Riisin keittäminen - väittley miehen kanssa!
Jos ohjeessa sanotaan että 1 osa riisiä ja 2 osaa vettä, miten on deseinä? Esim. jos on 6 dl vettä, monta tulee riisiä?
tälläisestä saatiin väittely aikaiseksi :D
Kommentit (821)
eli vaikka yksi osa riisiä ja yksi osa vettä? pitääkö arpoa kumpaa se osa laitetaan? argh, miten mä nyt saan keitettyä tän kun koko osa meni jo riisiä, eikä vedelle jäänyt tilaa!
Uncle Ben' s riisin olen aina keittänyt ohjeen mukaan, eli jos esim. 6 dl vettä, niin joukkoon laitetaan 3 dl riisiä. Riisi laitetaan kiehuvaan veteen, ja levy heti ykköselle, jolloin vesi imeytyy riisiin juuri sen ajan puitteissa mitä pakkauksessa sanotaan, eikä riisi jää raa' aksi. En usko, että ap teki täysin ohjeen mukaan.
Minkä kokoinen se osa on? Mistä saa osa-mitan????
Osa voi olla esimerkiksi kahvikuppi, eli kupillinen munia (riko ne ensin), kupillinen jauhoja, kupillinen sokeria.
Jos haluat isomman kakun, osa voi olla vaikka 3 dl:n astia.
Simppeliä, eikö totta?
että riisiä tulee 2 dl ja tämä on takuuvarma tieto.
Terveisin : Kokki
Uskokaa nyt huviksenne vaikka olisitte mitä mestarikokkeja.
tai kansi auki. Ohjeistettu vesimäärä on riittävä, jos keittää riisin oikein.
jo niin monta vuotta ja aina on tullut hyvää.
Itse näen asian näin:
1 osa riisiä ja 2 osaa vettä on yhteensä 3 osaa.
Kun vettä on 6 osaa ja se jaetaan 3:lla osalla on tuloksena 2 osaa. Eli riisin määrä. eli 2 dl, ei suinkaan puolet.
Tämä ei varmasti matemaattisesti ole se oikea ratkaisu, mutta käytännössä lähempänä kuin puolet riisiä, eli 3 dl.
Mulla on muuten tässä Myllyn Paras riisipaketti. Siinä käsketään laittaa 3 dl riisiä ja 7-8 dl vettä!!!
Yhtäkkiä vaihdat kesken laskutoimituksen:
vesi + riisi = 3
-> vesi yksistään onkin 3?
pysy jatkossakin erossa numeroista, jooko ;)
Ketjussa on tullut myös ilmi että monen mielestä kannattaa laittaa sitä vettä enemmän kuin ohjeessa sanotaan.
minähän jos sanoin, että matemaattisesti tuo ei ole oikein, mutta käytännössä on.
Ja tosiaan, esim. Myllyn Paras riisipaketin kyljessä lukee, että 3 dl riisiä ja 7-8 dl vettä.
Ja se miten tuo ohje on kirjoitettu ap:n riisipakettiin on väärin. Käytännössä se tarkoittaa, että puolet riisiä, mutta se on liikaa.
Eikö kokkikoulussa tosiaan opeteta yksikkömuunnoksia ja suhdelaskua. Pakkohan tuota on opettaa. Riisin keittämisessä ei tule isoa vahinkoa, vaikka vettä on liikaa, mutta jossain muussa ohjeessa voit saada aikaan katastrofin.
Taidat olla vaan kotikokki...
miten tuo laskutoimitus menee oikein?
Eli miten se matemaattisesti lasketaan täysin oikein, 221?
2dl tuli mullekin heti mieleen. En tiedä onko oikein vai väärin matemaattisesti. Mutta usea joka väittää että riisiä tulee 3dl, on kuitenkin lisännyt vettä :D
Eli 6dl vettä 2dl riisiä!
Suurin osa, jotka laittavat 3 dl, eivä oikeasti ymmärrä, ettei tuo sitä tarkoita, vaikka se matemaattisesti ehkä niin meneekin.
Sitä ei voi lukea monella tapaa.
Ohjehan voi olla väärä, mutta se on sitten eri asia. (Minä olen kyllä keittänyt ohjeen mukaan ja aina on onnistunut).
Vaatii tosiaan vähän korkeampaa lukutaitoa...
Vierailija:
Suurin osa, jotka laittavat 3 dl, eivä oikeasti ymmärrä, ettei tuo sitä tarkoita, vaikka se matemaattisesti ehkä niin meneekin.
Vierailija:
Ei tuollainen kuluttajapalveluhomma mitään ydinfysiikkaa ole.