Ex ja sen nykyinen
Olen ihan murtunut. Meillä on exän kanssa pitkä historia takana. Ollaan oltu kavereita monta vuotta eron jälkeen. Ollaan jaettu ilot ja surut ja hän on yksi parhaista ystävistäni. Nyt hänellä on kuitenkin uusi ja niin minullakin. Me olemme oman mieheni kanssa kihloissa ja meillä on pieni lapsi. Tämä exän nykyinen kuitenkin vihaa minua. Ei halua tavata vaikka olen yrittänyt, että hän näkisi että en ikinä missään tapauksessa haluaisi tulla heidän väliinsä vaan oikeasti tämä ex on minulle erittäin tärkeä ystävä. Hän haukkuu minua ja tuntuu vihaavan ihan tosissaan. Nyt vuoden seurustelun jälkeen hän pyysi ex miestäni tekemään valinnan. Joko minä tai hän. Exäni soitti tästä itku kurkussa. Olen murtunut... Mikä siinä voi olla niin hankalaa? Asumme myös yli 400 km päässä toisistamme. En ole millään tavalla uhka. En ymmärrä.
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:11"]Ymmärrän exän nyxää siinä mielessä, että teillä on todellakin ollut parisuhde eli jotain muuta kuin ystävyyttä. Itse en suhtautuisi noin, mutta en välttämättä ilahtuisikaan jos mieheni olisi säännöllisesti tekemisissä exänsä kanssa. Eri juttu olisi jos heillä olisi yhteisiä lapsia, silloin olisi tärkeää säilyttä lasten vuoksi säännöllinen kontakti.
[/quote]
Mutta meillä nykyiseni kanssa on jo lapsi ja ensi kesänä olemme menossa naimisiin. Olimme pelkkiä ystäviä jo monta vuotta ennen kuin he tapasivat. Nytkö pitäisi sanoa hyvästit sen vuoksi että nykyinen on liian epävarma itsestään? Ei ole järkeä, ei.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 09:58"]
AIEMPI KIRJOITTAJA (quottaaminen meni vähän seinään):
"Lisäyksenä: kenenkään ei ole pakko olla suhteessa kanssani, jos se aiheuttaa pahaa mieltä. Jos miehelle tulee paha mieli siitä, etten hänen vaatimuksestaan hylkää ystäviäni, voi hän ihan itse päättää jatkaako suhdetta kanssani. Sellaisia "oot vain mun kanssa koko ajan ja omistaudut täysin mulle tai tulee paha mieli" ihmisiä on paljon ja sellaisten ihmisten kannattaa olla keskenään suhteessa. Minä haluan olla suhteessa toisentyyppisen ihmisen kanssa.
Ei siis pitäisi kelleen tulla paha mieli kun valitsee omanlaisensa ihmisen kumppanikseen."
Juuri näin. Itsellä on toiminut mainiosti, sekä itsellä että nyksällä on eksiä kavereina ja asia on ihan ok. En yksinkertaisesti edes huolisi miestä, joka on niin epävarma, mustasukkainen ja pervo, että näkee kaikessa seksiä ja/tai roikkumista menneissä. Ja emme tosiaan näe eksiä jatkuvasti tai soittele päivittäin, oma suhde tulee tietenkin ensimmäisenä. Eksiä nähdään siinä missä muitakin kavereita ja kiinnitetään huomiota siihen, että ei tule kiusallisia tilanteita nyksän kannalta => avoimuus, kunnioitus ja luottamus ovat avainsanoja parisuhteessa.
[/quote]
Ihmettelen alapeukutusta. Kumpikaan meistä ei ole teidän kaltaistenne perässä, arvon mustasukkaiset kanssaeläjät. Minun puolestani voitte rajoittaa miehiänne/naisianne ihan niin paljon kuin mieli tekee. :)
[/quote]
Avatkaa nyt ihmeessä, mistä alapeukut. Miten se on teiltä pois?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:11"]Ymmärrän exän nyxää siinä mielessä, että teillä on todellakin ollut parisuhde eli jotain muuta kuin ystävyyttä. Itse en suhtautuisi noin, mutta en välttämättä ilahtuisikaan jos mieheni olisi säännöllisesti tekemisissä exänsä kanssa. Eri juttu olisi jos heillä olisi yhteisiä lapsia, silloin olisi tärkeää säilyttä lasten vuoksi säännöllinen kontakti.
[/quote]
Mutta meillä nykyiseni kanssa on jo lapsi ja ensi kesänä olemme menossa naimisiin. Olimme pelkkiä ystäviä jo monta vuotta ennen kuin he tapasivat. Nytkö pitäisi sanoa hyvästit sen vuoksi että nykyinen on liian epävarma itsestään? Ei ole järkeä, ei.
[/quote]
Todella surullista, jos ystävyys menee poikki tuon vuoksi. Täällä taitaa pääasiassa kirjoitella ihmisiä, jotka eivät usko ystävyyteen naisten ja miesten välillä ja jotka vihaavat eksiään tjsp. Min'ä pidän paljon terveempänä sitä, että tärkeään ihmiseen säilyy suhde, vaikka sitten toisenlaisena. Minä tekisin ap niin, että sanoisin eksälle, että hän voi olla sinuun ystävänä yhteydessä, jos tilanne muuttuu. Et voi muutakaan kuin jättää eksälle mahdollisuuden olla vielä ystävä myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:14"]Eksät on eksiä, hyvänen aika.... Anna mennä. Anna mahdollisuus onneen uuden ihmisen kanssa. Keskity omaan onneen oman miehesi kanssa ja puhu omien ystäviesi kanssa. Anna olla.
[/quote]
Siis onko suomalaiset naiset oikeasti näin epävarmoja? Olemme olleet YSTÄVIÄ monta vuotta ja olemme toisillemme kuin perhettä. Hän aikanaan pelasti minut väkivaltaisesta suhteesta ja olemme olleet toistemme tukena. Hän on yksi parhaista ystävistäni. Mikä teitä naisia vaivaa?!
Mustasukkaisuus on luonnollista. Nyksä varmaan kokee, että sinä olisit miehelle tärkeämpi. Jos nyksä haluaa perustaa perheen, haluaa varmaankin kokea olevansa miehelle ykkösnainen, kaikkein tärkein.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Todella surullista, jos ystävyys menee poikki tuon vuoksi. Täällä taitaa pääasiassa kirjoitella ihmisiä, jotka eivät usko ystävyyteen naisten ja miesten välillä ja jotka vihaavat eksiään tjsp. Min'ä pidän paljon terveempänä sitä, että tärkeään ihmiseen säilyy suhde, vaikka sitten toisenlaisena. Minä tekisin ap niin, että sanoisin eksälle, että hän voi olla sinuun ystävänä yhteydessä, jos tilanne muuttuu. Et voi muutakaan kuin jättää eksälle mahdollisuuden olla vielä ystävä myöhemmin.
Kiitos, sanoin siitä jo hänelle. Että jos se oikeasti tekee hänet onnelliseksi, se on minulle tärkeää. Hän ei itse taida suostua siihen, mikä sekin tuntuu pahalta jos hän silloin menettää tyttöystävänsä. Mutta minkälainen ihminen edes laittaa toisen tuollaisen valinnan eteen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:14"]Eksät on eksiä, hyvänen aika.... Anna mennä. Anna mahdollisuus onneen uuden ihmisen kanssa. Keskity omaan onneen oman miehesi kanssa ja puhu omien ystäviesi kanssa. Anna olla.
[/quote]
Ei välttämättä koe, että olisit tulossa suhteen väliin. Haluaa silti sinusta eroon.
Siis onko suomalaiset naiset oikeasti näin epävarmoja? Olemme olleet YSTÄVIÄ monta vuotta ja olemme toisillemme kuin perhettä. Hän aikanaan pelasti minut väkivaltaisesta suhteesta ja olemme olleet toistemme tukena. Hän on yksi parhaista ystävistäni. Mikä teitä naisia vaivaa?!
[/quote]
Hommaa ystäviä jotka ei sopivan tilaisuuden tullen pyydä sua sänkyynsä.
Ehkäpä sillä nyksällä on huonoja kokemuksia puolisoidensa existä puolisoiden ystävinä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:23"]Mustasukkaisuus on luonnollista. Nyksä varmaan kokee, että sinä olisit miehelle tärkeämpi. Jos nyksä haluaa perustaa perheen, haluaa varmaankin kokea olevansa miehelle ykkösnainen, kaikkein tärkein.
[/quote]
Eli kaikki naispuoliset ystävät heivataan pois että voi tuntea itsensä ykkösnaiseksi? *taputtaa*
Monilla on huonoja kokemuksia tällaisista exien "ystävyyksistä". Näin voi olla myös ex-miehesi nyxsällä.
Itse tapasin mieheni hyvän tovin eronsa jälkeen. Exänsä oli pettänyt ja lähtenyt toisen mukaan. Koska heillä oli yhteinen lapsi, olivat toki yhteyksissä säännöllisesti edelleen. MUTTA myös sen takia, että mieheni exä halusi pitää mieheni lähellään, "kaiken varalta". Tämä ilmeni vasta kunnolla myöhemmin...
Aluksi miehen ex esiintyi oikein ylitsevuotavan ystävällisenä. Kutsui meitä kylään jne. Mieheni ei hänen ystävyydestään niin välittänyt, mutta saatoimme käydä silloin tällöin kyläilemässä. Ihmettelin naisen yliystävällistä käytöstä. Koko ajan oli hyysäämässä jotain ja niin hymyileväinen ja nimenomaan tekopirteän oloinen. Soitteli myös miehelleni usein omista asioistaan (ei lapseen liittyvistä). Mies ei koskaan soittanut hänelle muista kuin lapsen asioista, olihan hänellä minut kenelle uskoutua. Toki oli exälläkin miehensä....
Vuoden verran seurusteltuamme tulikin exän oikea luonto esille. Kun hän sai kuulla kihlauksestamme, sekosi hän totaalisesti, vaikka itse oli edelleen suhteessa! Jo alkoivat itkunsekaiset puhelut, miten mieheni pitäisi vielä harkita mitä tekee, hänen ei tulisi "polttaa siltoja takanaan" yms. lässynlää... Oli siis ajatellut, että pitää mieheni lähellään ja uskoi ilmeisesti, että saa hänet takaisin, kun vaan haluaa. Tunne oli ollut kuitenkin yksipuolinen koko ajan.
Naisen häirikkösoittelujen jälkeen mieheni ilmoitti, että on parempi, ettei ex ota enää yhteyttä kuin lasta koskevissa asioissa. Mies myös sanoi suoraan, ettei hänellä ole mitään mielenkiintoa exää kohtaan, eikä ole ollutkaan enää eron jälkeen ja että jättäisi meidät rauhaan. Onneksi älysi sentään exäkin tämän. Siihen loppuivat kylään kutsut kuin seinään! ;)
Tällaisen kokemuksen jälkeen suhtaudun aina pienellä varauksella exien ystävyyteen.
Oletko itse aivan varma, että välillänne on vain ja ainoastaan ystävyyttä?
Vai pitää valita sinun (=perheellinen eksä) 400km:n päässä vai nykyinen tyttöystävä? Onhan vaatimus aikamoinen, mutta valinta lienee selvä eksäsi kannalta, jos naisesta pitää.
Tosin täytyy sanoa, että tarinalla on aina puolensa. Minä pakotin eksäni aikanaan katkaisemaan välinsä ex-tyttöystäväänsä. (hih, eksän ex-tyttöystävä) Syy oli se, että tuo nainen tunkeili suhteessa ja halusi hallita eksääni edelleen. Teki kaikkia tempauksia ystävyyden nimissä ja mm. soitteli jatkuvasti tunnin-kahden puheluita, kun meillä oli tuore suhde ja oletin, että vietetään iltaa yhdessä. Sitten eksä istui puhelimessa esim 19-20:30 tämän ystävyyden takia ja mä istuin tylsistyneenä sivussa. Ja tää eksän eksä tiesi tasan, että mä olen siellä kylässä. Sitten kun tää eksä yritti lopettaa puhelua sen takia, että olen siellä, niin tämä nainen alkoi vaatia, etten saa olla paikalla, kun hän haluaa puhua ja tämä oli siis käytännössä joka ilta. Muitakin tapauksia oli, kuten ystävyyteen kuului vierailut puolin ja toisin ja mm. vietin ensimmäisen yhteisen uudenvuoden yksi, koska tuo nainen tuli kylään ja heillä oli perinne viettää uusivuosi yhdessä. Sitten kävi ilmi, että pääsiäisperinnekin oli jne. Sitten kun lopulta sanoin suoraan, että jompi kumpi lähtee, niin eiköhän valinta ollut selvä. Siinä yhteydessä paljastui koko kupletin juoni, jota olin eksälleni koko ajan jankuttanut. (eksäni oli ollut jättäjä) Tämä nainen huusi ja itki oven takana rakkauttaan, soitteli solvauspuheluita, jopa naisen äiti soitti syyllistävän puhelun eksälleni jne. Kysymys oli tasan siitä, että ystävyys oli hänen puoleltaan toivetta yhteenpaluusta ja yritti vain jotenkin "muka" ymmärtää meidän suhdetta kuitenkin säätäen siinä välissä jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:23"]Mustasukkaisuus on luonnollista. Nyksä varmaan kokee, että sinä olisit miehelle tärkeämpi. Jos nyksä haluaa perustaa perheen, haluaa varmaankin kokea olevansa miehelle ykkösnainen, kaikkein tärkein.
[/quote]
Kuka on puhunut kaikista eri sukupuolta olevista ystävistä ja niiden hylkäämisestä?
Eli kaikki naispuoliset ystävät heivataan pois että voi tuntea itsensä ykkösnaiseksi? *taputtaa*
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
eli nyt yleistät että suomalaiset naiset on epävarmoja ja mustasukkaisia, kun sun eksän nyksä on?! No, ei kai sulla ole tuossa tilanteessa mitään sanomista, eiköhän se ole eksäsi asia tehdä päätöksensä.
Ap, anna exäsi jatkaa elämäänsä, (ystävyys)suhteenne on ohi.
Sun exäsi olisi pitänyt alun alkaen tehdä selväksi sille naiselleen, että teidän välejä se ei voi rikkoa,,että olette niin hyviä ystäviä, ja ettei ikinä laita valitsemaa teidän väliltä. Mun piti myös mun exän kanssa olla ikuisesti ystäviä, mutta kun hän löysi uuden, mä hiljalleen jäin pois hänen elämästä. Meillä on yhteinen lapsi joten ollaan me vähän tekemisissä kuitenkin.
Mutta mun neuvo on myös se, että anna olla, anna exäsi mennä elämässä eteenpäin myös.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos, sanoin siitä jo hänelle. Että jos se oikeasti tekee hänet onnelliseksi, se on minulle tärkeää. Hän ei itse taida suostua siihen, mikä sekin tuntuu pahalta jos hän silloin menettää tyttöystävänsä. Mutta minkälainen ihminen edes laittaa toisen tuollaisen valinnan eteen?
[/quote]
[/quote]
Lainaukset ovat meneet hassusti, mutta vastaan vielä (kijroitin tuon alkuperäisen). Jos ovat noin erilaisia, niin ihme jos suhde kestää. Näitä ""Oletko varma että suhteenne on vain ystävyyttä" -ihmisiä toki tulee tässäkin ketjussa riittämään. Niin vaikeaa kuin se onkin ymmärtää, joskus parisuhde päättyy aidosti hyvään ystävyyteen. Olen itse ollut pitkän suhteen jälkeen vakavassaparisuhteessa enkä olisi aloittanut koko suhdetta jos uusi kumppani olisi vaatinut minua jättämään ketään ystävistäni. Ihan sukupuoleen katsomatta.
Jos mies on oikeasti sinulle tärkeä, nyt on sinun aika kunnioittaa miehen päätöstä ja hyväksyä tilanne. Vaikka tuntuisi pahalta menettää "ystävä", se on oikein tehty. Minulla ei ainakaan ollut mitään tarvetta tunkea exän ja hänen uuden naisensa väliin, vaikka se sattuikin. Minä tosin edelleen rakastin exää. En tahtonut aiheuttaa minulle rakkaalle ihmiselle enempää harmia joten päästin hänet menemään.
[/quote]