Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yksinhuoltajan kela tuet valtavia

Vierailija
13.10.2014 |

Luen kelan lehteä. Viivi saa elämiseen 1108,27 e kuukaudessa. 2 lasta. Vuokra jo maksettu eli käyttörahaa tuon verran.... Mihin kolme ihmistä tarvii kuukaudessa moisen summan? Ihmettelee ympäripyöreitä päiviä tekevä kolmen lapsen äiti jolle jää muutama satanen elämiseen.

Kommentit (365)

Vierailija
61/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on uskomatonta sontaa täällä taas kirjoitettu. Jäin pienten lasten yh:ksi kun mies lähti, ja samalla meni työpaikka. Olen ollut pian 2v ansiosidonnaisella päivärahalla(käteen 1100). Lisäksi tulee asumistuki, elarit ja lapsilisät.

Olen laskenut tarkasti, miten tuloni muuttuisivat jos pääsisin töihin, jossa palkka olisi 1960euroa. Olisin 200 euroa rikkaampi kuin nykytilanteessa.

Tällä ei ole kuitenkaan väliä. Menisin töihin, vaikka tulotaso nousisi vain busilipun hinnan. Tiedättekö miksi?  Siksi, että tuntisin kuuluvani yhteiskuntaan, saisin sosiaalisia kontakteja, saisin käydä wc:ssä rauhassa ja ruokailla sekä kahvitella säännöllisesti rauhassa. Vihaan perhearkea yksin lasten kanssa. Vihaan exää, joka lähti luikkimaan, jonka takia menetin työpaikkani, ja joka haluaa pitää lapsia luonansa vain yhden yön viikossa.

Vihaan tätä yhteiskuntaa, joka syyllistää, kahdehtii, ylenkatsoo heitä, joilla on oikeasti elämä helvettiä.

Terv. maxi koulutus ja maxi opintolainat on

Vierailija
62/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän missään sanota, että viiville JÄÄ 1109,27 euroa siinä sanotaan että PITÄISI jäädä. Tuosta otetaan verot pois ja sähkölaskun pitää itse maksaa. Jokainen on oikeutettu peuspäivärahaan ja lapsilisiin sekä korotuksiin. Jos on yksinhuoltaja ei ole ketään keltä ottaa jos lapset esim sairastavat tai tulee jotain muuta yllättävää. Jos perheessä tienaa kaksi aikuista niin menot voi aina jakaa, yksinhuoltaja on yksin jakamassa menot. Ja se joka haukkui tyhjäpäiksi muita.. kyllä sinäkin sitä  nakkias olet  jakamassa ja lisääntymässä.. vai pyhästä hengestäkö ne lapset tulee. Tuossa puhutaan asumiskustannuksista, joka ei kuitenkaan tarkoita Viivin maksamaa vuokraa vaan vuokra voi olla isompi mutta kelalla on omat  riteerit  jossa puhutaan kohtuullisista asumiskustannuksista. Viivi voi joutua  maksamaan  vaikka 300 euroa itse jota kela ei huomio. Turhaan viestin aloittaja kadehtii tuota summaa. Päivärahasta otetaan 20 % veroa, eli summa on brutto ei netto.. laske hyvä jyssäys..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:15"]

Olen 3 lapsen yh. Tällä hetkellä äitiyslomalla ja tuloni/tukeni äitiyspäiväraha n.1400e, lapsilisät yh-korotuksella n.520e ja elatustuki n.440e/kk. Lisäksi saan omistusasuntooni tällä hetkellä asumistukea n.400e. Tuloni ovat n. 2800e ja asumiskulut 800e. Jos asumistuen määrä pysyy samalla tasolla pystyn olemaan kotona kunnes kuopukseni täyttää 3 vuotta. Eli ei kiirettä työelämään takaisin vaan voin nauttia lasteni kanssa kotona :) Sen verran sukan pohjalle jäi rahaa kun erosin avomiehestäni ja yhteinen omaisuus jaettiin niin että siitä leijonan osa tuli minulle sisältäen ns. lasten elatusmaksut seuraavalle 18 vuodelle. (3x12x16x150e...) Tätä omaisuutta ei kuitenkaan kela ota huomioon asumistukilaskelmissaan eli varat pysyy pesämunana :)

[/quote]

Aika iso on yhtiövastike, jos 400 saa asumistukea.
[/quote]

Asun omakotitalossa ja asuinkuluiksi huomioidaan asuntolainan korko ja lämmityskulut... Ihmettelin itsekin tuen määrää jota en olisi edes osannut hakea omakotitaloon jos ei ystävällinen kela-virkailija olisi sitä vinkannut.. Tämä ei tosin ole pysyvä tuki mutta varmaan säilyy sen ajan kun olen kotona eli lähes kolme vuotta :)

Vierailija
64/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:24"]

Eihän missään sanota, että viiville JÄÄ 1109,27 euroa siinä sanotaan että PITÄISI jäädä. Tuosta otetaan verot pois ja sähkölaskun pitää itse maksaa. Jokainen on oikeutettu peuspäivärahaan ja lapsilisiin sekä korotuksiin. Jos on yksinhuoltaja ei ole ketään keltä ottaa jos lapset esim sairastavat tai tulee jotain muuta yllättävää. Jos perheessä tienaa kaksi aikuista niin menot voi aina jakaa, yksinhuoltaja on yksin jakamassa menot. Ja se joka haukkui tyhjäpäiksi muita.. kyllä sinäkin sitä  nakkias olet  jakamassa ja lisääntymässä.. vai pyhästä hengestäkö ne lapset tulee. Tuossa puhutaan asumiskustannuksista, joka ei kuitenkaan tarkoita Viivin maksamaa vuokraa vaan vuokra voi olla isompi mutta kelalla on omat  riteerit  jossa puhutaan kohtuullisista asumiskustannuksista. Viivi voi joutua  maksamaan  vaikka 300 euroa itse jota kela ei huomio. Turhaan viestin aloittaja kadehtii tuota summaa. Päivärahasta otetaan 20 % veroa, eli summa on brutto ei netto.. laske hyvä jyssäys..

[/quote]

Eikä, sähkö pitää maksaa itse :( kauhea miten julmia ollaan YH-työttömälle...

Vierailija
65/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Käyn kokopäivätyössä. Ainoa ylimääräinen tuki, jonka kela minulle tarjoaa on 90€ lapsilisän yh-korotus. Minulle jää palkasta, elatusmaksuista ja lapsilisistä vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen käteen 1400€/kk. Ja vuokrani on 780€, eli ei huoma. Saan siis 300€ siitä hyvästä että olen 40h erossa lapsistani viikossa. Jokaisesta tunnista, jonka olen erossa lapsistani tienaan siis 7,5€. Lisäksi maksan veroillani tämän kotona loisivan yh:n laatuaikaa.

Vierailija
66/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen yh - saa yhdestä lapsesta lapsilisää sen 153 euroa/kk. Siinäkö meidän "valtava" kelatukemme? Ja nyt kun lapsilisiin ollaan tekemässä se leikkaus - enkä kuulu kategoriaan, joka hyötyisi jostain kompensoivasta verohelpotuksesta - määrä tulee olemaan vielä vähemmän. "Valtava" on näköjään  suhteellinen käsite.

Ja tämän aloituksen tekijä voisi tietysti miettiä sitä- mikäli narsismiltaan ehtii - että tavallaan on kadehtimassa niitä rahoja, jotka ihan lain mukaan on taattu kaikista köyhempien perheiden köyhille lapsille? Kuinka sankarillista on viedä lapsen kädestä? Ja mihin  nämä yh-perheiden valtavat tuet sitten pitäisi hänen mukaansa laittaa?

Vierailija
67/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan lehti löytyy luonnollisesti myös netistä, olkaa hyvä:

http://www.sanomapaino.fi/DIGIJULKAISU/Elamassa_02_2014/#/6/

http://www.kela.fi/elamassa   Vuosi 2014/Elämässä 02/2014

-----

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:37"]

jokainen voi itse tarkistaa että ap: n teksti on totta.

[/quote] Sori en voi. Ei ole kyseistä lehteä tullut.

Vierailija
68/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä saanut sossuta mitään tonneja,en edes silloin kun olin työtön ja yh.Satasen tai kaksi jos sai niin siinäpä se ole.

Siellä kun lasketaan kaikki tuloksi..niin asumistuet,lapsilisät kuin muutkin tuet.tämä unohtuu useimmilta jotka kaakattaa tietämättöminä.

Vierailija
69/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:37"]Eikö Viivi saa elatusmaksuja lastensa isältä vai miksi niitä ei mainita tossa vai unohditko sinä joka avasit Viivin tuloja ne? Ehkä hän ei saa mitään sossusta vaan lasten isältä loput? Tuskin asumistukikaan on noin iso. Ei ole mitään järkeä maksaa noin isoa asumistukea kellekään. Vuokranantajathan tossa rikastuu.
[/quote]Me saadaan asumistukea vielä enemmän. Perheellinen Pk-seudulla, vuokrat on tosi korkeita ja asuntoa vaikea saada.

Vierailija
70/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli laskea kuinka monta tuhatta sieltä saisin nyt jos hakisin. 3 lapsen yh, tulona työmarkkinatuki+lapsilisä.Elarit tulee kelasta.Asumistukea saan pari sataa.

Saisin tasan 0€

Hei mammat mikäs tässä nyt on kun en saakaan sitä vähintään tonnia? missä mun rahat,mistä voin ne hakea?

Vierailija
71/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että monella yh:lla ei ole tukiverkostoa. Mies ei halua nähdä lasta eikä sukua ole. Jos äiti haluaa edes yhden kerran kuussa laittaa 3 lasta hoitoon ja ottaa hoitajan kotiin, voi siinä mennä helposti satanen. Samoin kun pitää käydä lääkärissä tai tarvitsee yhden illan kuussa kun voi yksin mennä kävelylle. En tiedä hoitajien palkkoja, mutta itse sain yhden lapsen hoitamisesta yön yli 40e palkkaa, sekin oli muistaakseni aika vähän. MLL taitaa laskuttaa enemmän ja mitä enemmän lapsia, sen enemmän maksaa. Tietysti monella on se mies joka tulee hätiin tai ottaa lapset joka toinen vkl luokseen, muttei todellakaan kaikilla. Olisihan se aikamoista kyttäilyä, jos yh lisien saamiseksi alettaisiin vaatia selvitystä tukiverkostoista ja vanhempien väleistä.

Vierailija
72/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:02"]Pakko oli laskea kuinka monta tuhatta sieltä saisin nyt jos hakisin. 3 lapsen yh, tulona työmarkkinatuki+lapsilisä.Elarit tulee kelasta.Asumistukea saan pari sataa.

Saisin tasan 0€

Hei mammat mikäs tässä nyt on kun en saakaan sitä vähintään tonnia? missä mun rahat,mistä voin ne hakea?
[/quote]

Siis mistä saada? Saathan sinä kelasta 450e elarit, lapsilisistä vvähän enemmän, asumistukea taidetaan maksaa 80% kohtuullisesta vuokrasta, työmarkkinatukeen saat korotusta kolmesta lapsesta. 900+700+asumistuet-vuokrat, pitäisi jäädä yli tonni ilman sossuakin. 3 lapsen perheessä vaadittu summa käteen on jotain 1400 euroa.

Nyt kyllä on jokin pielessä jos saat 200e asumistukea, jollet saa ansiopäivärahaa tulojesi perusteella. Vai mitä nyt valehtelet? Onko omistusasunto?

Vierailija
73/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan pitää sosiaalitukien toimiakin.  Tehdä ihmisistä lorvijoita ja muiden tuella eläviä. Vaihtaisin osani milloin tahansa hyvin toimeentulevien yksihuoltajien asemaan. Elän kuukauden 1000 eurolla, siitä pois vuokrat , sähköt ym. . Ei ole totta? Niinpä, niin toivon minäkin. Yksineläjä ei saa minkään valtakunnan tukia, joutuu vielä maksamaan muidenkin elämisen. Milloin sekin ymmärretään ettemme tarvitse tuotteita, joiden kohderyhmänä on perheet. Hyvää syksyn jatkoa vain kaikille, yritetään hymyillä joka tapauksessa.

Vierailija
74/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:02"]Pakko oli laskea kuinka monta tuhatta sieltä saisin nyt jos hakisin. 3 lapsen yh, tulona työmarkkinatuki+lapsilisä.Elarit tulee kelasta.Asumistukea saan pari sataa.

Saisin tasan 0€

[/quote]Asumiskulujen jälkeen sulla pitäis jäädä kai n. 1400 (en muista yh:n perusosuutta), jääkö?

Vierailija
75/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joo, yksinhuoltajia paapotaan liikaa, mutta hemmetti että nuo yksin eläjät ne vasta osaa valittaa, että elättävät muka muita...

Vierailija
76/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mut mä saan Kelasta työmarkkinatuen (jotain 32 €/päivä jos oikein muistan) ja asumistuen n. 180 €/kk. Mulla jää elämiseen aika vähän rahaa, ei oo niitä nuorten huvitteluja mitä tässä iässä pitäis olla, eikä oo myöskään oman alan töitä saatavilla. Vuokran jälkeen pitäis ostaa ruoat, hygieniatarvikkeet, maksaa puhelinlasku, sähkölasku tulee 3 kk välein ja lääkkeitä pitää ostaa muutaman kuukauden välein. Sit on näitä mitkä ovat omia valintoja, kuten piilolinssit ja kosmetiikka. Mulla ei ole autoa ja paikkakunta on niiiin pieni, että bussitkaan eivät kulje oikeaan aikaan, joten työpaikkaa hakiessa harmittaa kun tietää ettei pääse toiselle paikkakunnalle työpaikalle millään vaikka sen työn saisikin. Nettiä mulla ei ole, paitsi puhelimessa ja sen kanssa teenkin kaikki, maksan laskut ja täytän hakemukset. Työttömänä eläminen on aika surkeaa, älkää kadehtiko. Tänään oon keittänyt pannullisen kahvia ja katsonut telkkaria. Ei ole mitään tekemistä. Koitan vain pysyä järjissäni. Voin kyllä jonkun valittajan ja kadehtijan kanssa vaihtaa. Tuu sä tänne laskemaan viimeisiä senttejä että sais paketin jauhelihaa nuudeleitten kylkeen niin mä meen tienaamaan.

Vierailija
77/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:50"]

Tili tuli eilen, maksoin laskut ja nyt tilillä on 229 €, sillä sitten mennään kuukausi. Kiva maksaa veroja että toiset voi maata kotona.

[/quote]

Jos saat edes minimipalkkaa, olet tehnyt kyllä todella huonoja taloudellisia valintoja jos kuussa jää pakollisten menojen jälkeen noin vähän käteen. Niin kuin tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, jos olet oikeasti pienituloinen, saat ihan samat yhteiskunnan tuet kuin muutkin. Mitä lie olet ostellut kun laskuihin menee noin paljon.

Vierailija
78/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex saa erilaisia tukia puhtaana tassuun pikkasen reilu 3000€/kk. Ihan tosijuttu vaikka vaikea uskoa. asumistuki, peruspäiväraha, elatusmaksut, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksilla 5 lasta. Aika hyvin minusta tulee massia, ja arvaatte ruikuttaako lisäksi joka suuntaan köyhyyttään eron jälkeen :p

Vierailija
79/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet väärässä, sillä Suomessa Kelan tuet tai muutkaan tuet kuuluvat kaikille kansalaisille, oli sukupuoli mikä tahansa tai oli yksinhuoltaja tai perheellinen. Ainoa on lapsilisän osa, muutaman kympin joka maksetaan jos lapsi asuu vakituisesti toisen vanhemman kanssa.

Vierailija
80/365 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:21"]

Niin miksi ja mihin tarvitaan noin paljon rahaa? Nyt ymmärrän miksi puolitutulla yh:lla on varaa kiertää maailmaa. Vanhemmiltaan ei saa rahaa. Ainoa raha on valtion tuet. Joudun aina kieltäytymään hänen ehdottamista jutuista kun työssäkäyvällä ei rahat riitä.

[/quote]

Nää on ihan parhaita. Puolituttu matkustelee ja pyytää sinua mukaan?