Rh-.. no more babies? :S
Synnytin -04 pojan.. Mulla on Rh- veriryhmä. Lääkäreiden piti tarkistaa ettei pojalla ole rh+ (jos olisi ollut niin olisin saanu vasta-aine piikin).
Mutta aihe sitten jäi enkä itse muistanut enää kysyä kun olin niin innoissani vauvasta. Vuonna 2006 oli keskenmeno (jotain vikaa oli ultrassakin jo).. silloin sain vasta-aine piikin. Mutta mitäs jos olisin tarvinnut pojan syntymän jälkeen piikin.. ja kun en saanut niin sen takia seuraava raskaus ei onnistunut. Nyt olen ihan raskauden alussa enkä uskalla iloita tästä jos tämäkin menee kesken. (tämäkään ei vastaa viikkoja)... :( mitäs jos en saa enää lapsia koska sairaala unohti antaa sillon 4 vuotta sitten sen piikin? voinko viedä oikeuteen? ihan kauhea vauvakuume ja kaipuu uudestaan äidiksi on ihan mieletön.
Kommentit (19)
mutta kantelun voi tehdä ja potilasvahinkona saada korvausta jos niikseen tulee.
Oletko varma ettei pojan veriryhmää tarkistettu, todettu rh-negatiiviseksi ja unohdettu vain kertoa?
saahan sen vieläkin tsekattua
odotuspuolella oli joskus henkilöitä joilla tuli vasta-aineita, ja sitä seurattiin ja jopa hoidettiin ihan koko raskauden ajan. Että ei kaiketi alkuraskauden km-aiheuta.
Mä mietin kanssa samaa kun eka raskauteni oli keskenmeno ja tiesin että olen rh-. Mutta mulla ei ole ikinä tullut vasta-aineita.(3 raskautta tutkittu sillä silmällä.)
En usko että sairaala olisi unohtanut, rutiinista näytin minäkin sen saavan (tarvittaessa.)
ja synnytin 06. Silloin tulivat vaan sairaalassa mun luo ja sanoivat, että vauva on rh+, joten piikki pistetään. Uudelleen synnytin puoli vuotta sitten ja silloin sanoivat viimesenä päivänä, että vauva muuten on rh-.. Luulen kyllä, että sairaalassa on vaan unohdettu sanoa sinulle vauvan olevan rh-.. Mutta ainahan voit soittaa ja kysellä nähtäväksi omia tietojasi..
Sinne kyllä merkataan sekä vauvan veriyhmä (joka tarkistetaan AINA rutiinisti, jos äiti on rh-). Joten vauvan veriryhmän pitäisi löytyä papereista samoin kuin tieto mahdollisesta piikistä. Piikkikin merkataan AINA papereihin.
t: Klö
Olen itse rh- ja ensimmäisen lapsen kohdalla en muista (vaikka kuinka pinnistän), että olisin piikin saanut vaikka sen satavarmasti olen saanut. Niin hormonihuuruissa sitä voi olla...
en ole koskaan kyseenalaistanut sitä piikin saamista tai mitään. Ei tosin ole lapsen saanti ollut ajankohtainenkaan. Jos lapsi rh+ niin olisiko piikki pitänyt antaa heti siinä synnytyksen jälkeen?
joita ei anneta synnyttäjälle? Itse en muista missään nähneeni lapseni veriryhmää enkä muista mitään piikkejä saaneeni.
Rh- myöskin
ja heti vauvan synnyttyä apukätilö ottaa napanuorasta näytteen josta saa tietoa vauvan veriryhmästä. Jos vauva rh+ on 72t aikaa saada se AntiDpiikin. Nyt veikkaan itse että vauvasi on rh- ja on unohdettu kertoa sulle muuten on kyllä hoitovirhe tehty. Sun synnytyspapereissa pitäisi olla merkintä vauvan veriryhmästä. Joten soita sinne ja saat todennäköisesti vastauksen, myös äitiys tai lastenneuvolaan voit soittaa sillä sielläkin on tiedot. Uskon että km johtui silkka huonosta tuurista. t kätilö
Joissain sairaaloissa saatetaan paperit nykyään antaa automaattisesti, mutta läheskään kaikki sairaalat eivät kaikkia papereita anna äidille (eikä siinä ole järkeäkään). Mutta kyllä tiedot annetuista piikeistä ja lapsen veriryhmästä kirjataan aina sille varattuun paikkaan. Luultavasti tieto löytyy varsin helposti papereista!
T:6
esikoisen jälkeen sain piikin. Toisen kanssa olin jo lähdössä kotiin, kun kysyin enkä saakaan piikkiä. No kävi ilmi, että en tarvi kun lapsikin on rh-.
Jos sinulle ai ap ole asiasta mitään puhuttu, niin luultavasti lapsesi on rh-. Kyllä tämä asia on niin rutiinia synnytyssairaaloissa.
Mulla kaksi Rh+ lasta, itse olen Rh-.
Kolme kertaa olen saanut AntiD piikin, keskenmenonkin jalkeen.
Uusi raskaus alkoi kuitenkin heti ja syntyi terve poika jonka synnytyksen jälkeen sain piikin ja sen jälkeen olen saanut piikin jokaisen lapsen syntymän jälkeen.
RH negat on niin vähän ettei gyne vaivautunut tarkistamaan, mulla ei ollut mitään veriryhmästäni tietoa enkä edes tiennyt, että negatiivisesta verestä voi olla haittaa.
ja otat selvää oliko lapsesi veriryhmä rh- vai ei. Veikkaan, että oli, koska et piikkiä saanut.
tietää oliko sikiö Rh+ vai Rh-
Epäilen myös että ap:n vauva on ollut rh-. Tietävät kyllä neuvolassakin kumpi lapsesi veriryhmä on, jos tuntuu että sinne olisi helpompi soittaa
tossa aiemminkin mutta tais tulla "hivenen" epäselvää tekstiä. Yhtenä pointtina mulla oli, että kun esikoiseni meni kesken aika alussa, ei mitään tahoa kiinnostanut koko vasta-aineasia, vaikka erikseen sitä kysyin ensimmäisestä iskusta toivuttuani. Saati että olisin saanut mitään piikkiä.
keskenmenossa ei voi tietää oliko sikiö Rh+ vai Rh-
Epäilen myös että ap:n vauva on ollut rh-. Tietävät kyllä neuvolassakin kumpi lapsesi veriryhmä on, jos tuntuu että sinne olisi helpompi soittaa
Siitä jäi itselleni samankaltainen epätietoisuus noista vasta-aineiden kehittymisistä ja raskauden mahdollisesta jatkumisesta jos uudelleen raskautuisin. Siksi seurasin ensimmäistä loppuun asti mennyttä vauvaani odottaessani tarkoin odotuspuolella olleita aiheita ja kyselin omissa neuvoloissani.
Ja lopullinen pointti oli se, että vaikka pahin olisi tapahtunut, vauva rh+ eikä piikkiä, ei vasta-aineita välttämättä muodostu. Toisekseen, vaikka muodostuu, se kyllä ehditään huomaamaan raskauden aikana normaaleissa neuvolan verikokeissa, ei ole niin akuutti asia. Ja jos niitä muodostuu, niin siihenkin oli muistaakseni hoitoa.
Lisäksi tämä antiD on vain yksi monista joka voi aiheuttaa vasta-aineiden kehittymistä, mutta ne kaikki ovat kaiketikin kovin harvinaisia Suomenmaassa. Että on vain pieni osa siinä listassa jota voi murehtia raskauden aikana jos murehtia haluaa.
rh- voi aoheuttaa kekenmenoa yleensä vain ensimmäisessä raskaudessa ja se että vasta-aineita muodostuu on todella harvinaista. piikki keskenmenon jälkeen annetaan jos sikiö on alle 12vk vanha.
otettiinko vauvalta verikoetta? Mulle ei käyty vauvan rh-tuloksia kertomassa, jälkeenpäin soitin synnytyssairaalaan että miten se homma menikään. Soita sinäkin. Tiedot löytyy kyllä jos iteltä on unohtunu.