Riisin keittäminen - väittley miehen kanssa!
Jos ohjeessa sanotaan että 1 osa riisiä ja 2 osaa vettä, miten on deseinä? Esim. jos on 6 dl vettä, monta tulee riisiä?
tälläisestä saatiin väittely aikaiseksi :D
Kommentit (821)
Niin itse laitan aina 1/4 osan tiivistettä ja 3/4 osaa vettä.
näin minä olen sen ymmärtänyt. sillä tosin ei ole mitään väliä käytännössä. Ihan hyvää mehua tulee.
enkä sitä matematiikkaa kirjoittanut, joten siksi kai siinä niin huono olenkin. Lukion päättötodistuksen keskiarvo minulla 8,6. Kirjoitukset meni sitten vähän huonommin.
t. se tyhmä kokki.
Täällä tosin nyt kommentoi " ammattilaisista" vaan kokit ja matemaatikot. Odotan innolla, milloin hoitsut astuu kehiin. Siellä kun esim lääkkeitten annostelussa tulkinnoilla voi olla ihan katastrofaaliset vaikutukset... onkohan heissäkin niitä, jotka tulkitsisi tuon riisinkeitto-ohjeen kahdella eri tavalla?
vesimäärällä. Jos otetaan vaikka tiivistemehu jossa lukee 1 osa mehua 9 osaa vettä, niin jos laitan 1 dl:n mehua, laitan siihen 9 dl vettä, sama pätee riisiin, jos ohjeessa lukee 1 osa riisiä 2 osaa vettä, laitan 1 dl:n riisiä ja 2 dl vettä tai 2 dl riisiä 4 dl vettä jne.
Jos on yksi osa ja sitten vielä kaksi osaa niin eikö se ole yhteensä kolme osaa? Sitten jos päätetään että osa = 3 dl, niin eikö se ole
niin, että toista tulee yhden kerran tuo 3 dl ja toista kaksi kertaa 3 dl?
miten tää voi olla vaikea ymmärtää?
Ehkä asialla ei ole sinulle merkitystä kun sua kiinnostaa miten riisi KANNATTAA keittää ja tiedät sen paremmin kuin esim minä.
Vierailija:
Jos on yksi osa ja sitten vielä kaksi osaa niin eikö se ole yhteensä kolme osaa? Sitten jos päätetään että osa = 3 dl, niin eikö se ole
niin, että toista tulee yhden kerran tuo 3 dl ja toista kaksi kertaa 3 dl?miten tää voi olla vaikea ymmärtää?
Ehkä asialla ei ole sinulle merkitystä kun sua kiinnostaa miten riisi KANNATTAA keittää ja tiedät sen paremmin kuin esim minä.
Mutta, mielestäni tässä on kyllä tulkinnanvaraa ja sen toisen tulkinnan perusteella se on laskettu matemaattisesti väärin, mutta käytännössä oikein.
1+3 = 4, mehua siis neljäsosa koko liemestä
riisiä 1+2 = 3, riisiä kolmasosa KOKO liemestä, siitä 9 dl:stä.
3 + 6 = 9.
3 riisiä, 6 vettä, yhteensä 9. SANOI KOKIT MITÄ TAHANSA, OHJE TARKOITTAA TUOTA.
Edelleenkin.
Sä voit TIETÄÄ että kannattaa tehdä eri tavalla kuin ohjeessa lukee, mutta ohje on täysin yksiselitteinen.
Vierailija:
Vierailija:
niin, että toista tulee yhden kerran tuo 3 dl ja toista kaksi kertaa 3 dl?miten tää voi olla vaikea ymmärtää?
Mutta, mielestäni tässä on kyllä tulkinnanvaraa ja sen toisen tulkinnan perusteella se on laskettu matemaattisesti väärin, mutta käytännössä oikein.
Vierailija:
1+3 = 4, mehua siis neljäsosa koko liemestäriisiä 1+2 = 3, riisiä kolmasosa KOKO liemestä, siitä 9 dl:stä.
3 + 6 = 9.3 riisiä, 6 vettä, yhteensä 9. SANOI KOKIT MITÄ TAHANSA, OHJE TARKOITTAA TUOTA.
Edelleenkin.
Kun kolmasosa 6 dl:stä on mun mielestä 2 dl...
Vierailija:
Sä voit TIETÄÄ että kannattaa tehdä eri tavalla kuin ohjeessa lukee, mutta ohje on täysin yksiselitteinen.Vierailija:
Vierailija:
aina ohjeen mukaan, eli esim. 6 dl kiehuvaan veteen laitan 3 dl riisiä, ja miedolla lämmöllä kiehutan KANSI KIINNI sen ajan mitä käsketään, ja kyllä tulee hyvää riisiä. Jos laittaisin enemmän vettä, siitä tulis ihan ylikypsää, koska joutuisin keittämään riisiä kauemmin, jotta vesi imeytyisi.
[/quote]
[/quote]
Laskutoimitus ei ole tulkinnanvarainen, vaikka jotkut eivät osaa laskea...
Myönnetään sitten että olen ihan surkea matematiikassa. Mutta tämän ketjun perusteella en olekaan ainoa. Ja minun mielestäni ohje ei ole silloin yksiselitteinen, jos joku sen käsittää eri lailla kuin toinen.
t. se tyhmä kokki.
Käytännössä on 290348723094 eri tapaa keittää riisiä mutta 1+2 on aina 3 vaikka 2,7 tuntuisikin paremmalta kun sitä kokemuksen syvällä rintaäänellä makustelee.
Luojan kiitos meillä on edelleen valinnanvaraa suuntautuuko teorian vai käytännön ammatteihin!
Esim kaikki vanhat leivontaohjeet, aina on mitat osina.
Eli kerrotaan vain ainesten suhteet, ei määriä, ne voi jokainen sitten laskea riippuen siitä minkä kokoisen taikinan meinaa tehdä.
Eikö kokkikoulussa ole tehty näillä vanhoilla ohjeilla mitään, tai muuten niihin tutustuttu?
Vai olisko tässäkin tulkinnanvaraa?
Ja tottahan se on, teoria on eri asia kuin käytäntö. Siksi monet duunarit ei tykkää insinööreistä, kun ei ne mitään käytännöstä tiedä, laskee vaan paperilla ja ihmettelee kun homma ei oikein toimikaan...
Olen siis laskenut väärin ja ymmärsin kyllä tuon miten se oikeasti lasketaan. Mutta tässä laskutoimituksessa halusin ymmärtää sen tavallaan väärin, koska se käytännössä on oikein, tai sitten ei ole oikein. Okei, riisistä tulee varmaan ihan hyvää, jos laittaa 3 dl riisiä ja 6 dl vettä ja miedolla lämmöllä keittää, mutta siitä tulee myös hyvää jos laittaa 2 dl riisiä ja 6 dl vettä.
Se, että riisin voi keittää monella tapaa oikein, on eri asia kuin se, että ohje olisi tulkinnanvarainen.
On monia ohjeita, ihan yhtä oikeita.
Vierailija:
Okei, riisistä tulee varmaan ihan hyvää, jos laittaa 3 dl riisiä ja 6 dl vettä ja miedolla lämmöllä keittää, mutta siitä tulee myös hyvää jos laittaa 2 dl riisiä ja 6 dl vettä.
1 osa riisiä + 2 osaa vettä =
1dl riisiä + 2 dl vettä
2 dl riisiä + 4 dl vettä
3 dl riisiä + 6 dl vettä.
Eli näin se menee kuulema oikein matemaattisesti... tiedä sitten.
T. se sama tyhmä kokki, joka laittaa riisiä 2 dl a vettä 6 dl.