yksinhuoltajan kela tuet valtavia
Luen kelan lehteä. Viivi saa elämiseen 1108,27 e kuukaudessa. 2 lasta. Vuokra jo maksettu eli käyttörahaa tuon verran.... Mihin kolme ihmistä tarvii kuukaudessa moisen summan? Ihmettelee ympäripyöreitä päiviä tekevä kolmen lapsen äiti jolle jää muutama satanen elämiseen.
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 19:48"]
Leikin veroprosenttilaskurilla ja asumistukilaskurilla, ja totesin, että pienipalkkaisellekin työssä käyvälle kahden lapsen yksinhuoltajalle jää enemmän rahaa elämiseen kuin esimerkin Viivillä, jos oletetaan, että heillä on sama kuukausivuokra. Jos bruttopalkka on 1500 euroa kuussa, verojen jälkeen käteen jää noin 1360 euroa kuussa. Siihen päälle lapsilisät yh-korotuksineen, 315 euroa, ja asumistukea on asumiskunnasta, asunnon koosta ja muista tekijöistä riippuen mahdollista saada reilut neljäsataa euroa. Työssä käyvälle tipahtaa tilille verojen jälkeen yli 2000 euroa kuussa, Viiville noin 1800 euroa (työmarkkinatuesta menee verot, muut tuet ovat verotonta tuloa).
2000 euron kuukausituloillakin asumistukea on mahdollista saada yli 250 euroa. Silloin tilille tipahtaa 1700 euroa (palkka miinus verot) + 315 euroa (lapsilisät) + 250 euroa (asumistuki), ja päästään jo yli 2250 euron nettotuloihin kuussa.
2200 euroa kuussa tienaavalle jää verojen jälkeen käteen noin 1850 euroa, siis enemmän kuin Viivillä yhteensä. Silti hän saa lisäksi päälle lapsilisät ja noin 200 euron asumistuen.
Näiden esimerkkien valossa voidaan aika selvästi nähdä, ettei työttömän yksinhuoltajan tilille todellakaan tipahda enempää rahaa kuin työssäkäyvälle. Päin vastoin, yhteiskunta tukee myös työssäkäyviä. Itse asiassa asumistukea saisi vielä 2700 euron bruttotuloilla, ja silloin ollaan jo aika lähellä suomalaista keskituloa.
Joo, työssäkäyvälle jää ehkä käteen parisataa enemmän, mutta Viivilläpä on vapaa-aikaa noin 40h/vko enemmän...
viivihän voi hoidattaa ja ruokkia lapsensa päiväkodissa! onpa helppoo elämää
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mut mä saan Kelasta työmarkkinatuen (jotain 32 €/päivä jos oikein muistan) ja asumistuen n. 180 €/kk. Mulla jää elämiseen aika vähän rahaa, ei oo niitä nuorten huvitteluja mitä tässä iässä pitäis olla, eikä oo myöskään oman alan töitä saatavilla. Vuokran jälkeen pitäis ostaa ruoat, hygieniatarvikkeet, maksaa puhelinlasku, sähkölasku tulee 3 kk välein ja lääkkeitä pitää ostaa muutaman kuukauden välein. Sit on näitä mitkä ovat omia valintoja, kuten piilolinssit ja kosmetiikka. Mulla ei ole autoa ja paikkakunta on niiiin pieni, että bussitkaan eivät kulje oikeaan aikaan, joten työpaikkaa hakiessa harmittaa kun tietää ettei pääse toiselle paikkakunnalle työpaikalle millään vaikka sen työn saisikin. Nettiä mulla ei ole, paitsi puhelimessa ja sen kanssa teenkin kaikki, maksan laskut ja täytän hakemukset. Työttömänä eläminen on aika surkeaa, älkää kadehtiko. Tänään oon keittänyt pannullisen kahvia ja katsonut telkkaria. Ei ole mitään tekemistä. Koitan vain pysyä järjissäni. Voin kyllä jonkun valittajan ja kadehtijan kanssa vaihtaa. Tuu sä tänne laskemaan viimeisiä senttejä että sais paketin jauhelihaa nuudeleitten kylkeen niin mä meen tienaamaan.
Vaihda paikkakuntaa ja alaa.Ala elämään!
Mikä saa ihmisen hyökäämään yhtä haavoittuvaa ihmisryhmää vastaan ja vielä vääristellyillä asioilla?
Jos yksinhuoltaja saa valtavia tukia, niin joka tapauksessa kun siihen lisätään vielä puoliso, he saavat vielä isommat tuet. Eli yksinhuoltaja häviää tuissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mut mä saan Kelasta työmarkkinatuen (jotain 32 €/päivä jos oikein muistan) ja asumistuen n. 180 €/kk. Mulla jää elämiseen aika vähän rahaa, ei oo niitä nuorten huvitteluja mitä tässä iässä pitäis olla, eikä oo myöskään oman alan töitä saatavilla. Vuokran jälkeen pitäis ostaa ruoat, hygieniatarvikkeet, maksaa puhelinlasku, sähkölasku tulee 3 kk välein ja lääkkeitä pitää ostaa muutaman kuukauden välein. Sit on näitä mitkä ovat omia valintoja, kuten piilolinssit ja kosmetiikka. Mulla ei ole autoa ja paikkakunta on niiiin pieni, että bussitkaan eivät kulje oikeaan aikaan, joten työpaikkaa hakiessa harmittaa kun tietää ettei pääse toiselle paikkakunnalle työpaikalle millään vaikka sen työn saisikin. Nettiä mulla ei ole, paitsi puhelimessa ja sen kanssa teenkin kaikki, maksan laskut ja täytän hakemukset. Työttömänä eläminen on aika surkeaa, älkää kadehtiko. Tänään oon keittänyt pannullisen kahvia ja katsonut telkkaria. Ei ole mitään tekemistä. Koitan vain pysyä järjissäni. Voin kyllä jonkun valittajan ja kadehtijan kanssa vaihtaa. Tuu sä tänne laskemaan viimeisiä senttejä että sais paketin jauhelihaa nuudeleitten kylkeen niin mä meen tienaamaan.
En ole tue edellinen, mutta itselläni ei ole varaa muuttaa. Muutto on aika iso ja kallis prosessi. Siis oikeasti itselläni ei ole varaa muuttaa vaikka se kliseeltä kuulostaakin.
Jokainen katkera ihminen tällä palstalla voi kokeilla yksinhuoltajan elämää; millaista on kasvattaa pari lasta ihan yksin, kuljettaa heitä harrastuksiin ilman autoa, huolehtia kodista, työstä ja lapsista kaikesta yksin, olla huolissaan taloudesta lähes koko ajan jne.. Omaa aikaa ei jää yhtään, ja lapset ovat vain sinun vastuullasi. Ja muistutukseksi: Kaikki yksinhuoltajat eivät ole luusereita jotka ovat tehneet lapset tarkoituksella yhteiskunnan tuilla, vaan on myös tilanteita joissa mies on karannut maisemista. Kaikkea ei voi aina ennakoida. Onneksi Suomessa on tuet, muuten moni pienituloinen yksinhuoltaja saattaisi joutua kadulle lasten kanssa... Lopettakaa kateellisuus niitä kohtaan joilla on jo valmiiksi vaikeaa!
Kyse on mielestäni pitkälti siitä, tuleeko tukia niin paljon, että työhön meno ei rahallisesti enää kannata.
Me olemme lapseton pariskunta ja minä jäin työttömäksi vähän aikaa sitten. Mies tienaa juuri ja juuri sen verran, ettemme saa euroakaan asumistukea. Minä saan työttömyyskorvauksen, joka on alle 600 e/kk. Eli totta hitossa minun kannattaa ottaa vastaan työ kuin työ, jos rahaa ajatellaan. Mistä tahansa täyspäivähommasta tienaan enemmän kuin työttömyyskorvauksen verran.
Sen sijaan on joitakin tilanteita, joissa tukia tulee yhteensä sellainen summa, että töihin menemällä käteen jäisi vähemmän. Näiden tilanteiden mielekkyyttä hiukan kyseenalaistan sekä yhteiskunnan että yksilöiden kannalta.
Onhan siitä ollut lehdissä juttua, että yh:iden ei pitäisi/kannattaisi ottaa matalapalkkatöitä vastaan. Esim. Soininvaara on maininnut tuon moneen kertaan. Systeemi on suunniteltu siten, että matalapalkkatyöt on menee nuorille ja lapsettomille. Eli jos olet kahden lapsen yh ja teet jotain 1600-euroa-brutto työtä, josta et pidä, niin kannattaa jäädä toimeentulotuelle. Jää työpaikka jollekulle jolle jää käteen. t: lapseton pienituloinen mies
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mielestäni pitkälti siitä, tuleeko tukia niin paljon, että työhön meno ei rahallisesti enää kannata.
Me olemme lapseton pariskunta ja minä jäin työttömäksi vähän aikaa sitten. Mies tienaa juuri ja juuri sen verran, ettemme saa euroakaan asumistukea. Minä saan työttömyyskorvauksen, joka on alle 600 e/kk. Eli totta hitossa minun kannattaa ottaa vastaan työ kuin työ, jos rahaa ajatellaan. Mistä tahansa täyspäivähommasta tienaan enemmän kuin työttömyyskorvauksen verran.
Sen sijaan on joitakin tilanteita, joissa tukia tulee yhteensä sellainen summa, että töihin menemällä käteen jäisi vähemmän. Näiden tilanteiden mielekkyyttä hiukan kyseenalaistan sekä yhteiskunnan että yksilöiden kannalta.
Miten tuo ratkaistaan? Jos on laskettu minimi toimeentulo ja yhden henkilön palkka jää sen alle? Palkkahan silloin on liian pieni? Silloin pitäisi palkassa olla yh-korotus. Kahden vanhemman perheessähän yhden henkilön palkka tulee "ylimääräisenä".
Jos ajattelen omaa yh-elämääni. Ottaisin tuohon vaikka työttömän miehen, koska sekin helpottaisi sekä ajallisesti, että rahallisesti elämää. Valitettavasti en sitä miestä ole löytänyt. Siksi olen totaaliyksinhuoltaja kaikista halveksimisista ja haukkumisista huolimatta. Vielä pienituloinen sellainen joka vain haaveilee isoista tuista ja vapaa-ajasta.
Tässä näkee, että työtä tekevää ihmistä valtio potkii päähän. Ei ole kannustavaa, jos työttömänä saat saman elintason kun päivät työssä viettävä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltaja jolla omaisuutta jota ei voi myydä (jakamatonta kuolinpesää) ei saa tukia. Suomessa vain köyhillä on rahaa mällätä.
Voit myydä osuutesi kuolinpesässä, jos joku pesänosakas sen haluaa ostaa. Jos kp on arvioitu niin irtaimen kauppakirja vain ja rahat taskuun. En muista verotuksen osalta pitääkö siitä maksaa alvi ja kumpi maksaa ostaja vai myyjä. Pankkisi lakiasiain osasto tietää ja muutenkin neuvoo sinua. Ja tekee kauppakirjan, jolloin on laillista hommaa.
Suomi on maailman paras maa.... siis tukien saajalle. Työntekijä on tässä maassa vaan kupattavan veronmaksajan roolissa, jonka palkkaa haluttaisiin verottaa kokoajan lisää. Missä kohtaa työntekijälle tulee vastaan se, että nyt riitti solidaarisuus en enää ylläpidä tätä kuvioita...
Yksi nuori äityli sanoi minulle että kannattaa tehdä lapsia niin tulee rahaa. Hän tekee uuden aina kun yksi menee päiväkotiin. Töihin ei aio mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae asuntoa jos haluat vaikka Espooseen, niin Asuntosäätiön sivuilta Espoosta, jossa niillä on paljon asuntoja. Siellä on sinulle myös todennäköisesti jotain työtä ja opiskelumahdollisuuksia. Koeta vaikka lainata vuokra ja vuokratakuu, että pääset muuttamaan. Älä jää sinne yksin mököttämään. Varmasti Espoossa sossu antaa sinulle apua edullisen tietokoneen hankintaan, jotta pääset katsomaan työ- ja opiskelumahdollisuuksiasi kunnolla. Sinulla on oltava mahdollisuus. Toivotan onnea sinulle. Myöskin oman kuntasi sossun on autettava sinua asiassasi, ei voi olla niin että sinun on jäätävä sinne yksin vailla mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori äityli sanoi minulle että kannattaa tehdä lapsia niin tulee rahaa. Hän tekee uuden aina kun yksi menee päiväkotiin. Töihin ei aio mennä.
Tiedän tuon tyypin. Mutta joskus se lastentekokin loppuu. Saattaa mies lähteä kävelemään. Usein näille löytyy aina uusi joka siittää lapsia. He eivät ole ns. uraihmisiä......
Vierailija kirjoitti:
Luen kelan lehteä. Viivi saa elämiseen 1108,27 e kuukaudessa. 2 lasta. Vuokra jo maksettu eli käyttörahaa tuon verran.... Mihin kolme ihmistä tarvii kuukaudessa moisen summan? Ihmettelee ympäripyöreitä päiviä tekevä kolmen lapsen äiti jolle jää muutama satanen elämiseen.
Tuo sisältää lapsilisät, jotka sinäkin saat, huomioitko ne omissa tuloissasi?
Sinulla luultavimmin on myös mies joka jakaa kustannukset kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä se äidin/isän työ. Siksi minun mielestäni työttömillä ei pitäisi olla subjektiivista päivähoito-oikeutta ja ilmaista päivähoitoa.
Ja tosiaan mitään ei saa omistaa, jos aikoo tuilla elää.
En ymmärrä, mikä on tukien kritisoijien mielestä se summa, jonka työttömän yksinhuoltajan tulisi saada? Mielestäni ongelma ei ole kannustinloukko ja liian suuret tuet, vaan liian pienet palkat. Esimerkkinä oma tilanteeni:
Olen eronnut pari kk sitten väkivaltaisesta suhteesta. Asumme yhden lapseni kanssa Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, jossa vuokra 810 e kk kolmiosta (tämän halvempaa ei saa muuallakaan Suomessa paikassa jossa on joukkoliikenneyhtydet sillä autoa ei ole). Jäimme tähän lapseni kanssa kun mies suostui muuttamaan pois.
Asumistukea saan maksimin, n. 700 e kk, sitten peruspäivärahaa 630 e kk, korotuksen lapsilisään sen 45 e eli yht. 140 e kk, elareita 140 e kk ja toimeentulotukea muutaman satasen. Eli vuokran jälkeen jää minulle ja lapselle laskuihin, harrastusmenoihin ja ruokaan n. 850 e kk (se on summa joka täytyy jäädä käteen Helsingissä yhden lapsen yksinhuoltajan perheelle). Saan siis 45 e kk enemmän sen takia että olen yksinhuoltaja. Suuremman summan saa vaikka naapurin työtön pariskunta, sillä toimeentulotukea maksetaan enemmän aikuiselle kuin lapselle.
Toki minun kannttaisi mennä töihin, en tarvitisi nettona kuin n. 1400 e kk, koska silloin tulisi elarit sen 140e kk, lapsilisä sen 140 e kk, pk maksu alle 100 e (en ole tarkastanut). En vain ola töitä saanut, ja olen suunnitellut opiskelevani lisää sillä nyt kaikissa haastatteluissa on kysytty miten olen järjestänyt lapsenhoidon jos hän on kipeä. Joten ei voi puhua mistään kannustinloukosta omassa tapauksessani. Hoidan sentään lastani, joku juoppopariskunta joka saa enemmän rahaa kuin minä, ei huolehdi kenestäkään.
Miksi ihmisillä on käsitys että kaikki yksinhuoltajat saavat tukia jättisumman?Mistä se kumpuaa? Ja voisiko joku näin väittävä kertoa että onko se 45 e kk siitä että on yksinhuoltaja, jättisumma, jolla ihan tienaa?
Yksinhuoltaja joka omistaa reaaliomaisuutta ei saa ylimääräisiä tukia, lapsilisä korotuksella vaikka tulot olisi minimit.