***elokuisten viikko 11 turinat****
viime viikon jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12587327&p=2&tmo…
Kommentit (34)
Anteeksi siskot! Mutta ihan kamala päivä! Yö meni ihan ok, ja olo muutenkin oli levännyt meidän parisuhdeviikonlopun jäliltä (lapset oli mummolassa ja hyvin oli menny). Mutta aamulla aloin perumaan eilen varaamaani aikaa lekurille, eikä millään päässy läpi. Soitin ja soitin, jonotin ja jonotin. Alkoi tosissaan ottaa aivoon, ku päätin ettei mennä, ni ei saa peruttua, p****le! Mies sitten mun puolesta, kun olin jo ihan raivona täällä lähetti mailia, että aika perutaan. Myöhemmin selvis, että heillä siellä lääkäriasemalla ei puhelimet toiminu lainkaan. Mutta miten voi päivä mennä pilalle!
Esikoinen siis kipeenä taas, mummolassa oli noussu kuume, ja yskä on nyt kova. Ja tietty Luukas sitten on tämän päivän aikana menny kans ihan tukkoon. Eli hauskaa yötä odotellessa! Mutta tosiaan ihan kotikonstein selvitään, siksi tuota lekuria peruin. Noh, Luukas on sitte ollu itkunen ja keitin kiisseliä, mansikka-vadelma-mustikka, jota esikko söi innoissaan, mutta Luukas ei. Ja kaiken puklasi ulos, myöskin hedelmäsoseen. Ja viimeisen puklun meidän olohuoneen matolle! Ei sitte lähteny enää puhtaaksi. Taitaa olla pesulareissu edessä. Muutenkin kun ottaa päähän, ni kaikki vastustaa! Olenkin siirtynyt odottamaan huomista, pakko olla parempi päivä!
Oltiin tosiaan parisuhdeviikonloppua viettämässä, mentiin tupareihin toiseen kaupunkiin ja otettiin hotellihuone(oltais tietty saatu yöpyä tuparipaikassakin, mutta kyllä hotellihuone voittaa keittiön nurkassa nukkumisen mennen tullen!) Meillä oli tosi kiva reissu, me mitään tupareita oltas edes kaivattu, vaikka kiva siellä oli. Mun isä just sano eilen, ku lapsia haettiin, ettei mun vanhemmilla ois niin toimiva parisuhde, jollei he ois n. 4 kertaa vuodessa ottaneet parisuhdevkonloppua. Ovat kahestaan käyneet reissuilla niin kauan ku muistan. Parisuhdetta pitää hoitaa. Taas kummasti jaksaa... Suosittelen kaikille!!!!
Nyt Luukas hermostuu, täytyy mennä! Voikaa hyvin!
emma ja Luukas 7kk
me mentiin lääkäriin seuraavista oireista:
siis vahva epäily itsellä allergiasta,kun poika noin muuten tuntui olevan kunnossa,en enää muutakaan keksinyt kun lääkärille meno.
- ummetus (allergia voi ilmetä ripulina mutta myös ummetuksena)
- ihottuma poskissa ja välillä muualla taipeissa,joka häiritsi yöunta, kutitti vietävästi
- tyytymättömyys ja kitinä,joka paheni vaan kokoajan
- rikkonaiset päiväunet (no niihin tottui) mutta yöt meni kokoajan vain mahdottomammaksi pikkuhiljaa.oli siis kovin itkeskeleväinen yöaikaan ja hirmu levoton
ajattelin vauvan vain olevan vaativat,mutta kyllä se raja jostain tulee vastaan
lääkäri määräsi oitis nutrisoijaa ja oli heti seuraavasta yöstä kun meillä on nukuttu ja oltu tyyväisempiä.toki vaativainen on luonteeltaan,mutta nyt niinkuin normaalissa mittasuhteissa.
me oltiin aloteltu kiinteitä kun tää maitoasia tuli ajankohtaiseksi,ja sen jälkeen olen aloittanut kiinteät tavallaan uudelleen,kokeillen tarkkaan jokaisen ruoka-aineen yksi kerrallaan,varovaisesti.mitään ei ole mistään tullut.
lääkäri käski kokeilemaan uutta ruoka-ainetta ihan ronskisti,tuplaten annos heti seuraavasta kerrasta.
muna ja kala vasta vuoden ikäisenä.
vaikea se on sanoa,voihan mille vaan olla allerginen...mutta juurekset/vihannekset harvoin,siksi niillä suositellaan aloittamaan.
samoja juttuja meillä siis oli kun lionin oirelistassa...mutta ei silti välttämättä ole allergiaa tai sitten on?!?
mä vaan menin lääkärille kun tuntui että kaikki on niin hemmetin epämääräistä etten ite enää tiennyt mitä tehdä.jos ei ois ollu maitoallergiaa,sitten olis vaan kestetty yksinkertaisesti.
ja atopiaa on meillä kaikille,lapsilla ja mulla.joten saatiin kortisonivoiteita mitkä rauhoitti ihon parissa päivässä,eikä poika enää kutissut.
maitoa altistettiin kerran,eli nan takaisin,pierut ja kitinät alkoi vuorokauden kuluessa.meillä tuo allergia on pääosin suolistoperäinen,eli ei reagoi voimaakkaasti ihollaan.kelassa on paperit vetämässä kolmatta viikkoa.ei oo tullut päätöstä,toivon ettei jouduttais taistelemaan asian kanssa.
Viime yönä nukuttiin jo 3h putkeen ja aamulla toinen heräs vasta 8:30 mitä ei ole tapahtunu kuukauteen, JEE! eilen muutenki poika oli taas pitkästä aikaa se oma ihana hangon keksi! Kaurapuuroaki on nyt taas ruvennu menemään, meni jo melkein puoli annosta aamulla, päivällisellä meni koko annos kukka-parsakaali-nautasosetta ite tehtyä...siis mitä ihmettä tää onkaan?!? Nyt ollaan käytetty lekurin määräämää särkylääkettä jo niin että huomenaamulla pitäs ottaa viimenen annos...En tiedä onko tää kaikki nyt sitä että toista ei satu vai onko se menny ohi se mikä häntä nyt vaivasikaan?!?!?!? Noh loppuviikosta sen sitte tietää...toivottavasti se oli vain jotain ohimenevää....pikkasen toivon kuitenki että ens yönä nukuttais jo vielä vähän pitemmästi kerrallaan..
Tuossa lueskelin tuota Neitiniiskusen allergiaoire listaa...meidän ihottuma on pahempana ei tuolla taipeissa vaan esim. kyynärpäässä ja pohkeissa, nivusseutu reagoi joskus niin pahasti että menee tuolta alhaalta ihan rakkuloille asti, posket on kuitenki ihan selvät ykköset, ne reagoi melkein joka ruokaan mitä pikkumies suuhunsa laittaa, aika monesti myös rintamaidon jälkeen pian alkaa posket helottamaan, mutta ku kuulemma näin hyvin pärjätään rasvauksella niin antaa mennä, kortisonia meillä kuureillaan, muuten vedetään ceridalia haaruksiin yöksi (sitä tönkkörasvaa), essex+ myös käytössä ja aqualan L:ää pesuaineena...niin siis tuosta listasta...ihan ku ois meidän ukkelista kirjoitettu...
Emmalle: ei haittaa, purnaa vaan, sitä vartenhan täälllä ollaan,kyllä sitä on itekki tullu kaikenlaista avauduttua, mutta jos vaan helpottaa niin antaa tulla vaan, autetaan sitte toisiamme jos vaan voidaan :)
Parisuhdeviikonloppu: mitä ne on???? Ei siis mitään mahiksia, ei minkäänlaisia mahdollisuuksia meillä ole viettää tuollaisia juttuja, varsinkaan ku meillä syödään yöllä ihan täysillä tissiä, pulloa ei huolita. Viime kesänä oltiin kahestaan kolme päivää ku jätettiin pojat mun vanhemmille, tulivat sitte isovanhempien kans perässä meille (edellisen kerran oltiin kahden yks yö vuonna 2004 ku vietettiin 10v hääpäivää Kämpissä ja rakas mieheni oli hommannu vanhempani meille ammaksi ja muutenki oli tehny mulle tuollasen yllärin). Meillä ku kaikki asuu niiiiiiiiiiiiin kaukana niin aika hankala on mitään kahestaan tehdä ja jos joku pojat ottaa luoksensa niin mun vanhemmat,miehen vanhemmat eivät rupea edes lomalla heitä sinne ottamaan (jokainen kuulemma hoitaa omat lapsensa) noh eipä heiltä tosin edes viitti kysyä enää tuommoisia palveluksia..ollaan mielummin omassa porukassa. Meillähän tuota parisuhdetta hoidetaan hyvin aktiivisesti öisin kun lapset nukkuu =) ja saa sitä sitte ihmetellä miksi väsyttää...
Ukkokultani on taas reissun päällä ;(, isommat pojat on treeneissä, ysiltä pitää ne sieltä hakea eli aika myöhäseen meillä menee ku sen jälkeen vielä suihkuun ja iltapalalle...pikkumies kyllä ois jo valmista kauraa yöunille...sen verta kitisee lattialla ja välillä taas vetää ihtiään ja taas välillä lutkuttaa peukkuaan..Minä roikun taas täällä ja hadan itteeni lohturuokaa :(
siis ahdan itteeni lohturuokaa eikä " hadan"
ja jäipä sieltä allekirjoituksetki pois..eli
nani ja Jooel 7kk
pitkästä aikaan minäkin kirjoittelen.
meillä on kasvettu kovasti 5kk neuvolas 74pitkä ja panoa 12kg iso poika! huomenna on 7kk täynnä,mihin se aika katoaa.......
pari päivää sitten meillä lähettii ryömimään,kyllä on onneissaa. mitkään lelut ei kiinnosta vaan johdot ja ei leluksi tarkotetut asiat.
oon ihan innoissani,jätkä nukahti pajauksella ja uni musiikilla OMAAN sänkyyn. on nukkunut aina mun vieres ja tietenkin nukahtanu tissille. mut ei tänään jos se vaikka tulis nyt tavaks et omaan sänkyyn nukkuu ;)
meillä on on kyllä helppo vauva ollut ei turhia kitise,aivan ihanan aurinkoinen.
esikoinen kovasti kans touhuaa ja viihdyttää pikkuveliä ;)
seuraavana neuvola 8kk sitä odotellessa.kyllä jännää kuin paljon taas kasvanu.
huomenna kelaan tarvis mennä hoitovapaa hakemukset pitää laittaa,en ole aatellu mennä töihin vielä pitkään aikaan :)
ihana olla lasten kans kotona.
heippa heippa!
ankka ja poika huomen 7kk
parisuhdeviikonloppuun,itseasiassa sellainen oli jo sovittu,ens vikonloppuna piti mennä hotelliin yöx,ensin ois saunottu ystäväperheen kanssa mutta....mä en kertakaikkiaan henno olla erossa vauvasta...joten ei mennä saunomaan vaan varataan huone kylpylästä vauvan kanssa.Vauvahan nukkuu jo yöt(välillä herää kyllä,mut useimmiten nukkuu aamuun asti)joten hän ei kyllä rasita yhtään.
Vauvojen kiinteitä tyttö ei syö,kertakaikkiaan mitään sosetta ei oo mennyt 1-3 tl enemmän...ainut mitä syö,on tavallinen jauhelihakeitto,jauhelihakermakastike,perunamuussi ja uskokaa tai älkää:kiinalainen ruoka!!!!Mikään mauton ei kelpaa.
Leipää tyttö rakastaa mutustella.
nyt on 5krt syönyt pullosta maito/velli seosta,muuten mennään pelkällä tissillä,maitopulloon yritin totuttaa juurikin tuota viikonloppua varten,mutta....en mä todellakaan henno olla erossa vielä.
Lumina ja tyttö 7kk 1 vko.
Ihana keväinen auringon paiste!! Kyllä piristää ja tulee tarpeeseen tämä valo =)
Meillä Linnealla tuntuu edessä alhaalla nyt 2 hammasta! Hienosti jyrskyttää niillä nyt kaikkea, tuttikin on nuppipuolelta ihan naarmuilla kun on sitä pureskellut. Yöuniin hampaat ei ole vielä ainakaan vaikuttanut, kuulemma kulmahampaat useammin on ne kivuliaammat ja kuumeilevammat eli niitä odotellessa.... Linnea nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssä unipussissa 21-08, kerran tai kaksi saa käydä yöllä antamassa pudonneen tutin.
Linnea ei juo vettä ollenkaan! Maitoa vaan ja velliä. Nokkamukista osaa juoda ja siihen olen vettä laittanut muttei ilmeisesti pidä sitä juotavaksi kelvollisena...? Leikkii vaan mukilla ja narskuttaa sen kumista imuosaa ja varmaankin se viileä vesi tuntuu hyvältä ikenissä?
Toivottavasti Nani teillä ei tosiaan ole sitä pelkäämääsi diabetestä =( Kannattaa kuitenkin tutkia, se kun on niin yleinen... Meillä miehen poika (10v.) sairastaa sitä ja onhan elämä sen sairauden kanssa välillä melkoista painimista. *Huokaus*
Pimatsu lähti muuten liikkeelle viime torstaina!!! Ei ryömien eikä kontaten vaan pomppien!!! Eli istuu ja hyppelee eteenpäin ympäri kämppää -varmaan ottanut mallia meidän kahdesta pupusta, hih =) Pariin otteeseen on tyhjentänyt lehtikorin ja repinyt onnessaan mainoksia ja videokaapinkin osaa näppäränä jo avata ja kaivaa sieltä dvd-leffat hujan hajan, pian saa alkaa virittelemään kaikenlaisia lapsilukkoja joka paikkaan. Se on niin lutunen kun väsyy leikkimään lattialla, alkaa vänisemään ja pomppii minun luokse ja nostaa kädet ylös -ota syliin.
Lintsu on jo pari viikkoa ottanut maissinaksun paloja pöydältä pinsettiotteella! Eikä mitenkään vahingossa vaan ihan tarkoittaen, hassua. Kädestä toiseen se on vaihtanut leluja jo yli kuukauden. Näppärä likka. Tällä viikolla pitäisi varata neuvolaan aika 8kk tarkastukseen, Linnea täytti 7kk viime lauantaina...Luulen että neiti painaa lähemmäs 10kg nyt, otin eilen 80cm bodyt käyttöön ja laitoin pienempiä housuja pois, reidet on niin järkky paksut ettei kaikki housut tule enää ylös asti vaikka pituudeltaan onkin vielä sopivia.
Nyt ulkoilemaan ja kauppaan ostamaan riisi-banaani-puuroa, jokailtaista vauvan herkkua =)
Terv. Hell-in ja Linnea 7kk ja 3pv.
Joo tänne vaan avautuun, jos siltä tuntuu. Niin minäkin teen!! Ja useimmiten helpottaa kun saa johonkin purkaa!!
Meillä olis Hell-in teille koko paketillinen banaani-riisipuurojauhetta:)! Ei mee meillä alas..Roskiin kai tarvii laittaa kallis paketti :(!
Meillä olis myös kaurapuurojauhetta, kun sekään ei mee... Ihana tuo teidän tytön liikkumistyyli!! Mitäs sen väliä kuinka menee, pääasia että etenee.
Saana liikkuu siis ryömimällä ja oleilee paikallaan konttausasennossa mistä aina vähän väliä punnaa itsensä suorille jaloille (karhukävely tyyliin). On sitten tosi huvittavan näkönen!!
Suosikki asentoihin kuuluu myös kyljellään köllöttely. Ihan sillai kun jossain sirkuksissa ne merenneidot siellä laudalla ja sitten palloa heittämällä pudotetaan veteen ;)! Sanonkin Saanaa usein meidän merenneidoksi!
Saana istuu sillai, että tuosta kylki asennosta siirtää jalat eteensä ja nojailee yhteen käteen ja istuu puolella kankulla, hauska sekin asento!
Kukin siis tyylillään..
Tänään oppi sanomaan tai siis huutamaan PAA PAA PAA!!! Että se on huikeeta!
Nyt kehitys tahti on sitä, että lähes joka päivä tulee joku uusi juttu!
Toivottavasti kipuileville löytyy pian hoitoa!
Ihmiset jotka olette käyttäneet minipillereitä, eikä niiden aikana ole ollut kuukautisia, niin kuinka pian ne ovat sitten alkaneet kun olette pillerit lopettaneet???
Mähän lopetin ne sillon pari viikkoa sitten (kai???noin ainakin) ja sen jälkeenhän oli sellasta ihme tuhnu vuotoa n.viikon, muttei kunnon menkkoja. Mietin vaan et koskahan niitä odottelis sitten tuleviksi?!
No nyt täytyy mennä!
T:Mona ja muut
on se vaan sitkee sissi.itku tuli kun mut näki,sanoi että oli ollut mua ikävä koko päivän =( on toooosi reipas ja vilkas noin muuten,päivääkään ei ole ikinä tarhassa itkenyt eikä ikävöinyt.nyt olikin ihan outoa.niisk.on niin poloinen pienen reppanan oloinen vaikka 5v jo onkin.
oli tarhassa vaan tsempannut,eikä tädit osanneet yhtään aavistaa että on jokin hätänä.tarhantäti vielä soitteli perään asiasta,kun häntä oli se jäänyt kaivelemaan.
no nyt pitää vaan toivoa ettei pikkumies saa tartuntaa.tuon ison pojan nyt hoitaakin helposti.nukkuu kun on kipeä olo,tai katselee dvd:tä,ja leikkii jos jaksaa.
voih kun täällä tuntuu olevan jo niin ison oloisia elokuisia. hell-i-kö se kuvasi miten vauva pomppii ja ojentaa kädet kun haluaa syliin, suloista =) meillä ei mitenkään tuohon suuntaan vielä mennä.
ei niin viihdy lattialla että pääsisi taitojaan kehittämään.hetken siellä pyörii massullaan lelujen perässä,muttei kauaa viitsi.on jäntevät ja menohalukas jne...mutta pitää saada olla pystyssä.
joten liikkuva syli,rintareppu,hyppykiikku tai kävelytuoli melkeinpä vain käyvät.
G:milloin on alkanut vauvaelo tuntua kivalta? onko ollut kokoajan,vai onko tullut jotenkin helpompaa ajan kuluessa eteenpäin?
mä oon nyt " vasta" alkanut päästä tähän vauvaeloon mukaan.ja on alkanut tuntua mukavalta.koin sen alun taas niin pirun raskaaksi ja tappavaksi,ihan kamalaksi!!!mutta nyt kun on päivärytmi ja asiat ennakoitavissa.eikä heti väsytä ja kitistä niin on mukavampaa.edelleen odotan tuota konttaamista ja aktiivisempaa liikkeelle lähtöä,sitten helpottaa.ainakin esikoisesta helpotti.ja olen kyllä niin onnellinen kun nyt meillä nukutaan hyvin.
mä en tajua miten selvisin tuosta esikoisen kokoaikaa heräilystä,en ymmärrä.eilenkin luin kirjoittamaani päiväkirjaa,ja sitä on ihan yöt läpeensä juurikin tissitelty ja herätty kokoajan.huh!
onpas talo hiljainen.esikoinen nukkuu sohvalle,vauva parvekkeella toisia päikkyjään,ja iskä on vielä töissä. =)
parisuhdeviikonlopuista: meillä ois mahis varmaan vaikka joka viikonloppu,tai ainakin jokatoinen viikonloppu viettää viikonloppuja kahden.anoppi on ihan rakastanut lapsiin,ja tykkää touhuta niiden kanssa enemmänkin kun ois tarvis.jos asuisivat lähempänä varmaan meidän lapsia ei näkyis ikinä kotona =) voi olla että pääsiäisenä tahtois lapset sinne taas.tarvii kattoa.koen myös helpottavana että tämä toka on pullovauva.voi syöttää kuka vaan,eikä oo ite siinä aina kiinni.en oo muutenkaan mitenkään imetyksestä nauttija,vaan koin se rassaavana ja työläänä hommana esikoisen kanssa.
jahas,tulipas taas vietyä palstatilaa... =)
Missäs kaikki luuhaa?? Ei kait tämä porukka vaan hyydy ;( Västiski on kadonnut jonnekin..huhuu :o
Neitiniiskusen sairastuvalle pikaisia paranemisia samoin muille jotka potevat jotakin pöpöä!
Vauvaolon G: määhän kuuluun niihin jotka kuumeili jo heti vauvan synnyttyä, voih ku tätä ootti vuosia niin tästä on nauttinu ihan erilailla, vaikka tällä hetkellä on ite ihan ?? ja väsyny pikkumiehen vuoksi niin päivääkään en vaihtaisi tai antaisi pois! Olen ollut tooosi onnellinen meidän vauva-ajasta ja muutenki koko porukasta!
Meillä loppu lääkkeet siis kuuri eilen aamulla...viime yönä herättiin nelisen kertaa, nyt heräs pari kertaa erilailla itkemään mutta tissi ja syli auttoi...tää päivä on taas ollu enemmän ja vähemmän itkua ja kitinää mutta myös aurinkoisia hetkiäki on ollu. Päikkärit on taas huonona niin ku ennen lääkettä...mutta tosiaan tuo hereille hätkähtämisitku on erilaista, siihen on mielestäni tullu " kipuitkun" tyyliä enemmän mukaan mitä sellasta kärtyisyyttä...ruoka ei taaskaan maistu..voih...mitähän tää nyt sitte on...pari päivää katellaan taas ja jos ei tästä parane niin takasi lekuriin on mentävä..Kerkesin jo hehkuttaa että puuroaki menee taas mutta aamulla jätti tiukasti väliin, tissiä siis ollaan vaan tää päivä syöty..
Mulle on tullu verensokerin ailahteluja ja kun maha on tyhjähkö huono-olon aalto tulee ja ihan heikottaa...väsyttää...ettei vaan ++ hih, mutta tuskimpa, taitaa vaan eukkoa väsyttää =) ja hartiat olla niin jumissa että on hermot jumissa ku yöt vaan imetetään toooosi ergonomisessa asennossa.
Kävin eilen hahtuvavillakaupassa...saa taas ruveta villiksiä kutomaan kesäksi ku loppu tuo lanka auttamattomasti kesken...aattelin kokeilla myös jotain huovutuskuvioita..katotaan miten onnistuu...kahet villikset ois tuossa jo kuvioita oottamassa.. :) taitaa olla Jooelille liian pienet, on tuo käsiala taas tiukentunu...pitänee laittaa siskolle lahjaksi ku muutama viikko ois la:han...ihanaa ku vauva tulee sukuun mutta turkkanen ku asuvat niin kaukana (jäämeren rannalla..)
Muuta ei tännepäin,muutako kotijuttuja ja töitä..isukkiki saapui iltasella kotiin.. :)
nani ja Jooel 7kk+2pv
aliisa ja Joonas joka istuu hienosti tuetta
Täällähän sitä ollaan, vaikka vähän vaisumpana. Syynä tähän on ollut mm. uusin Potter.. Pitihän se lukea viikonloppuna öitä myöten ja siitä nukuinkin sitten univelkoja pois. Mm. maanantaina nukahdin illalla kasilta. Lapset alkavat herätä yhtä aikaa valoisuuden kanssa. Meillä onkin sitten helppoa taas siirtyä kesäaikaan, kun heräävät muutenkin nyt tosi helposti, vaikka välillä jo valmiiksi väsyneenä.
Nani tekee siis vaippahousuja. No täällä on tehty sisävaippoja urakalla, kun pyykinpesukone menee huoltoon ensi viikolla. Saa nähdä pelastaako huoltokaan sitä, vai pitääkö ostaa uusi. Tänä vuonna on ostettu uusi imuri, huollettu astianpesukone ja nyt toi pyykinpesukone on huollon tai ostamisen vuotossa. Mikäköhän seuraavaksi laukeaa.. Ootko Nani jo merkannut ylös: http://www.kestovaippayhdistys.fi/toiminta/lahti_hulinat08/
Sinnekin pitäisi tulla myös lankoja ja kankaita jollekin myyjälle mukaan. Ajattelin kokeilla neppivaipan tekemistä, jos vain ehdin. Ja sitten hulinoilla nepittää sen. Saa nähdä miten se käytännössä onnistuu kahden lapsen kanssa. (Ellen saa esikoista hoitoon..) Täytyy kai myös hankkia PUL:ia, että voin kokeilla taskua/AIO:ta tehdä itse..
Kyllä muuten toi Nanin Jooelin oireet kuulostavat kurjilta. Luulisin, että Jooelilla on pakko olla joku allergia, kun noin pahat oireet tulevat. Kummaa, että vaan kortisonia pitää laittaa, kun iho on kumminkin tosi iso aistielin. Jos itselläkin iho on " tulessa" niin kyllähän sitä on kaikki vähän surkeasti. En kyllä tiedä auttaako kipulääke allergiaoireisiin. Voihan sitä olla aina parikin eri juttua päällekäin. Tulisipa pian selvyyttä.
Sairastupalaisille taas paljon jaksamista ja toivottavasti myös vauvat säästyvät kaikilta kurjuuksilta! Ainakin neitiniiskusella ja Aliisalla sairastetaan. Voimia teille!!
Meillä on ollut ihmeen terve kuukausi tai puolitoista. Nyt oma olo on sen verran nuutunut, että pahoin pelkään taas jotain pöpöä. Olisipa vain luulotautia tai univelkaa.. Vauvan hampaiden tulo valvottivat viime viikolla, nyt niitä on kaksi alhaalla. Onneksi ei ole vielä hoksannut purra niillä minua.
Huomenna täytyy hakea sisälle pajunoksia, kun aletaan esikoisen kanssa väkertämään virpomavitsoja. Onneksi vielä riittää muutaman ihmisen virpominen, kun sitä suklaata tulee sitten pääsiäisenä ihan tolkuttomasti isomummeilta ym. kun lähdetään sukuloimaan.
Riittää kai romanin kirjoittaminen..
Västis ja poika 7kk
sairastupa täälläkin. Ei kauhiasti jaksa mitään ylimääräistä, nyt sain lapset ajoissa nukkumaan, ja siivoilin alakerrassa, mies vääntää veljensä kanssa meidän talon pohjakuvia, saa nähä mitä siitäkin loppupeleissä tulee. Hyvä toivottavasti. Ärsyttävää, ku on koko ajan melkein valmiina, mies vaan ettii vielä sitä täydellistä, huoh.
Mutta siis Luukas on ihan tukossa, enkä tiedä pitäiskö mennä taas näyttään poikaa lääkäriin. Esikoinen nukahti tänään kesken lastenohjelmien lattialle ison tyynyn kanssa, ja nukku tunnin ennen ku herätettiin. Tehtiin ruokaa ja ihan normaali hommia, ja neiti vaan nukkuu. Ei siis ole hänkään ihan kunnossa. Yskä oikeastaan enää vaivaa. Mutta Luukasriepu on ihan kipunen. Kuumetta ei vaan oo kertaakaan saanu aikaseksi, se kuitenkin hoitaisi pöpön pois. Mutta katellaan taas ens yö, miten sujuu. Aijon kyllä tästä taudista selvittyämme pitää etäisyyttä kaikkiin joilla vähänkin on nuhaa, meillä on kans koko alkuvuosi nyt sairastettu. Max viikko välillä ollaan oltu kunnossa ja sitte taas mennään.
Pikaista paranemista kaikille tasapuolisesti. emma ja Luukas 7kk
Kaikille oikein paljon jaksuja ja pikaisia paranemisia! Kamalasti pöpöjä on kyllä liikkeellä..
Meillä ollaan muuten terveinä, mutta esikko rykii ja on todella kiukkunen (en tiedä onko huono olo vaiko murkkuikää) mutta toivotaan ettei muutu pahemmaksi
Jooelilla oli parempi yö...mutta aamulla oli jo valmiiksi sikaväsyny...ennen ysiä piti panna jo päikkäreille ja siellä on nyt itkeskelty moneen otteeseen...aamupalan jätti väliin jos ei tissiä lasketa...mutta niitäkään ei tyhjentäny ku itku -> väsy voitti....nyt mietin että pitäskö sitä soittaa taas se lekuriaika...??
Västis: mää olen tehny pullista just taskuvaippoja mitä inhosin Jooelilla silloin muutama kk sitte...jotenki nuo omat onnistu niin hyvin että ne sille sopii...vielä pitäs ommella tuosta (jos sitä vielä on) bambufroteesta (kimamille ei ollu tullu kuorma vielä) kunnon imut taskuun ku nyt olen käyttäny bambinomion niitä taiteltavia, hyviä ovat varsinki imukyvyltään mutta on niin työläs saada se hyvin sisään niin ettei tule kauheita painaumia toiselle..
Eilen sitte kokeilin neulahuovutusta toisiin pöksyihin...tein sellasen auton takalistoon..tuli aika kiva vaikka ite sanonki :) pitäs jotaki vielä tuohon eteen kans että sais vähän pitoa pisuja varten..
Päivämäärä tarttis laittaa ylös jotten unoha...
Pääsiäiseksi oltiin suunniteltu isovanhempien luo kurvaamista, mutta mies ilmotti ettei jaksa lähteä...noh mää ku aattelin että pääsis vähän muualle pitkästä aikaa (viimes olin jouluna kotoa poissa..) mutta pitää nyt sitte yrittää keksiä jotaki kotosalla..
Meille ootettavissa koko täksi viikonlopuksi miehen vanhemmat viettämään esikon reilu kk sitte olleita synttäreitä...eli siivottava on ja pitäs varmaan leipoa jotain..
taas itku kuuluu ;( ...mentävä on...
nani ja Jooel 7kk+3pv
nukuin gollege päällä.eli kuume tuli mullekin.nyt vaan finrexiä napaan. on tää suolesta kun on jaksettava vaikka ei jaksais.huuuuh...
katoin noita influenssan oireita,eli 3-4pv korkea kuume,sitten yskää ja nuhaa vasta,oireisiin kuuluu myös vatsakipua ja ehkä oksenteluakin.
esikko valitti oikein kamalasti yöllä 22-02 mahaansa =( vein jo oksennuskipon viereen,sanoi kyllä ettei okseta.oli raukka taas niin kipeä,että mun sydän on ihan särkynyt.vaikka annoin lääkettä,ei se tehonnut.siis ihan pronaxenia.päivällä oon antanut pamol f tarvittaessa.hyvä se on vähän kuumetta pitääkin,niin sanotaan,ettei kokoajan oo sitä pois viemässä lääkkeillä.
rukoilen ja toivon ettei pikkumies saa tätä tautia.käsidesiä on aina käytössä,mutta kyllä täällä niin yskitään ettei mitään määrää.
nyt ei esikolla ollut edes lämpöä.eilinenkin päivä alkoi hyvin,mutta päivällä se kuume sitten nousi.pläääh.
mutta ei sen puolen.meillä ei oo sairastettu olleskaan miesmuistiin.joten onnellisessa asemassa sen puolen oltu.
pikaista paranemista kaikille kipeille eloisille!
neitiniiskunen ja pikkumies 6,5kk
pöpöt ovat kaataneet petiin väkeä! Paranemisia, ihmiset, ja parempia aikoja myös vauvojen oireiluihin!
Meillä yöt ovat yhtä hösseliä, vaikka satavarmasti ei mitään allergiaa olekaan, pojulla on vain koko ajan meneillään jokin VAIHE. Nyt, kopkopkop, saimme nukkua pitkään aikaan kohtuullisen yön, ja jössikkä on vedellyt aamullakin kelpo unet, ja nyt oli taas väsy (nukkuu onneksi enää kahdet päikkärit). Tosin herää tasaisesti aina 5.30 pintaan, mutta se ei haittaa, jos yöllä on saanut posottaa unta suurin piirtein yhtäjaksoisesti edes hiukan pitemmän soiron kuin ne tavanomaiset hikiset tunti ja rapiat. Kun valvoo pidellen voimaveikkoa paikoillaan, yrittää hiljentää sen kovaäänistä jutustelua ja saa välissä torkahdeltua muutamaan otteeseen hivenen ja joutuu heräämään aamu toisensa jälkeen 5.30, alkaa hiukan uuvuttaa, vaan näin tää on jo luksusta. Mitähän se sitten joskus on, kun saa vetäistä koko yön unta putkeen, kuten vanhoihin huolettomiin aikoihin...!? Ohhoh, moista utopiaa odotellessa...!
Te, joilla on vanhempia lapsia: Miten suhtaudutte ruokanirsoiluihin ja inhokkisapuskoihin? Meidän 4 v vetää yleensä reippaasti ruuan kuin ruuan ja rakastaa eri pastoja, joita teen niin liedellä kuin uunissakin kypsytellen. Miksi siis lasten perussuosikki, makaronilaatikko, on hänestä niin kamalaa, ettei saa syötyä yhtään vaan pistää pelleilyksi ja sitten (äsken kävi näin) kun hertsaan ja vaadin, että vähän on syötävä, vaikkei niin tykkääkkään, ottaa ja kakoen oksentaa (eikä satavarmasti mahatauti kyseessä!) koko mahalaukullisen tavaraa, kun pikkumakaroni koskettaakin hänen kitalakeaan??? Ja juuri eilen viimeksi on syönyt innokkaasti toista pastaa, jossa itse pasta oli paljon suurempikokoista kuin tämä perus makaroniloodakieppu. Tuli yhtä aikaa sekä niin ärsyyntyneen turhautunut että syyllinen natsiäitiolo. Toki inhokkiruokia on ja saa ollakin (itselläni ne olivat ja ovat yhä uunimakkarat ja läskisoossit), mutta hiukan tulee mielestäni sapuskaa maistaa. Ja se, mikä mua kummastuttaa, on, että makaronilaatikon aineksia syö tosiaan onnellisena ja muita uunipastoja myös. Vain sana " makaronilaatikko" saa jo oksennusreaktion hällä kurkkuun! Saako pilttinne siis tällaisissa tapauksissa korvata aterian vaikkapa voileivällä ja saako ahtaa itsensä täpötäyteen välipalalla vai vaaditteko, että ruokaa kuin ruokaa syödään - tai sitten jos ei syödä, ei tule muuta tilalle?
Vauva-ajasta nauttimiskysymykseen: Meikkis on ihminen, joka päästää varsin laajoille kaverijoukoille höyryjään pihalle niin positiivisissa kuin varsin väsähtäneissäkin epätoivon alhon fiiliksissä. Eli joka toinen päivä valitan ja joka toinen hehkuttelen arkisen vauvaeloni auvoa. Vaan noin perustana on kyllä ollut heti vauvan esiinputkahtamisesta räjähdysmäisesti alkanut Onni (Samuli saikin sen toiseksi nimekseen) - joka lapsen kohdalla. ELi Vitanova on nauttinut ja nauttii tästä enemmän kuin mistään muusta! Ja monenmoista muutakin on tässä elossa kuitenkin tullut koettua. Nyt kun Samuli on tänään 7 kk ja " iso" poju, mietin, houkuttaisiko vielä yksi vauva. perhe tuntuu kuitenkin varsin hyvältä näin, ja jo nyt koen ongelmia, miten riittää jokaiselle pienelle. JA omaksi onnekseni olen huomannut uusien, ihanien vauvauutistn entäessä korviini, miten kovasti osaankin nyt nauttia toisten onnesta ja odotuksesta ilman minkäänmoista kalvavaa tunnetta siitä, että meikäkin vielä tahtoo tuohon tilaan! Vauvat ja vauva-aika ovat ihania, mutta mielestäni olen melko lailla kaikkeni tässä aiheessa antanut tehostetulla tavalla viime vuosina, ja koska meidän lapsemme eivät ole öisin nukkuvaa sorttia, kaipaa kehonikin melkoisesti lepoa sen sijaan, että uutta ryhtyisimme pukkaamaan.
Summa summarum: Nautin vauva-ajasta, mutta nyt sitä on tainnut tulla ihan riittämiin!
Vitanova
luettuani neitiniiskusen kysymyksen tarkemmin:
Musta jokainen vaihe on omine erityisjuttuineen ainutlaatuinen ja rikas ja haastava ja hauska ja rasittava ja mielenkiintoinen, ärsyttävä ja hellyttävä. Aivan pienen vauvan kanssa olen aina ollut koko ajan Rouva Tissinä, muut ovat jääneet vähemmälle huomiolle pakosta, valvominen ja rytmittömyys ovat rassanneet. Vaan aijai, miten ihana on asian toinen puoli: odotettu, avuton, pieni, kippura vastasyntynyt huutamassa hoivaa, läheisyyttä ja turvaa tässä hurjassa maailmassa... Se se on melkoista!
Vauvan kehittyessä on aina yksi etappi saavutettu ja elämä siltä osin aina asteen verran mutkattomampaa, mutta aina tulee uusia jekkuja kuvioihin. Nyt, kun Samuli liikkuu, on sata kertaa helpompaa, mutta samalla vaaratekijät ovat nousseet gigakertaisiksi.
Jaa' a, varsin yksiselitteisesti on siis vaikea kyssäriin vastata, kun joka vaiheessa on niin monta puolta!
meillä 5v todella hyvin syövä poika aloitti vuodenvaihteessa nirsoilun.en tiedä millä elää,kai se jollain pyhällä hengellä elää.
meillä maistetaan,se on pakko.ne kamalat inhokit jollekin ruoille tiedän,niitä en edes tarjoa.kuten sipuli tai herne...mutta varsinaista ruokaa on maistettava.kuhan maistaa edes tippa.
toista ruokaa ei tipu kun seuraavaan ruoka-aikaan.eikä mitään muroja vedellä viittä lautasellista,tai muuta herkkua.
vaan illalla keitän vaikka kunnon puuron jos koko päivän ollut syömättä.
huuh...karsee päivä.mun isä oli meillä 5tuntia,mä en ois muuten selvinnyt hengissä tästä kuumeesta.nousi mulla ihan 39 asti.karseeta.esikko ollut kuumeeton koko päivän.joten kyseessä ilm.parin pvn kuumetauti vain.
Meillä ollaan terveitä kun pukit ja kaikki aika kuluu uuteen (siis meille uuteen, auto vanha) ihanaiseen asuntoautoomme tavaroita haaliessa ja miettiessä!!!
Ollaan koko porukka ihan tohkeissaan... Esikoinen varsinkin!
Menkkoja ei näy eikä kuulu... Tarviskohan sitä kohta jo tehdä testi?!
Nanille plussa tuulia, josko ne oireet oliskin oikeesti raskaus oireita ;)??!!
Toivottavasti teidän pikkusen oireisiin löytyy pian syy!!! Takas vaan lääkäriin, kun kerran oireet palasivat lääkityksen loputtua!!
Itse kuulun myös näihin joista ei ihan vastasyntynyt vaihe ole niin ihanaa kuin tämä tämän hetkinen vaihe! Nautin suunnattomasti nyt kun Saana on hiukka isompi ja touhuu omiaan ja harjoittelee erinäisiä juttuja. Kehityksen seuraus on ihanaa. Ja silti tuo pallero on välillä NIIN pieni ja köllii sylissä pienenä pallona...Ihana!!
On vastasyntynyt vaiheessakin omat puolensa, mutta varsinkin tämän kakkosen kanssa tuo alku koliikkien ja kaiken maailman vesirokkojen kanssa ei ollut kovin hohdokasta, eikä siten jättänyt hirveän ihania muistoja.
Eipä silti; kolmas vauveli vahvasti haaveissa, joten se siitä!!
Tosta syömis ongelmasta, meillä kun se on esikoisen (3-v) kanssa sitä, että se ei yleensä söisi MITÄÄN, usein syö vaan haarukallisen tms. Meillä ei kyllä myöskään syödä välipaloja eikä leipää muuta kuin korkeintaan aamu/iltapalaksi. Eli esikoinen on vaan yksinkertaisesti syömättä! Meillä se ei ole ruokalajista kiinni, se ei vaan syö!! Tänään saattaa olla joku ruoka toooosi hyvää ja jos teen ihan samaa ruokaa viikon päästä, voi olla että se onkin hänen mielestään erittäin pahaa! Esikko syö kunnolla n. kerran viikossa. On ollut vauvasta asti tosi huono syömään ja vasta nyt viime aikoina olen antanut tiettyyn pisteeseen asti olla syömättä. Toisinaan kun on ollut muutaman päivän syömättä kunnolla pakotan syömään x-määrän jotain ruokaa.
Hän kysyy usein esim että miksi paahtoleipä on niin iso kun sitä ei jaksa syödä ja sama juttu joguretissa!
Kaippa se syö kun on tarpeeksi nälkä?!
Jos meillä olis kiinni siitä, ettei jostain tietystä lajikkesta tykkäis, käskisin joka kerta ainakin maistaan ja jos se ei tosiaan menis alas millän kerralla, kun sitä olis jo usein tarjottu antaisin olla syömättä ja antaisin varmaan jotain muuta tilalle. Tai olisin tekemättä kyseistä ruokaa pitkään aikaan ja sitten yrittäisin taas! Eri nimellä ;)!!
No nyt täytyy mennä telkkaa töllään kun esikko jumpassa, mies töissä ja Saana omissa leikeissä...
T:Mona ja Saana 7,5kk
PS. Tein eilen elämäni ehkä parhaan ostoksen ja ostin radiopuhelimet hintaan 16,50, jotka toimivat myös erittäin mainiosti itkuhälyttimenä!! SUOSITTELEN!!! Edelliset hälyttimet olivat 15 vuotta vanhat ja piti pitää koko ajan töpselissä, ei hyvä.
meillä juhlittu esikoista viime viikon keskiviikosta lähtien,juhlat huipentuivat sukulaisten tuloon lauantaina ja vielä tänään oikeana synttäripäivänä juhlitaan omin voimin.paketti odottaa vaatehuoneessa,ja ootellaan iskän tuloa kotiin =)
ei kyllä oo ees tajunnut ettei meiltä ole vielä mitään saanut.
kyllä nautin kun sain leipoa,vaikka viritystä vaatikin kun tuo vauva tuossa keikkui ja esikoinen myöskin.mutta oli kyllä tosi kivaa laittaa kaikkea, osan leivoin ja osan käytin puolivalmista.ja huushollinkin sain järjestykseen.
lastenkutsujen pitämisestä myös nautin =) juuri sopiva määrä tuo n.5lasta.ei liian hälinää ja mesoamista.
meillä pikkuheppu istunut hyvin viikonlopusta.kun taisin viikko sitten kommentoida ettei tuo pysy yhtään istumassa vaan kaatuu milloin minnekin,tai edes tullut mieleen laittaa häntä istuma-asentoon.nyt ihmettelee istuen lelut kädessään aika pitkiäkin aikoja ennekuin kellahtaa.
täällä jotkut tuskailevat öitten kanssa,sympatiat heille.tiedän esikoisen tuoman kokemuksen kautta,mitä se on kun tissä lutkutetaan yökaudet ja herätään vehtaamaan kokoajan...kamalaa...
mutta tämä toinen veikko on nyt hoksannut mitä on nukkua koko yö.
kaksi kertaa yllättänyt nukkumalla klo 23-08/09 sitten vasta syönyt,ja jatkanut unia 10 asti.
aivan älyttömän ihmeellistä! =) meillä on nukuttu kaikinpuolin aika hyvin kyllä koko aika.
maitoallergiaa yhdessä vaiheessa itketty ja noita hampaita,muttei kuitenkaan kamalan kamalasti.
jos vauva herää alkuyöstä mä annan hälle nykyään vettä.yhden yön tuli suuttumus siitä,mutta tokeni aika pian.ja senjälkeen ei oo protestoinut,vaan juonut sitä vettä hiukan ja nukahtanut.ja nyt on sitten pari yötä nukkunut yönsä läpeensä =)
me hommattiin kävelytuoli.mä olen kyllä tyyppiä,että kaikki härpättimet tänne vaan,kunhan ei tarvi kanniskella kokoaikaa.on niin aktiivinen vekkuli,että kokoajan täytyy olla tekemistä ja viihdykettä.ei siis viihdy hetkeäkään itsekseen lattialla möllöttäen.
tuo tuoli onkin ollut hyvä hankinta.
jahas...nyt tuli parku...pitää mennä...
...ilmoitin töihin että hoitovapaalla jatketaan kunnes vauva 3vee...tosin aion irtisanoutua tuolta jossain vaiheessa,mutta näin siis jatketaan,kunnes etsin itselleni jonkun toisen paikan.
neitiniiskunen ja pikkumies 6,5kk kohta