Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Siivoojan työstä?

Vierailija
25.08.2014 |

Moi vaan! eli olen 19-vuotias nuori nainen, joka on miettinyt että lähtisi kokeilemaan siipiään siivousalalla. :)

Oon koittanu miettiä kaikkia muita aloja ja minä en yksinkertaisesti koe KIPINÄÄ erityisesti mitään alaa kohtaan...! :(

No jotainhan aikuisen ihmisen on kuitenkin elääkseen tehtävä. Ei viitti aina sossupummeilla ja ei sekään mielenkään päälle pidemmällä aika välillä hyväksi ole. Joten rupesin miettimään sitten mikähän olisi mahdollisimman kodin läheistä työtä ja yksinkertaista ja mahdollisimman stressitöntä ja ei tarvitsisi kauheasti sosiaalisissa kontakteissa olla (koska pelkään jostain ihmeen kumman syystä niitä...) niin tuli mieleeni siivous. Korjatkaa jos olen väärässä, eikä se työ olekkaan tuota mitä luulen.

Ylipäätään, kertokaa kaikki siivoojan työstä ja vähän myös palkasta pääkaupunki seudulla! Mitä paikkoja myös siivotaan ja millaiset työajat ovat!

Tarvitseeko nykyään kouluttautua tähän ammattiin vai pärjääkö ihan hyvin edelleen peruskoulu pohjalla?

Sitten minua mietityttää vähän myös muiden ihmisten suhtautuminen:

A) Osaavatko ihmiset USEIN arvostaa siivoustyötä?

B) Miten siivoojia kohdellaan työpaikalla ihmisinä tai ylipäätään?

C) Millaisia työtoverisi ovat useimmiten olleet?

Näihin toivoisin vastausta. :) kun tänään taas sain törmätä vähän sen tuntuseen käytökseen että tota siivoomistyötä ei oikeen arvosteta... ei tietyt vanhemmat ihmiset, eivätkä nuoremmatkaan. Mutta mietin että, OI MIKSI!? eikö se ole tärkeää työtä.... ja aika raskastakin.... mitä tapahtuisi esim. vakavasti sairaille ihmisille jos sairaaloita ei siivottaisi.... !? miksi kenties paska palkka ja myös asenne !?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt siivoustyötä pitkää. Se minkä aikanaan opin siinä työssä on että, kun tekee työnsä hyvin ei tarvitse hävetä olevansa siivooja. Ei pidä sanoa, että olen vain siivooja, vaan minä olenkin siivooja. Suomi pysähtyisi melko nopeasti, jos siivoojat menisivät lakkoon.

Vierailija
22/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivousalan esimies, joten vastaan tältä pohjalta:

Kyllä ja ei. Arvostetaan automaattisesti enemmän paikoissa missä esimerkiksi siivotaan asiakkaan asiakkaita varten. Monet kuitenkin arvostavat työtä kun ITSE arvostaa sitä. 

Hyvin pääsääntöisesti. Paikoissa joissa siivooja on päivittäin monta tuntia, on hän osa työyhteisiä. Paikoissa missä siivoojat "piipahtavat" on kontaktit lyhyempää. Uusissa siivoojissa huomaa heidän usein häpeilevän ja pelkäävän olevan tiellä, siihen ei pidä ryhtyä. Asiakas on ostanut palvelun ja haluaa sitä. 

Siivousta tehdään usein yksin, joten työkaverit muodostuvat kyseisen kohtee ihmisistä. Heitä on laaja kirjo.

Tarvitseeko nykyään kouluttautua tähän ammattiin vai pärjääkö ihan hyvin edelleen peruskoulu pohjalla?

Ei tarvitse usein koulutusta, mutta se luetaan eduksi. Tärkein on kuitenkin se, että opettelet oikeasti perehdytyksessä siivoamaan ja kuuntelet esimiestäsi. Monet tulevat "omalta kotisiivous" pohjalta, eivätkä saa joko perehdytystä tai eivät ota sitä vastaan. Siinä syntyy ongelmia molemmin puolin. Siivousaika on mitoitettu niin, että osaat teknisesti siivota. Jokainen osaa siis siivota: amatööriltä menee 5h ja ammattilaiselta 1h samaan hommaan. Siivous ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii teknistä osaamista, välineiden, aineiden ja materiaalien opettelua. 

Jatkon kannalta siivousala on erinomainen ala työllisyyden kannalta. Olen itsekkin aloittanut siivoojana 15 kesäisenä ja eteenpäin mennään. On siis suhteellisen helppo ala myös ylentyä jos siihen on tahtoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei mainitse, että paljonko palkka on.

Minä teen kotisiivousta ja palkka on 12 €. Työ rentoa ja työkaverit mukavia. Ei kiirettä työssä.

Vierailija
24/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei mainitse, että paljonko palkka on.

Minä teen kotisiivousta ja palkka on 12 €. Työ rentoa ja työkaverit mukavia. Ei kiirettä työssä.

Palkka usein TES mukainen, n.11 e tunti. Pääkaupunkiseudulla maksetaan jopa 14e/h kysynnän ja menojen mukaan.

Vierailija
25/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen tällä hetkellä pk seudulla siivoojana, minulla on päivässä 5 kohdetta siivottavana, ja se on ihan armotonta juoksua, sillä mulla ei saa missään nimessä mennä ylitöiksi kun vuokrafirma laskuttaa siitä suuria summia pomolta, minulla ei myöskään ole taukoja ollenkaan(bussimatkat kohteisiin on kai tavallaan mun tauot) Työ on todella raskasta, eikä siitä saa juuri ollenkaan kiitosta.Palkka on yksi iso vitsi, ja vapaapäivät ovat aika vieras käsite, jos vapaata saat joudut silti tod.näk töihin. Yritän parantaa työntekoani jatkuvasti, mutta joka päivä keksitään jotain mistä valittaa.

En suosittelisi kenellekkään mennä siivoojaksi edes vähäksi aikaa, koittakaa kaikin keinoin löytää ensin jotain muuta työtä, en toivo tällaista työtä kenellekkään!

T.3kk siivonnut ja loppuunpalanut.

Ei kai sun tarvii itse bussimatkoja maksaa?

Vierailija
26/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen tällä hetkellä pk seudulla siivoojana, minulla on päivässä 5 kohdetta siivottavana, ja se on ihan armotonta juoksua, sillä mulla ei saa missään nimessä mennä ylitöiksi kun vuokrafirma laskuttaa siitä suuria summia pomolta, minulla ei myöskään ole taukoja ollenkaan(bussimatkat kohteisiin on kai tavallaan mun tauot) Työ on todella raskasta, eikä siitä saa juuri ollenkaan kiitosta.Palkka on yksi iso vitsi, ja vapaapäivät ovat aika vieras käsite, jos vapaata saat joudut silti tod.näk töihin. Yritän parantaa työntekoani jatkuvasti, mutta joka päivä keksitään jotain mistä valittaa.

En suosittelisi kenellekkään mennä siivoojaksi edes vähäksi aikaa, koittakaa kaikin keinoin löytää ensin jotain muuta työtä, en toivo tällaista työtä kenellekkään!

T.3kk siivonnut ja loppuunpalanut.

Vaikutat nuorehkolta (?), älä anna höynäyttää itseäsi. Siivous on niin raskasta jo alunperinkin, saatikka jos ei taukoja tai vapaapäiviä kunnioiteta. Vaihda työnantajaa.

Vierailija
27/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siivonnut pari vuotta pk-seudulla opiskelujen ohella muutamassa eri paikassa. Työ suht rankkaa ja paikat kipeytyy helposti. Helpompaa jos teet töitä yhdessä siivouskohteessa, eikä tarvitse ehtiä moneen eri kohteeseen päivän aikana.

Hotellisiivousta tein yhden kesän, ja se oli kyllä aika p3rseestä. Töitä ei ehtinyt tehdä kunnolla, kokoajan kiire, mutta heti tuli sanomista jos näki ettei ollut tehnyt kunnolla jne. Ts. vessan hanat saatettiin kiillottaa, muttei pesty. Yäk. Nykyään siivoilen lähinnä toimistoja.

Yleensä joo. Toisaalta harvoin kuulee asiakkaiden suusta että olen siivonnut hyvin, ainoastaan jos jotain on jäänyt tekemättä/on likaista jossain, siitä huomautetaan. Työkaverit kyllä sanoneet, että teen työni hyvin.

Pääsääntöisesti ihan hyvin, ainakin omassa työpaikassa yleensä tervehditään ja ollaan ystävällisiä. Toki monet myös aika välinpitämättömiä siivoojia kohtaan, eikä ole huomaavinaankaan.

Ihan mukavia ovat kyllä lähes kaikki työkaverit olleet siivousalalla.

Vierailija
28/42 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkotia siivotessa pikku rupattelu asiakkaiden kanssa tekee työstä aika mukavaa, vaihtelevampaa kuin moni muu "kouluttamaton" työ.

Vierailija
29/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut toimistosiivoojana ja nyt olen raksasiivoojana. Viihdyn!! :) Olen tehnyt eri alojen töitä ja koulutukselta olen medianomi. Taustaa.. En koskaan päätynyt medianomin töitä tekemään uraksi asti, olin vasta aloittamassa kun karmiva elämäntilanne, burn out ja vakava masennus veivät pitkäksi aikaa työkyvyttömäksi. Sairastuin mm. stressiin, stressinsietokykyni tipahti olemattomiin. En voinut levätä ikinä, sängyssäkin pyörin aina miettien työasioita ja valvoin myös usein öitä tehden projekteja.

Nykyään minulle on tärkeintä töissä, että ei paljoa tarvitse stressata vaan keskittyy tekemiseen. Haluan, että työasiat eivät seuraa kotiin saati yöuniin. Ensin kokeilin vaihtoehtona ravintolapuolta, mutta se oli aivan hirvittävää. :O Siivoustyö on tuota stressivapautta ajatellen täydellinen! Päädyin nyt siis työkyvyttömyyden jälkeen VIHDOIN takaisin työelämään ja nyt ajattelen asioita ihan eri näkökulmasta. Tahdon viihtyä töissä ja tehdä työni hyvin. Haluankin nyt tosissani alalle jonka luulin olevan vain väliaikainen ratkaisu opiskeluaikana.

Haluan siivoojaksi, ihan kunnolla! Haluaisin ihan tutkinnonkin! :) Tällä työllä minä haluan elantoni tehdä. Tykkään työkavereista ja asiakkaista ja itse työstä. Tänään naureskelin askelmittaria kurkatessani, että minulle maksetaan siitä että kuntoilen päivät pitkät! xD

Kyllä, olen ylpeä siivooja!! Haluan kehittyä työssäni ja tehdä tätä niin pitkälle kuin mahdollista. <3

Vierailija
30/42 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ihanaa luettavaa että jotkut todellakin haluaa alalle ja pitävät työstään! Itse täysin toiselta alalta päädyin rakennussiivoojaksi "toistaiseksi" ja sillä alalla ollut jo monta vuotta. Työ on raskasta, enkä kuvittelekaan pystyväni tekemän tätä eläkeikään asti, mutta.. Työ on vaihtelevaa, vastuullista ja kohtuullisen arvostettuakin. Työkaverit yleensä miehiä, joten palaute tuntuu olevan suorempaa ja rehellisempää. Palkka luultavasti vähän parempi kuin esim toimistosiivouksessa, en tiedä.. Oma arvostus myös muita siivoojia kohtaan kasvanut aivan huippuunsa, minusta ei olisi vaikkapa laitossiivoojaksi, mutta hemmetti ne ihmiset jotka sitäkin tekee, on täysin terästä ja korvaamattomia!

Vierailija
31/42 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo pidempään tehdä siivoustyötä, suosittelen laitoshuoltajakoulutusta koska sitten pääsee "parempiin" siivoustöihin ja palkkakin on usein parempi. Koulutus kestää nykyään kai jotain reilun puoli vuotta eli lyhyt. Kaupunki/kunta on mielestäni parempi työnantaja kuin yksityiset firmat. Itse olen siivonnut sairaalassa, päiväkodissa, hoivakodeissa yms. ja tykännyt. Noissa paikoissa suurin osa ihmisistä on suhtautunut siivoojaan hyvin ja jopa arvostanut tekemääni työtä. Julkisilla paikoilla en haluaisi siivota, esim. jossain isossa kauppakeskuksessa asiakkaiden seassa olisi mun painajainen...

Vierailija
32/42 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö selvittää siivojan tarkemmat tiedot ja hinnat? Kodinplazan avulla vertaat alueesi yritykset yhdellä tarjouspyynnöllä.

Vierailija
33/42 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä aikaa ja vaivaa! Kodinplazan palvelussa saat monta tarjousta sisäilmatutkimuksesta ja valitse sinun tarpeita parhaiten tyydyttävä yritys.

Vierailija
34/42 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luonne on oltava sitkeän palveluhenkisen, joka osaa nähdä kokonaisuuksia, ja toimia tilanteissa joustavasti.

Toisekseen auttaa, kun tunnet siivousaineet ja pintamateriaalit, ja käytät järkeä työstötavan valinnassa. Osa työstä voi olla hyvinkin raskasta toistoliikettä, ja askeliakin tulee, sekä kannat välillä painavia taakkoja.

Nopeasta, kunnollisesta työjäljestä ei ole mitään haittaa, siellä missä siivoat esimerkiksi yritystiloja ja toimistoja, työvaiheet täytyy mennä rutiinilla, että pysyt aikataulussa.

Työn ongelmia on yksinäisyys, teet aivan eri hommaa kuin muut kohteessasi, ja teet sen vuokratyönä, eli kaikki löysät on pois koska maksat kohteellesi sievoisen summan.

Työhön voi tulla välillä viikonlopputöitä, poikkeavaa työaikaa tekee hyvin moni siivooja muutoinkin. Se kun ei ole kuin harvoin 7-16  työtä.

Työn toinen ongelma on kuulemma se että välineitä saa huonosti. Itselläni on siitä hyvä kohde, että minulla on ns "vapaat kädet" tilata itse siivoukseen, mitä katson tarpeelliseksi, määrätyissä puuitteissa tosin.

Huolehdin myös kohteen ihmisiä varten joittenkin asioiden tilaamisesta.

Työn kolmas ongelma on kuormittavuus. Tehnyt keskeytyksettä alun toistakymmentä vuotta, välillä lähes täysaikaisesti, ja sen huomaa. Tenniskyynärpää. Selkä välillä reistaa.

Suosittelen valitsemaan jonkin muun vähemmän kuormittavan alan. Tai tekemään vain osa-aikaisena siivousta, ja toisena jotain vähemmän raadollista.

Vierailija
35/42 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin siivoojana useamman vuoden samalla kun opiskelin. Lopetin hommat muutama vuosi sitten. Siivosin siis kaupoissa (isossa ja välillä myös pienissä saman ryhmän omistamissa kaupoissa). Tässä hieman omia kokemuksiani.

A) En koskaan kuullut mitään ilkeää omilta sukulaisilta tai kavereiltani. Yksi seurustelukumppani kuvitteli olevansa parempi kuin minä vaikka molemmat opiskelimme samassa korkeakoulussa, hän ei käynyt töissä ja minä kävin. Arvostusta ei pahemmin tullut kauppojen työntekijöiltä tai muilta ihmisiltä joiden tiloissa kävin siivoamassa (esim. Toimisto joka oli isomman kaupan yhteydessä). Työntekijät eivät tietäneet mitkä työt kuuluivat minulle ja mitkä ei ja välillä tuli valitusta ihmeellistä asioista. Kiire on kova ja sitä eivät myöskään ymmärtäneet. Kauppojen asiakkaat välillä katselivat päästä varpaisiin tai kommentoivat jotain kummallista (kysyttiin palkkaa, "tultiin sotkemaan vaikka sinä sait juuri siivottua hehheh" ym..). En siis kokenut, että työtäni arvostettiin kovinkaan.

B) Yleensä ihmiset joko tuijottavat siivoojaa herkeämättä tai eivät huomaa ollenkaan ja tulevat touhuamaan jotain tielle. Kaupoissa olin selvästi ala-arvoisempi henkilö kuin kaupan työntekijät. Esim. Tauoilla saattoivat tuijottaa jos söin heidän seurassaan. Aikalailla sama vastaus kuin A:ssa.

C) Työtovereista jotkut olivat mukavia ja halusivat auttaa etenkin alussa. Osa oli selvästi jumiutunut siivoushommiin ja heitä ei kiinnostanut mikään enää. Yksi tietty siivooja teki työt huonosti (tahallaan) ja jouduin hänestä valittamaan esimiehelle. Onneksi en häntä nähnyt kuin pari kertaa. Osa siivoushommista kaupoissa tehdään kerran viikossa tai kerran kuussa (varaston siivous, ritilämattojen imurointi ym) sellaiset hommat jäi usein muilta työntekijöiltä tekemättä ja koin usein että ne nähtiin kuuluvan minun vastuullani, jos olin useimmiten tietyssä kaupassa töissä, vaikka hommat tietysti kuuluisivat oikeasti kaikille.

Jos siivoushommiin osaa suhtautua huumorilla ja ei anna kenenkään käyttää hyväkseen itseään (ei tee ylimääräisiä hommia, jotka eivät itselle kuulu, ei tee enempää töitä kuin on sovittu ym) niin niitä saattaa jonkin aikaa jaksaa. Itse kärsin burnoutin siivoustöiden takia ja unohdin ainakin vuoden elämästäni, koska pää meni niin sekaisin (menin töihin yleensä klo 5 aamulla, joskus taas menin illalla töihin ja aamulla pääsin kotiin). Esimiehet vaihtuivat tiuhaan tahtiin eikä työntekijöille useimmiten edes kerrottu asiasta. Sai vaan ihmetellä kun uusi ihminen soittaa. Usein tuli soittoa tai tekstiviestiä että tunnin sisällä pitäisi tulla töihin (tästä sai jotain lisää, mutta siivouksen lisät, esim. Ilta ja yölisät + hälyytyslisät ovat sen verran surkeita, että ne eivät palkassa pahemmin näkyneet).
Lopetin tosiaan siivoushommat muutama vuosi sitten ja näen edelleen harvakseltaan painajaisia siivoustöistä. En pystyisi uudelleen niitä hommia tekemään, ihan sen takia että pää ei kestäisi. Kehokin kyllä kärsi, esim. Jos yritän haravoida, niin selkä menee ihan jumiin siitä, koska haravoiminen muistuttaa moppausta ja tein sitä siivoojana ihan liikaa. Saan myös hermokipuja edelleen jalkaani ja käteeni, koska loukkasin ne siivoustöissä (esim. jalan loukkasin ihan sillä, että kengät olivat liian kapeat ja sain pahoja hermokipuja).

Kannattaa miettiä tarkkaan kannattaako ryhtyä siivoushommiin. Palkka on huono ja niihin töihin voi helposti jumahtaa kiinni.

Toivottavasti ei ollut liian sekava teksti, kirjoitin sen nopeasti kännykällä.

Vierailija
36/42 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ruokataukoja ei ole. Kauheella kiireellä pitää juosta asiakkaalta toiselle. Matkoista ei makseta. Asiakas on aina oikeassa. Eli hän saa keksiä mitä valheita vain ja siivoojalta ei edes kysytä pitääkö väite paikkansa. Tulee varoitus. Palaa loppuun.

Vierailija
37/42 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin paskahommaahan tuo oli. Niin vitunmoinen kiire että et legiitisti kerkeä kusella edes käymään. Sekä taukoja ei tietenkään ollut.

Vierailija
38/42 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva kun pomot vaan ryyppää ja meille kunnon työntekijöille ei makseta edes kiitos ruoka tai mitään muutakaan kivaa järjestetä. Pomot vaan istuu toimistossaan hyvien ystävien kanssa jotka myös firmassa töissä. Tätä tämä joka firmassa,jossain saa jäätyneitä munkkeja ja ei käynyttä simaa.

Siivousala on kummikin aika tärkeää,vai mitä ?

Vierailija
39/42 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
40/42 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä niin, minä lähdin juuri Penttiä kuskaan,soitellaan vähän myöhemmin

itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.

Suomi24 Keskustelut

https://keskustelu.suomi24.fi  ncl...

Nclean palkka?

n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän