Suurinosa sektioista täysin turhia
Uskon, että suurinosa sektioista on täysin turhia. Naisen lantio on synnyttämistä varten luotu ja outoa olisi, jos sieltä ei vauva läpi mahtuisi. Lääkärit liioittelevat riskejä jo Suomessakin siinä pelossa, että jos jotain sattuu niin siitä tehdään heti oikeusjuttu.
Sikiö kestää hapenpuutetta ja jonkinasteisia sydänäänten laskuja. Sektiot ovat teollistuneiden maiden ongelma ja häpeä. Äidit syövät itsensä ja vauvansa liian suuriksi ja sitten kun tulee synnytysongelmia, syytetään omaa lantiota siitä. Ei niitä lapsia niin kovin paljoa kuollut ennenkään, mutta nykyisin kun pyritään siihen, ettei kukaan tietenkään kuole, niin rankkaus kuka voi synnyttää alakautta ja kuka ei, on tarkempi. silti uskon, että suuri osa sektioista täysin turhia.
Kommentit (51)
syyllistäisi liikaa äitejä, sellainen ei ole nykypäivää. Ketään ei saa syyllistää mistään. ap
koska se vaarantaa huomattavasti seuraavaa raskautumista ja raskautta. Voi sitten ihmetellä sekundääristä lapsettomuutta kun on esikoisen synnyttämiseen vaatinut sektion. Näin on.
Jos olisi tullut normaalisti alakautta, niin olisi päässyt hautajaisia viettämään. Eli eipä ollut lapsen koosta kiinni eikä äidinkään koosta tuo sektio.
Pitäsköhän sun ap hieman laajentaa tuota otantaa, voit kuulla eriäviä mielipiteitä ja näkökantoja, myöskin niiltä gynekologeilta!
myös tällaista tutkimustietoa. ap
Miksi ei saisi tehdä sektiota turhaan?
Miksi ap sinä olet kiinnostunut muiden synnytystavoista?
Olen menossa neljänteen sektiooni pian ja olen todella onnellinen lapsistani, ovat he sitten syntyneet " turhalla" tavalla mielestäsi tai eivät.
Vierailija:
Miksi ei saisi tehdä sektiota turhaan?Miksi ap sinä olet kiinnostunut muiden synnytystavoista?
Olen menossa neljänteen sektiooni pian ja olen todella onnellinen lapsistani, ovat he sitten syntyneet " turhalla" tavalla mielestäsi tai eivät.
Vierailija:
myös tällaista tutkimustietoa. ap
Muuten uskon vakaasti että ap on keksinyt kaiken omasta päästä ilman mitään tieteellistä ja tutkittua faktaa.
Tyhmää heitellä täällä tällaisia " varmoja" juttuja jos ei oikeasti ole mitään faktapohjaa...
Keisarileikkaus on monessa tilanteessa lapsen hengen ja terveyden pelastava toimenpide, ja myös äidin sairauksien perusteella joskus aiheellinen. Perinataalikuolleisuus ei kuitenkaan ole vähentynyt siinä suhteessa kuin keisarileikkaukset ovat yleistyneet (Wagner 1994). Keisarileikkaus on suuri toimenpide, ja päätöksen siitä tulee perustua huolelliseen harkintaan. Toimenpide altistaa äidin ylimääräisille riskeille toipumisen aikana ja tulevissa raskauksissa. Myöskään lapselle keisarileikkaus ei ole yksiselitteisesti helppo ja turvallisempi tapa syntyä silloin, kun normaalille synnytykselle ei ole estettä. Kansallisten gynekologiyhdistysten kattojärjestö FIGO on ottanut eettisissä ohjeissaan kannan, että keisarileikkauksia ei tule tehdä ilman lääketieteellistä aihetta (Schenker ja Cain 1999)
TERHI SAISTO, LT, erikoislääkä
Kysymyshän oli siitä, että iso osa sektioista on turhia. Ei ehkä suuriN osa, mutta suuri osa kuitenkin. Jos juuri sinun kohdallasi se oli tarpeen, niin miksi ihmeessä provosoidut kirjoittelemaan, että sinä sen tarvitsit?
Hyvät ihmiset. Ei jokainen ketju koske JUURI SINUA.
Harmi kun joistain asioista ei voi puhua ollenkaan, kun täysin asiaankuulumattomat viestit muuttavat koko ketjun idean. Tämäkin!
että suuri osa turhia, vaikka ei ehkä suurin osa. Lievennän hieman sanomisiani. ap
Suomessa sektioprosentti on vielä ihan ok, mut esim. jenkeissä ja E-koreassa (varmaan monessa muussakin paikassa) se on siinä 30 prosentin luokkaa ja siitä määrästä todellakin suuri osa on aivan turhia sektioita. Yleensä jos ekan synnytät sektiolla, synnytyät myös seuraavat sektiolla, näinhän ei oleteta Suomessa. Ja äiti ja lapsikuolleisuushan on ollu näissä maissa nousussa sitä mukaan kun tuo sektioitten määräkin. Eli kyllä sektio on periaatteessa riskialttiimpi, varsinkin jos vaihtoehtona olis ollu normaalisti mennyt alatiesynnytys.
Suomessakin varmaan osa on ns. turhia, mitkä olis pystyny synnyttää alakautta (esim. pelkosektiot) mut ei tietenkään kaikki, mut ei synnytyksissäkään voida käydä riskejä ottamaan, eli tapauskohtasiahan nää on, eikä voida mennä sanomaan että just se ja se sektio olis voitukin jättää tekemättä.
Mistä ihmeestä te sellaisia ajatuksia saatte?! Hätäsektioon loppunut synnytys ei todellakaan ole kadehdittava, normaalisti alakautta synnyttänyt äiti on varmasti päässyt paljon paljon helpommalla, kuin äiti joka ensin yrittää synnyttää alakautta, ja sitten lopulta leikkauksen jälkeen potee pitkään sekä suurta leikkaushaavaa, että imukupin ja episiotomian runtelemaa alapäätä.
Tällä halusin nyt kommentoida näitä kateus-viestejä, siitä en itse tiedä mitään, onko suurin osa sektioista turhia vai ei. Mistä me muut ihmiset voimme tietää mikä syy jonkun muun sektioon on, ja onko se perusteltu vai ei?
Taer, neljä synnyttänyt alakautta viides ennenaikainen leikattiin
Nykyään on niin hyvät kivunlievitykset että turha turvautua sektioon.
Itse olen luomuna synnyttänyt, yhden kanssa sain kohdunkaulanpuudutteen joka auttoi viimeisiin avautumisiin.
Omat tuplani olivat syntyessään 2 ja puolikiloisia molemmat, mutta eivät koskaan mahtuneet kääntymään oikeaan asentoon. olivat siis poikkitilassa koko odotusajan. syykin selvisi, kapea lantio :), kun asiaa alettiin tutkimaan. itse olen 56 kg eli en mikään jätti-iso.
Ja ap, pakko sanoa, olen HYVIN onnellinen siitä, että ei tarvinnut punnertaa vauvoja ulos. minulla on yhä edelleen seksielämää, onko sinulla?
Tosin tyttäreni, pienikokoinen synnytti alalakautta ensimmäisensä 4570!
Eikä ylimääräisiä kiloja, seuraava oli ' normaalin kokoinen.
kuolla kohtuun 4-kertainen verrattuna niihin, jotka saavat alakautta lapsena. Tästä oli tv:n keskustelussakin, missä gynekologit keskustelivat sektioista ja alatiesynnytyksestä. Tuli tv kakkosesta.
lle. Sektio on ihan ok vaihtoehto, jos on ihan varma, että haluaa vain sen yhden lapsen. Siis silloin kun se perustuu vain äidin haluun. Mutta aivan turha on sitten jälkikäteen itkeä, jos seuraava vauva kuolee kohtuun, kohtu repeää ja lapsiluku jää aiottua pienemmäksi, kun kohtu ei kestäkään useampaa sektiota, jos itse valitsee synnytystavakseen täysin luonnottoman leikkauksen.
JA tämä siis ei koske niitä, joille sektio on ollut pakollinen toimenpide.
ap