Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3075)

Vierailija
1/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhyy. Itkuntuhruiset silmät savulohella

Vierailija
2/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan kannattaa vaihtaa ne hyvätuloiset kaverit köyhiin, problem solved.

Vierailija
4/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi opettaa niille lapsille parempia ajanviettotapoja. Esim. lukeminen on ilmaista ja lopputulos voisi olla varakkaampi aikuisuus heille. Teidän kasvatuksella tulee ihan viihdezombeja.

Vierailija
5/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiusallista, tarjota rahallista apua kaverille. Pilaisi tasavertaisuuden. Minä olen antanut lasten vaatteita, luistimia yms. pienempituloiselle kaverille, sen koen olevan sopiva tapa hieman auttaa. Laittaisin ne kiertoon joka tapauksessa, mutta kysyn aina häneltä ensin, onko käyttöä.

Voisin kyllä auttaa kaveria suoremminkin tarvittaessa, jos hän pyytäisi itse.

Vierailija
6/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kaveri, joka on melko köyhä. Hän aina valittaa rahapulasta ja vihjailee että minä hyvätuloisena voisin auttaa häntä.

No en ole suostunut ja siihen on pari syytä. Ensinnäkin olen aina halunnut pitää ystävyyden ja raha-asiat erillään. Näin ystävyys pysyy aitona eikä tule hyväksikäyttöä suuntaan jos toiseen.

Toisekseen on pakko sanoa että kaverillani riittää kyllä hyvin rahaa päihteisiin ja ulkona syömiseen, tatuointeihin sun muuhun. Töissä ei käy vaikka työllistävä ammatti löytyy.

Me mieheni kanssa ollaan opiskeltu pitkään ja tehty työtä sen eteen mitä meillä nyt on. Silti kustannamme toimettomien elämän kalliisti verotuloista. Se on mun mielestä ihan tarpeeksi!

Vierailija
7/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää ap sun puolesta. Jokainen elää tulojensa mukaan.

Vierailija
8/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Vierailija
9/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä Hopesta saa keskituloisten lahjoittamaa konkreettista apua.

Vierailija
10/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä todellakaan ymmärrä, miksi pitää olla maksukanava tai etenkään kaksi. Samalla logiikalla pitäisi ostaa itse jätskitötterö jne.

Vierailija
11/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko trolli. Tavallaan ihan hyvä, mutta sit kuitenkin jotenkin just siinä kiusallisessa välissä ettei ole niin naurettava että olis hauska, eikä niin uskottava että menis läpi. Ei kellään köyhällä voi olla suoratoistoja. Sehän olis hiton tyhmää laittaa rahaa moiseen jos muutenkin on tiukkaa.

Vierailija
12/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. On monia syitä, miksi joskus talous voi olla tiukalla, ja kun tilanne on muutenkin stressaava, ei siihen päälle kaivata alentuvaa suhtautumista läheisiltä. Köyhien pitäisi olla tyytyväisiä almuihin, vaikka paremmin toimeentulevista moni kriiseilee, kun koronan vuoksi on jäänyt muutama lomareissu väliin.

"Hyvää tarkoittavien neuvojen" lisäksi minua ärsyttää hyväntekijänä esiintyminen somessa. Eräs tuttavani julkaisi vastikään kuvan korista, johon oli kerätty ruokatarvikkeita. Saatesanoina oli, että ystävä on juuri jäänyt työttömäksi ja että tässä olisi hänelle viemisiä. Koriin oli kerätty tonnikalaa, näkkileipää, pastaa ja vastaavia tuotteita. Minusta tuotevalikoima oikein alleviivasi sitä, miten köyhän tulee olla vähään tyytyväinen. Minua harmittaisi todella paljon olla se työttömäksi jäänyt kaveri, jonka tilanteella repostellaan somessa.

Roskalavaryhmissä näkee myös sitä, että joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi lastenvaatteita jollekin "avun tarpeessa" olevalle. Olen jopa nähnyt pyyntöjä kirjoittaa perustelut kommentteihin niin, että lahjoittaja pääsee valitsemaan ikään kuin hakemusten perusteella hädänalaisimman. Tällainen on ihmisten tarpeetonta nöyryyttämistä.

Vierailija
13/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Vierailija
14/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kaverisi tietää, että ongelmasi ei ratkea antamalla rahaa tai ostamalla sulle/lapsillesi jotain. Ongelmasi on se, että et sisäistä ollenkaan mitä sulle sanotaan.

En itsekkään osta kalliita jäätelötötteröitä ja mieluusti katselen vain ilmaisohjelmia. Siis tuleehan tavallisesta tv:stäkin vaikka mitä ja Areena on täynnä sarjoja ja leffoja. Sillon kun minä olin pieni niin kanavia näkyi ensin vain 2 ja sitten 3. Ihan hyvin aika niiden kanssa meni.

Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että kavereille en osta tai maksa mitään, koska joskus olen sen virheen tehnyt ja siinä joutuu niin helposti sellaiseksi jolta sitten halutaan lainata rahaa ja tukeudutaan pulassa. Halutaan kysyä mukaan baariin ja katsotaan siellä itkutuhruisilla silmillä kun ei ole rahaa juomaan. Sitten mitään ei huvita maksaa takaisin ja välit menee. Nyt sanon aina, että mulla ei ole ylimääräistä, pesukonekin vaatii just huoltoa ja asuntolaina pitää maksaa ja auto hajosi jne.

Köyhä on aina köyhä, ellei hän ymmärrä jotain itsestään ja asenteestaan rahaan.

Vierailija
15/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluaisit minun ostavan kalliita juttuja sinulle, samalla kun en itsekään tuhlaa tuolla lailla? Varakas kaveri saattaa olla varakas sen takia, kun ei ota jokaista viihdepalvelua jonka vain näkee, käy kirjastossa, ostaa ruoat alesta, ja valitsee juuri sen halpistötterön (40 snt) eikä ylihintaista ökyjätskiä (4 eur). Taskusta saattaa löytyä parin vuoden ikäinen halpisandroid eikä uusinta iphonea kuten varmaan teillä.

Helpoin tapa pysyä varakkaana on nuukuus. Ja kuka ihme nyt tuosta vain ostaisi joulukinkun ystävälle? Ystävät ovat ystäviä, eikä mitään köyhäinapuautomaatteja.

Vierailija
16/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kummitätiä ärsytti, ettet sinä yrittänyt kasvattaa lasta olemaan kerjäämättä, joten hän antoi toisenlaisen opetuksen.

Vierailija
17/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittajan kannattaa vaihtaa ne hyvätuloiset kaverit köyhiin, problem solved.

Mä olen aika pitkälle noin tehnytkin, laittanut välit poikki niiden paremmin toimeentulevien kanssa, jotka eivät tilannettani ymmärrä ja/tai käyttäytyvät alentuvasti. Mulla ei ole mitään intressejä ottaa itselleni lisää stressiä ja pahaa mieltä näiden ihmisten takia.

Vierailija
18/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sinä puolestasi kirjoittaa viestisi pelkästään suomeksi kiitos.

Vierailija
19/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa antaa lapsen kerjätä, vaikka on itse paikalla, ja tottakai vanhemman pitäisi itse sanoa lapselleen, että ei saa pyytää jätskiä.

Vierailija
20/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tuossa oli sitä humble bragia? Minusta kuulostaa että ystävänne elävät säästäväisesti joten ei ehkä kannata olettaa että alkavat tuhlailla sun perheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi