Vanhempien velvollisuus on laittaa lapset ajoissa nukkumaan!
Tosta yhdestä toisesta ketjusta tuli mieleen seuraavaa:
Kouluikäisen unentarve on 9-11 tuntia iästä riippuen. Tämä on fakta. Jo tunnin unenvaje saa aikaan ADHD:n kaltaisia oireita, ja unenpuute on koulussa nähtävissä lasten levottomuutena.
Niille, jotka väittää, että lapset ei nukahda klo 21 joten on turha laittaa sänkyyn vielä silloin, kerrottakoon että jos lapset kattoo illan telkkaria, pelaa pleikkaa tai harrastavat urheilua juuri ennen nukkumaanmenoa, se uni ei heti tule. Ennen nukahtamista PITÄÄ olla levossa ja rauhallisesti kotona. Lukekaa vaikka satuja lastenne kanssa, syökää rauhallisesti iltapalaa, saunokaa/ kylpekää ja unohtakaa liiat virikkeet.
Terv. Ope, joka tietää mistä puhuu.
Kommentit (67)
Sinä(kin) nähtävästi periaatteesta haluat vastustaa opettajia.
Jos keskustelun olisi aloittanut koululääkäri tai lapsipsykologi, luulen, että asenteesi olisi " tottelevaisempi" . Mutta opettajakin on kasvattamisen asiantuntija, ammattilainen.
JA hei, fiksut, opettajaan arvostavasti suhtautuvat vanhemmat yleensä ottavat opettajan neuvoista vaarin. En siis ole viimeisen lauseesi sisällöstä ihan samaa mieltä.
Vierailija:
Eivät he koskaan tule ottamaan neuvojanne siinä hengessä kuin toivoisitte, kun ne on esitetty siinä hengessä, että vanhemmat ovat ihan tyhmiä ja kuitenkin kaikki laiminlyövät lapsiaan ja me opettajaraukat joudumme teidän laiminlyöntejänne sitten korjailemaan ja jos lapsi on levoton koulussa niin totta kai ainoa syy siihen on se että vanhemmat eivät kuuntele meidän viisaita neuvojamme ja lapset pelaavat vain pleikkaria klo 23 asti. Ei meillä edes ole koko pleikkaria ja lasten iltarutiinit on ihan samat, iltapala on samaan aikaan, telkkaria lapset eivät katso pikkukakkosen jälkeen, ja silti toinen nukahtaa viidessä minuutissa ja toinen pyörii vaikka kuinka kauan.Kyllä vanhemmat huomaavat negatiivisen aliarvioivan ylhäältäkäsin typerille idiooteille neuvoja jakelevan asenteenne ja se vaikuttaa oitis negatiivisesti niihinkin vanhempiin jotka olisivat muuten ihan fiksuja.
Ap puhui asiaa. Ei ole helppoa opettaa nykypäivän lapsia, kun osalla vanhemmista se vanhemmuus on totaalisen hukassa=) Oletetaan, että yhteiskunta tekee kaiken kasvatustyön, ja itse halutaan päästä mahdollisimman helpolla.
Vanhempien kunnioitus on a ja o, ja tuossa ei ollut siitä jälkeäkään, kun oletusarvoisesti pidetään selvänä, että vanhemmat ovat idiootteja jotka eivät tiedä mistään mitään, eivätkä edes välitä lapsistaan.
Opettajan tehtävä ei ole saada vanhempia " tottelemaan" eikä vanhempien tehtävä ole " olla tottelevaisella asenteella" . Taatusti saat ihmiset takajaloilleen, jos toimit tuolla oletuksella.
Opettajan tehtävä on perustella näkemyksensä vanhempia kunnioittavasti niin, että vanhemmat voivat itse todeta, että tässähän taitaa ollakin perää, hyvä ajatus, kokeillaanpa tätä.
Kyse kodin ja koulun välisessä yhteistyössä ei ole siitä, että opettaja kasvattaa vanhempia. Opettaja on vanhemman tukena. Ja edelleen, fakta on, että kaikki vanhemmat eivät oikeasti tiedä, miten vanhempana tulisi toimia!!! Aiheesta on kokemusta ja tutkimuksia, raa' asti yleistäen useimmat alan ammattilaiset ovat siitä huolissaan.
Kaikilla opettajilla vain ei ole uskallusta ja rohkeutta ottaa yhteyttä kotiin. Itseä kollegoideni ohella joskus jopa pelottaa, kun tietää joutuvansa vanhempien hyökkäyksen uhriksi. Ja sanottakoon sekin tässä, että vanhempia on erilaisia: toiset hyökkää, toiset haluavat kuunnella, keskustella ja " oppiakin" , kehittyä vanhempina siltä pohjalta, että he eivät pidä itseään täydellisinä.
Useimmat opettajat yrittävät yksinään selviytyä koululuokissa niiden ongelmien kanssa, joita lapset tuovat kodeista kouluun, mieluumin kuin ottavat kotiin yhteyttä. Ehkä sinunkin lapsesi opettaja on siinä mielessä vähän arka. Itsekin yritän parhaani mukaan tehdä työtäni mahdollisimman pitkälle yksin, oppilaideni parhaaksi. Onneksi nykyään suositaan mentorointia ja kollegiaalisuutta. Opettajan työ on raskasta, siinä ei yksin jaksaisi.
Menen nyt jatkamaan työtäni epäonnistumiseni ja huonouteni myöntäen. Jaksamista kaikille!
Vierailija:
Minua ovat lasteni opettajat sietäneet erittäin hyvin ja minä myös opettajia. Mutta he eivät olekaan yrittäneet opettaa minua vaan pysyneet lestissään. Suosittelisin samaa sinulle, niin ehkä tulisit sinäkin toimeen oppilaittesi vanhempien kanssa. - 67
Ja niitä perusteluja varmasti annetaan aina, kun annetaan ehdotuksia jonkin ongelman ratkaisemiseksi. Tässäkin ketjussa on paljon perusteluja erinäisille kasvatuskäytänteille.
Vierailija:
Opettajan tehtävä ei ole saada vanhempia " tottelemaan" eikä vanhempien tehtävä ole " olla tottelevaisella asenteella" . Taatusti saat ihmiset takajaloilleen, jos toimit tuolla oletuksella.Opettajan tehtävä on perustella näkemyksensä vanhempia kunnioittavasti niin, että vanhemmat voivat itse todeta, että tässähän taitaa ollakin perää, hyvä ajatus, kokeillaanpa tätä.
Voin vakuuttaa, että sillä mitkään asiat eivät parane eivätkä etene.