seksi on mielessä aika usein ja oma kulta näyttää niin syötävän ihanalta :)
Nyt täytyy tunnustaa, että kävin just tsekkaamassa paria vauva-aiheista sivustoa, mutta ei ne jostain syystä napanneet. Kai jokapaikassa menee se oma aikansa ennen kuin pääsee palstalle sisään. Tämä vauva-palsta on toiminnaltaan niin tökerö mutta silti se eniten omalta tuntuva paikka...
Käyttekö muut ensikot jollain toisilla vauva-aiheisilla sivuilla, tai millä tahansa muilla sivuilla säännöllisesti keskustelemassa Jos saa udella...? Minä kirjoittelin näiden aiempien raskauksien aikana vauvapalstan lisäksi naimisiin.infon foorumille, jossa oli vähän maltillisempi tahti ja enemmän esikoistaan odottavia kun tämän palstan odotuspuolen kuukausipinossa. Tämä kuumeilupalsta onkin ollut hieno uusi löytö miulle.
Jaahasta, pitäisi kai taas kömpiä tuonne oman kullan kainaloon, kun hän kerrankin on viikolla kotona...
Voikaapa hyvin enskattaret!
tervehdys pitkästä aikaa:)
Bauliellapa on ollut ihanan kuuloinen pääsiäisloma, varmasti rentouttava matka takana. Tekee NIIN hyvää ladata välillä akkuja, jotta jaksaa taasen ahertaa- ja vauvakuumeilla:) Hassuja muuten nuo miehukset, kun johonkin haksahtavat, niin haksahtavat sitten 101%. Täällä ei golffata, mutta kalastetaan ajoittain aika tiiviisti. Kyselit joku aika sitten barffista, kyseessä on siis raakaruokinta (bones ang raw food), joka on siis luonnonmukaisin tapa ruokkia haukkua (kts. www.murrenmurkina.com ja sieltä ruokintaohjeet, jos kiinnnostaa). Meillä kokeiltu tätä siis allergoihin haukkumme kohdalla. Iho-oireet on kurjat ja hurjat:(
Zeriakin oli relaillut ihan kybällä pääsiäisenä, kuulostaa hyvältä. Naureskelin tuota kommenttiasi siivouksesta; meillä aina ihan samaa pohdiskelua; mie koitan ressata vähemmän vallitsevasta kaaoksesta (olen siis siivousfriikki) ja joskus onnistunkin toimimaan, kuten Te pääsiäisenä, eli jättämään sotkun takaa-alalle mielestä ja vain relaamaan. Miehelle asia taasen ei tuota vaikeuksia millään tavalla...kummaa...Duunipaikka-ajatuksesi olivat myös kuin omasta suustani; voi, että kuin itsekin haluisin jäädä äippälomalle ja saisin olla pois töistä. Haluaisin kovin vaihtaa duunipaikkaa; ala on oikea, mutta työpaikka/toimipiste/toimiala ei...:( Ihan tajutonta ressiä asian tiimoilta joskus ilmassa, olen vielä aika herkästi stressaavaa tyyppiä. AI niin,ja kyselit missä muilla vauva-aiheisilla sivustoilla porukka käy; itse olen kuikuillut kaksplussan puolelle, mutten vielä omakseni sitä ottanut kuitenkaan.
Stiin@lle tättäräpahoitelut:( Onko muuten tosiaan näin, että vuodon niukkuus korreloi tuon limakalvon ohuuden kanssa? En tiennytkään sitä. Greippimehkaa vain peliin sitten, siis luomukonstipuolelta, tosin taisi olla teilläkin jo käytössä, kuten kai kaikilla Ensikoilla:) Toiv. tämä kierto toisi Teille mukanaan sen toivotun tuloksen!:)
ON: täällä pääsiäinen meni duunissa. Yksillä sukukekkereillä oltiin myös ja hoivasin siellä yhden pikkujulkimon 6kk vauvaa, ja ah, kuinka pikkunen oli ihastuttava. Oli pakko nuuskutella vauvatuoksua oikein kunnolla varastoon, jos ei omaa nyyttiä ihan vielä meille siunaannu. Muuten sitten (mitä duunilta aikaa jäi) katseltiin myös leffoja ja relattiin vain. Nyt sitten olenkin vapaillut. Kp:t jätän tarkoituksella oikeastaan laskemati, kolmatta yristyskiertoa tässä kuitenkin mennään.
Vilkutuksia Kaikille Enskattarille sekä paljon plussatuulia (tai pikemminkin plussapuhuria):)
pariisitar
Pääsiäisen on vietetty ja mukavalta kuulostavia lomia oli ollut useammallakin. Meillä oli pääsiäisen jälkeen vielä tiistai lomaa, joten palasimme sukulaislomalta vasta ti-iltana. Pupuilut jäivät odotetusti väliin, koska tilaisuutta emme saaneet mökillä. Milloin ei ollut joku aikuinen seuranamme, niin lapset olivat välissämme. Kummilapsi nukkui yötkin välissämme, joten se siitä. Pupuilimme torstaina ennen lähtöä, joten pieni toivo on, että joku sitkas simppa olisi voinut selvitä hengissä (uskoisin, että ovis oli ehkä su) tarpeeksi kauan. En kuitenkaan piinaile tässä kuussa. Jännäilen teidän puolestanne. Paitsi itseni tuntien loppukierrosta kuitenkin tulee tunne, että entä jos sittenkin se onnistui.... ja taas piinaillaan :)
Mahtavat kelit oli pääsiäisenä. Toivottavasti olette kaikki saaneet raitista ilmaa ja uutta intoa vauvailuun! Eikös keväällä pitäisi tärpätä helpoiten?
Greippimehusta vielä; tietääkö joku hyödyttääkö sitä litkiä vain alkukierrosta ennen ovista vai koko kierron ajan? En ole kaupasta löytänyt kuin yhtä merkkiä, jossa hedelmälihaa mukana. Onko tietoa onko sitä olemassa muita merkkejä kuin R&D? Olen siihen makuun ihan koukussa, joten ei haittaa vaikka se olisi ainoa saatavilla oleva merkki. Vaihtelun vuoksi ajattelin että voisi kokeilla muitakin.
Piti tulla Babydre@mille kommentoimaan, että Valiolta löytyy kylmähyllystä yksi greippimehu, sininen purkki. Sitä ollaan täällä litkitty:) Olen ymmärtänyt näin, että alkukierto ovikseen asti ois parasta aikaa mehun lipittämiselle, korjatkaa, jos olen väärässä. Peukutuksia teitille lähenevään piina-aikaan (vaikka sanoitkin, ettet aio piinailla), kun eikös se usein mene niin, että se plussa tulla tupsahtaa kuin vähiten osaa odottaa:)
talviterkuin (minne se kevät hävisi, palauttakaa heti, jos näette...täällä etelässä on siis lunta ja paljoooon...),
pariisitar
äsh, Babydre@m toivoikin hedelmälihaa sisältävää greippimehua: siis valion versio on 100% täysmehua, mutta varsinaista hedelmälihaa siinä ei kai ole, vaikka onkin aika paksua muuten koostumukseltaan. Ainakin appelsiini R&D-mehu on keinotekoisesti makeutettu, siksi olen karttanut niitä, kun haluan luonnonmukaisen version...onkohan vielä muita greippimehumerkkejä olemassa?
:) palstaterroristi pariisitar
Kiitos greippimehuvinkistä Pariisitar. Pitää käydä seuraavalla kauppareissulla kylmähyllyn kautta. Vaihtelu voisi virkistää. Ei se hedelmäliha niin välttämätöntä ole, hyvää kylläkin!
Nyt se lumimyrsky on yltänyt tänne pohjoiseenkin. Lunta tulee vaan lisää ja lisää. Ja minä kun luulin, että se kevät oli jo kulman takana. No, mies sanoi eilen, että viikonlopuksi on luvattu aika lämmintä. Täytyy uskoa, että se kevät sieltä vielä tulee! Mulla on ollut hieman kevätväsymystä havaittavissa viime aikoina. Lapset siitä eniten kärsii kun opella on pinna hieman lyhyt... Sekään ei auttanut yhtään, että pomo sanoi mulle eilen, ettei vielä ole mun vuoro vauva-listalla kun olen uusimmasta päästä (naisvaltaisella alalla saattaa olla tilanne, että 6 työkaveria on äitiyslomalla samaan aikaan).
Zeria kyseli muista nettisivuista. Mä olen käynyt lueskelemassa aina toisinaan kaksplussan sivuja, mutta nämä koen enemmän omakseni. =)
Babydre@m, jos löydät itsesi citymarketista niin, kurkkaapa mehuhyllyä, löysin sieltä pinkgrapefruit mehua joka oli luomua. Sitä voin suositella lämpimästi!
Luin tuolta elämäntapamuutospinosta, että jollekin oli tullut omenaviinietikasta tiputtelua ennen ja jälkeen menkkojen ja aloin miettimään, että olisko mullakin kyse siitä. Ajattelin, että syön niitä tabletteja vielä tän kierron, mutta jos seuraavissa menkoissa on taas tiputtelua niin jätän ne suosiolla pois. Varsinkin noiden clomien kannalta se on raivostuttavaa, ettei oikein tiedä koska ne varsinaiset menkat oikein alkaa. No, mulla on soittoaika maanantaina sille mun gynelle ja voin kysellä kaikkia näitä asioita.
Meillä oli eilen kaverin puoltoistavuotias tyttö hoidossa ja mun vauvakuume pompsahti taas kattoon. Neiti on vielä supermainio ja persoonallinen tapaus, joka saa aina hyvälle tuulelle. Olen onnistunut tekemään vaikutuksen kyseiseen pikkuneitiin ja hänen äitinsä kertoi, että mä olen suosikkiaikuinen, josta puhutaan jatkuvasti kotona. JEE! =)
Tsemppiä, kärsivällisyyttä, plussamyrskyä ja positiivista mieltä kaikille enskattarille!
Ovista odotellessa...
Stiin@ kp9/n.31, yk6
Pääsiäisestä ja lumimyrskystä selvitty!
Pääsiäinen meni kotosalla lepäillessä. Muutama lenkki tuli koiran kanssa tehtyä ja niistäkös tuli hyvä mieli =)
Nyt on mieli maassa kun ei se kevät tullutkaan. No, mutta kersat on töissä innoissaan kun on palon lunta. Me ulkoillaan nyt paljon kun tykkäävät remuta hangessa. Tulee samalla itsekkin haukattua happea.
baulie: Olen itsekkin miettinyt noiden digitaalisten ovistestien ostamista, mutta tuntuvat vaan kalliilta. Ehkäpä sitten seuraavaan kiertoon. Toivotaan ettei tarvita enää sit...
zeria: Mullakin alkaa olla ovisajat, mutta merkkejä en oikein osaa tulkita. Siks noi testit käytössä. Limoja en ole koskaan bongannut ja edellisessä kierrossa ei testitkään napannut ovista. Tosin kierto oli pitkä, joten saattaa olla etten malttanut tarpeeksi pitkälle tikuttaa. ken tietää?? Tunnistaako muuten muut hyvin oviksensa?
Greippimehusta ollut paljon puhetta. Itse juon Valion greippiä. Yhden purkin ostin R&D mehua, mutta mielestäni maistui liikaa lonkerolle. Yök! Ilmeisesti yliannostus siitä teininä=) Lidl:issä on kans ollut hyvänmakuinen mehu, mutten muista merkkiä. Sitä en itse useinkaan saa, koska meillä ei kyseistä liikettä täällä ole ja kovin olis pitkä matka lähteä hakemaan asioikseen.
Ovisaikoja elellen ja pikaista tärppiä odotellen Irish
Meidän pinossa on ollut melko hiljaista... No, enpä ole itsekkään kirjoitellut ja jokuhan tuolla jo aiemmin kirjoitteli, että alkukierto on aina hiljaisempaa, oviksen aikaan aktivoidutaan ja piinaviikoilla roikutaan täällä ;)
Nyt oli pakko tulla kirjoittelemaan, kun tuosta ovulaation tunnistamisesta tuli täällä puhe. Olen aina tuntenut kierron keskivaiheilla nippailuja alavatsalla ja pitänyt niitä ovulaatiosta johtuvina. Toki ne voivat sitä ollakkin, mutta nyt vauvan yrityksen myötä kun on lueskellut, miten ovulaatiota voi tunnistaa, niin mulla ainakin kaikki nuo mainitut oireet ilmenevät eri aikoihin. Viime kierrossa alavatsan nippailuja oli kp10, nyt kp9-11. Limoja (sorry...) en kuitenkaan samoihin aikoihin juuri näe, vaan ne tulevat myöhemmin. Ja se napukka... Onko kukaan yrittänyt tunnistaa ovista napukanmuutoksista? Sillon, kun minä mielestäni ovuloin, napukka on täysin eri mieltä!
Mun pitikin alkaa tikuttamaan ovista tässä kierrossa, mutta en vaan saanut haettua niitä testejä, joten se jäänee seuraavaan kiertoon, jos vielä tarvitsee ;)
Tosin, mullahan oli noitten lämpöjen kanssa pähkäiltävää kun lämmöt eivät laskeneet kuukautisten alettua, vaan sinnitteli siellä 37 asteessa vielä pari päivää menkkojen jälkeenkin. Mietin siitäkin, että onkohan mun hormoonitoiminta ihan " normaali" vaikka kuukautiset suht säännölliset ovatkin (28-30)
Tämä kierto vielä näin, ahkeraa pupuilua oviksen ajankohdasta riippumatta, ja jos ei tuota toivottua tulosta, käväisen ainakin itseni tutkituttamassa ja jututtamassa gyneä näistä hommista vähän tarkemmin.
Pupuiluintoa ja ++++plussapuhuria!++++
Ah mä olen ollut väärässä ketjussa. Mutta kenties sieltä luitte että ei tärpännyt meidän venäläisessä ruletissa ja nyt ei oo lupa virallisesti viä yrittää. Arvatkaa harmittaako... Jotenkin mun elämän suunta on vain yhtäkkiä selviytynyt: mä haluan äidiks. Mutta sitten puolen vuoden päästä alotellaan, toivon mukaan.
Muuten meillä eletään erittäin erittäin vaikeita ja raskaita aikoja. Vaikeat päätökset täytyy viedä loppuun, en halua sen tarkemmin kertoa mutta tämä on merkittävä asia meidän elämässä ja olemme surulllisia sen edessä. Huomenna saa siis lähettää positiivisia ajatuksia tänne Pohjois-Hämeen suunnille puolen päivän paremmalla puolella....
Terkuin
AA jolla on ERITTÄIN paha vauvakuume edelleen. . .
Ei taida monella vielä olla piinailut ajankohtaisia, kun on niin hiljaista täällä.
Voimahali Ainoanikselle, toivottavasti on helpottamaan päin mikä ikinä asianne olikaan.
Olen myös miettinyt oviksen tunnistamista. Monet kertovat tunnistavansa sen alavatsan nippailuista, mutta minustakun tuntuu, että mahassa tuntuu vähän väliä erinäisiä nippailuja ja muita tuntemuksia. Mikähän niistä sitten mahtaisi ovis olla??? Mulla kierto on pitkään ollut melko säännöllinen (29/30 päivää) ja laskureilla yleensä lasken oviksen ajankohdan. Jostain luin, että oviksesta vuodon alkuun on 14 vrk vaikka kierto olisi miten epäsäännöllinen tahansa (eihän se toki jälkikäteen enää mitään auta, että tietää millon se ovis oli).
Lupasin olla piinailematta tässä kuussa, kun pupuilut jäivät vähän väliin, mutta tuossa tuli vessassa käydessä vähän vuotoa ja mietin jo, että kiinnittymisvuotoako??? Mulla harvoin on mitään välivuotoja, joten heti toiveet heräs. Piinailu on kuitenkin huomattavasti vähäisempää kuin muutamassa muussa kierrossa, kun ei ole housuissaan meinannut pysyä ja sitten ollut iso pettymys, kun täti on kurvannut paikalle. Sen verran nyt ilmeisesti järkikulta saa työnnettyä itseään tunteiden väliin, että osaan ottaa vähän lunkimmin.
Täällä olen käynyt lukaisemassa monta kertaa, mutta ei ole tullut kirjoitettua... Nyt olen taas opiskelupaikkakunnalla yksikseni (tai no ei nyt ihan yksin kuitenkaan), niin tulee ehkä enemmän kirjoiteltua.
Ainoanikselle paljon voimia!!!
Zeria kyseli muista sivustoista: mä käyn joskus vilkaisemassa kaksplussaa ja soneraplazan ellien keskusteluja, mutta en ole rekisteröitynyt. Yleensä käy niin, että googlailen jotain tiettyä juttua ja päädyn lukemaan erilaisia foorumiketjuja.
shania07: Onko sun lämmöt nyt siis laskeneet normaaleiksi? Mun lämmöt on yhä ylhäällä ja nyt jo kp 10. Aamulla mittasin jopa 37.0 ja vielä uudella mammaksi.fi:sta tilaamallani tarkalla bbt-mittarilla... Mullahan tuli täysin ajallaan hyvin kivuliaat joskin aika niukat menkat (mulla yleensäkin on niukat), vuodon joukossa oli myös selkeästi limakalvon pieniä palasia, mikä oli vähän outoa, mulla se ei yleensä erotu sellaisina pistemäisinä juttuina. Mutta lämmöt tosiaan ovat koko alkukierron olleet aika korkeita. Toivottavasti tää ei vaikuta ovikseen :/ En myöskään tunnu olevan kipeänä, vaikka joinakin päivinä kyllä on väsyttänyt ihan armottomasti. Outoa...
Oviksesta sen verran, että mulla on selkeästi havaittavissa tosi venyvää limaa muutamana päivänä aina ovikseen saakka. Lämpöjä olen mitannut vasta viime kierrosta alkaen, ja fertility friend sieltä bongasi todennäköisen ovispäivän. Kipuja oli myös viime kierrossa samoina päivinä kuin limojakin. Kipuihin en ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota ja viimeksi ne tuntuivat tosi selvästi, mutta ehkä tosiaan vain tarkkailin itseäni enemmän. Kohdun nipukkaa en ole tarkkaillut. Ovistestejä hankin nyt tähän kiertoon samoin kuin tarkan bbt-mittarin. Mietin vaan, että jos johonkin tutkimuksiin joskus joutuu, niin on sitä dataa jo etukäteen.
Mulla tosiaan oli hyvin kivulias eka kiertopäivä ja ambulanssilla mentiin... Niukat vuodot mulla on siitä huolimatta, nytkin pärjäsin yhdellä siteellä aamusta iltaan vaikka vuotoa tuli kyllä, ei siis mitään tuhrua. Pääsiäisen jälkeen sitten koetin varata aikaa lääkärille, no se on helpommin sanottu kuin tehty. Yths:lle sain ajan gynelle toukokuun puoliväliin. Kävin terveydenhoitajalla, joka oli kyllä ihanan empaattinen ja kannustava, mutta ei tietenkään osannut sanoa mitään varmaa. Endometrioosia arvaili mun kovien kipujen syyksi ja otettiin verenkuva, josta en ole vielä soittanut tuloksia. Kunnallisesta terveydenhoidosta mulla ei olekaan paljoa kokemusta. Yritin sinne päästä läpi ajanvaraukseen melkein kaksi päivää, ja ajan sain omalääkärille, sekin vasta huhtikuun puoliväliin. En usko, että yleislääkäri pystyy mitään uutta kertomaan, mutta ehkä voi kirjoittaa lähetteen. En sitten tiedä, lähettääkö johonkin naistentautien polille näin nopeasti (vaikka kivut ovat vaivanneet kyllä pitkään) vai meneekö taas siihen, että " katsellaan..." Harmittaa, että pitää viikkokaupalla odotella jotain, mikä on parhaimmillaankin vaan välietappi.
Mua vaan kiinnostaisi tietää, mikä kovat kivut aiheuttaa ja voiko niillä olla jotain vaikutusta raskautumiseen. Odotteleminen on niin turhauttavaa!!! Varsinkin kun keksin mielessäni kaikkia kauhukuvia, vaikkei meillä tosiaan ole edes kovin kauaa yritystä takana. Onneksi sain ajan vyöhyketerapeutille " jo" parin viikon päähän:) Kyseisellä vyöhyketerapeutilla on kokemusta endometrioosin hoitamisesta, ja ehkä osaa auttaa muakin jotenkin.
Mietityttää myös, kuinka paljon stressi voi vaikeuttaa mahd. hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä. Mulla opiskelut ja työt aiheuttavat jatkuvasti pientä stressiä ja nyt kaikki tää mahdollinen endometrioosi ja tutkimukset vielä lisäävät sitä. Stressaamisen lopettaminen on kuitenkin tosi vaikeaa, jos olosuhteet eivät oikein tue sitä. En myöskään usko, että yksinkertaisesti vain lopettamalla stressaamisen voi tulla raskaaksi, vaikka stressi tietysti saattaa joillakin olla se, joka ratkaisevasti estää raskautumista.
Plussatuulia ja aurinkoa kaikille!
syre kp 10/30
Ihanaa kun aurinko paistaa! Olen viikonloppuleskenä ja ollut hurjan tehokas tänään. Kävin jumpassa ja siivosin kämpän. Ton siivoamisen kanssa on ollut motivaatio hieman hukassa viimeaikoina kun ollaan etsitty asuntoa jo kauemmin ja tälläkin viikolla käyty katsomassa muutamia. Joten tän kämpän (jossa ei oiken viihdytä) siivoaminen on todella vaikeaa. Mutta nyt se on tehty! =)
Ainoanis: *Voimahali* Jaksamista vaikeaan tilanteeseen!
babydre@m: mulla on oviksen aikoihin nippailuja, välillä jopa kipuja (jopa 3-6pv.), mutta ei kunnon limoja. Lääkärikin ihmetteli sitä viimeksi. Joten olen turvautunut tikutteluun, jotta tunnistan varmasti oviksen.
Syre: Jaksamista ja tsemppiä! Lääkärille pääseminen tuntuu nykyään kohtuuttoman vaikealta! Oliko bbt-mittari kallis? Onko se helppokäyttöinen?
).( Mulla on maanantaiaamuna soittoaika lääkärille ja pääsen kysymään kaikkia mieltäni askarruttavia asioita. Olen luonteeltani pähkäilijä sekä murehtija. Joten saan asioista suurempia kuin ne onkaan oman pienen pääni sisällä. =I
Sisko kysyi eilen, että mitä jos olenkin raskaana kun mun menkat oli säälittävät ja oudot. Mutta en usko. Oireita ei ole, joten... Enkä haluais tehdä testiäkään turhaan. Ehkä sit jos seuraavia menkkoja ei tule tai saan jotain oireita. Se negan testaaminen on NIIN masentavaa.
Tänään edessä vielä hieman töidentekoa ja sitten löhöilyä! Nam! =)
Ihanaa viikonloppua enskoille!
Stiin@ kp11/31, yk6
Aurinko paistaa olo on jotenkin tosi rentoutunut :) Kerrassaan hyvän tuulinen olen täällä.. Tuuliviiri=)
Elämäni ekat ovisplussat tikutettu tänään, joten sekin varmaan vaikuttaa tähän olotilaan. Tosin en nyt ihan 100varma ole tuosta tuloksesta. Näytti ainakin saman vahvuisilta noi viivat. Pitää vielä illemmalla testata uudelleen ja katsoa mitä sieltä sitten tulee. Alamaha oli eilen illalla todella omituisen olonen. Oikealta puolelta pisti ja juili ihan kuin joku olisi työntänyt sukkapuikkoa ja pyöritellyt sitä sisuksissa. Ja vieläkin vähän samaan malliin juilii. Liekö sit niitä oviskipuja... Toivottavasti.
Tosin pilaanko tämän oviksen nyt sillä, että ajattelin tänään viihteelle lähteä? Varovaisella linjalla ajattelin ottaa, koska en ole viime vuosina juurikaan juonut. No, olen ansainnut tyttöjen illan ja jos siksi ei tässä kierrossa tärppää niin itketään sitä sitte myöhemmin :(
Olipas omaanapaa taas. Hyvää viikonloppua teille kaikille ja kunnon plussapuhuria tähän pinoon!!!
Irish79 kp20/28-38 tai jotain (taitaa tälle vuodelle olla pisin tuo 38)
P.S noi mun kierrot on kyllä aika tasasesti ollu tuota 28 mutta viimeks veny 38 ja taitaa olla niin nytkin jos nyt vasta ovisaika.
syre: Mulla pysyi noi lämmöt 37 asteessa tiukasti menkkojen ajan, sitten laski 36,8 ja on pysynyt tismalleen siinä (nyt kp 14). Mulla oli viime menkat myös kamalan kivuliaat =( On ne kyllä yleensäkin, mutta nyt ei ollut kivuissa mitään taukoa! Piti ottaa kaksi kappaletta särkylääkkeitä, että sai edes jotain helpostusta aikaan. Vuoto oli myös erittäin runsasta, mikä on mulle kyllä ihan tyypillistä. Olen yhtä ihmeissäni noista lämmöistä, kun sinä =/ Olen aina pitänyt omana normaalilämpönä noi 36,2, mutta eipä sitä ole tullut koskaan tähän tahtiin seurailtuakaan. En tiedä, olisko ihan vaan sattumaa, mutta olen tosiaan myös miettinyt tuota omaa hormoonitoimintaa.
Jos sun menkat oli niukahkot, ehkä sun kannattais ihan oman mielenrauhan vuoksi testata? Tiedän, että negan testaaminen on kyllä kamalan tylsää, mutta en tiedä onko sekään hyvä, että jää liiaksi tarkkailemaan itseään ja miettimään olisko tämä nyt " sitä" ... Ja onhan aika monelle tapahtunut sitäkin, että alkaneesta raskaudesta huolimatta on ollut menkkavuotoa. Millainen sun olo muuten on, mitään raskauteen viittaavaa?
Mä sain vihdoin hankittua niitä ovistikkuja =D Jos siis ei nyt(kään) päästä toivottuun tulokseen ;) niin on sinänsä ihan mielenkiintoista nähdä missä kohtaa tätä oireilua se ovulaatio ihan oikeesti on, vai onko sitä ollenkaan. Muutenkin olen päättänyt kipitellä gynen juttusille tämän yk:n jälkeen, niin uskoisinpa sieltäkin kehoitettavan tikutella.
Tässä kierrossa ollaan kyllä niin ahkeraan yritelty, ettei siitä ainakaan pitäisi kiinni olla! ;)
++++PLUSSAPUHURIA++++ niin että ikkunat huurtuu...
Täällä siis taas, pienen tauon jälkeen huomaan! Lukemassa oon kyllä käynyt, mutta jotenkin en ole sitten tullut kirjoittaneeksi kun ei ole oikein ollut mitään asiaa...
Stiin@: Kappas vaan, meillä onkin sitten melkoisen samanoloiset miehet harrastuksiltaan ;) Ja muutenkin huippupakkaukset! :)
Harmittelut täti-vierailusta, mutta toivotaan teille sitä jouluaaton lahjaa <3 Vaikka aika harvoinhan, varsinkin esikoisen kohdalla, taitaa nuo lasketut ajat pitää päivälleen paikkansa.
Mä en tiennytkään, että clomien aloitukselle on tuolla vuodon määrällä merkitystä... Mutta sulla on varmasti luotettava lähde! Toisaalta pieni harmi, että et clomeja tässä kierrossa pysty aloittamaan, mutta voihan se ilman niitäkin onnistua!
Onko sulla (tai muilla Ensikoilla) muuten tietoa, että onko valkovuodon määrä suoraan yhteydessä kohdun limakalvon paksuuteen? Kuukautisvuodon määrä siis ainakin on, mutta entä valkovuoto? Mulla on ollut nyt loppukierrossa melko " eritteinen" olo... Siis valkkaria tulee nyt ehkä hieman runsaammin kun normaalisti (en usko mihinkään tulehdukseen...). On ollut jossakin aikaisemmassa kierrossa myös samanlainen olo.
Mitä sun pomosi oikein tarkoitti tuolla " jono" lausahduksellaan, sanoiko ihan vitsillä? Vähän kummallista, jos ns. " ei oo vielä sun vuoro" ! Ei kai sitä tarvitse sananmukaisesti totella? ;)
zeria: Teidän pääsiäinen kuulosti kivalta, teitte juuri sitä mitä halusitte! :) Saa olla melkein luvan kanssa kotona, kun kaupat ei ole auki, eikä pääse shoppaamaan/muuten kuluttamaan aikaa kiertelemällä kaupoilla...
Harmittavaa, että sinunkin työkuvioissa on sanomista :/ Työ vie kuitenkin niin suuren osan päivästä, että olisi enemmän kuin toivottavaa, että siellä kaikki sujuisi mukavasti!
Itsekin olen tuntenut vauva-lehden itselleni ominaisimmaksi paikaksi, en ole kyllä paljoa muita sivustoja edes tutkinut... Onhan nää vähän kököt, mutta eikös siihenkin ole parannus tulossa ;) Vai onko toi uusi vauva.fi jo avattu?
pariisitar: Meillä oli kyllä tosi kiva loma, näin jälkikäteen sen varsinkin huomaa! :) Onhan toki kivaa löhötä kotisohvalla kullan viekussa, mutta hotellissa se oli jotenkin vielä mukavempaa ;) Kotona kun jotenkin väkisin pyrkii nuo tekemättömät työt yms. yms. muut ajatukset päähän... Vieraassa ympäristössä ne pystyi helposti unohtamaan ja olla siinä hetkessä täysillä mukana. Mun pitää varmaan skarpata! Jos huomaan, että turhat ajatukset pyörii mielessä (sillon kun niiden ei pitäisi pyöriä), niin karistaa ne pois! :)
Vauvat muuten tuoksuu nii-in ihanalle! Mikähän se tuoksu tarkalleen on? :)
Paljon tsemiä myös sulle tähän kiertoon :) Oon myös itse huomannut, että olo tuntuu paremmalle, kun ei ole kiertopäivistä selvillä! Itse asiassa, mulla on vaan sen verran mielessä, että menkat alkaa KAI joskus ensi viikolla, en tiiä onko alku-/vai loppuviikko.
babydre@m: Toivotaan teille onnenkantamoista! :)
Ja niin mäkin oon ymmärtänyt, että greippimehua tulisi juoda kp 1:stä sinne ovulaatioon.
Itse olen juonut aikaisemmin vain tuota R&D:n mehua. Nyt siis tiedän, että paremman makuisiakin on olemassa ;) Greippilonkkua kun en voi sietää (joku kun sanoi, että maistuu samalle...).
*Nyt käyn saunassa ja jatkan kommentointia myöhemmin!*
Huomasinpa just, että on käsillä oikein venyvät kananmunanvalkuaislimat... Muuten ihan ok, mutta on kp 10 enkä ole kotona vasta kuin kp 15 vastaisena yönä! Viime kierrossa mulla limat alkoi kp 13 ja ovis kp 15-16. Nyt alkoi pelottaa että mitä jos en ehdikään ajoissa :( Mun kierrot ovat kyllä viime aikoina (ed. 2 kiertoa eli vuoden alusta) olleet täysin kellontarkat, mutta sitä ennen on kyllä joskus ollut pientä heittoa. Ehkä tää limaisuus on tulosta omenaviinietikasta ja greippimehusta, toivotaan niin...
shania, kyllä mä itsekin mietin välillä, että " entä jos" mutta kun kivut olivat tosiaan niin valtavan kovat, vuodot kestivät niukkuudessaankin 5 vrk ja seassa sitä limakalvoa, niin uskon niiden olleen ihan oikeat menkat. Vaikka mua kyllä väsyttää ihan armottomasti ja ruokahalu on kasvanut! Ja lämmöt ovat tosiaan koholla... No huomenna varmaan alan tekemään ovistestejä, nehän toimii myös kuin raskautestit, joten siinä se sitten selviää.
Lämmöistä vielä sen verran, että mulla ne ei ehkä ole kovin luotettavia senkin takia, että heräilen vähän eri aikoihin ja eri pituisten yöunien jälkeen ja lisäksi matkustan pitkiä matkoja lähes viikoittain ja eri kämpissä on vielä eri huoneenlämpö. On tietysti aika paljon ei-hormonaalisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa. Ja lueskelin juuri jostain, että oudot lämmöt kuukautisten aikana ovat ihan tavallisia - mutta mulla tosiaan jatkunut senkin jälkeen, mikä kyllä ihmetyttää.
Stiin@lle vielä: se mittari maksoi muistaakseni 17,50 ja kun tilasin samalla ovistestejä mammaksi.fi:sta niin meni yli kahdenkympin eikä tullut postikuluja. Ei ole digitaalinen mittari, mikä mua etukäteen harmitti, mutta on kyllä yllättävän helppokäyttöinen. Mittaan suusta niin se mittauspää on paljon mukavamman tuntuinen (paksumpi eikä niin terävä) kuin perusmittarissa. Tarkempi ja luotettavampikin tuon pitäisi olla. Asteikko on helposti erottuva ja mukana on suurennuslasikotelo. Mulle on tullut aamurutiiniksi herättyä laittaa mittari suuhun ja 3-5 minuutin päästä heräillä kunnolla tarkistamaan lukua :)
Voisin mennä syömään tuon greipin :D Kun täältä ei saa greippimehua, niin bongasin sitten hedelmätiskiltä itse hedelmän, eiköhän sekin menettele!
syre
Nautiskelen punaviinistä ja American Idolista. Ihana lauantai-ilta. =)
Irish79: Mä olen ton alkoholin käytön kanssa ollut sillä linjalla, että voin ottaa muutaman viikossa jos siltä tuntuu. En muutenkaan ole mikään juomari, joten se muutama viinilasillinen viikossa varmasti sallitaan. Ja eikö tärppilistalla ollut punaviini? =)
Shania07; onnea tikutteluun!!!
Baulie: Se lääkäriystävä suositteli, että clomien pohjalla olis kunnon menkat. Niillä on itselläkin ollut ongelmia lapsenhankinnassa, joten oli myös siksi tutustunut aiheeseen syvällisesti vaikkei gyne olekkaan.
Mä olen jostain ymmärtänyt, että limakalvojen paksuudella on vaikutusta sekä menkkoihin että valkovuotoon, mutta 100varma en ole. Tälläinen käsitys mulla on.
Pomo tarkoitti kommentillaan sitä, että olen uusimmasta päästä eikä mulla ole virkaa, joten ei ole vielä mun " vuoro" . Mutta mä teen oman pääni mukaan kuten aina! Eli pomon lisat huidulan nevadaan! =)
Syre: Kiitos! Täytyy ehkä hankkia... Täytyy muutenkin tilata testejä niin vois tilata tuon samalla. =)
Greippimehua olen juonut läpi kierron. Varmuuden vuoksi. ;-)
Stiin@
(orpona yksin kotona)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=46&m=12700979&p=2&tmo…
Nyt ollaan kotiuduttu pohjoisen reissusta ja yksi koulupäiväkin on jo takana! Meillä oli tosi mukavaa, sai rentoutua ihan ajan kanssa ja jättää kaikki arkijutut kotiin :) Kolme päivää vietettiin rinteessä, iltaisin kun hotellille päästiin niin ei paljoa muuta jaksettu kun löhötä hotellihuoneessa tv:tä katsellen...
Miten muiden pääsiäinen meni :) ?
[color=red]Ja Viktorialle & Sinikelloselle tosi paljon onnea ♥ Kaikkea hyvää tulevalle 9:lle kuukaudelle ja toki sitten sinne loppuvuoteenkin :)
[color=black]Stiin@: Hehee, tuo x-box (ja muutkin kapistukset) on kyllä melkoisia romantiikantappajia... :D Mutta, ei kai meidän naisten kaikkia miesten " harrastuksia" tarvitsekaan ymmärtää...
Toinen harrastus, mikä aiheuttaa välillä pientä möksötystä, on golf! Kausi alkaa kohta ja miestä ei sitten kesemmällä paljoa kotona näy... :) Toki hänelle tämän harrastuksen ilomielin suon (ja kun vielä niin paljon tykkää pelata ja on taitava!), mutta siinä vaiheessa alkaa hieman kiristämään jos suoraan töistä mennään kentälle ja tullaan vasta illalla myöhään pois. Ja tämä toistuu siis useasti viikossa. No, ehkä sitä joku päivä itsekin vielä pelaan!?
babydream: Kuinkas " tuloksellinen" pääsiäinen teillä oli :P ?
Irish79: Keskenmenon kokeneena varmasti on välillä raskasta :( Toivottavasti noita ikäviä päiviä ei tule kovin usein... Voimahali ♥
Periaatteessahan sen testiviivan pitäisi olla vähintään yhtä vahva kuin kontrolliviivankin. Itse oon joskus aikaisemmin tulkinnut vahvimman viivan mitä olen saanut, niin positiiviseksi. Itsellä se väri on lisääntynyt päivä päivältä, sitten " positiivisena päivänä" ollut melkolailla kontrolliviivan paksuinen ja sitten seuraavana jo himmeämpi. Eli sen mukaan olen järkeillyt.
Mutta jos mietityttää, niin kannattaa ostaa Clearbluen digitaalinen mittari, siinä ei ole ainakaan tulkinnan varaa. On vaan hiukan kalliin puoleinen, muistaakseni noin 30 e ja pakkauksessa on vissiin 7 tikkua.
shania07: Itse olen mittaillut lämpöjä joskus aikaisemmin, mutta en nyt enää pitkään aikaan. Koen sen hieman hankalaksi, kun herään aika eri aikoihin ja muutenkin tuo unenlaatu heittelee, joten tuloksetkin on sen mukaiset. Itse en ole muutenkaan hyvä niitä tuloksia tulkitsemaan (enkä ole käyttänyt Fertility Friendiä), joten en osaa niiden perusteella tarkkaan ovulaatiota tunnistaa.
En tiedä, onko juuri tuosta unenlaadusta + muusta kiinni, mutta aika käppyrältä nuo mun käyrät on näyttäneet (tai sitten en ole vaan niissä kierroissa ovuloinut). Mutta pääasiassa näyttää siltä, että lämmöt loppukierrossa nousee hieman, mun lämpö alkukierrossa 36,4 tai alle ja ovulaation jälkeen yli 36,4. Mutta ei tosiaan nouse välittömästi o:n jälkeen vaan ehkä pari päivää jälkeen.
Musta kanssa tuntuu, että sun ehkä kannattaisi käydä gynellä juttelemassa, koska kyllähän lämpöjen pitäisi tuosta laskea vähän ennen menkkoja/menkkojen alettua. Tuskin on mitään vakavaa, mutta ovulaatio ei ehkä tapahdu " täydellisesti" .
syre: Voi ei, kuulostaa nuo sun oireesi melko ikäviltä! Oireet on ilmeisesti melko kivuliaat... Miten on vuodon laita, vuodatko paljon?
Lapsettomuus-puolella Ensikoissa on ainakin muutama, jotka ovat kokeilleet homeopatiaa/ovat tälläkin hetkellä luontaishoidoissa. Heillä tuntuu olevan tosi hyviä kokemuksia, menkkakivut ovat hellittäneet huomattavasti! Käyhän siellä lukemassa tai huhuilemassa :)
Toivottelen sulle paljon jaksamisia ♥
Kirjotelkaahan ahkeraan :)
-baulie-