Ex ja sen nykyinen
Olen ihan murtunut. Meillä on exän kanssa pitkä historia takana. Ollaan oltu kavereita monta vuotta eron jälkeen. Ollaan jaettu ilot ja surut ja hän on yksi parhaista ystävistäni. Nyt hänellä on kuitenkin uusi ja niin minullakin. Me olemme oman mieheni kanssa kihloissa ja meillä on pieni lapsi. Tämä exän nykyinen kuitenkin vihaa minua. Ei halua tavata vaikka olen yrittänyt, että hän näkisi että en ikinä missään tapauksessa haluaisi tulla heidän väliinsä vaan oikeasti tämä ex on minulle erittäin tärkeä ystävä. Hän haukkuu minua ja tuntuu vihaavan ihan tosissaan. Nyt vuoden seurustelun jälkeen hän pyysi ex miestäni tekemään valinnan. Joko minä tai hän. Exäni soitti tästä itku kurkussa. Olen murtunut... Mikä siinä voi olla niin hankalaa? Asumme myös yli 400 km päässä toisistamme. En ole millään tavalla uhka. En ymmärrä.
Kommentit (203)
Mikä ihmeen pakko teillä on olla juuri exän "ystäviä", jos se kerta noin paljon ongelmia tuottaa. Eikö muita ystäviä löydy. Kyllähän tuossa ap:n jutussa täytyy muutakin olla, jos noin takertuu exäänsä ja vielä vuosienkin jälkeen. Tuntuu jopa ylitsepääsemättömältä.
Se on ihan selvää, että heti eron jälkeen ei voi olla ystävä, koska siinä on aina muitakin tunteita. Ehkä sitten myöhemmin...mutta sitten ei ole enään mitään tarvetta, kun tunteet on jo käsitelty. Tulevsisuus on edessä ja mennyt takana. Exä on exä. Ihme touhua jäädä jonkun exän helmoihin kyhnyttämään ja nyyhkyttymään, kuinka se exä haluaa jatkaa elämää. Hankkikaa elämä!
Itseni on eron jälkeen otettava pesäero, että konkreettisesti tajuaa eron ja voi rauhassa käsitellä sitä. Luulen, ettei ap ole koskaan eronnutkaan henkisesti. Ensin yhdessä parina ja sitten ystävinä. Sillä yhteyden katkeaminen tuntuu nyt niiiiiiiiin pahalta.
Jos miehen ex tulisi yhtään pätemään minun ja mieheni suhteesta niin kylläpä naurattaisi. :D nauraisin että luuleeko akka tosiaan olevansa sellaisessa asemassa että voi tulla sanomaan yhtään mitään.
Silloin kun aloimme miehen kanssa seurustella, ex sanoi minulle että olen vain laastari. Noh, nyt on takana 4 vuotta yhdessä asumista, 1 lapsi ja ensi kesänä häät. Tässä välissä on pitänyt 3 kertaa näyttää exälle hänen paikkansa :)
Mies ei ole missään vaiheessa halunnut olla tekemisissä hullun exän kanssa. Väkivaltainen ja psyykkisesti epävakaa ihminen.
Että ei ne uudet kaverit aina ole huonoja vaan joskus eksä on hullu riippakivi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:37"]Harmi, että nykyinen tietää sinun olevan exä. Muuten voisitte olla vain kavereita.
Jos minun nykyinen uhkaisi erolla jos en katkaise välejäni johonkin miespuoliseen ystävääni, sanoisin, että nyxä saa rauhassa lähteä jos ei kunnioita ystävyyssuhteitani. En jakaisi elämääni ihmisen kanssa, joka ei luota minuun ja/tai ei kunnioita ystäviäni.
[/quote]
Aivan näin tekisin minäkin. Jos minä ja mieheni emme luottaisi toisiimme, mitä järkeä on olla yhdessä?
[/quote]
Mitä järkeä on erota, jos on niin hyvät välit, että ollaan sydänystäviä vielä eron jälkeekin? Vai ovatko kaikki ihmiset nykyisin jotain teinejä henkisesti, "nyt mä en oo niinku sun kaa vaan ton toisen kaa..."?!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:02"]Mitä järkeä on erota, jos on niin hyvät välit, että ollaan sydänystäviä vielä eron jälkeekin?[/quote]
Tunnetko itse romanttista vetoa kaikkiin ystäviisi? Ihmissuhde voi olla hyvä ja antoisa, vaikkei se parisuhteena toimisi. Toinen haluaa lapsia ja toinen ei. Toinen haluaa asua kaupungissa ja muuttaa maalle. Seksielämä ei toimi. Esimerkiksi nämä asiat todennäköisesti kaatavat parisuhteen, mutta ystävinä voi edelleen olla kivaa.
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä, ettei ap oikein kunnioita exänsä ja tämän puolison suhdetta. Minun mielestäni ei kannata odottaa ystävyyden jatkuvan eron jälkeen, se on erittäin harvinaista, siisettä toimisi. Jos haluaa pitää toisen varmuudella ystävänään, ei kannata edes alkaa suhteeseen hänen kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:30"]Siis oletteko te muka fiksut nykyaikaiset ihmiset sitä mieltä, että ystävyyssuhde exään menee kirkkaasti molempien uusien parisuhteiden edelle? Eli exä voi tulla väliinne, olla se, jonka kanssa jaatte asioitanne, läheisiäkin, koska pitää roikkua tiiviissä yhteydessä? Kerrotteko exällenne senkin, millainen nyxänne on sängyssä ja mitä teitte viime yönä? Kyselettekö neuvoja exältänne, miten saisitte nyxältänne enemmän sexiä, kun toinen pihtaa? Pidättekö exää hätävarana, jos sattuu tulemaan seksitön kausi? Eihän se monen mielestä ole edes mitään pettämistä, jos exän kanssa vähän sextaa! Voihan se vanha suola joskus alkaa janottamaan, ja kuka sitä tietää, vaika vähän salaa ... ystäviä kun olaan ja aikaa yhdessä vietetään, joulutkin vanhan tavan mukaan ...
Ja sitten ihmettelette, että onpas se nyxä nyt mustasukkainen ja kiukkuinen!
Olette järkyttäviä exän uuden parisuhteen tuhoajia! Siinäkö se teidän päämääränne on, ettei exän uusi parisuhde onnistu, kun tungette ystävyydellänne kiiloja heidän väliinsä? Naamioitte oman mustasukkaisuutenne ja exän parisuhteen tuhoamisen muka ystävyydeksi, jota exä ei näytä tajuavan, vaan siirtyy sen oman nyxänsä halveksijaksi exänsä puolelle! Jo on aikoihin eletty! Kannattiko silloin edes erota ja alkaa toisten ihmisten, niiden nyxien, kiusaajiksi?
HYI MITEN LIKAISTA PELIÄ!
Parisuhteeseen ei mahdu toista vastakkaisen sukupuolen edustajaa, olipa kuinka exä tahansa!
Jos erositte, jättäkää exänne rauhaan, että hänen uusi parisuhteensa voisi onnistua! Ikinä se ei onnistu exän roikkuessa muka ystävänä ja VAATIESSA ystävyyttä erittäin itsekkäällä tavalla!
Niin, ja itse olen 40 vuotta ollut aviossa nuoruudenrakkauteni kanssa, eikä meillä ole tuollaisia ongelmia, kun ei ole exiä kummallakaan. Mutta parisuhteen hoitamisesta jotain ymmärrän näillä vuosilla. Hoidettu parisuhde ei tuota exiä eikä nyxiä, eikä siihen parisuhteeseen tule sellaisia vastakkaisen sukupuolen edustajia ystäviksi, jotka kiilaavat pariskuntaa erilleen. Parisuhde menee A I N A kaikista ystävistä, jopa yhteisistä lapsista, edelle! Jos toiselle ei käy toisen yhteydenpito johonkin exään, niin se ystävyyssuhde etääntyy, jotta parisuhde voi hyvin! Näin se vaan on. Tai sitten vaan uudelleen kiertoon ja taas uudelleen ... kunnes löytyy se, jolle ihan sama, mitä puuhaat, kun hänkin puuhaa, ja kertoo sinusta jollekin exälleen kaikkia intiimejä asioita ja nauravat sun hälmöydelle!
[/quote]
Ystävä... Lue ystävä. Yksi parhaimmista ystävistä, joka vain sattuu olemaan ex. Ja ei hän ei ole tärkeämpi. Rakastan miestäni koko sydämestäni, mutta jos hän pistäisi minut tuollaisen valinnan eteen, enkä olisi luottamuksen arvoinen, niin mitä järkeä on olla suhteessa?
AIEMPI KIRJOITTAJA (quottaaminen meni vähän seinään):
"Lisäyksenä: kenenkään ei ole pakko olla suhteessa kanssani, jos se aiheuttaa pahaa mieltä. Jos miehelle tulee paha mieli siitä, etten hänen vaatimuksestaan hylkää ystäviäni, voi hän ihan itse päättää jatkaako suhdetta kanssani. Sellaisia "oot vain mun kanssa koko ajan ja omistaudut täysin mulle tai tulee paha mieli" ihmisiä on paljon ja sellaisten ihmisten kannattaa olla keskenään suhteessa. Minä haluan olla suhteessa toisentyyppisen ihmisen kanssa.
Ei siis pitäisi kelleen tulla paha mieli kun valitsee omanlaisensa ihmisen kumppanikseen."
Juuri näin. Itsellä on toiminut mainiosti, sekä itsellä että nyksällä on eksiä kavereina ja asia on ihan ok. En yksinkertaisesti edes huolisi miestä, joka on niin epävarma, mustasukkainen ja pervo, että näkee kaikessa seksiä ja/tai roikkumista menneissä. Ja emme tosiaan näe eksiä jatkuvasti tai soittele päivittäin, oma suhde tulee tietenkin ensimmäisenä. Eksiä nähdään siinä missä muitakin kavereita ja kiinnitetään huomiota siihen, että ei tule kiusallisia tilanteita nyksän kannalta => avoimuus, kunnioitus ja luottamus ovat avainsanoja parisuhteessa.
Ex on syystäkin ex, myös ystävänä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:39"]Mikä ihmeen pakko teillä on olla juuri exän "ystäviä", jos se kerta noin paljon ongelmia tuottaa. Eikö muita ystäviä löydy. Kyllähän tuossa ap:n jutussa täytyy muutakin olla, jos noin takertuu exäänsä ja vielä vuosienkin jälkeen. Tuntuu jopa ylitsepääsemättömältä.
Se on ihan selvää, että heti eron jälkeen ei voi olla ystävä, koska siinä on aina muitakin tunteita. Ehkä sitten myöhemmin...mutta sitten ei ole enään mitään tarvetta, kun tunteet on jo käsitelty. Tulevsisuus on edessä ja mennyt takana. Exä on exä. Ihme touhua jäädä jonkun exän helmoihin kyhnyttämään ja nyyhkyttymään, kuinka se exä haluaa jatkaa elämää. Hankkikaa elämä!
Itseni on eron jälkeen otettava pesäero, että konkreettisesti tajuaa eron ja voi rauhassa käsitellä sitä. Luulen, ettei ap ole koskaan eronnutkaan henkisesti. Ensin yhdessä parina ja sitten ystävinä. Sillä yhteyden katkeaminen tuntuu nyt niiiiiiiiin pahalta.
[/quote]
Oletko menettänyt koskaan ystävää? Me olimme enemmän ystäviä jo parisuhteen aikana. Meillä ei silloinkaan ollut oikein seksiä eikä läheisyyttä ja yhdessä olo taisi olla vain järki syy. En näe häntä enää kumppanina en oikeastaan edes exänä. Tunteeni ovat puhtaasti ystävyyttä. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 09:58"]
AIEMPI KIRJOITTAJA (quottaaminen meni vähän seinään):
"Lisäyksenä: kenenkään ei ole pakko olla suhteessa kanssani, jos se aiheuttaa pahaa mieltä. Jos miehelle tulee paha mieli siitä, etten hänen vaatimuksestaan hylkää ystäviäni, voi hän ihan itse päättää jatkaako suhdetta kanssani. Sellaisia "oot vain mun kanssa koko ajan ja omistaudut täysin mulle tai tulee paha mieli" ihmisiä on paljon ja sellaisten ihmisten kannattaa olla keskenään suhteessa. Minä haluan olla suhteessa toisentyyppisen ihmisen kanssa.
Ei siis pitäisi kelleen tulla paha mieli kun valitsee omanlaisensa ihmisen kumppanikseen."
Juuri näin. Itsellä on toiminut mainiosti, sekä itsellä että nyksällä on eksiä kavereina ja asia on ihan ok. En yksinkertaisesti edes huolisi miestä, joka on niin epävarma, mustasukkainen ja pervo, että näkee kaikessa seksiä ja/tai roikkumista menneissä. Ja emme tosiaan näe eksiä jatkuvasti tai soittele päivittäin, oma suhde tulee tietenkin ensimmäisenä. Eksiä nähdään siinä missä muitakin kavereita ja kiinnitetään huomiota siihen, että ei tule kiusallisia tilanteita nyksän kannalta => avoimuus, kunnioitus ja luottamus ovat avainsanoja parisuhteessa.
[/quote]
Ihmettelen alapeukutusta. Kumpikaan meistä ei ole teidän kaltaistenne perässä, arvon mustasukkaiset kanssaeläjät. Minun puolestani voitte rajoittaa miehiänne/naisianne ihan niin paljon kuin mieli tekee. :)
yksi ainut alapeukku? Eikä muuta? Eikö tosiaan ole ketään jonka mielestä mies ja nainen voi olla ystäviä suhteen jälkeen.
Siellä voi olla taustalla vaikka mitä, mitä sinä et tiedä.
Mies on saattanut esim valehdella sinusta ja siitä kuinka läheisiä olette olleet. Hän on saattanut pitää sinuun salaa yhteyttä ja jäänyt tästä kiinni.
Minä laitoin mieheni valitsemaan vuosia sitten exän ja minun välillä. Ongelma ei niinkään ollut se ex, vaan se että minun seläntakana tavattiin soiteltiin, ja valiteltiin parisuhde asioista. Minun ja mieheni parisuhde ei kuulu mielestäni hänen exälleen, vaikka olisivat kuinka kavereita. Ex soitteli miehelle vain silloin kun olin töissä, ei koskaan illalla, niin että olisin saattanut olla kotona. Olin tulossa hulluksi siitä valehtelusta, kyttäämisestä ja epävarmuudesta. Totta kai kävi mielessä, että siellä on taustalla jotain muuta koska se piti minulta salata.
Minä ehdotin tapaamista exän ja hänen uuden puolisonsa kanssa, jos kerran ovat niin hyviä ystäviä, niin voidaan sitten kaikki tavata. Eipä ex suostunut. Myöhemmin kävi ilmi, että exän uusi mies oli todella mustasukkainen miehestäni, ja ex oli valehdellut minun mieheni häiriköivän häntä ja haikailevan hänen perään. Siinä olikin sitten selvittämistä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:07"]yksi ainut alapeukku? Eikä muuta? Eikö tosiaan ole ketään jonka mielestä mies ja nainen voi olla ystäviä suhteen jälkeen.
[/quote]
Voi olla, mutta suurin osa ihmisistä on liian epävarmoja ja epäkypsiä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:07"]yksi ainut alapeukku? Eikä muuta? Eikö tosiaan ole ketään jonka mielestä mies ja nainen voi olla ystäviä suhteen jälkeen.
[/quote]
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Mitenhän saisin tuon naisen ymmärtämään että en ole millään tavalla uhka?
Ymmärrän exän nyxää siinä mielessä, että teillä on todellakin ollut parisuhde eli jotain muuta kuin ystävyyttä. Itse en suhtautuisi noin, mutta en välttämättä ilahtuisikaan jos mieheni olisi säännöllisesti tekemisissä exänsä kanssa. Eri juttu olisi jos heillä olisi yhteisiä lapsia, silloin olisi tärkeää säilyttä lasten vuoksi säännöllinen kontakti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:07"]yksi ainut alapeukku? Eikä muuta? Eikö tosiaan ole ketään jonka mielestä mies ja nainen voi olla ystäviä suhteen jälkeen.
[/quote]
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Mitenhän saisin tuon naisen ymmärtämään että en ole millään tavalla uhka?
[/quote]
Et mitenkään, valitettavasti
Eksät on eksiä, hyvänen aika.... Anna mennä. Anna mahdollisuus onneen uuden ihmisen kanssa. Keskity omaan onneen oman miehesi kanssa ja puhu omien ystäviesi kanssa. Anna olla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:21"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:57"]Ihmiset ovat erilaisia! Jos uusi kumppai vetää rajan siihen että ei exiä parisuhdetta sotkemaan. Vaikka olisivatkin vain ystäviä. Kyllä parisuhde menee edelle ystävyys suhteesta exän kanssa.
Jos kumoatte tämän väittämän, silloinhan myönnätte ajattelevanne että olette tärkeämpiä exälle kuin tämä nykyinen. :)
[/quote]
Pidän kaikkineen parempana, ettei kukaan kerro nykyisille eksistä. Esittelee vain kaverina. Ei tarvitse nykyisten kokea pahaa mieltä mistään ja kaikki saavat pitää itselleen tärkeät ystävyyssuhteet. Miksi sitä pitää teroittaa, että tässä on muuten mun eksä? Jos se kuitenkin on vain ystävä enää. Itse en koskaan ole maininnut jonkun nykyisen kaverini olevan myös eksäni. Menneet ovat menneitä.
[/quote]
Niin entäs sitten kun jotain kautta paljastuu että se onkin ex.. sitten ihmetellään miksi siitä on pitänyt valehdella ja taas on helvetti irti :)