Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter-kirjasarjan mysteerit

Vierailija
31.08.2014 |

Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:

-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?

-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?

-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?

-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)

Kommentit (445)

Vierailija
361/445 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ginny ei ollut vauva! kirjoitti:

Minua ihmetyttää siinä ensimmäisessä kirjassa se, että kuinka siinä kuvataan Ginny sarjan alussa. Siinä kun Harry tapaa Weasleyn perheen äidin, osan perheen pojista ja Ginnyn, niin kirjassa lukee jotain siihen suuntaan, että Mollyn mukana oli neljä poikaa (Ron, kaksoset ja Percy) ja näiden lisäksi vielä pieni tyttö, joka jää itkemään, kun haluaisi mukaan Tylypahkaan, mutta ei pääse sinne, koska on vielä liian pieni. Ginny on kuitenkin vain noin vuoden tai reilun vuoden esimerkiksi Harrya nuorempi, mutta on kuitenkin ilmeisesti Harryn silmissä pelkkä itkevä pieni tyttö. Minulle ainakin jäi siitä kohtauksesta sellainen kuva, että Ginny todella olisi pieni (korkeintaan 3-4 vuotias) eikä suunnilleen 10v tyttö.

Tuossa iässä lapset kasvavat nopeasti ja eri tahtiin. Harryn silmissä vähän nuorempi tyttö voi olla oikeasti todella pieni.

Vierailija
362/445 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hii täällä yksi vanha Harry Potteristi!

Pottereissa on useampikin mielestäni musta aukko, mutta etenkin nämä ovat jääneet mieleen. No ne jättiläiset, olen minäkin pohtinut ihmisten ja jättiläisten keskinäistä....sielunelämää :`D 

Ihan suoraan sanottuna se on minusta todella typerä VIRHE että jättiläiset ja velhot sellaisenaan voisivat lisääntyä keskenään. Luulisi sen verran eri lajistakin kuitenkin olevan kyse!? Normaalit jättiläisethän eivät edes ulkoisesti kovin ihmismäisiä tainneet olla. En osaa oikein hahmottaa, kuinka suuria jättiläiset ovat, koska kirjoissa niiden pituudesta taidetaan puhua jaloissa. Joka tapauksessa useamman metrin taitavat olla...? Ja tämä periytyminen...Kuinka suuri Hagrid on? 2-2,5 metriä? Jos jättiläiset ovat useamman metrin niin aika lyhkäiseksi on jäänyt (ja parittelu muutenkin aika mahdotonta) Lisäksi jättiläiset ovat niin tyhmiä ja väkivaltaisia, jotka hädin tuskin osaavat edes puhua. Miten sellaisen kanssa voi muka minkäänlaista suhdetta viritellä :D  

Tämä jättiläis homma olisi toiminut paljon paremmin, jos jättiläiset olisivat enemmän samankaltaisia, kuin vaikka maahiset; ihmismäisiä, mutta silti oma juttunsa, jotka ovat vielä helvetin ylpeitä itsestään. Itse asiassa Velho-maahis risteytys olisi jopa uskottava, sellaista ei kuitenkaan koskaan ole mainittu voivan olla olemassa. Jos jättiläiset olisivat, vaikka noin 3 metrisiä ja kohtuullisen ihmismäisiä, mutta jollakin tasolla arvaamattomia ja ehkä aggressiivisiakin ärsytettyinä se olisi jo uskottavaa.

Toinen juttu on tämä taikasauvojen voittaminen, mikä seljasauvan myötä tuli esille. Mielestäni siinä on todella hurja epäloogisuus, jos toisen sauvan voi voittaa itselleen niin helposti, että riisuu toisen tyypin vain ohimennen aseista. Silloinhan sauva olisi ihan koko ajan vaihtamassa omistaajansa, eikä käytännössä mitään selkkausta voisi "hävitä"! Mikä hyöty silloin on ylipäätänsä omistaa yksilöllistä omaa sauvaa, jos se ei ole sinulle uskollinen, kerran käytännössä niitä voisi pompotella noin vain eri henkilöltä toiselle? Onhan Tylypahkassakin monta kertaa harjoiteltu ties missä taistelukerhoissa ja AK:ssa aseistariisuntaa, eikä tämmöisesta omimisesta ole koskaan ollut mitään puhetta. Se on mielestäni ihan järkeen käypää, että sauvan voittaakseen ei ihan tarvitse tappaa vastustajaansa, mutta kyllä mielestäni jonkinlainen kunnollinen kukistus pitäisi kuitenkin tapahtua, ennen sauvan siirtymistä vastustajalleen vrt. Dumbledoren kukistama Grindewalt, josta hän seljasauvan voittikin. Mutta että joku KARKOTASEET ja se on sitten siinä, sauva tänne. Ei taida olla edes kovin haastava loitsu.

Ja minä tykkään todella paljon kirjan suomennoksista, ja olen sitä mieltä, että se on oikeastaan välttämättömyys muutenkin. Joku täällä sanoi hyvin, että käännettäessä pitää olettaa ettei käännöstä lukeva ymmärrä alkuperäiskieltä ja se oli minusta aika hyvin selitetty miksi joidenkin nimien kääntäminen on oleellista. Vaikka on totta, ettei kirjoissa normaalisti käännetä nimiä, mutta yleensä kyseessä onkin jotkut muut kuin fantasiakirjallisuus, joissa oma sanastonsa on aivan omaa luokkaansa. Eihän jossain normaalissa rikoskirjallisuudessa vaikka olekaan mitään uusia termejä, jotka pitäisi jotenkin kääntää, vaan siellä hyppii ne tavalliset Smithit ja Johnsonit joita ei ole tarvetakaan kääntää. Toki kaikki käännetyt eivät ole sinänsä tarpeellisia, koska olisihan vaikka Snape ja McGonagall toiminut suomennoksessakin ihan sellaisinaan, mutta olen näihinkin ihan tyytyväinen ^^  

Sen sijaan ihmettelen vähän miksi Kapari on kokenut, että sellainen nimi kuin Xenophilius on ollut tarve laittaa Ksenofilius muotoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/445 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hii täällä yksi vanha Harry Potteristi!

Pottereissa on useampikin mielestäni musta aukko, mutta etenkin nämä ovat jääneet mieleen. No ne jättiläiset, olen minäkin pohtinut ihmisten ja jättiläisten keskinäistä....sielunelämää :`D 

Ihan suoraan sanottuna se on minusta todella typerä VIRHE että jättiläiset ja velhot sellaisenaan voisivat lisääntyä keskenään. Luulisi sen verran eri lajistakin kuitenkin olevan kyse!? Normaalit jättiläisethän eivät edes ulkoisesti kovin ihmismäisiä tainneet olla. En osaa oikein hahmottaa, kuinka suuria jättiläiset ovat, koska kirjoissa niiden pituudesta taidetaan puhua jaloissa. Joka tapauksessa useamman metrin taitavat olla...? Ja tämä periytyminen...Kuinka suuri Hagrid on? 2-2,5 metriä? Jos jättiläiset ovat useamman metrin niin aika lyhkäiseksi on jäänyt (ja parittelu muutenkin aika mahdotonta) Lisäksi jättiläiset ovat niin tyhmiä ja väkivaltaisia, jotka hädin tuskin osaavat edes puhua. Miten sellaisen kanssa voi muka minkäänlaista suhdetta viritellä :D  

Tämä jättiläis homma olisi toiminut paljon paremmin, jos jättiläiset olisivat enemmän samankaltaisia, kuin vaikka maahiset; ihmismäisiä, mutta silti oma juttunsa, jotka ovat vielä helvetin ylpeitä itsestään. Itse asiassa Velho-maahis risteytys olisi jopa uskottava, sellaista ei kuitenkaan koskaan ole mainittu voivan olla olemassa. Jos jättiläiset olisivat, vaikka noin 3 metrisiä ja kohtuullisen ihmismäisiä, mutta jollakin tasolla arvaamattomia ja ehkä aggressiivisiakin ärsytettyinä se olisi jo uskottavaa.

Toinen juttu on tämä taikasauvojen voittaminen, mikä seljasauvan myötä tuli esille. Mielestäni siinä on todella hurja epäloogisuus, jos toisen sauvan voi voittaa itselleen niin helposti, että riisuu toisen tyypin vain ohimennen aseista. Silloinhan sauva olisi ihan koko ajan vaihtamassa omistaajansa, eikä käytännössä mitään selkkausta voisi "hävitä"! Mikä hyöty silloin on ylipäätänsä omistaa yksilöllistä omaa sauvaa, jos se ei ole sinulle uskollinen, kerran käytännössä niitä voisi pompotella noin vain eri henkilöltä toiselle? Onhan Tylypahkassakin monta kertaa harjoiteltu ties missä taistelukerhoissa ja AK:ssa aseistariisuntaa, eikä tämmöisesta omimisesta ole koskaan ollut mitään puhetta. Se on mielestäni ihan järkeen käypää, että sauvan voittaakseen ei ihan tarvitse tappaa vastustajaansa, mutta kyllä mielestäni jonkinlainen kunnollinen kukistus pitäisi kuitenkin tapahtua, ennen sauvan siirtymistä vastustajalleen vrt. Dumbledoren kukistama Grindewalt, josta hän seljasauvan voittikin. Mutta että joku KARKOTASEET ja se on sitten siinä, sauva tänne. Ei taida olla edes kovin haastava loitsu.

Ja minä tykkään todella paljon kirjan suomennoksista, ja olen sitä mieltä, että se on oikeastaan välttämättömyys muutenkin. Joku täällä sanoi hyvin, että käännettäessä pitää olettaa ettei käännöstä lukeva ymmärrä alkuperäiskieltä ja se oli minusta aika hyvin selitetty miksi joidenkin nimien kääntäminen on oleellista. Vaikka on totta, ettei kirjoissa normaalisti käännetä nimiä, mutta yleensä kyseessä onkin jotkut muut kuin fantasiakirjallisuus, joissa oma sanastonsa on aivan omaa luokkaansa. Eihän jossain normaalissa rikoskirjallisuudessa vaikka olekaan mitään uusia termejä, jotka pitäisi jotenkin kääntää, vaan siellä hyppii ne tavalliset Smithit ja Johnsonit joita ei ole tarvetakaan kääntää. Toki kaikki käännetyt eivät ole sinänsä tarpeellisia, koska olisihan vaikka Snape ja McGonagall toiminut suomennoksessakin ihan sellaisinaan, mutta olen näihinkin ihan tyytyväinen ^^  

Sen sijaan ihmettelen vähän miksi Kapari on kokenut, että sellainen nimi kuin Xenophilius on ollut tarve laittaa Ksenofilius muotoon? 

Ja Horace Horatiukseksi. Ihan normaaleja englanninkielisiä nimiä ei ole kyllä järkeä tuolleen muuttaa, oli kyllä kekseliäs veto Kaparilta vaihtaa Selwyn-sukunimi Leswyniksi :D

Vierailija
364/445 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuhan mietin kirjoitti:

Minä olen lukenut Harry Potter-kirjasarjasta vain neljä ensimmäistä kirjaa ja minua on jäänyt mietityttämään tällainen asia, että miten jästivanhemmat selittävät jästisukulaisilleen, että mitä koulua heidän lapsensa käy, jos tämä on Tylypahkassa? Harryn täti ja tämän mieshän selittivät sille tädin miehen siskolle, että Harry käy jotain häiriintyneille pojille tarkoitettua koulua tms. mutta miten esim. Hermionen vanhemmat? Jos vaikka joku heidän tuttunsa kysyy heiltä, että missä koulussa Hermione on, niin valehtelevatko he Hermionen olevan jossain jästikoulussa vai kertovatko he totuuden, mutta käskevät tuttujen pitää asia omana tietonaan? Luulisi jo Tylypahkan kokoisessa koulussa olleen vuosien varrella sen verran paljon jästisyntyisiä oppilaita, että naiden jästit vanhemmat eivät ole voineet kertoa totuutta kaikille sukulaisille, tutuille ja ystäville ilman, että ainakin huhuja taikamaailman olemassaolosta alkaisi levitä jästien joukossa. Meinaan kun olisi siinä sen verran iso joukko jästejä, jotka tietävät totuuden taikamaailmasta, mutta eivät saa kertoa siitä muille ettei ainakin joku alkaisi lavertelemaan tietojaa eteenpäin tyyliin "Minäpä tiedänkin pariskunnan, jotka väittävät lapsensa olevan jossain taikuuskoulussa".

Varmaan kertovat lapsensa olevan jossain sisäoppilaitoksessa.

Niinhän Dursleyt väittivät Harrysta.

Dursleyt siis väittivät Harryn olevan Pyhän Dummuksen poikakodissa parantumattomasti sairaille rikollisille.

Siis Pyhän Brutuksen turvakoti parantumattomasti rikollisille pojille. Ja eikös se Villisilmä näe näkymättömyysviitan läpi, koska neloskirjassa kuvataan et sen katse nauliutui suoraan Harryyn kun se oli jumissa portaikossa viitan alla.

Vierailija
365/445 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Harry pysyi täyspäisenä, vaikka joutui elämään niin huonoa lapsuutta Dursleyn perheessä?

Oliko Harry vuoden vanha, kun hän joutui Dursleylle? Aika rohkeaa jättää sen ikäinen koriin ulos oven taa. Mietin myös, miten Petunia on Harrya alkuvuosina kohdellut. Tuon ikäinen tarvitsee paljon apua syömisessä yms.

366/445 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
367/445 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Harry pysyi täyspäisenä, vaikka joutui elämään niin huonoa lapsuutta Dursleyn perheessä?

Oliko Harry vuoden vanha, kun hän joutui Dursleylle? Aika rohkeaa jättää sen ikäinen koriin ulos oven taa. Mietin myös, miten Petunia on Harrya alkuvuosina kohdellut. Tuon ikäinen tarvitsee paljon apua syömisessä yms.

Olisi hauska jos Rowling kirjoittaisi vielä kirjan Harryn Dursley-vuosista ennen Tylypahkaa.

Vierailija
368/445 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:32"]

Oliko Voldemortilla ainuttakaan ystävää?

Ei ollut, eikä hän sellaisia kaivannutkaan. Hän ei arvostanut eikä ymmärtänyt sellaisia asioita kuin "rakkaus" tai "ystävyys", hän arvosti ihmisiä vain sen perusteella, että kuinka paljon heistä oli hyötyä hänen omia päämääriään varten.

Puhdas narsisti. Oikea oppikirjaesimerkki.

Vierailija
369/445 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa kirjassa Tom Valedro kertoo, että käytti nimeä Voldemort jo kouluaikoina lähimpien ystävien kanssa. mutta oliko hänellä ystäviä? Hän ei kyennyt rakastamaan niin pystyikö hänellä olemaan ystäviä?

Vierailija
370/445 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toisessa kirjassa Tom Valedro kertoo, että käytti nimeä Voldemort jo kouluaikoina lähimpien ystävien kanssa. mutta oliko hänellä ystäviä? Hän ei kyennyt rakastamaan niin pystyikö hänellä olemaan ystäviä?

Luultavasti ystävillä tässä tapauksessa tarkoitetaan heitä, jotka viettivät aikaa Valedron seurassa siksi koska hyötyivät siitä itse, tai Valedro hyväksyi heidät seuraansa koska hyötyi heistä, tai kaikilla oli hieman samantyyppiset päämäärät. Eli siis varhaiset kuolonsyöjät.

Vierailija
371/445 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne nyt suoranaisesti varmaan Harrya hoitamatta ole jättäneet. Eihän Dursleyt loppujen lopuksi Harrya edes vihanneet, se oli vain sellaista kateuden ja pelon yhdistelmää.

Tarina sijoittuu 90-luvulle ja Harryn lapsuus 80-luvulle. Tuohon aikaan Suomessakin yllättävän moni eli vastaavanlaisen lapsuuden ja ihan täyspäisiä (josko ehkä hiljaisia ja täydellisyyteen pyrkiviä perfektionistisia suorittajia) heistä on kasvanut.

Ja eihän Harry nyt ihan täyspäinen ollut, kun mietitään hieman tarkemmin teinivuosia. Esimerkiksi vitoskirjassa Harry on luonteeltaan todella ahdistunut ja vihainen, oikeastaan ikävuodet 13-16 Harry on rivien välistä luettuna todella räjähdysherkkä ja hänellä on taipumusta masennukseen ja itsesyytöksiin.

Vierailija
372/445 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen Kuoleman varjeluksia ja tuli mieleen kysymys monijuomaliemestä...

Kun kilta saapui Weasleyn talolle ja Lupin kysyi Harryltä "turvakysymyksen" varmistaakseen tämän henkilöllisyyden, niin Hagrid suuttui ja kysyi miksei Lupin tarkastanut häntä. Lupin sanoi, että monijuomaliemi on suunniteltu vain ihmiskäyttöön.

Miksi sitten Kingsley Kahlesalpa kysyi Lupinilta turvakysymyksen? Lupin on puhdas ihmissusi, kaikkihan sen tietävät ja Kingsley on etevä velho ja tietää varmasti liemistäkin kaiken.

Ja miten juoma yleensäkin toimii? Fleur pystyi muuttumaan Harryksi vaikka on osin Veela. Voiko ei-ihminen muuttua ihmiseksi?

On joko sattunut moka tai sitten en ihan ymmärrä :D

Vierailija
373/445 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Ron pannut Hermionea viimeistään Feeniksin Killassa?

Vierailija
374/445 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämäkin ketju mene siihen fani henkilö/henkilö paritukseen.. Bellatrix ja Voldemort? Toinen on naimisissa, toinen naimisissa itsensä kanssa. Voldemortillehan oli tärkeintä vain ja ainoastaan hän. Eli olisi kyllä uhrannut Bellankin silmäänsä räpäyttämättä. Taisi myös jossain kohdassa "olla välittämättä tai vähätellä Bellaa Luciuksen ja Dracon takia" Josta tämä mielipuoli tietenkin siis vain innostui.. 

Öh nöy. ALUNPERIN siis tulin tänne sanomaan kuinka mahtavaa työtä Jaana Kapari-Jatta on tehnyt Pottereitten kanssa. 

Paljon on ollut valitusta siitä, kuinka nimet pitäisi jättää suomentamatta ym. ym. Mutta jos alunperin kysessä on ollut lasten kirja niin.. Ja itseasiassa ne nimet on aivan mahtavia. Moniko on Pottereita lukenut aivan englanninkielestä tietämättömänä kakarana. Kääntämättömänä olisi varmasti menettetty lukijoita muilta kirjoilta todella paljon. Itsellä suomennoksessa parasta oli juurikin se selkeys. Koko suomennoksen selkeys, jonka päälle voi vielä heittää ne nimet ym. johon on aivan varmasti käytetty aikaa... Ja ne on AIVAN HUIKEITA. :D Mun päähän ei vain mene nuo ihmiset "englanniksi parempi" joo, englannnkielisille. Ja aika harva ylä-astelainenkaan osaa noita nimiä suomentaa. Miksei huikea kirja kokemus voi olla yhtä huikea erikielillä.

T: En koko hommasta välittäisi jos englanniksi. Sori 

Kahdeksannen kirjan kirottu lapsi luettuani voin todeta, että Voldemortilla ja Bellatrixillä oli jonkunlainen suhde sillä kirjassa heillä oli lapsikin. En tosin usko suhteessa olleen molemmin puolista rakkautta.

Vierailija
375/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:16"]Kyllä tätä ketjua lukiessa tulee mieleen että onko suurin osa edes lukenut kaikkia kirjoja..? Suurin osa näistäkin kysymyksistä on kyllä täysin selviä asioita.

Ja monesta kysymyksestä paistaa läpi ettei olla edes luettu, katsottu vaan leffat

Niinpä. Aina kun aloitetaan keskustelu Harry Potter -kirjoista, niin pian keskustellaan leffoista. Pelkästään leffat katsoneet eivät näytä tajuavan, että kirjat ovat kokonaan toinen maailmansa. 

Pottermoresta muuten löytyy Rowlingin itsensä vastaukset moneen askarruttavaan kysymykseen.

Vierailija
376/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Dumbledore ei käyttänyt Hermionelle antamaan kelloa, jolla voi matkustaa ajassa ja pelastanut Harryn vanhempia ja tappanut Voldemorttia. Mittikääs sitä

Vierailija
377/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suomensin muutkin nimet lasten lukiessa näitä. Harry Potter = Harri Pottanen

Hermione Granger = Henrietta Rankkanen

Albus Dumbledore = Antti Tampponen

Jne

Isäntä tykkäsi käännöksistä.

Vierailija
378/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rodz kirjoitti:

Ihana ketju, mennyt tässä yön pikkutunnit rattoisasti tätä lukiessa. <3

Jaana Kaparin suomennoksia arvostan minäkin. Alkuperäiset toimivat enkkuversiossa ja suomenkieliset suomiversiossa. Harmittaa sellaiset virheet kuin Hämäkäkin unohtaminen Aragogiksi myöhemmissä kirjoissa.

----------------------------------------------------

Noista kuolaamisista pakko sanoa:

Itse kuolaan Lucius Malfoyta. Jason Isaacs on muutenkin hottis esim. Kapteeni Koukkuna.. :D

Viimeksi pari vuotta sitten leffoja maratonia katsoessa huomasin myös, että Harry on Daniel Radcliffen esittämän jokseenkin hot sitten vähän vanhempana.. Vaikken nuorena pahemmin hahmosta piitannut, näin se miesmaku kehittyy... xD

Nuorempana tykkäsin Remus Lupinista, Kalkaroksesta ja Voldemortista. xD Minulla oli hienot fanitarinahahmotkin näille paritettuna, mutta vikat kirjat pilasivat fanitarinani ja se laski Potter-intoani aika tavalla.. :'D Sirius Mustasta minulla on aina ollut jotenkin karu ja ontto mielikuva, leffat toivat häneen vähän inhimillisyyttä, mutta ei, en ole koskaan tuntenut tähän hahmoon pienintäkään vetoa. Mulkku kiusaajapaska. Ja vielä raivostuttavampaa tuo hänen parittamisensa ihanaiselle ihmissusi Remus Lupinille, kaverit harrastivat sitä yläasteella ja se ärsytti. "Ei pariteta mun ihanaa Remustani millekään ällö-Siriukselleni, prkl!" >:S

...

Bellatrixilla vaikuttaisi kyllä olevan jotenkin kyseenalainen suhde Voldemortiin, tämä mietityttänyt usein itseäni. (Olen jopa kokenut jonkinasteista mustasukkaisuutta fanitarinahahmoni puolesta, murrrrr... XD) No enivei, itsekin arvuutellut, miten aseksuaalinen Voldemort loppupeleissä oli, vaikka tuskin hänellä mitään tunne-elämää olisi ollut, voihan ihmisellä silti himoja olla. Tosin, luultavasti telonut kroppansa paskaksi hirnyrkkejä tehdessään. Ja olihan tuo aika papparainenkin jo, seitsemänkymppinen.. :')

Minäkin olin muistavinani, että Bellatrixin mies olisi kuollut, mutta Wikipedia kertoo toista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolonsy%C3%B6j%C3%A4t

Rodolphus Lestrange oli yksi pelättyjen kuolonsyöjien jäsenistä eli lordi Voldemortin vahva kannattaja. Myös hänen veljensä, Rabastan Lestrange on kuolonsyöjä. Rodolphuksen vaimo oli Bellatrix Lestrange, joka niin ikään kuuluu kuolonsyöjiin. Lestrange pakeni vaimonsa ja veljensä kanssa pahamaineisesta velho- ja noitavankilasta Azkabanista. Hän kuitenkin joutui veljensä kanssa uudelleen Azkabaniin kirjassa Harry Potter ja Feeniksin kilta.

Lestrange oli myös yksi niistä kuolonsyöjistä, jotka kidutuskirouksella kiduttivat mielipuoliksi ja elinikäiseen sairaalahoitoon Neville Longbottomin vanhemmat, Alice ja Frank Longbottomin, jotka olivat menestyneitä Taikaministeriön auroreita.

----------------

Tässä ketjussa muutama otti puheeksi myös nuo Hitler-pohdinnat ja tunnustan itsekin miettineeni joskus velhomaailman yhteyttä natseihin ja jästien sotiin muutenkin. Eritoten Grindewaldin kuolinvuosi käynnisti joskus kaikennäköistä pientä spekulaatiota pääkopassani. Ja kuolonsyöjäthän tavallaan olivat jonkinlaisia velhomaailman natseja - elokuvassa kuolonsyöjien asusta tulee mieleen Ku klux klaani.. XD Kävi mielessä myös, oisiko Hitler voinut olla velho. Myös tuo liittolaisuus Grindewaldin kanssa kuulosti jännältä ajatukselta.

----------------------

- Velhojen opiskelut ennen Tylypahkaa ja sen jälkeen, tähän asiaan haluaisin todella selvyyden! Ja myös tuohon sopeutumiseen jästimaailmaan, jos vaikka menee jästin kanssa naimisiin, tms. Entä mitä muita ammattivaihtoehtoja olisi kuin taikaministeriön aurori tai joku muu osasto, Tylypahkan opettaja tai kauppias tai baarin pitäjä jossain Viistokujalla tai Tylyahossa?

..

- Myös ulkomaiden velhoyhteisöt ja velhokoulut kiinnostaisivat. Esim. onko Suomessa oma velhokoulu vai lähtevätkö kaikki suomalaisvelhot jonnekin Durmstrangiin? Jotenkin voisi kuvitella, että jossain Lapissa tms. olisi joku maaginen koulu. :D Tosin sisäoppilaitos ei oikein sopisi Suomen tyyliin, ennemmin täällä pitäisi olla jonkunnäköinen velhokoulu vähän joka pitäjässä ja velho-oppilaat sieltä illalla kotiin... Entä onko Briteissä muita kouluja kuin Tylypahka? (Omissa fanfickeissäni oli sellainen noitien sisäoppilaitos Skotlannissa, jota tämä Voldemortin kanssa jossain epämääräisessä sairaassa seksisuhteessa ollut kuolonsyöjä-fanitarinahahmoni oli nuorena käynyt.. XD) 

Mutta hei: Miettikää nyt oikeasti joku Suomen taikaministeri ilmaantumassa jonnekin Juha Sipilän työhuoneeseen iltasella kertomaan, että velhoja elää yhteiskunnassamme... :'D Oikeasti hieno maailma, minkä Rowling on luonut, mutta aika hauskoja juttuja saa, kun vertaa tosielämään.

- Unhoitutettiinkos muuten väistyviltä pääministereiltä tuo tieto velhomaailman olemassaolosta? Muutenhan täällä olisi aika monta ihmistä, jotka tietävät velhojen olemassaolosta.. Mm. Paavo Lipponen, Matti Vanhanen, Jyrki Katainen... XD

- Olenko muuten ainoa, jota häiritsee, että taikaministeri on virassaan iät ja ajat ja häntä ei ilmeisestikään valita vaaleilla tms.?

- Entä pystyisikö sähkölaitteita ja tietotekniikkaa taikomaan? Voisiko jästimaailmasta perillä oleva velho ryhtyä vaikka taitavaksi tietokonehakkeriksi, murtautua jonnekin tietokantoihin, sun muuta jännää? Vaikka Irvetan ryöstäminen olisi hankalaa, jästien pankeissa olisi velhoille aika helppoa rahaa, jos olisi epärehellinen kaveri...

- Velhojen evoluutio. Milloin ihmisen historiassa alkoi esiintyä ihmisiä, jotka kykenivät taikomaan. Osasiko esim. osa luolamiehistä taikoa? Eläimetkin voivat olla maagisia, kenties se on aina ollut jonkinlaisena kykynä ihmisen kehittyessä?

- Miksei Tylypahkaan saa tuoda koiraa? :( Kauhea kissaihmisten koulu! Entä pöllöt? Varmaan kauheita salmonella-epidemioita.

-----------------------------

Elokuvissa häiritsee:

- Riesu jätettiin pois! Oisi tehnyt leffoista niin paljon värikkäämpiä ja humoristisempia! (Olisin niiiiiin halunnut nähdä, kun Riesu kaataa säkillisen tarantelloja suureen saliin ja kiusaa Pimentoa)

- Harrylla ja Voldemortilla on samanväriset silmät. Odotin koko ajan Star Wars -tyylistä loppukohtausta: "Join me Harry and live..." "Never! You killed my father!" "No, Harry.. I AM your father!" XD Jossei piilolinssit pysyneet niin tietokonemanipulaatio ja photoshop on keksitty. Leffoihin tehty paljon erikoisempiakin tehosteita kuin silmien väri...

- Monta muuta mukavaa poisjäänyttä mielenkiintoista juttua ja yksityiskohtaa.

- Pimento ei näyttänyt sammakolta. :D

--------------------------------------------------

Loppuun pakko sanoa, että surettaa, että Kalkaroksen näyttelijä kuoli.

R.I.P Alan Rickman. <3

:'(

Yksi mahtavimmista tietämistäni näyttelijöistä. Niin ihana, monipuolinen ja lahjakas. Ei ole maailma enää entisensä.

Minä uskon Voldemortin tyhjentäneen säkkejään Bellatrixiin tasaisin väliajoin. Bellatrix on kumminkin sellainen takertuja ja älykkyysosamäärä varmasti pimeyden lordia pienempi, joten Voldemort ei halunnut sitoutua tuollaiseen hulluun akkaan. Uskon että Bellatrix oli aika suosittu horo kuollounsyöjien keskuudessa

Vierailija
379/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Rowling kertoo vastauksia näihin mysteereihin :)

https://www.pottermore.com/

Vierailija
380/445 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Hitleristä tuli mieleen, että Voldemortissakin on paljon yhteistä Hitlerin kanssa; Hitler halusi tuhota juutalaiset, vaikka hänessä itsessäänkin oli juutalaisverta. Hän myös piti ihanteena, että on pitkä, vaikka oli itse lyhyenpuoleinen. Voldemort puolestaan vihasi jästejä ja jästisyntyisiä, vaikka oli itsekin puoliksi sellainen. Tiedä sitten, pohjautuuko Voldemortin hahmo jollain tasolla Hitleriin, liekö Rowling suunnitellut asian niin.

Mitenköhän Volde muuten suhtautui puoliverisiin? Olihan hän kuitenkin itse puoliverinen ja kuolonsyöjissäkin oli sellaisia (esim. Severus). Ainakin seiskassa puoliveristen sallittiin mennä Tylypahkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä