yksinhuoltajan kela tuet valtavia
Luen kelan lehteä. Viivi saa elämiseen 1108,27 e kuukaudessa. 2 lasta. Vuokra jo maksettu eli käyttörahaa tuon verran.... Mihin kolme ihmistä tarvii kuukaudessa moisen summan? Ihmettelee ympäripyöreitä päiviä tekevä kolmen lapsen äiti jolle jää muutama satanen elämiseen.
Kommentit (365)
Foblu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foblu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön ja lapseton, niin silloin on ilmeisesti ok nostaa työttömyystukea ja ihmiset yleisesti ottaen ymmärtävät että töitä ei kaikille ole tarjolla.
Mutta jos on lapsia ja olet työtön niin sitten yhtäkkiä oletkin itse saatana kun kehtaat nauttia työttömyysturvaa. Käsketään mennä töihin kun on niin väärin että työssäkäyvät joutuvat tekemään töitä palkan eteen ja työtön saa kaiken ilmaiseksi.
Lapsista saatu hyöty on ihan kohtuuttoman suuri. Tosin kyllä ihan lapseton työtönkin saa liikaa.
Ei se ole mikään "hyöty" vaan raha on tarkoitettu lasten elättämiseen. Vai pitäisikö työttömien lasten tai vähävaraisten perheiden lasten elää totaaliköyhyydessä nähden nälkää ja kulkea ilman kenkiä? Pitäisikö lapsiperheiden pärjätä samalla summalla kuin lapsettomien pariskuntien vaikka suita perheessä on enemmän?
Onhan se hyöty, kun lasten kulujen jälkeen jää rahaa käteen enemmän kuin yksin elävällä.
Mutta jääkö sille aikuiselle enemmän itseensä käytettävää rahaa kun on lapsia ja toimeentulotuella?
Yksinelävä lapseton saa siis 477€, jos on yksinhuoltaja niin aikuisen osuus on 524€ eli muutaman kympin enemmän. Lapsesta tulee esim. 334€ (yli 10-vuotias) tai 300€ (alle 10-vuotias) ja nuo lasten summat pienenevät aina sitä mukaa per henkilö mitä enemmän lapsia eli toisesta alle 10-vuotiaasta saisi sitten 276€.
Onko tuo kolmensadan summa paljon lapsen elättämiseen? Varmaan useimman mielestä ei ole paljon ja moni varmaan on sitä mieltä että hädin tuskin riittää kaikkeen tarpeelliseen jos haluaa että lapsi voisi elää kutakuinkin kun muut samaa ikätasoa olevat. Itseasiassa kun lasketaan esim. lapsen elatustarvetta niin summana käytetään yleensä 400€ jonka lapsi tarvitsee minimissään elämiseen ja tuo ei sisällä mitään asumiskuluja tai kalliita harrastuskuluja.
Sen verran olen mieltä noista summista että mielestäni pienten- ja isojen lasten ero voisi olla paljon suurempi sillä isommat lapset kuluttavat niin paljon enemmän. Jo pelkästään ruokakulut voivat olla nelinkertaiset pieneen lapseen verrattuna ja lisäksi on pajon kuluja mitä pienellä lapsella ei ole ollenkaan. Esim. Eli 3-vuotias lapsi saa toimeentulotukea 300€ ja 16-vuotias teini 334€. Kyllä tuon pienen lapsen vanhempi on siinä mielessä etulyöntiasemassa että voi olla että tienin peruskuluihin ei edes riitä tuo 334€ eli vanhempi joutuu käyttämään osaa omasta toimeentulotuesta teinin tarpeisiin.
Kannattaa huomioida siis se että pieneten lasten vanhemmat eivät joudu maksamaan päivähoitomaksuja vaan se on tarkoitettu vain elinkustannuksiin niinkuin isompienkin lasten tt tuki.
Yh korotus lapsilisään. Mulla on mielettömät tuet. :D
Palkka on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on tukien luvattu maa, ja tämän tietävät myös ne tuhannet turhat ulkomailta tulleet. Mutta kuka maksaa tämän lystin? Ne pienipalkkaiset, jotka ovat töissä. Heiltä otetaan palkkaan nähden suhteellisesti eniten veroja - ja verot tulevat nousemaan entisestään.
Muuten hyvin, mutta täysin päin vastoin. Suomessa on todella pieni verotus matalapalkoissa.
Olen lukenut keskustelua ja tämä menee hieman aiheen vierestä, mutta en hyväksy näissä tuissa/etuuksissa sitä mitä naapurini puuhailee, eli leikkii yh:tä mutta asuu oikeasti kuitenkin uuden miehen kanssa, joka kirjoilla muualla,ja tämä nainen nostaa kaikkia kyseisiä tukia mitä täällä mainittu. Eli ei saisi esim.asumistukea jos ilmoittaisi rehellisesti että ei asu yksin usean lapsen kanssa vaan talouden jakaa myös se työssäkäyvä mies.Ja tällä uudella miehellä ja kyseisellä naisella on yhteisiäkin lapsia,mutta silti Kela maksaa tukia.. ei ihmettele sitä että saman miehen kanssa tulee lapsia koko ajan lisää mutta ei mies siellä asu,"eronneet" ovat..juu...
Tällaisessa tapauksessa on kyseessä varkaus enkä hyväksy että tukia maksetaan huijareille. Rehelliset yh:t pitäköön tukensa ja on niitäkin jotka oikeasti etsivät töitä ja nostavat tukia sen aikaa että asiat järjestyy. Elämäntapapummit on asia erikseen.
Kun itse olin yh, kävin töissä ja käteen jäi palkan,lapsilisien,elareiden ja yh-korotuksen jälkeen n.2400e. Mielestäni sillä pärjättiin ihan hyvin lasten kanssa. En saanut esim asumistukea koska asuimme ostamassani omistusasunnossa. Ei olisi tullut mieleenkään jäädä töistä pois ja istuskella päivät pitkät hiekkalaatikolla sossupummien kanssa kaupungin vuokralähiön pihalla ja odotella koska tilille tulee tuet. Niin alas en vajoaisi ....
Ei ole yhteiskunnan ongelma ja velvollisuun maksaa tukia sen mukaan miten kukin elämänsä järjestelee. Kaikille samat tuet olisi paras ratkaisu.
Tukien saajat eivät penniäkään välitä siitä, että muut maksavat heidän elämänsä ja vielä lisää rahaa pitäisi saada ja työssäkäyvän verotusta pitäisi kiristää.
Ai filippiiniläisiä, minä luulin, että tänne tuodaan somaleja ja irakilaisia. Irakilaisista en tiedä mutta somalit on työllistynyt vähän heikosti. Taitaa niiden naisilla olla työllisyysaste 2,5%. Miehet on sentään vähän parempia, niillä työllisyysaste on jotain 17%.
Superia1 kirjoitti:
Olen lukenut keskustelua ja tämä menee hieman aiheen vierestä, mutta en hyväksy näissä tuissa/etuuksissa sitä mitä naapurini puuhailee, eli leikkii yh:tä mutta asuu oikeasti kuitenkin uuden miehen kanssa, joka kirjoilla muualla,ja tämä nainen nostaa kaikkia kyseisiä tukia mitä täällä mainittu. Eli ei saisi esim.asumistukea jos ilmoittaisi rehellisesti että ei asu yksin usean lapsen kanssa vaan talouden jakaa myös se työssäkäyvä mies.Ja tällä uudella miehellä ja kyseisellä naisella on yhteisiäkin lapsia,mutta silti Kela maksaa tukia.. ei ihmettele sitä että saman miehen kanssa tulee lapsia koko ajan lisää mutta ei mies siellä asu,"eronneet" ovat..juu...
Tällaisessa tapauksessa on kyseessä varkaus enkä hyväksy että tukia maksetaan huijareille. Rehelliset yh:t pitäköön tukensa ja on niitäkin jotka oikeasti etsivät töitä ja nostavat tukia sen aikaa että asiat järjestyy. Elämäntapapummit on asia erikseen.
Kun itse olin yh, kävin töissä ja käteen jäi palkan,lapsilisien,elareiden ja yh-korotuksen jälkeen n.2400e. Mielestäni sillä pärjättiin ihan hyvin lasten kanssa. En saanut esim asumistukea koska asuimme ostamassani omistusasunnossa. Ei olisi tullut mieleenkään jäädä töistä pois ja istuskella päivät pitkät hiekkalaatikolla sossupummien kanssa kaupungin vuokralähiön pihalla ja odotella koska tilille tulee tuet. Niin alas en vajoaisi ....
No tee hyvä ihminen ilmianto. Tuo on petos.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan ongelma ja velvollisuun maksaa tukia sen mukaan miten kukin elämänsä järjestelee. Kaikille samat tuet olisi paras ratkaisu.
Samat tuet per pää? Vai eikö lapsia lasketa ihmisiksi?
Edelleen kysyn, että miten ratkaisisitte työttömän yksinhuoltajan asiat?
Jos ajatellaan että se yksinhuoltaja on tahallaan työtön, koska saa saman tukina. Se on joka tapauksessa yhteiskunnallisesti kannattavaa. Joku toinen kipeämmin työpaikkaa tarvitseva saa sen työpaikan ja yh ehtii kasvattaa lastaan, eikä lapsi joudu olemaan heitteillä.
Jos itse ajattelen elämääni taaksepäin. Olen asunut sota-alueella, olen sairastunut vakavasti. Olen elänyt miehen kanssa jolla puhkesi skitsofrenia. Olen käynyt läpi rankan eron, oman ja miehen sairastumisen takia. Ja silti kaikista kovin paikka elämässäni on ollut totaaliyksinhuoltajuus. En ymmärrä mistä tulee kuvitelma, että yksinhuoltajilla olisi helppoa?
Luin tämän aloituksen että yksinhuoltajan letut valtavia.
Vierailija kirjoitti:
Superia1 kirjoitti:
No tee hyvä ihminen ilmianto. Tuo on petos.
Mä tiedän yhden vastaavanlaisen tapauksen mutta koska on ystäväni niin ei ole intressejä ilmiantaa mihinkään, sitäpaitsi ei siitä mitään seuraisi sillä koska miehellä on oma asunto ei ole kiellettyä asua tyttö- ja poikaystävä suhteessa omissa kämpissään. Tuo ystäväni vielä mainitsi että jos tulisi tilanne että heidän pitäisi muuttaa yhteen niin mies lopettaisi työnteon kokonaan koska perheelle ei jäisi yhtään käteen enmpää siitä työnteosta kun jos kummatkin olisi työttömänä. Aika älytöntä mielestäni ja tavallaan ymmärrän miksi jotkut ei joissain tilanteessa muuta yhteen.
Mitä helvttiä teet palkalla jos jää noin vähän . Olet kateellinen aviovaimo joka ei uskalla erota kun ei kehtaa olla yh. Vaikka ukon kans eläminen ahdistaa. T onnellinen yksinhuoltaja
On teillä raukoilla ongelmat. Kytätä ja olla kateellisia. Hommatkaa rikkaammat ukot. Teidän ukot juo rahat ja velttoilee. Me yh.t pidetään huolta lapsista ja cmon me ostetaan yksin kaikki.
Miten näillä kikkaillaan? Ollaan yhdessä, asutaan yhdessä, osoite kuitenkin toisaalla, kylä tietää, tutut tietää, kukaan ei kerro Kelalle.... huh huijaa
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitetaan nyt tähän auki, mistä Viivin tulot koostuvat, kun ap ei linkannut artikkelia eivätkä ihmiset kuitenkaan osaa/viitsi etsiä sitä. Parempi kommentoida, kun omustaa valkoisella.
Työmarkkinatuki + lapsikorotus 694,44 eLapsilisä + yh-korotus 316,52 eAsumistuki 608 eLisäksi toimeentulotuki 250,41 (koska pykälien mukaan 1 aikuiselle ja 2 lapselle on jäätävä vuokranmaksun jälkeen 1109,27 e)
Kysymys: eikö lasten isän maksamia elareita oteta huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitetaan nyt tähän auki, mistä Viivin tulot koostuvat, kun ap ei linkannut artikkelia eivätkä ihmiset kuitenkaan osaa/viitsi etsiä sitä. Parempi kommentoida, kun omustaa valkoisella.
Työmarkkinatuki + lapsikorotus 694,44 eLapsilisä + yh-korotus 316,52 eAsumistuki 608 eLisäksi toimeentulotuki 250,41 (koska pykälien mukaan 1 aikuiselle ja 2 lapselle on jäätävä vuokranmaksun jälkeen 1109,27 e)Kysymys: eikö lasten isän maksamia elareita oteta huomioon?
Toimeentulotuessa otetaan, muihin tukiin ei vaikuta.
Ja sitten on meitä, veikkaan enemmistö kuitenkin, jotka elättävät itsensä ja lapsensa ihan töitä tekemällä. Ainoa yhteiskunnan erityinen meille tarjoama tuki on lapsilisän yksinhuoltajakorotus, jonka otan kiitollisena vastaan. Kiitos! Harmittaa, kuin pieni vähemmistö näillä tuilla kikkailemalla on loannut ja leimannut kaikki, jotka yh-statusta kantavat.
Yhoilla on oikeasti asiat tässä maassa hyvin. Itsekin olen laskenut että jos asuisin kahdestaan lapsen kanssa saisin oma palkkani 1400e + lapsilisä 150e + asumistuki n.300e + elatustuki 350e + lapsen saama eräs kuukausittainen kelan tuki 92e. = 2300e / kk. Kyllä tuolla hulppeasti pärjäisi ja jäisi vielä säästöönkin, pienipalkkaisena esim hoitomaksuja menisi vain muutama kymppi.
KANSALAISPALKKA!
JA siihen loppuis teidän urputus.