Vanhempien velvollisuus on laittaa lapset ajoissa nukkumaan!
Tosta yhdestä toisesta ketjusta tuli mieleen seuraavaa:
Kouluikäisen unentarve on 9-11 tuntia iästä riippuen. Tämä on fakta. Jo tunnin unenvaje saa aikaan ADHD:n kaltaisia oireita, ja unenpuute on koulussa nähtävissä lasten levottomuutena.
Niille, jotka väittää, että lapset ei nukahda klo 21 joten on turha laittaa sänkyyn vielä silloin, kerrottakoon että jos lapset kattoo illan telkkaria, pelaa pleikkaa tai harrastavat urheilua juuri ennen nukkumaanmenoa, se uni ei heti tule. Ennen nukahtamista PITÄÄ olla levossa ja rauhallisesti kotona. Lukekaa vaikka satuja lastenne kanssa, syökää rauhallisesti iltapalaa, saunokaa/ kylpekää ja unohtakaa liiat virikkeet.
Terv. Ope, joka tietää mistä puhuu.
Kommentit (67)
Vanhemmat kun eivät istu siellä koulussa oppitunneilla, niin eivät näe sitä, kun oma kullanmuru on levoton ja haluton tekemään tehtäviä. Luokallani monet pojat sanovat, että menevät nukkumaan klo 22-23, ja kyllä sen näkeekin sitten.
kun on oikeaa tietoa. Mutu-tuntumalla voi laukoa mitä vain kuka tahansa.
yhdeksältä syvä tuhina. Kaikki nukkuu, koululaisesta kaksi vuotiaaseen. Näin meillä, vaikka väliin käydään kovasti keskusteluja siitä, miksi näin, vaikka KAIKKI kaverit saavat valvoa ainakin kymmeneen. Kyllä aikuisen velvollisuus on olla aikuinen. Ei lapse kontollo voi jättää päätöstä siitä, mikä on riiittävä yöni.
Sitten hän saa itse lukea sängyssä 21 asti, sitten sammuu valot. Yleensä ei lue edes niin pitkään, mutta sitä olemme takarajana pitäneet.
Nukahtaa hieman 21 jälkeen.
Herätys minun vuorosta riippuen 6.15-8.00. Ja itsestään herää 8 aikaan.
Päiväunet nukkuu tarhassa, ei vaikuta yöuniin. Vkl ei päiväunia yleensä.
Eikös ennen vanhaan menty pikkukakkosen jälkeen nukkumaan? :)
Itse en ole harkinnutkaan myöhäistä nukkumaanmenoa tytölle. Minusta 20 on aina ollut selvä raja!
Ihmettelen kun naapurissa aletaan n.3v lasta riehuttaa 23 aikaan, luja nauru ja leikki vaan kuuluu, kun itse jo pilkin.
Ja niinku joku jo sanoi, niin se on itselleenkin kiva, kun saa omaa aikaa/miehen kanssa kahden keskistä aikaa pari tuntia illalla.
Ja onhan noissa pikku julmureissakin ne nannyt (eikö ole kasvatuksen ammattilaisia tms.) kauhistelleet useissa perheissä kun lapset valvovat myöhään? Ja päivällä sitten levottomia. Sitten ku he astuvat kehiin, niin unirytmi muuttuu ja samoin lapsen käytös!
Nimenomaan vanhemmat voivat laittaa lapsensa nukkumaan, mutta lapsen pitää itse nukahtaa. Meillä kuopus siis tämä iltavirkku unenhakijalapsi, jolle aikaiset aamut ovat tuskaa.
Itse muistan lapsuudesta kuinka makasin sängyssä valveilla tuntikausia ja aamulla väsytti. Illalla kuuntelin hyväunisen veljeni kuorsausta ja ahdistuin siitä, että minun pitäisi jo nukkua.
Voitko ottaa tämän asian esiin opettajanhuoneessa, jossain siinä kahvittelun ja muun tärkeän tekemisesi ohessa, kysy kollegoltasi että onko noin sivistymättömiä ihmisiä olemassa, mitä teette väärin kun jätätte kaltaisiani ihmisiä koulimatta oikeaan muottiinsa
olen todella pahoillani, että sinulla on noin paha olla. Toivottavasti saat pian apua, jotta lapsesi saa tasapainoisen lapsuuden.
sängyssään 2-3 tuntia ennen unen tuloa joten nukahtaa vasta 23 maissa kun herätys on klo 7-8. Välillä on aamuisin aivan selkeästi liian väsynyt. Mutta en ole keksinyt keinoa saada nukahtamaan ajoissa. Illat on rauhoitettu, on rutiinit, silittelen ja luen satua jne.
kyllä olen. Olen oppinut huomaamaan myös sen, kun toisella henkilöllä on paha olla. Koeta jaksaa, voimia sinulle.
pakotetaan nukkumaan klo 20, kun luontaisesti uni tulee klo 23? Ehkä jos meidän käy onni, hän jopa demonstroi, ja herää seuraavan kerran huomisaamuna klo 7!
Ehkä se on sitä vanhempien laiskuutta, irtiottoa lapsesta ja hänen aiheuttamastaan vaivasta
Meillä 6 v. joka ei ole enää vuosiin nukkunut yli 10 h vuorokaudessa, ei MILLÄÄN! Enkä todellakaan usko että rupeasi koulun myötä enemmän nukkumaan.
Meillä lapset saa joka päivä herätä omaan tahtiinsa, koskaan ei ole herätyskello soimassa. Koskaan eivät nuku yli 10 h yöllä, ja tämä 6 v. ei myöskään nuku päiväunia kuin sairaana.
jos oikeasti jaksavat. Eihän ongelmaa ole, jos ei hoidosta tai koulusta tule hälyttäviä vietejä.
Heillä kaikki lapset nukahtaa klo 19.30 ja herää klo 7.30. Unipiippi pyllyyn tai ruiske suuhun ja lapsi simahtaa.... tsadaa...
minulla jopa on se, olen ehtinyt tähän ikään mennessä elää ja kokeilla, miettiä ja vertailla, ei minulla mitään hätää ole. Paitsi ehkä hätä niiden lasten puolesta joista yritetään muotilla tehdä " oikeita" kansalaisia, hmm... opettajia varmaankin.
ehkä jopa liian herkkiä yksilöitä tähän maailmaan. Hienoa, että olet löytänyt purkautumiskeinon. Huomasin heti sinun herkkyytesi. Muista jatkaa kirjoittamista. Pystyt todella viestittämään itsestäsi muille.
vuotta ja jolla on omiankin lapsia, tietää takuulla enemmän pienten koululaisten jaksamisesta kuin av-mamma. Näin se vaan on.