Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien velvollisuus on laittaa lapset ajoissa nukkumaan!

Vierailija
16.03.2008 |

Tosta yhdestä toisesta ketjusta tuli mieleen seuraavaa:

Kouluikäisen unentarve on 9-11 tuntia iästä riippuen. Tämä on fakta. Jo tunnin unenvaje saa aikaan ADHD:n kaltaisia oireita, ja unenpuute on koulussa nähtävissä lasten levottomuutena.

Niille, jotka väittää, että lapset ei nukahda klo 21 joten on turha laittaa sänkyyn vielä silloin, kerrottakoon että jos lapset kattoo illan telkkaria, pelaa pleikkaa tai harrastavat urheilua juuri ennen nukkumaanmenoa, se uni ei heti tule. Ennen nukahtamista PITÄÄ olla levossa ja rauhallisesti kotona. Lukekaa vaikka satuja lastenne kanssa, syökää rauhallisesti iltapalaa, saunokaa/ kylpekää ja unohtakaa liiat virikkeet.

Terv. Ope, joka tietää mistä puhuu.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät siis ole väsyneitä koulussa, koulumenestys on loistava, samoin keskittymiskyky. Terveitäkin ovat, vanhin jo aikuinen, mutta samanlaiset rytmit hänelläkin oli koululaisena. Ja nyt armeijassa hän on pärjännyt hyvin lyhyillä yöunilla. Lukiolaisemme taas käy nukkumaan puolen yön aikaan ja herää klo 7. Hän jaksaa myös harrastaa ja koulussa pärjää mainiosti. Viime kursseista tuli pelkkiä kiitettäviä.

Minusta numero 49 (ym.) vaikuttaa paljon tervejärkisemmältä kuin yksikään tänne kirjoittanut ope.

Vierailija
42/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri luokkaa kuin tuo vaihtoehtoihminen. Ilmankos koulussa oli niin ikävää kun opethan ovat ihan kaahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat ovat väärässä, ärsyttäviä ja tyhmiä (mielestäni ketjussa oli useampiakin opettaja) ja lapset eivät tarvitse pitkiä unia. Mitä vähemmän nukkuvat sitä parempi.

Vierailija
44/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomatonta, millaisia patoutumia ihmisillä on toisia kohtaan pelkästään ammatin puolesta. Mistä se kertoo?

Vierailija
45/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nukutettu vaikka millä keinoilla ja sitä huutoa ei kuuntele kukaan. Itse nukahtavat tuohon aikaan kiltisti. Heräävät yleensä n. klo 8, viimeistään klo 9. Joskus tuo 2-vuotias nukkuu päikkärit siinä 14-16 välissä, siis ei noin pitkiä unia, vaan nukahtaa tuona aikana jos nukahtaa ja nukkuu puolisen tuntia tai tunnin.

Ovat kotihoidossa, joten saavat valvoa myöhempään minun puolestani. Saa koti-isikin sitten esikoisen kouluun lähetettyään hetken olla yksin. Juoda kahvia ja lukea päivän uutiset.

Koululainen 9vee menee nukkumaan klo 21 kiltisti ja herää 7:20 aamulla.

Vierailija
46/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kanssanne vaikka en olekaan ope. Tosin yhden toisen täällä usein parjatun ammattikunnan edustaja:). Kyllähän tästä asiasta monet fiksummatkin olleet kanssanne samaa mieltä. Täällä on kiva käydä lukemassa miten älyttömiä käsityksiä ihmisillä oikein on. Mutta omatpahan ovat lapsensa, kasvattakoot ihan miten itse haluavat. Mutta jos lapsesi on ylivilkas, koeta nyt edes siinä tapauksessa perehtyä näihin uniasioihin ja terveisiin rajoihin vähän tarkemmin

Vierailija
47/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä nyt on sitä herkkyyttäni, mutta minua pelottaa ajatus, että kaikki opettajat olisivat kaltaisiasi. Onneksi olen joitakin humaanejakin (vai humanoideja) tavannut.

Vierailija
48/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin maailmaan? kouluunko? missä? Jokelassako? Aika outoa tekstiä opettajaltakin, mutta hehän ovat tottuneet olevansa aina oikeassa. Whatever, meillä lapset menevät nukkumaan tasan kello kymmenen, häiritsee tämä asia sitten ketään tai ei. Meille se sopii, lapsille ja vanhemmille.

Vierailija
49/67 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen ryöpsähdys opettajia kohtaan, taas kerran.

Toisaalta, jos näiden lapset eivät unenpuutteen ja7tai muiden asioiden takia jaksa ja menesty koulussa, ei se kai keltään opettajalta pois ole. Lapsia vain tulee sääli.

Vierailija
50/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpas melkoisen ryöpyn saanut niskaani. Ja mikä kamalinta, en lainkaan lannistu siitä.

SAnottakoon nyt aiheesta vielä, että jos lapsi pärjää vähillä yöunilla, hyvä niin! Mutta kun useimmin hän pärjäisi vieläkin paremmin, jos nukkuisi enemmän.

Lapsen kehitys tapahtuu levon ja unen aikana. Ettei kai halua vaarantaa lapsenne kehitystä sallimalla lastenne nukkuvan vähemmän.

Ottakaa selvää unikouluista, niitä on kouluikäisillekin tarjolla.

En muuten enää ihmettele yhtään, että kodin ja koulun välisessä yhteistyössä on paljon ongelmia. Sanoisinko kärjistetysti, että vanhemmat eivät periaatteesta halua ottaa opettajan neuvoja vakavasti, luotetaan vain sokeasti siihen, että MINÄ TUNNEN ITSE LAPSENI PAREMMIN; minä olen täydellinen enkä myönnä että saattaisin menetellä väärin.

Lopuksi klisee: Opettajan työn huonoin puoli on hankalat vanhemmat. Tehdä nyt YHTEISTYÖTÄ, kun vanhempien tukeminen ja neuvojen antaminen on näköjään yhtä hyödyllistä kuin puille puhuminen.

Kaikesta huolimatta, mukavaa päivänjatkoa! Onneksi tiedän, että minun tehtäväni on kasvattaa lapsia koulussa ja ottaa heitä huomioon sitäkin enemmän, mitä vähemmän heitä huomioidaan kotona. Pidän siis huolta sinunkin lapsestasi niin hyvin, kuin minulla taidot ja resurssit riittävät. Pyrin myös koko ajan kohti parempaa opettajuutta. Sikäli tässä keskustelussa oli opittavaa minullekin.

Vierailija
51/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo taas. Hienoa, olet parantanut maailmaa.

Meillä molemmat lapset menevät sänkyyn yhtä aikaa, toinen nukahtaa viidessä minuutissa ja toinen voi pyöriä kaksikin tuntia. Nuijallako se toinen pitäisi nukuttaa?

Vierailija
52/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksestakin noin hyvin läpi. Koetapas joskus kunnioittaa heitä lapsen vanhempina, ehkä saat neuvosikin paremmin kuulluksi.

Vierailija
53/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. sivullinen ei (onneksi) ope.

Vierailija:

Ehkä tämä nyt on sitä herkkyyttäni, mutta minua pelottaa ajatus, että kaikki opettajat olisivat kaltaisiasi. Onneksi olen joitakin humaanejakin (vai humanoideja) tavannut.

Vierailija
54/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos keskittyisit ihan vain lasten opettamiseen ja antaisit lasten vanhempien hoitaa ja kasvattaa lapsensa kotonaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Luuletko tosiaan, että vanhemmat ovat niin ääliöitä, etteivät näitä perusasioita tiedä ilman, että sinun on se heille kerrottava? Enpä ihmettele minäkään, että sinulla on vaikeuksia tulla toimeen vanhempien kanssa.

Vierailija
55/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miten jollekin " kirjoittajalle" voi olla niin vaikeaa käsittää, että lapsen suorituskyky ja vireystila voi olla jossain määrin jopa riippuvainen yöunen määrästä ja laadusta.

Jos lapsen ei tarvitse herätä aamulla aikaisin, voihan hän mennä nukkumaan myöhemmin. Mutta suurin osa alakouluikäisistä käy sitä koulua, joka alkaa aamulla...

Miten tällainen kirjoitus voi saada aikaiseksi näin rajun vastarintaryöpyn, vaikka huoli lasten yöunen pituudesta on aivan aiheellinen ja käsittääkseni on aivan tutkittu, että suomalaislapset nukkuvat liian vähän? Onko ryöpyn syy se, että ap on opettaja?

Jos aloituksen olisi tehnytkin lääkäri, olisiko vastaanotto ollut toisenlainen? Tai vaikka pyykkärimuija?

Ap antoi neuvoa siihen, mitä tehdä lapselle, joka on nukkumaanmenoaikaan liian virkku sänkyyn. No, mammat, joiden kersat valvoo vielä klo 23, mitä ne muksut tekee 20-23? Kattoo telkkaria? Pelaa pleikkaa? Jääkiekkoilee?

Mutu ei korvaa oikeaa tietoa, ja sitäkin on olemassa. Kaikki lapset eivät tarvitse samaa määrää unta, jollekin riittää 9 ja toinen tarvitsee 11, eihän ap sitä kiistänyt. Mutta tosiasia on, että alakouluikäiset nukkuvat Suomessa liian vähän.

Vierailija
56/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakin otan vanhemmat huomioon, usein heille riittää pelkkä kuuntelijana oleminen. Olen itsekin kouluikäisten äiti, tiedän, että niitä huolia on kaikilla. Huolien sisältö vain vaihtelee. Kukaan ei selviä lapsensa kanssa ilman mitään vaikeuksia... Vai selviääkö?

Todella tiedän, että vanhemman työ o inhimillistä eikä siinä kukaan voi koskaan täydellisesti onnistua, eikä pidäkään. Minäkin olen vain ihminen.

Ja minullakin on kaksi lasta, jotka nukahtavat eri aikoihin, toinen säännöllisesti nopeammin kuin se toinen. No, olen ajatellut, että tärkeää on se, että hän LEPÄÄ riittävästi, eli vaikka sitten lueskelee jotain rauhallista (ei mieltä kiihottavaa) kirjaa sängyssä ennen nukahtamista.

Kuten sanottu, univaje näkyy siinä lapsen levottomuudessa. Jos TIEDÄT, että lapsesi ei ole levoton, sinulla ei ole syytä huoleen - lapsesi on terve ja mm. nukkuu riittävästi.

En tokikaan tarkoita, että pelkkä nukkuminen ratkaisee kaikki ongelmat. Mutta kyllä sillä levottomuutta lievitetään, uskokaa pois.

Vierailija
57/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sinä olet tyyppiesimerkki sellaisesta vanhemmasta, jota opettajat eivät oikein jaksa sietää. Tehtäköön se sinulle selväksi, että opettajalla on sekä opettamis- että kasvattamisvelvollisuus. Opettajalla on myös velvollisuus tehdä kasvattamisessa yhteistyötä kodin kanssa. Kukaan opettaja tuskin olisi koteihin yhteydessä, jos se ei olisi velvollisuus.

Vierailija:

Mitäs jos keskittyisit ihan vain lasten opettamiseen ja antaisit lasten vanhempien hoitaa ja kasvattaa lapsensa kotonaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Luuletko tosiaan, että vanhemmat ovat niin ääliöitä, etteivät näitä perusasioita tiedä ilman, että sinun on se heille kerrottava? Enpä ihmettele minäkään, että sinulla on vaikeuksia tulla toimeen vanhempien kanssa.

Vierailija
58/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt millään voi yhtäkkiä uskoa, että kaikkien AV-laisten lapset yhtäkkiä pärjäisivät joillakin 23-07 unilla. ITSEKIN aikuisena se on minulle melkein liian vähän.

Eikö tästä ole usein asiantuntijatkin huolissaan? Enkä yhtään ihmettele kun olen seurannut erään tuttavaperheen puuhia. Eivät muutenkaan osaa asettaa mitään rajoja lapsille, joten miksipä nukkumaanmenostakaan sitten?

Kyllä lapsille pitää olla kunnon rytmi ja rutiinit. Olen itse huomannut sen, että lapset TODELLAKIN nukahtavat parhaiten jos se viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa rauhoitetaan kunnolla, eli se tarkoittaa että ei TELKKUA, ei riehumista yms. Rauhallista sylissäpitoa, sadun tai kertomuksen lukemista.

Nukahtaminen kestää aina meillä kauemmin jos katsovat telkkua tai jos rutiinit jostain syystä ovat muuttuneet.

Vierailija
59/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he koskaan tule ottamaan neuvojanne siinä hengessä kuin toivoisitte, kun ne on esitetty siinä hengessä, että vanhemmat ovat ihan tyhmiä ja kuitenkin kaikki laiminlyövät lapsiaan ja me opettajaraukat joudumme teidän laiminlyöntejänne sitten korjailemaan ja jos lapsi on levoton koulussa niin totta kai ainoa syy siihen on se että vanhemmat eivät kuuntele meidän viisaita neuvojamme ja lapset pelaavat vain pleikkaria klo 23 asti. Ei meillä edes ole koko pleikkaria ja lasten iltarutiinit on ihan samat, iltapala on samaan aikaan, telkkaria lapset eivät katso pikkukakkosen jälkeen, ja silti toinen nukahtaa viidessä minuutissa ja toinen pyörii vaikka kuinka kauan.

Kyllä vanhemmat huomaavat negatiivisen aliarvioivan ylhäältäkäsin typerille idiooteille neuvoja jakelevan asenteenne ja se vaikuttaa oitis negatiivisesti niihinkin vanhempiin jotka olisivat muuten ihan fiksuja.

Vierailija
60/67 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ovat lasteni opettajat sietäneet erittäin hyvin ja minä myös opettajia. Mutta he eivät olekaan yrittäneet opettaa minua vaan pysyneet lestissään. Suosittelisin samaa sinulle, niin ehkä tulisit sinäkin toimeen oppilaittesi vanhempien kanssa. - 67