Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤¤ MAALISMAMMAT viikko 12 ¤¤¤

17.03.2008 |

Hyvää alkanutta pääsiäisviikkoa!

Lämpimät onnittelut Piipaa ja Soikkeli!

Meille syntyi ihana poika perjantaina 14.3. kl 15:20. 3770g ja 51cm. Viikkoja ehti kertyä 40+2. Supistukset alkoivat noin yhdeltä yöllä ja alkoivat aamulla seitsemän maita olla kipeitä. Veristä vuotoa tuli joskus 11 jälkeen ja silloin soitin synnärille. Ystäväni tuli poikansa kanssa esikoista katsomaan ja syötiin vähän ja mies hörppäs kahvit. Onneksi ystäväni alkoi sitten kysellä josko lähdttäis jo ajamaan, kun supistuksia tuli 3-5min välein. Olivat vain mielestäni kovin lyhyitä, n. puoli minuuttia ja tosiaan ei.

Automatka meni yllättävän hyvin. Olin opetellut hengitystä ja rentoutumista jo ei-kipeiden harjoitussuppareiden kanssa. Sairaalassa oltiin 15 vailla 2 ja olin 5cm auki. Menin käyrän oton jälkeen ammeeseen rentoutumaan, ja siinä tuli aluksi lähemmäs 10min tauko supistuksiin-. Siitäpä niitä sitten taas tuli tiheään ja alkoi jo käydä oikein kipeääkin. Kätilö oli aika tiheään meidän luona. Mainitsi jossain vaiheessa, että jos tulee ponnistamisen tarve niin kyllä sinne ammeeseen voi synnyttää. Hän odotteli iltavuoron kätilön saapumista eikö meinannut tehdä sisätutkimusta. Teki sitten kuitenkin, kun epäilin vesien menneen. Vauvan pää oli aika alhaalla mutta oli vielä matkaa. Suunnilleen täyisin auki ja pehmeä kantti.

Sitten alkoi jo supistaessa itkettää ja noidutututtaa. Ja sittenpä yhden rajun supistuksen tultua huusin, että nyt ponnistan. Pää oli kuulemma tullut saman tien. Kätilö ei ehtinyt laittaa hanskoja eikä soittaa apuja paikalle. Siinä vaiheessa en tajunnut itse että pää oli jo ulkona ja tuli epätoivo, etten saa lasta mitenkään ulos. Tsemppauksen turvin sitten tajusin, että ponnistettava on ja sain vielä samalla supistuksella pukattua pojan ammeeseen. Kätilö otti erittäin elegantisti vastaan ja sukellutti pojan mahalleni lämmittelemään.

Ikinä en ole vesisynnytyksestä mitään lukenut, kun en ole siitä ollut kiinnostunut. Oli siis melkoinen ylläri itselle, eikä todellakaan suunniteltua. Mutta ihan hieno kokemus.

Repesin tietysti(?), kun tuolla rytäkällä synnytin. Pätevä kätilö tikkaili joten toivon kaiken menevän hienosti.

Tultiin eilen kotiin ja oltiin keittiössä skoolaamassa, kun muksu täytti vuorokauden. Poika on kiltti ja herkän oloinen. On ollut tosi reipas imemään ja niinpä maito nousi illansuussa tänään. Esikoinen on ihastuksissaan tulokkaasta eikä malttais antaa nukkua :)

Mutta nyt tämä äippä lähtee nukkumaan. Huomenna paikalliseen neuvolaan kätilölle omaan ja vauvan tarkastukseen aikaisen kotiinlähdön takia.

Tsemppiä kaikille masun kanssa menijöille! Niiloakseli ja Aatuska - olette erityisesti ajatuksissani.

Onnellinen Trappa ja pikkuinen

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä on meidän vauvalla vuorokausi aikaa tulla ihan itse :o) eilen oli kyllä jo melkoisia supistuksia ja miestäkin jo varoittelin että lähtö voi yöllä tulla mutta katinkontit aamulla heräsin taas yhtä isona kuin ennenkin :o)

Mutta minä kestän kyllä vielä vuorokauden vaikka päälläni seisten :o)

Ajattelin lähteä lenkille vähän ja viedä 5v tytön kerhoon. Äitini on nuo kerhoilut hoitanut koska mun kävely on niin työlästä mutta nyt viimeisen raskaus päivän kunniaksi lähden näyttämään muhkeita muotojani ulos :o)

Niiloakseli rv 41+2

Vierailija
42/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ollu päivittäin käydä seuraamassa, kuin teillä muilla menee.

Meillä sujunu vauvan kanssa tosi hyvin. Nyt alkanu poju nukkumaan yölläki pitempiä pätkiä ja päivällä seurustellaan. Tippa linssissä illalla kuuntelin, kun oli pojulla niin paljon " asiaa." Ja ensihymynsäkin on näyttäny.

Tsemppiä teille muillekin ja Hyvää Pääsiäistä

-mussukat- kera pesueen, joista nuorin poitsu reilu 2 vko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä sentään tuli muutama napakka supistus, että josko tämä tästä pikkuhiljaa alkaisi edetä..

Pirpana 39+1

Vierailija
44/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi onnittelut Henna ja mutsi80 vauvoista!!!!

Ja taisi niitä olla muitakin joten onnea tasaväkisesti kaikille vauvanyyttinsä hakeneille :))

Vimpuliinalle ja Aatuskalle nyt tsemppiä, ei mene kauaa enään että teilläkin kääröt sylissä!

Niin ja Niiloakselilla käynnistyy synnytys viimeistään huomenna, hurjan jännää. Lähetän sinnekkin kovasti tsemppiä ja supistussäteitä josko vielä tämän vuorokauden aikana lähtisi syntymään itsestään :)

Oma, valtava napa (.): Seuraa valitusta... koittakaa jaksaa :/

Eli, täällä sitä todellakin ollaan edelleen yhtenä kappaleena ja kaikki alkaa vit***aa... Jotain säälittäviä kipeitä supistuksia on tullut nyt viikon aikana 1-2 kpl päivässä, voi hurja. Ja ne helkkarin joko,joko-kyselyt on jo alkaneet. Tänäänkin kaksi kaveria laittoi viestiä jossa ensin muka kyseltiin kovasti kaikenlaisia kuulumisia. Sitten kun vastaat SIIHEN kysymykseen että " joo, ollaan edelleen kotona eikä vieläkään tositoimissa" , niin sitten ei kaverit edes vastaa!! Eli haluavat vain tietää oonko edelleen kotona ja kun saavat siihen vastauksen niin muut asiat ei sitten kiinnostakkaan! Voi piru että korpee :(((

Anteeks kaikki hei nyt nää purkaukset mutku ei oo mitään muuta kanavaa purkaa tätä oloa :' (

Miehen kanssakin pidettiin kaks päivää mykkäkoulua ku oli taas vuosisadan riita maanantaina ja tietenkin ihan typeristä asioista. Ja lapsiparoille tulee nalkutettua ihan kaikesta ja sitten jälkeenpäin tulee se kamalan huono omatunto ja poruttaa. Ilman näitä hormoonimyllerryksiäkin tässä olotilassa olisi jo tarpeeksi kestämistä saati niiden kanssa. Huoh.. ehkä huomenna olisi parempi päivä.

Poistun takavasemmalle kiukuttelemaan. Palaan vielä tänään jos olisin vähän paremmalla tuulella :/

Ansku78 rv40+5

Vierailija
45/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kieltämättä " vähän" kateellinen:)

No, neuvolassa taas käyty (toivottavasti vikaa kertaa äippäneuvolan puolella!)

pissa puhdas

rr: 117/89 (eli edelleen korkea tuo alapaine)

hemppaa ei otettu,kun viimeksi niin hyvä, vaikkakin ilman rautaa!

painoa tullut viikossa 1837g!!! Hirveetä! Mutta turvotusta...terkkakin sanoi,että näkyy kasvoista ja käsistä,että turvotusta on. Sitten kun näytin nilkan/jalkaterän, niin oli kyllä terkkakin aika ihmeissään, niin turvoksissa oli!

vauva rt:ssa

syje 140+

sf 36cm, eli kasvanut taas sentillä...tästä voimme päätellä,että vaavi ei ole edelleenkään laskeutunut!:/

Terkka arveli,että voi hyvinkin mennä paljonkin yli...ei jaksaisi yhtään! Rupeaa jo ärsyttämään tää odotus. Ja kaikkein eniten tää olotila, ei tartteis yhtään enempää tota painoa tulla, ei edes nesteen muodossa! Nyt tullu yhteensä 25kg!!! Ihan sairasta...

Viime yönä tai tarkemmin sanottuna aamuyöllä heräsin vessaan ja sen jälkeen alkoi supistella. Varmaan semmoset pari tuntia valvoin, kun teki jo aika kipeää, mutta aamun tullen loppuivat taas kuin seinään! Ei ollut kyllä ees mitenkään säännöllisiä, mutta kuitenkin...

Eikös se ole silleen,että lapsilisä maksetaan syntymää seuraavan kuukauden alusta?

Eli jos tämä meidän lapsonen päättääkin syntyä vasta huhtikuun puolella, tulee eka lapsilisä VASTA toukokuussa??!

Jo tuonkin asian takia toivoisin,että syntyy maaliskuun puolella, koska olen jo laskenut silleen, että lapsilisä tulee huhtikuussa.

Onko teillä muilla muuten ollut nenäverenvuotoa raskausaikana?

Mulla on nyt muutamana päivänä aina niistäessä tullut ihan kunnolla kirkasta verta nenästä. Tänään sitten kun kävelin neuvolaan,niin rupesi ihan valumaan verta nenästä!

Ihan normaalia kai tuo on, mutta ikävää

kaikille oikein talvista (harmi vaan) päivää ja paaaljon suppareita niitä tarvitseville! Ja niiloakselille voimia huomiseen koitokseen:)

Aleida 39+5

Vierailija
46/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä yhtenä kappaleena... niin kuin jättimäisen keilapallon olis niellyt! Oloista ei sen enempää, ei jaksa itsekään sitä valitusta enää kuunnella. Kiukku ja v**tutus on kyllä ihan huipussaan!!!

eilen kävin neuvolassa, kaikki oli ihan ok. Sf-mittakin oli pysähtynyt siihen 36 cm:iin ja paineet oli hyvät vaikka turvotusta onkin paljon. Tänään sain jo myös ensimmäisen yliaikaiskontrolliajan ensi tiistaille. Onneksi jo silloin, mua on alkanut ahdistamaan ei itse synnytys vaan se, että joutuis käynnistykseen. Siis mun papereissa kun lukee, että ei käynnistystä lääkkeillä, viimeinen vaihtoehto on sektio. Mutta kiva, et pääsee heti pääsiäisen jälkeen tarkastukseen, ja saa kuulla, mikä tilanne tuolla alakerrassa on.

Mun pitäis aloittaa imurointi. Sekin ottaa niin voimille, et pitää välillä heittäytyä kesken kaiken sohvalle huilaamaan!

Olosuhteisiin nähden hyviä vointeja :)

toivottelee Maalis08

rv 39+6 (huomenna on eräpäivä)

Vierailija
47/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleida kyseli nenäverenvuodosta: joo mulla on ainakin ollut välillä vuotoa. Varsinkin silloin, kun olen niistänyt koko päivän, nimittäin mulla on alkanut olla nenän tukkoisuutta viimeisen kuukauden ajan ainakin :(.. Miehen äiti antoi lainaan Nozoilia viime viikonloppuna, se vähän helpotti tuohon verenvuotoon. Se on 100 % seesamiöljyä, pitäisi auttaa kuiviin limakalvoihin, kun luulen, että mulla oli limakalvot kuivuneet kovasta niistämisestä.

Hormoneista ja hermostumisista: oon huomannu, että pinna on tooosi kireällä, jos en ole syönyt vähään aikaan. Eli verensokerin alhaisuus vaikuttaa nyt tosi radikaalisti. Samoin vähäinen uni. Eli hehe nyt olen sitten syönyt kovasti ja nukkunut..

Joo, olotila vaikuttaa siltä, että h-hetki ei ole piiitkään aikaan lähellä. En ole tainnut saada " nauttia" edes koskaan vielä kivuliaasta supistuksesta.. Hmm, jotain kivaa pitäisi keksi täksi illaksi, kun mies lähtee katsomaan peliä. Ainiin, ainakin voisin hakea akateemisesta " Synnytä rentoutuneena" CD:n, kun se on sinne tullut! Ja jokohan sitä kohta voisi shoppailla vaatteitakin synnytyksen jälkeistä aikaa varten, onko kukaan ollut niin hurja :)? Olisi sitten vaatteita varastossa, eikä tarvisi pikkuisen kanssa lähteä heti kauppoihin.

Vointeja kaikille, ja tsemiä niiloakselille huomista varten :)

_tuikku_ ja poika rv39+1

Vierailija
48/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut taas kaikille uusista, ihanista vauvoista! Kiva, että kaikki on mennyt niin hyvin.

Harmi, että monella on pinna kireällä ja v*ttuuntunut olo... Muistakaamme, että ihanan asian takia tässä kärvistellään.

Mulla oli kaikki neuvolassa ok. Kätilö tosin oletti, että mahatauti ja kuivuminen näkyisi edelleen: paino oli tippunut 600 g, verenpaine alhaalla ja hb ylhäällä. No, tsekkaillaan arvoja taas ensi viikolla. Vähän meinasi jo paniikki iskeä, kun sydänäänet kuuluivat tosi ylhäältä. Ilmeisesti etuseinäistukka kuitenkin teki tepposen äänten kuulumisen kannalta ja kätilö kyllä vannoi, että pää on alhaalla. Ensi viikolla sekin ehkä vielä varmistetaan ultralla.

Olen tuikun kanssa samoilla linjoilla. Täälläkään ei ole olo sellainen, että hetkeen tulisi lähdettyä synnytykseen. Vieläkään ei ole kipeistä suppareista eikä oikein supistuksista ylipäätään kokemusta.

Pääsiäistä odotellessa! Mieskin lomailee huomenna, joten viime hetken hankintoja pitäisi tehdä ja tietysti kaikkea hyvää pääsiäisruokaa. Jospa pääsiäisen jälkeen olo olisi jo täälläkin erilainen. Siinä mielessä mielelläni jo voisinkin synnyttää, kun kätilö veikkasi vauvaa jo nyt 3,5-kiloiseksi.

Nakero08, 38+6

Vierailija
49/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kaikille vauvansa saaneille!!

Täällä vielä odotellaan, eikä mitään kiirettä ole, ajattelin et ensviikon pe olis hyvä päivä synnyttää.

Supistelee päivittäin ja painaa alas, öisin kyljen kääntäminen tuskaa, mutta silti jaksan ihan hyvin odotella vielä, muille tuntuu olevan rankempaa ku ei tää jo synny...kyselyjä ja neuvoja tulee enemmän kuin tarpeeksi.

Eipä täs sitte kummempia.

Tuuli rv 40

Vierailija
50/100 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että josko olis joku taas ilmoittautunut vauvautuneeksi/sairaalaan lähteneeksi. Eipä tällä kertaa.

Nenäverenvuodosta sen verran, että mulla on kanssa ollut todella herkässä tässä raskaudessa. Johtuu kuulemma limakalvojen ohentumisesta, minkä hormonit saa aikaiseksi. Ikävä vaiva, mutta onneksi vaaraton.

Mulla on tänään ollut kokonaista 3 vähän kipeää supistusta! Eli sentään jotain edistymistä, vaikkei nuokaan meinaa yhtään mitään.

Eilen oli mahtavan ahkera päivä, seurauksena vain hirmuisen kipeitä kääntymisiä yöllä ja aamulla en meinannut sängystä ylös päästä kun vatsalihakset meni ihan kramppiin. Tippa silmässä koitin miettiä, miten päin lähtisi itseään kampeamaan kun vessahätä oli hirmuinen ja muksut ihmettelee vieressä, mikä äidin on...¨

Kuullin tänään että kaverilla oli synnytys käynnistynyt viikolla 16. Tietäähän sen, mitä siitä seuraa. Kamalaa kun joutuu jo ihan oikean vauvan synnyttämään tietäen, ettei sillä ole mitään mahdollisuuksia. Ja sitten katsomaan vierestä kun pieni kuolee pois... En taas kehtaa sitäkään vähää valitella olotilaa kuin ennen. Pitkään olen jo sanonutkin vastukseksi kuulumisiin, että ei mitään asiaan kuulumatonta. Ja nyt täytyy sanoa, että taas oikein nautin jokaisesta vaivasta. Oi meitä onnekkaita, kun ollaan nämä pienet saatu näin pitkään pitää turvassa masussa!!!

Huomenna neuvolaan ihan la:n kunniaksi!

Maaria 39+6

Vierailija
51/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tosiaan olisi la, mutta eipä taida vauvelilla olla mitään kiirettä ulos mahasta.. no, mutta toisaalta, sairaalassa varmaan onkin just kiirettä/tungosta, että siinä mielessä ei haittaa vaikka menis pääsiäisen ylikin.

Olo ei yhtään tunnu siltä, että olis viimesillään... kaikki on hyvin, saan nukuttua öisin, jaksan päivisin touhuilla ja mahakaan ei mikään iso ole. Sitä vaan kuvitteli, että varsinkin viimesillään on niiin hankalaa ja muuta.

Eilenkin pesin ikkunoita ja ti iltana jynssättiin oikein kunnolla miehen kanssa pesuhuone ja sauna. :) onpahan sit puhdasta! :)

Tänään pitäis neuvolaan iltapäivällä raahautua..

Mutta hyvää pääsiäistä kaikille ja toivotaan paljon vauvoja syntyväksi! :)

Aurelia rv 40+0!!!!!

Vierailija
52/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oysissa oli niin täyttä etteivät ottaneet mua käynnistykseen vaan pistivät kotia kasvamaan... huoh! itkuhan siinä tuli :o( sen verran sain irti että jos olo on kamala niin voin huomenna aamulla soittaa ja kysyä jos on tilaa niin käynnistävät mutta enpä luota enää siihenkään....

Sunnuntaina uudestaan käyrään ja JOS on tilaa niin sitten käynnistävät EHKÄ. Tiistai mikä on ihan vissiin virallinen käynnistyspäivä mulla oli niin täynnä että eivät voi käynnistää silloin joten jos menee niin pitkälle niin keskiviikkona sitten. Täytyy kyllä sanoa että en ikinä ole ollut näin pettynyt ja kaikista tutkimuksista kipeä :o( nytkin supistelee niin että vedet tulee silmiin mutta eipä auta kun ei ne mitään tunnu tekevän.......

niiloakseli rv41+3

Vierailija
53/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, johan on kyllä touhua tuollanen...oikeen laittaa itseäkin ärsyttämään!! ;/ Toivottavasti vaavi sulla syntyis nyt itsekseen, että saisivät kuitenkin sut sinne ottaa!! Mutta en voi kun tsemppiä toivotella ja paljon kipeitä suppareita! ;)

ja taidanpa minäkin sitten " pitää" vauvalla vielä vuokrasopimusta voimassa ainakin pääsiäisen yli, kun kerta Oysissa niin täyttä, niin en kyllä halua edes sinne mennä, jos kaikilla vaan kiire ja ei oo paikkoja ja muuta.. Taidan nauttia kotona pääsiäisen! :)

Aurelia 40+0

Vierailija
54/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pyörähti tänään viimeinen varsinainen raskausviikko käyntiin. Uskomatonta! Kai tässä pitää pian jo alkaa jännittää, että koska se lähtö oikein tulee. Kovasti olen ainakin pääsiäisen suunnitellut viettäväni kotona, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Moni tuntui tänään olevan myönteisemmällä mielellä - hyvä niin. Harmi kyllä, että Niiloakseli on joutunut näin pitkään kärvistelemään kipujen kanssa ja sama homma jatkuu. Ei kyllä käy kateeksi. Kumman tiukassa sulla se viides (muistankohan oikein?!) lapsi on!

Täällä on olo ihan hyvä. Olen tässä tohkeissani suunnitellut pääsiäisen kokkailuja. Toivottavasti ei tuu ahnehdittua liikaa suunnitelmia, ettei iske väsy ja ruuat jääkin laittamatta. Miehenkin piti lomailla tänään, mutta töihinhän tuo lähtikin aamuvarhain. Toivottavasti kuitenkin ehditään kauppaan vielä yhdessä tänään.

Leppoisaa pääsiäisen aikaa kaikille! Toivottavasti kaikki mahtuvat synnyttämään!

Nakero08, rv 39!

Vierailija
55/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin johan taas on OYSissa mahtavaa toimintaa!

Kai ne nyt sentään katto että onhan lapsivettä vielä hyvin, mikä on kohdunsuun tilanne yms??

Ymmärtäähän tuon että kun on täyttä niin sitten on täyttä, mutta kyllä nyt joku apu ois jo tarpeen ja on kyllä aika hullua jos sulla menis ens viikon tiistaille asti :o

Hitto, ei muakaan enää houkuttelekaan lähtä synnyttämään jos OYSissa on noin täyttä =) Esikoista kun tehtiin niin kätilö tosiaan kävi hyvällä tuurilla jopa kerran tunnissa kattomassa tilannetta ja osastolla meitä oli parhaimmillaan 4 äippää ja vauvaa 3 hengen huoneessa ku ei muualle mahtunu =/ Hoitajaakin kun kutsui apuun niin sanottiin että tullaan kohta ja ainaki tunnin siinä joutu oottamaan joka kerta... Ei oo kyllä hauskaa jos tälläkin kertaa siellä on niin mahdoton kiire...

Tämä päivä on ollu mulla pitkään muka " se" päivä, mutta eipä tässä näytä tapahtuvan mitään :) Olo on ihan samanlainen kuin ennenkin ja jotenkin tuntuu siltä että tuskin tämä ulos tulee edes tällä viikolla :o No, enpä kyllä tienny mitään esikoisestakaan kun yhtäkkiä vaan alko supistelemaan ja se olikin jo menoa :)

Mullakin muuten oikkuilee tuo nenä ja on oikkuillu koko raskauden ajan. Tukossa ollu enemmän tai vähemmän viimeiset puoli vuotta ja limakalvot on niin kuivana että verta saa niistää päivittäin... Tosi tympeetä on ku en tykkää ollenkaan nukkua jos pitää hengittää suun kautta, mutta jospa tämä(kin) vaiva häviäis kohta :)

No mutta nyt nauttimaan tästä hengähdyshetkestä ku poju on taas päikkäreille :)

Ihanaa kun enää pari tuntia siihen että mies tulee kotiin ja onkin 4 päivää täällä apuna ihan yötä päivää :))

Pimmi 39+1 (ja päivät rullaa :) )

Vierailija
56/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt neidin nukkuessa kirjoittelisin vähän synnytyksestä.

Eli sunnuntaina 16.3. heräsin klo 6 kipeään supistukseen. Jonkin aikaa pyörin sängyssä ja ajattelin, että taitaa lähtö tulla. Menin helpottamaan oloa suihkuun, mutta vesi tuntui vaan pahentavan jo ennestään kipeitä supistuksia, joita tuli koko ajan säännöllisen epäsäännöllisesti 2-5 minuutin välein. 7 aikaan herätin miehen ja sanoin, että vois lähteä viemään koiria hoitoon. Joel olikin mennyt mummille sopivasti jo edellisenä iltana. 7.30 soitin haikaranpesään ja sanoivat, että jos siltä tuntuu etten enää pysty olla kotona, saisin sinne lähteä. Vajaa tunti istuttiin vielä kotona, mutta sitten oli lähdettävä. Kätilö tutki ja arvioi vauvan olevan n.3900g. Hyvin oli kiinnittynyt. Kohdunsuu oli auki jo 5 senttiä, reunaa jäljellä n. puol senttiä. Klo 10.30 sain epiduraalin, alkoi olemaan liian kipeitä supistuksia. 11.22 puhkaisivat kalvot ja olin auki 6 cm. puolen päivän aikoihin alkoi supistukset olemaan taas tosi kipeitä. Sain toisen annoksen epiduraalia. Laittoivat vaikutuksen alettua myös tipan tehostamaan supistuksia pienimmällä annoksella. Tais se tippa tehota vähän turhanki hyvin, tuli nimittäin supistuksia alle minuutin valein. 14.05 sain luvan ruveta ponnistamaan. Supistukset tuli aika lyhyinä, mutta usein. Tässä vaiheessa mukana oli myös kätilö-opiskelija, joka auttoi tytön päätä syntymään. Kun pää oli ulkona, yritti tyttönen heti jo huutaa. klo 14.15 neiti sitten syntyi, pikkasen säikähtäneen oloisena. Pikkasen pientä kuivasivat ja neiti päästi ilmoille oikeen kovan huudon. Vauva oli hieman sininen, mistä vähensivät yhden pisteen, mutta muuten tosi hyvä ja jäntevä lapsi. Sain tytön heti syliin ja tutkimme kätilön kanssa tätä pientä ja suloista ilmestystä, joka kovaan ääneen huusi äidin mahan päällä. Mies leikkasi napanuoran. Istukka syntyi helposti. 8 tikkiä joutuivat laittamaan, tuli ensimmäisen ja toisen asteen repeämiä. Koko ajan vauva makasi mahallani, 15.10 hyökkäsi kiinni tissiin ja reilun tunnin siinä imi.

Tytön syötyä mies vei hänet kätilön kanssa tarkastettavaksi ja kylvetettäväksi. 3616g ja 50cm, pipo 36cm. Pissatkin sai kätilö päälleen. Kun oli tyttö puettu ja saatu lämpimään peiton alle, pääsin itse suihkuun. Tunsin oman olon tosi hyväksi, kätilöllekin nauroin, että olis siinä voinu vaikka toisen pyöräyttää saman tien perään. Istuakin pystyin heti eikä pissaaminen tehnyt kipeetä. Kaikin puolin oli synnytys tosi ihana kokemus (vaikken uskonu että näin koskaan sanon ekan synnytyksen kamalien kokemusten takia). Kätilö oli aivan mielettömän ihana ja kävi vielä seuraavana päivänä käymässä synnytyksen läpi, toi myös kirjallisena tehdyn synnytyskertomuksen.

Neiti on koko ajan syönyt tosi hyvin ja nukkunut paljon, tosin vaatii myös huomiota ja seurustelua. Neidillä on tosi kova ääni, ainakin kun vertaa esikoiseen joka olis mieluusti vaan nukkunut. Poikaa kun jouduttiin vaikka millä keinoilla herätellä syömäänki. Semmonen se on vieläkin :)

Nyt kuuluu pientä ääntelyä eli taitaa tyttö kaivata taas ruokaa!

Henna, Joel 1v ja Ninni 5 päivää

Vierailija
57/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kaivannutkaan ruokaa. Oli pakko tulla vielä kertomaan, että neidillä oli syntyessään ihan mielettömän paljon hiuksia! Kävi muutaman kätilöt ja lääkäritkin ihmettelemässä, että miten noin paksuja hiuksia voi olla :)

Tässä vielä prinsessasta pari kuvaa:

http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva016.jpg

http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva072.jpg

http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva066.jpg

Vierailija
58/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vettä reilusti kuulemma,kohdunsuu kahdelle sormelle auki,1cm kanavaa jäljellä. Vauvan painoarvio 3.4kg eikä mitään lääketieteellistä syytä käynnistää.... Supistelee kipeästi koko ajan mutta kuten juuri miehelle sanoin että ei kai sinne kannata lähteä ellei ole vedet menny ja vauvan tukka näy :o/ Oysissa on tosiaankin hirveä ruuhka, on vissiin moni muukin tullut juhannuksena raskaaksi ;o)

Nyt pitää kävellä supistaa niin ikävästi.....ai!!!!!!!!!

Vierailija
59/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, et Niiloakseli ei sit vielä päässykään käynnistykseen! Ei muuta kuin tehokkaita supistuksia, niin jospa se sieltä lähtis sit itsekseen tulemaan.

Neuvolassa käyty taas, kaikki ok. Sf-mitta oli tällä kertaa noussu sentillä, mut vauveli kyllä piti rallia mitatessa päällä, et saattoi silläkin sitten selittyä. Tahtois kyllä jo niin, että tämä alkaisi enemmän osoittaa merkkejä ulostulohaluistaan!!

Pirpana 39+2

Vierailija
60/100 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi niiloakselille tsemppiä ja jaksamista, voi harmi miten kävi :(!! On kyllä viides tiukassa, tästä riittää hänellekin tarinaa sitten myöhemmäksi! On kyllä ollut uskomatonta.

Henna: Aivan suloinen pieni prinssessa! Ja mieletön tukka. Käsittääkseni ainakin äidin vitamiinit, hivenaineet ja sen sellaiset kasvattavat sikiön tukkaa, että sulla on ollut ruoka-arvot kohdillaan!

(.): Eilen kävin ostamassa sellaisen vauva-kirjan, " Kulta pieni" köhän se olikaan ja sen " synnytä rentoutuneena" cd-levyn. Cd voikin tulla tarpeeseen pikemmin kuin luulinkaan, nimittäin tänään neuvolassa täti meinasi, että ensi viikon perjantaina minua ei siellä enään näy, hui :). Kanavaa ei ollut enään senttiäkään jäljellä, ja saimme pienen supistuksen aikaiseksi käsikopelotutkimuksissa. Sitten juuri äsken wc:ssä käydessä paperiin jäi t-lusikallinen limaa. Että en sitten uskallakaan lähteä pyhäjärvelle enää! Mieskin ehtii sinne hiihtokisoihin vielä huomenna. Onpas tämä nyt jännää, että miten pian se lähtö tuleekaan :). Kassiakaan en ole vielä pakannut.. Pitää tarkkailla tilannetta ja käydä vaikka kävelylläkin, aurinkokin paistaa! Huh, minullakin olisi sitten meno OYSsiin, hirvittää kyllä se tilanahtaus siellä.. Mutta, kaikesta huolimatta tässä voi vielä mennä se 2 viikkoa, että eipä vielä innostuta liikoja..

Tarkkaillaan tilannetta ja aikaansaapia supistuksia niitä toivoville!

_tuikku_ ja poika rv39+2