Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riisin keittäminen - väittley miehen kanssa!

Vierailija
06.03.2008 |

Jos ohjeessa sanotaan että 1 osa riisiä ja 2 osaa vettä, miten on deseinä? Esim. jos on 6 dl vettä, monta tulee riisiä?

tälläisestä saatiin väittely aikaiseksi :D

Kommentit (821)

Vierailija
661/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se täällä niin menee.

Meillä on huomenna riisiä ja keitän sen niin, että laitan sen 3 dl ja 6 dl ja tulen sitten kertomaan tuliko hyvää. Varmaan tuleekin.

se sama...

Vierailija
662/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lisätä vettä kesken keiton. Väitän, että veden lisääjät keittää liian kuumalla. Ihan pieni lämpö (meillä nro 1 asteikolla 1-12) kansi kiinni riittää. Ja riisiä ei tosiaan hämmennetä välissä!

Ihmeellistä, jos kokkikin joutuu lisäämään vettä eli keittää liian kuumalla tulella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi puhuu siitä mitä joku yksi yksitt' inen ohje tarkoittaa ja yksi ajattelee miten käytännössä kannattaa toimia.

Kukaan ei ole sanonut että on vain yksi tapa keittää riisi oikein.

Vierailija
664/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistujista putoaa pois ;)

Vierailija
665/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei tarvitse lisätä vettä kesken keiton. Väitän, että veden lisääjät keittää liian kuumalla. Ihan pieni lämpö (meillä nro 1 asteikolla 1-12) kansi kiinni riittää. Ja riisiä ei tosiaan hämmennetä välissä!

Ihmeellistä, jos kokkikin joutuu lisäämään vettä eli keittää liian kuumalla tulella?

hei, en minä joudu lisäämään vettä kun olen aina keittänyt sen reilummassa vedessä kuin te muut, sen takia, että olen tulkinnut sen ohjeen väärin eli siis laskenut väärin. Olen siis aina tehnyt väärin, kokkikoulussakin olen keittänyt sen riisin väärin. Ja suurtalouskeittiössä, tosin siellä se riisi tehtiin höyryllä. Ja aina siis olen tehnyt väärin. Mutta en ole joutunut lisäämään vettä, enkä myöskään poistamaan. Mutta siis laskutoimitukseni oli väärin, hyvä että se on nyt korjattu, teen ohjeen mukaisesti huomenna.

Yleensä kotona laitan sen riisin ihan silmämääräisesti.

Vierailija
666/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan vesi loppuu kesken, jos kuivattaa :)

Vierailija
667/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun pääasia lienee se, että käydään läpi niitä matematiikan perusasioita... :)

Vierailija
668/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljnko vettä ja riisiä on alunperin löaitettu kattilaan?

Vierailija
669/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olen noin väärin laskenutkin. Sen jos joku selittäisi vielä niin olisin kiitollinen. Mistä ihmeestä minulle on tullut edes mieleen laskea noin, vaikka väärinhän se on, en sitä kiellä.

t. se tyhmä kokki, joka nyt osaa laskea oikein.

ps. silti mehua laskettaessa olen laskenut oikein, kuten tuo eräs tuossa aiemmin selittikin.

Vierailija
670/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mites sitten toimitaan jos sekoitussuhde on 1:1?

eli vaikka yksi osa riisiä ja yksi osa vettä? pitääkö arpoa kumpaa se osa laitetaan? argh, miten mä nyt saan keitettyä tän kun koko osa meni jo riisiä, eikä vedelle jäänyt tilaa!

Tämän avulla minusta asia on helppo ymmärtää.

Jos pitää sekoittaa esim. suhteessa 1 osa mehua ja 1 osa vettä ja vettä on laitettu 6 dl, niin paljonko tulee mehua?

Tietenkin se sama 6 dl, koska osan kooksi on valittu 6 dl.

Jos taas täytyy sekoittaa suhteessa 1 osa mehua (tai riisiä) ja 2 osaa vettä ja vettä on laitettu 6 dl, niin paljonko tulee mehua (tai riisiä)?

Nyt 3 dl, koska 6 dl on tässä 2 osaa eli yhden osan koko on 3 dl.

Vierailija
671/821 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita muita älyvapaita esimerkkejä, kuten tuo 1:1 ja kakunteko-ongelma.

Vierailija
672/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä nimittäin voi kontrolloida miten riisinsä haluaa.

Eikä muutenkaan tarvi palanutta ruokaa laittaa. Jos "levyn" asteita pitää pienentää ne pienentyy samantien liekkiä pienemmälle säätämällä.

ku vaikeeta.

Pitaa ensi kerralla yrittaa keittaa pikkuliekilla vain hetken aikaa, ja sitten antaa hautua. Ei valitettavasti kaasuliedella saa jalkilampoa hyotykayttoon.

Vierailija
673/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 grammaa riisiä ja 0,1 dekalitraa vettä?

Vierailija
674/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
675/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on se teidän 1 prosenttia rahoista

Vierailija
676/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija - 20.1.2011 19:26 (235/533)

Voi kiesus!

Luin koko ketjun. Me ollaan hävitty tää peli, jos kansakunta on oikeasti näin typerää. Ihmiset tässä keskustelussa ja minä joka luin koko roskan. Ei ihme, että kotitaloudet ylivelkaantuu ja talous menee päin honkia kun ei edes perusmatematiikka (ala asteen 2. luokka) onnistu.

Aloittajalle pikkukysymys: miehesi ei taida olla kovin korkeasti koulutettu?

Jos sinulla on euro ja miehelläsi on kaksi, yhteensä teillä on kolme euroa. Montako euroa sinulla on? Entä miehelläsi? Nämä vastaukset kertovat sinulle myös, että montako osaa euroista teillä on. Sinulla on 33% eli 1 osa (1/3), miehelläsi 66% eli kaksi osaa (2/3). Kun vaihdat tähän esimerkkiin sanan euro tilalle riisin ja veden, niin saat vastauksesi. 1 desi riisiä, 2 desiä vettä. 2 desiä riisiä, 4 desiä vettä. Yksi uima-altaallinen riisiä, kaksi altaallista vettä.

Ja tiedän, että ohje on ihan hanurista, mutta noin se ohje sanoo. Ja sorry noista rahaesimerkeistä, tarkoitus ei ollut mitenkään väittää että naisilla olisi vähemmän rahaa. Sinulla kuitenkin todistettavasti on enemmän järkeä.

Miehelle terkkuja :)

Ps. Kolme miinus kaksi= Onko se yksi vai kaksi? Saapa nähdä postittuuko tämä viesti.."

Ja minulla on teidän rahoista se 1 prosentti!

Jäi aikaisemmasta viestistä tän viesti pois, johon viittasin.

Vierailija
677/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vielä kun olin opettajana, yksi yhdeksäsluokkalainen kysyi miten metri muutetaan litroiksi. Siinä vaiheessa menetin toivoni ja lopetin ne hommat. En tiedä mitä sekin tyyppi oli tehnyt matematiikan tunneilla.

Yliopistofyysikkona pakko kommentoida tähän, että metristä saadaan litra jakamalla kymmenellä ja korottamalla kolmanteen potenssiin.

Eli metrimitasta tulee litra?

Olen ahvena, etteks te usko!

Vierailija
678/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyneet peruskoulun loppuun?

1 osa riisiä = 1

2 osaa vettä = 2

Eli vettä tulee kaksi kertaa enemmän kuin riisiä. Näin ollen riisiä on puolet vähemmän kuin vettä.

Oletetaan, että riisiä olisi 3 dl.

Jos vettä olisi kaksi kertaa enemmän kuin riisiä, sitä olisi 3 dl + (2 * 3 dl) = 9 dl. Eli suomeksi kolme kertaa niin paljon kuin riisiä. Esimerkin tapauksessa (1 osa - 2 osaa) vettä tulee siis kaksi kertaa NIIN PALJON KUIN riisiä.

Ekvivalenttiluvuista voi muodostaa murtoluvut, jotka ehkä selventävät asiaa:

Riisiä 1 osa -> 1, Vettä 2 osaa -> 2; seoksessa on siin yhteensä siis 1+2 = 3 osaa, josta riisiä on 1/3 ja vettä 2/3.

Paljonko muuten olisi riisiä, jos sitä olisi "kaksi kertaa vähemmän" kuin vettä? ;0)

Aika vetinen olisi tuotos :)

Vierailija
679/821 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi yksinkertaisemmankin tajuavan

Vierailija
680/821 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kyllä paikallaan kunnon kertaus sellaisista kouluaineista kuin ÄIDINKIELI ja MATEMATIIKKA.

1 osa riisiä + 2 osaa vettä = kolme osaa valmista riisiä.. eikö?

'osa' voi olla mitoiltaan mitä tahansa (desi,lusikallinen,kilo yms) ja lopputulos on aina sama.

eli kun tiedetään paljonko riisiä on (1 osa) saadaan veden määrä kertomalla se kahdella 2*(riisinmäärä)

jos tiedetään veden määrä niin riisin määrä saadaan jakamalla veden määrä kahdella.

Siis;

a)riisiä on 2dl, veden määräksi tulee siis

2*2dl =4dl Tässä yhden 'osan' suuruus siis on 2dl

b)vettä on 6dl, riisin määrä saadaan jakamalla tämä kahdella eli 6dl / 2 = 3dl yhden 'osan' suuruus on siis tässä 3dl.

laskutoimitus ei muutu mihinkään oli osan todellinen koko 1dl 2dl tai vaikka 3 lasillista.

että tällaista tänään. Pitikin katsoa iltalehden sivujen linkkejä...

ai niin, olen muuten mies ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän