Pph tarjosi ruuaksi maksalaatikkoa ja ketsuppi-makaroonia!
Just joo. Olin ollut ihan tyytyväinen lapseni hoitajaan, mutta nyt meni överiksi. Menin hakemaan tytön kotiin poikkeuksellisesti jo klo 11.15 ja siellä lounaalla tosiaan eines-maksalaatikkoa, makaroonia ketsupilla ja muutama kurkku- ja tomaattiviipale. Kaiken huipuksi jälkkäriksi oli JÄÄTELÖÄ! Että viimesen päälle terveellinen ja ravitseva lounas, joo.
LUULIN ihan todella, että pph kuuluu tehdä ruoka itse ja että se olisi oikeasti kunnon ruoka lisukkeineen, mutta että einesmaksalaatikkoa. No, halvalla kai pitää selvitä että jää mahdollisimman paljon liksaa käteen. ja eniten hämää se, ettei pph ollut edes lainkaan häpeissään.
Meille annettiin ruokalista, jonka mukaan pph laittaa ruuat, mutta se katosi jonnekin. En kuitenkaan suostu uskomaan, että siellä missään kohtaa lukisi einesmaksalaatikko.
Olisiko teidän mielestä aihetta valittaa hoitajan pomolle?
Kommentit (65)
Aina pitäs olla sitä perunaa ja lihakastiketta!! Mä oon niin kyllästynyt siihen ihmettelyyn myös oman lähisukulaiseni osalta, ettei meillä syödä " kunnon ruokaa ollenkaan" kun tykkäämme syödä enimmäkseen riisiä, kanaa, pastaa, nuudeleita, erilaisia wokkeja, kasvisruokia, vuokia, gratiineja yms. Toki myös sitä karjalanpaistiakin mutta ei meillä niin paljon tilliliha pöydässä pyöri perunamuusin kera kuin ehkä naapurilla.. Ravintoarvot ovat silti aivan kohdallaan meidän ruoissa ja kasviksia aivan varmasti enemmän kuin monella muulla, tai siten että niitä jopa lapsetkin syövät koska ne ovat aina olleet siellä ruoan seassa..wokissa,risotossa jne. ei lapset edes ihmettele niiden olemassa oloa..eivätkä ne maistu kun ruoassa on mausteet..ne kaikki inkiväärit, curryt ja sweet chilit ;) Ja ohhoh, meidän lapset eivät irvistä jos astumme Kiinalaisen ravintolan ovesta sisään :)) Ei aina tarvi olla nauravia nakkeja tai Heseä!
Käsittämätön joku vaahtoaa jostain maksalaatikosta ja jäätelöstä jonkun mielestä on ylevää kun suodaan etnisiä herkkuja. Tämä etnisten herkkujen ystävä tuntuu halveksivan suomalaista perusruokaa. Ja aina jos vanhemmat halveksii jotain oli se sitten suomalainen tai etninen ruoka ollaan hakoteillä. Lapsesta tulee mahdollisimman kaikkiruokainen kun kotona hyväksytään ruuat joka maailman kolkasta eikä mistään tehdä erityistä numeroa.
Vierailija:
Meidän lapset syö kaikkea, niin etnisestä ruoasta muikkukukkoon, simpukoista sushiin. Normaalia kotiruokaa höystettynä erilaisilla etnisten keittiöiden herkuilla, curreilla, tagineilla yms. Oletko koittanut antaa lapsella palan naurista tai lanttua käteen?Jos on itse ennakkoluuloinen syömään, tarttuu se varmasti lapsiinkin. Pienestä pitäen kun lapsille tarjoaa kaikkea..
Tarkoitinkin tuolla, että minuakin suunnattomasti tympäsee lähisukulaiseni vaahtoaminen siitä kuinka meidän tulisi syödä vain sitä perunaa ja hän aina sanoo, että hän voi kyllä laittaa meillä ruokaa ja " missä on perunat?" jne.. Kun ajatus on kuitenkin se, että syödään sitä mitä syödään ja miltä tuntuu mikä maistuu, olipa se sitten vaikka tuota ketsuppi-makaronia, ei siinä mitään pahaa ole jos sitä ei ole tarjolla ihan joka päivälle, puutteellisen ravintoarvonsa vuoksi. Ei siitä ruoasta tarvi niin suurta numeroa tehdä, ei kotona eikä päivähoidossa, kumman tilivelvollisia ovat nykypäivänä pph:t ja muut niiden listojensa kanssa, itse olen tyytyväinen kun kuulen että lapselle on ruoka maistunut, olipa se sitten mitä tahansa.
t.75
se einesmaksalaatikko on monien lasten herkkua ja siten lapset syövät ison lounaan.
Toisalta oli tosi huomaavaista, että oli ymmärtänyt sen, että kaikki lapset eivät maksalaatikosta pidä (kuten oma lapseni joka ei söisi sitä pakollakaan) ja oli näitä lapsia varten keittänyt ylimääräisenä makaronia. Eihän sen makaronin ja ketsupin ravintoarvo nyt kummoinen ole, mutta onhan se nyt kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että lapsi olisi koko päivän nälässä.
Ja jälkiruokana jätski on silloin tällöin oikein hyvä vaihtoehto.
Vierailija:
Meidän lapset syö kaikkea, niin etnisestä ruoasta muikkukukkoon, simpukoista sushiin. Normaalia kotiruokaa höystettynä erilaisilla etnisten keittiöiden herkuilla, curreilla, tagineilla yms. Oletko koittanut antaa lapsella palan naurista tai lanttua käteen?Jos on itse ennakkoluuloinen syömään, tarttuu se varmasti lapsiinkin. Pienestä pitäen kun lapsille tarjoaa kaikkea..
Pitääkö jo jossain ruoassakin päteä, eikö enää mikään riitä. Etnisiäkö herkkuja pitäisi tarjota. Nykyäänkin lasetn herkkua on ihan perusruoat ja ennakkoluuloisuus ruokien suhteen on tervettä. Ihmettelen kyllä lasta, joka vetää jotain sushia tai simpukoita.
Laittakaa ne lapsenne joihinkin gourmetpäivähoitoihin, jos ei kerran edes perusruoka kelpaa. Ja kuka hullu voi vaahdota jostain lasten jälkiruoista, kaikki lapset pitävät jäätelöstä.
Jos ikä tai allergiat eivät rajoita niin sen mukaan syödään. Vanhempien pyynnostä voin jotain jättää antamatta mutta en korvaa sitä muulla. pph
Jos olisin pph pitäisin jäden kerran kuussa jälkkärinä ja toteisin kullanupuillesi et ole hyvä tässä on banaani ja muille jädet. Kun lapsi sit itkee et miksi hän ei saa jädeä niin phh toteaa vain et äitisi ei anna sinun syödä jädeä. Kamala äiti olet ap. Juuri noin kasvatat liikalihavia lapsia jotka ahmii kuin viimesenä päivänä kerran herkkuja saadessan. Tulee synttäreitä yms. etkä voi todellakaan estää lapsiasi syömästä sokeria. Sinun kannattaisi hoitaa lapsesi kotona koska et voi odottaa etkä vaatia et kukaan muu hoitasi lapsiasi yhtä hyvin kuin sinä itse, mutta omapahan on elämäsi.
Meillä lapsi päiväkodissa ja sielläkin makeita jälkkäreitä. Mitä ihmeen eroa on esim kiisselillä ja jäätelöllä, epäterveellisyysmielessä siis..?
Miksi ap luulee että pph:lla olisi aikaa tai halua vääntää kotiruokaa kiljuvalle lapsellesi, jota hän hoitaa 5 päivää viikossa paskapalkalla? Ethän sinä itsekään siihen pysty!
En muuten usko, että pph antaa jätskiä lapsille kovinkaan usein.
Vierailija:
Kyllä se kuule on niin että ei ne lapset kaikkea syö vaikka itse söisitkin.
Meillä 4 lasta joista esim ekaluokkalainen poika ei suostu syömään kaalipataa/kaalikeittoa tai kaalilaatikkoa. Kaikki muut syö. Enkä tosiaan ala pakottaa. Eikä oo opettamisesta kiinni!!
Minä en itse syö mitään meren eläviä kalaa lukuunottamatta. Ja siihen ei vaan opi, jos ei tykkää, ei tykkää. SORI.
jos kerran lapsi syö maksalaatikkoa. Tee ap laatikkos illalla et saat aamulla sen laatikon mukaan.. ettei vaan kullannuppu mene pilalle.
Luuletko sä oikeesti et päiväkodissa väännetään maksalaatikkoa alusta loppuun... ei kyllä kannata laittaa lapsia päiväkotiin ;))
Vierailija:
Olisiko teidän mielestä aihetta valittaa hoitajan pomolle?
Maksalaatikko nyt joskus vielä menisi, mutta makaronia ja ketsuppia? Eihän se ole ruokaa.. Ei mitään ravintoarvoa.
Itse jättäisin myös ne tomaatinviipaleet ja kurkunpalat talvisaikaan pois, tilalle kotimaista porkkanaa, lanttua, palsternakkaa yms raastettuna.
Onneksi on lapset kotihoidossa ;)
Ps. kukas se olikaan näistä ns. julkkiskokeista kun kertoi käyttävänsä einesmaksista? Eipä sitä juuri kukaan varmaan arkiruokana itse tee, eriasia sitten perinneruokana esim. hääpöydässä.
Ja tosiaan, olin hieman ylireagoinut. Pph kertoi, että listassa tosiaan on maksalaatikko + salaatti tälle päivälle. Mutta oli sitten keittänyt makaronia lisäksi, kun kaikki lapset ei maksalaatikkoa syö, niin saivat edes jotain mahansa täytteeksi. Kuulemma eilen olivat syöneet karjalanpaistia, perunaa ja puolukkaa ja huomenna on tarjolla jauhelihakastike, perunamuusi ja punajuuria. Lupasi vielä antaa mulle uuden ruokalistan.
Ja pph sanoi,että yleensä tekee ruuat itse, mutta maksalaatikko on isotöinen ja oli eilen illalla joutunut käyttämään vanhaa äitiään lääkärillä, ettei ollut kerennyt valmistella tämän päivän ruokia juurikaan.
Mutta yleisesti ottaen seison sanojeni takana, sanoinkin pphoitajalle, ettei ainakaan meidän lapselle saa tästedes antaa jäätelöä jälkkäriksi, vaan vaikka marjoja tai hedelmään mielummin.
tai maksamakkaraa.
t: päiväkodin keittiötäti