Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lapsiani tasapäistävään kouluun. Ovatko ainoat vaihtoehdot Helsingissä

Vierailija
26.11.2008 |

steinerkoulu tai montessorikoulu? Vai onko muissa kouluissa luovuutta ja mielikuvitusta ruokkivaa opetussuunnitelmaa, jossa lapsi saisi kasvaa täyteen mittaansa?

Kyse on peruskoulusta. Lapset vasta 3 ja 2 vuotta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espoossa on ja opetus ihan ilmaista kun ei ole yksityinen. Montessoripedagogiikassa uskotaan nimenomaan lapsen haluun oppia herkkyyskausinaan, eli saavat oppia omaan tahtiinsa, joka muuten yleensä on tavallista koulua nopeampi. Tyytyväisiä ollaan. Tutustupa. Steineriin en ainakaan itse usko.

Vierailija
2/26 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsite "kasvaa täyteen mittaansa" ei tarkoita huimien päämäärien saavuttamista. Ei oikeastaan mitään ulospäin välttämättä näkyvää. Kyse on henkisestä tilasta. Siitä, että ihminen tekee itse omat päätöksensä, elää niin vapaana aivoturvavöistä kuin mahdollista. Tekee siis asioita siksi, että kokee ne itse mielekkäiksi.

En odota lapsiltani mitään. Toivon heille tosin vahvaa minäkuvaa ja hyvää itsetuntoa. Nimenomaan en halua heitä tyrkätä suorituskeskeiseen maailmaan. Ainakin haluan suojella heitä siltä mahdollisimman pitkään. Niin pitkään, että osaavat itse tehdä omat päätöksensä, henkisesti täysi-ikäisinä, eivät muiden toiveiden täyttäjinä.

Ja vielä pitää lisätä, että minulla tuo tasapäistämisen kokemus nimenomaan juontaa juurensa ala-asteelta. Lukiossa alkoi helpottamaan. Ja ei ne steinerkouluista yleensä lukioon siirry tavallisille luokille, kyllä steinerissä on oman lukio-opinnot.

Muutenkin kaipaisin hiukan kiihkottomampaa keskustelua joiltain osin. Rakastan väittelyitä ja tiedon vaihtoa, mutta mielestäni sellainen keskustelu on hiukan köyhää, jossa heitellään tiedon murusia, eikä suostuta valottamaan asiaa yhtään tarkemmin, sanotaan vain, että "ota selvää".

Minä olen suhteellisen hyvin selvillä steinerläisyydestä. Olen ollut hyväksyttynäkin Snellman korkeakouluun, mutta päätin sitten suunnata toisaalle. Lisäksi kummitätini opettaa steinerissä.

Niin ja lisäksi koen aika huvittavaksi lukea näitä "oletko biodynaamisen viljelyn kannalla" jne kommentteja. Ei niistä lapsista siellä mitään maanviljelijöitä tehdä. Tuskin kovin suuressa osassa opetussuunnitelmaa on tuo viljelyosuus. Mistään aivopesusta ei ole kuitenkaan kyse.

Kiitos kaikille kokemuksistanne! Meillä steinerkoulu olisi Ruskeasuon steiner, joten jos jollain lapsi siellä, niin kuulisin mielelläni kokemuksia!

T: Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painottaa tavallista koulua enemmän kommunikaatiota, projektityöskentelyä ja lapsen omaa aktiviteettia.

Vierailija
4/26 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkakoot ovat aivan järkyttäviä. Esimerkiksi jos ekaluokalla on 25 oppilasta, niin on aivan päivänselvää, ettei siinä enää paljoa yksilöllisiä taipumuksia huomioida. Ja vielä kun sellaisessa porukassa saattaa olla 15 lasta joille opettaja on ensimmäinen aikuinen, joka panee rajat ja sanoo ei. Meidän yhteiskunta ja päättäjät eivät arvosta lapsia ja heidän kanssaan tehtävää työtä, joten resurssit on ajettu minimiin ja taito- ja taideaineet ajettu alas... ne kun eivät tuota päättäjien mukaan mitään, ovat vain turhaa ajanhukkaa.

Vierailija
5/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko opiskelu maksaa?

Minkä kokoinen luokka lapsellasi on?

Vierailija
6/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös pettaa itse lapsesi kotiopetuksessa.

Siellä ei tarvi tasapäistää, jos et halua. Nosta lapsesi jalustalle rauhassa.

Vierailija
7/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko antroposofiaan, enkä siihen huuhaaseen, joka on steinerpedagogiikan taustalla (ml. biodynaaminen viljely). Jos itse uskot siihen, niin varmastikin steinerkoulu voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Montessorikoulua ei tietääkseni ole Suomessa.

Itse laittaisin lapseni IB-kouluun. Tuossa opetusmetodissa on minusta ideaa paljon enemmän kuin perinteisessä opetuksessa. Tosin ei sekään ole ihan täydellinen tapa opettaa, mutta mielestäni huomioi paremmin yksilöiden väliset erot oppimisessa sekä madaltaa rajoja eri oppiaineiden välillä.

Mutta vaihtoehtoja on aika monia. Toisaalta lähikoulun valitsemisessa on niin paljon hyviä puolia, että se on kuitenkin usein se paras vaihtoehto.

Vierailija
8/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi kukoistaa normaalissa koulussa, kun vanhemmat tukevat koulunkäyntiä ja järjestävät mahdollisuuden mennä pitemmälle esim. harrastusten kautta.

En ole siis ikinä kuullut, että joku peruskoulunkäynyt itkisi, että "minut tasapäistettiin peruskoulussa, siksi minun elämäni on pilalla ja minusta tuli ekonomi".

Vierailija
9/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerkoulun "huuhaa" osuus minuakin mietityttää, mutta tavallisen peruskoulun huuhaattomuus hirvittää vieläkin enemmän. En usko sen käyttämiin menetelmiin.

Vierailija
10/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut yritettiin tasapäistää peruskoulussa Annettiin ymmärtää, että olen tyhmä, kun en oppinut lukemaan yhtä nopeasti kuin muut. Myös matematiikka tuotti vaikeuksia. Jo ala-asteella saadut kokemukset loivat minulle tunteen huonommuudesta. Tarkemmin sanottuna tunteen tyhmyydestä. Luulin, että olen yksinkertainen, enkä tule pärjäämään elämässä kuin korkeintaan parturi-kampaajana.

Toisin kävi. Taistelin tieni läpi ja oli vanhoilla opettajilla ihmettelemistä, kun päädyin yliopistoon ja hyvään asemaan. Minä olin vain erilainen lapsi. En kysellyt siksi, että olisin halunnut ärsyttää, vaan siksi, että asiat todella kiinnostivat minua. En koskaan ymmärtänyt sitä, miksi koulussa asiat esitettiin ainoina totuuksina ja jos asioista kyseli ja mikä pahinta jotain kyseenalaisti, joutui silmätikuksi ja hankalan lapsen maneeseen.

En halua lapselleni samanlaista kasvuympäristöä. Toivon hänen voivan kasvaa täyteen mittaansa, henkiseen täysi-ikäisyyteen. Koen hedelmällisenä, että häntä tuetaan tässä kasvussa.

Vierailija
11/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan nykypäivänä. Itse en halua joutua huuhaa-steinerkoulujen valtiontuen maksajaksi.

t. 7

Vierailija
12/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttuna aikaan 20 vuotta sitten?

Vierailija
13/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on montessorileikkikoulussa ja olen aihetta sen verran tutkinut, että täällä Espoossa on kaksi montessoriluokkaa. Myös Helsingistä löytyy montessoriluokkia.

Vierailija
14/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin perheen omasta arvomaailmasta kiinni, mikä kenellekin sopii.

Suosittelen ottamaan koulujen pedakogiikoista selvää ennen aloitusta. Ja myöskin vierailemaan eri kouluissa, ilmapiiristä sen usein huomaa, miten lapset ja aikuiset viihtyvät, käyttäytyvät, puhuvat toisilleen, etc...

Meidän perheemme on todella tyytyväinen Steiner-kouluun.

Vierailija
15/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella mennään aikalailla lapsen omien resurssien mukaan ja ne heikoimmat saavat tukiopetusta.

Lukiossa tarvotaan sitten sen tyhmimmän mukaan (joka tulee steinerkoulusta...).

Vakavasti ottaen; ota selvää erityispedagogiikoista ja niiden hyvistä sekä huonoista puolista. Mieti todella kannatatko antroposofiaa tai onko sinusta oikein, että lasta ei kehuta ellei lapsi itse kehu itseään (mikä voi olla vaikeaa jos ei usko olevansa missään hyvä).

Vierailija
16/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalikoulussa kannustetaan urheilussa tosi paljon, meidän pojat saivat sieltä täydelliset jääkiekkokassit varusteineen ja luistimineen, muihinkin urheiluharrastuksiin kannustetaan esimerkillisesti ja tukea löytyy. Meille tämä liikunta on tärkeä asia kaikin puolin ja lapset ovat myöskin innostuneita.

Opetus siellä on muutenkin ollut erittäin lapsen huomioivaa, kävimme lasten kanssa tutustumassa kouluun yhdessä ja olisin ollut täysin valmis itsekin sinne jäämään, sen verran mahtava tunne tuli kun pojilta kaikkeen mielipidettä kysyttiin ja oltiin aidosti niistä kiinnostuneitakin!

Ihana koulu kaikin puolin, en kadu muuttoa sen puolesta (enkä kyllä muutenkaan...) hetkeäkään. Koulussa on kuulemma parempaa ruokaakin kuin kotona, työskentelen kuitenkin keittiöpäällikkönä niin tämä otti kyllä koville ;) No, enhän minä sitä ruokaa töissäkään tee, tiedän vain mille sen kuuluu maistua, miltä näyttää ja kuinka nopeasti valmistaa...

Vierailija
17/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinusta oikein, että lasta ei kehuta ellei lapsi itse kehu itseään (mikä voi olla vaikeaa jos ei usko olevansa missään hyvä).

Vierailija
18/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinusta oikein, että lasta ei kehuta ellei lapsi itse kehu itseään (mikä voi olla vaikeaa jos ei usko olevansa missään hyvä).

Ota selvää!

Vierailija
19/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin mietityttää. Lastemme koulunaloitukseen on vielä aikaa, mutta nyt jo pelolla ajattelen nykyistä koulumaailmaa, jossa tehokkuusajattelu raikaa ja luovien ja henkisten ominaisuuksien katsotaan olevan toissijaisia.

Saatan olla valmis tinkimään "huuhaattomuudesta", jos tiedän, että lapsemme saisivat luovuuteen kannustavaa ja yksilöllistä opetusta. En usko antroposofian oppeihin tms., mutten myöskään tämän nyky-yhteiskunnan oravanpyörään.

Steinerkoulun "huuhaa" osuus minuakin mietityttää, mutta tavallisen peruskoulun huuhaattomuus hirvittää vieläkin enemmän. En usko sen käyttämiin menetelmiin.

Vierailija
20/26 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

steinereskarin jälkeen tavallinen peruskoulu on ollut lähes taivas lapselleni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi