Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kivitalo vai puutalo?

Vierailija
12.03.2008 |

Haluaisin kuulla rakentajien ja rakennuttajien kokemuksia? Miksi valitsitte sen, minkä valitsitte? Hyvät/huonot puolet? Hinnat? Home? Paloturvallisuus?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakennuttaisin ekologisen hirsitalon. Senmoisen missä olisi yksi suuri oleskelutila (tupa) ja pienet makuuhuoneet. Neliömäärän ei tarvisi olla valtava. Sitten erillinen saunamökki olisi ihana. Kaikki suunniteltaisiin ympäristöystävällisesti ja kestävästi.

Vierailija
62/66 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:41"]

Itse rakennuttaisin ekologisen hirsitalon. Senmoisen missä olisi yksi suuri oleskelutila (tupa) ja pienet makuuhuoneet. Neliömäärän ei tarvisi olla valtava. Sitten erillinen saunamökki olisi ihana. Kaikki suunniteltaisiin ympäristöystävällisesti ja kestävästi.

[/quote]

Tehdään yhdessä! Ihan kun omasta kynästä, ootkohan tuttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:06"]

13, luepa joskus rakennuslakia, fysiikkaa, paloturvallisuusmääräyksiä. Mihin ne perustuvat? Vihje: eri materiaalit todella palavat eri tavalla, mutta kyse on mm. siitä, mitä päästöjä palamisesta tulee ja miten nopeasti rakennus romahtaa asukkaan päälle. Massiivipuuseinä palaisi viitisen tuntia pystyssä, kivitalo taas tulisi aika pian alas. Laske ihmeessä itsekin palokuormat ja muut. :) Muista myös, mitä kaikkea muuta siellä seinän sisässä ehkä on ja näin ollen vapautuu hengitysilmaan. Hauskaa kun muistutit lecan piimäkäsittelystä, olen tosiaan itsekin laittanut harkkoja puutarhaan istutusten reunaan ja piimällä ja tuhkalla maisemoinut niihin kauniin sammalkasvuston. Muiden materiaalien kanssa ei toimi. Hometta se kuitenkaan ei ole. Jäkäläkään ei ole hometta. Onnekas, kun et ole itse homeallerginen eikä sun tarvitse perehtyä näihin.

[/quote]

joo tajusin itsekin että tuostahan tulee sammalta eikä hometta:)

Mulla on niin tarkka hajuaisti että tunnistan kyllä homeen välittömästi esim käydessäni vanhemmissa taloissa. Saan siitä oireita myös mutta onneksi en altistu jatkuvasti. Omissa taloissa ei tähän mennessä ole tuota ongelmaa tullut vastaan, molemmissa on asuttu 8 vuotta.

[/quote]

Kyllä nyt on homekoirakin sulle kateellinen:):D

[/quote]

Jos on joskus herkistynyt homeelle niin kyllä siihen heti reagoi. Ja sen hajun nyt tuntee jokainen, etkö muka itse tunnista?

Vierailija
64/66 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kokemus on sellainen, että puutalo on kuitenkin se kivempi. Nyt en siis puhu hinnasta yhtään vaan käytännön huomioista, kun molemmissa on tullut asuttua.

Kivitaloissa on huono akustiikka ja niissä kaikuu mikä tekee kaikuisan ja hälyisän tunnelman. Joissakin äänet kuuluu sisällä sopivalla taajuudella tosi selvästi, kun rakenne resonoi. Puutalossa on sentään puoli metriä villaa vaimentamassa äänet.

Kivitalossa kun menee ulkopinta huonoksi, ollaan tosi kusessa. Puutalossa ulkoverhoilun voi maalata ja kun sen tekee suositusten mukaisesti, ulkopinta pysyy hyvänä vuosikymmeniä. Tarvittaessa ulkoverhoilun voi vaihtaa uuteen, mutta entäs kiviseinät?

Puutalokin on kesällä viileä ja talvella lämmin. Katsos kun niissäkin on rakennusmääräysten mukainen eristys.

Kun kivitalossa menee vesi rakenteisiin, edessä on aikamoinen painajainen. Puutalossa voi sentään purkaa osan seinästä.

Kivitalo ei elä ja siksi siihen ilmestyy halkeamia joista vesi puskee sisään. Puutalossa ulkoverhoilun takana on tuuletusrako eli siellä kiertää kuiva ilma.

Mitä tulipaloihin tulee, niin nykypuutalossa runko on kipsilevyjen välissä ja lasivillan sisällä. Aika vaikea polttaa. Kivitalokin menee purkukuntoon tulipalossa, koska rakenne elää ja halkeaa kuumuuden takia.

Kyllä meidän valinta oli se, että rakennutettiin meille puutalo.

Vierailija
65/66 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme rakentaneet 2 puutaloa ja 1 harkkotalon ja remontoineet ulkomailla vanhan kivitalon.

Pidän enemmän ns kivitaloista koska tuntuu että niissä on parempi sisäilma kuin puurakenteisissa muovipullotaloissa ilmanvaihdosta huolimatta. Voi toki olla ihan korvien välissä tämä mutta mulla ei ole kivitalossa tukkoisuutta eikä hengenahdistusta lainkaan.

Ulkonäöllisesti puutaloista saa viehättävämpiä ja kodikkampia. Kivitalojen rakentaminen on paljon kalliimpaa mutta arvokin nousee/säilyy paremmin.

#11, meidän edellisen talomme valkoinen rappaus on ihan virheetön vieläkin. Ja sellainen minkä voi maalata

Vierailija
66/66 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:06"]

13, luepa joskus rakennuslakia, fysiikkaa, paloturvallisuusmääräyksiä. Mihin ne perustuvat? Vihje: eri materiaalit todella palavat eri tavalla, mutta kyse on mm. siitä, mitä päästöjä palamisesta tulee ja miten nopeasti rakennus romahtaa asukkaan päälle. Massiivipuuseinä palaisi viitisen tuntia pystyssä, kivitalo taas tulisi aika pian alas. Laske ihmeessä itsekin palokuormat ja muut. :) Muista myös, mitä kaikkea muuta siellä seinän sisässä ehkä on ja näin ollen vapautuu hengitysilmaan. Hauskaa kun muistutit lecan piimäkäsittelystä, olen tosiaan itsekin laittanut harkkoja puutarhaan istutusten reunaan ja piimällä ja tuhkalla maisemoinut niihin kauniin sammalkasvuston. Muiden materiaalien kanssa ei toimi. Hometta se kuitenkaan ei ole. Jäkäläkään ei ole hometta. Onnekas, kun et ole itse homeallerginen eikä sun tarvitse perehtyä näihin.

joo tajusin itsekin että tuostahan tulee sammalta eikä hometta:)

Mulla on niin tarkka hajuaisti että tunnistan kyllä homeen välittömästi esim käydessäni vanhemmissa taloissa. Saan siitä oireita myös mutta onneksi en altistu jatkuvasti. Omissa taloissa ei tähän mennessä ole tuota ongelmaa tullut vastaan, molemmissa on asuttu 8 vuotta.

Kyllä nyt on homekoirakin sulle kateellinen:):D

Jos on joskus herkistynyt homeelle niin kyllä siihen heti reagoi. Ja sen hajun nyt tuntee jokainen, etkö muka itse tunnista?

Homeita on valtavasti erilaisia, ja vain siihen/niihin homeisiin reagoi, jolle/joille on herkistynyt. Myös se, haiseeko home ja jos niin millaiselta, vaihtelee.