Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaiset: voiko ihminen mielestänne olla uskossa, jos hän

Vierailija
04.03.2008 |

sanoo uskovansa Jumalaan ja Jeesukseen, mutta

- ei ota Raamattua kirjaimellisesti, vaan enemmänkin vertauskuvallisesti

- uskoo evoluutioon

- suhtautuu elämään hyvin arkirealistisesti, sen sijaan että näkisi joka paikassa Jumalan tai vihollisen tekoja

- edelliseen liittyen: uskoo, että ihminen itse vaikuuttaa elämänsä kulkuun

- hyväksyy naispappeuden

- ei vastusta homoliittoja

- ei vastusta avoliittoja

- paheksuu Kristillisdemokraatteja

- harrastaa baarissa käyntiä ja alkoholia kohtuudella

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö itse usko, että olet uskossa? Jos itse epäilet omaa uskoasi, niin mikä on sinun ongelmakohtasi, että epäilet olevasi uskovainen?

Minä en ulkopuolisena pysty sanomaan, oletko uskossa vai et. On asioita, jotka vain Jumala tietää.

En lukenut koko ketjua, mutta sen verran huomasin, että joku kirjoitti, että usko ilman tekoja on kuollut. Meillä on elävä Jumala, joka vaikuttaa vielä tänäkin päivänä. Jumala vaikuttaa ihmisen sisimmässä oikeita tekoja kohti. Esimerkiksi joskus voi tulla vahva tunne, että on annettava rahaa jollekin ja tämä on se teko, jonka Jumala odottaa sinun tekevän. Jos kieltäydyt, niin samalla kiellät Jumalan antamat teot. Jos taas teet sen kokien olevasi hyvä ihminen, et tee enää Jumalan tekoja vaan omia tekojasi.

Jos tunnen sinut ja koen, että olet väärällä tiellä, voin puhua asiasta kanssasi. Jos edelleen sinä koet, että elämäsi on ok, niin voin vain rukoilla puolestasi ja jättää sinut Jumalan käsiin. Hän sitten tietää, miten toimia sinun kanssasi. Ehkä minä olin väärässä ja sinun ei tarvinnutkaan muuttaa tapojasi. Silloin Jumala antaa minulle ymmärrystä. Jos taas olin oikeassa, Hän voi puhutella sinua eri tavoin (eri ihmisiä kohtaamalla, antamalla sinun lukea erilaisia tekstejä tai avaamalla Raamatun juuri oikeista kohdista) ja jos et kuuntele tätä puhuttelua, niin silloin etäännyt uskostasi entistä enemmän.

Vierailija
2/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaihtoi nuorempaan kirkon työntekijään. Siinä vasta esimerkillinen ihminen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen vahva tunne ei kerro yhtään mitään siitä onko idea Jumalalta lähtöisin vai ei.

Vierailija
4/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kääntää nenäänsä nyrpistellen selkänsä apua pyytävältä puliukolta ja paheksuu tätä syvästi vai kirkkoon kuulumaton ateisti, joka vie puliukon kotiinsa, kylvettää, antaa puhtaat vaatteet ylle ja tarjoaa ruokaa?

Vierailija
5/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa vain rupesin saamaan tarpeekseni siitä kaikesta. En jaksa ruveta tarkemmin selittämään yksityiskohtia, mutta lyhyesti sanottuna kyllästyin siihen, että usko/uskovaisuus oli seurakunnassa niin vahva vastaus moniin elämän kysymyksiin, ja toisaalta jotkut elämänalueet ja ajattelun vapaus jäivät paitsioon siinä hengellisyyden hehkussa.

Uskoni on saanut toisenlaisia ulottuvuuksia kuin ennen, enkä voi mitenkään palata taaksepäin. Ennen usko oli täynnä vastauksia, nyt kysymyksiä. Laitoin alkuperäisen viestin, koska monet listalla olevista asioista ovat uskovaisille tabuja. Kaikkien seurassa ei voi sanoa, mitä oikeasti ajattelee. Tunnenkin oloni joskus yksinäiseksi tästä syystä. Lähimmille ystäville toki voi asioista puhua niiden oikeilla nimillä. :) Halusin mielenkiinnosta kuulla, mitä av-mammat aiheesta ajattelevat.

ap

Vierailija
6/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tulee uskoon (pyytää Jeesukselta syntejään anteeksi ja pyytää Jeesusta elämänsä herraksi), hän saa Pyhän hengen, joka johdattaa häntä ja avaa hänelle Jumalan sanaa ja opettaa häntä ymmärtämään, että vain Jumalan sanassa on muuttumaton totuus ja Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä ja että Jeesus/Jumalan sana on se kivijalka, johon hänen tulee perustaa elämänsä, eikä ihmisten mielipiteille.

Jos et usko Raamattuun (esim. et hyväksy Raamatun kantaa homoseksuaalisuudesta, joka on synnin harjoittamista siinä missä mikä tahansa synti) annat piut paut myös Jeesukselle. Ihmiseksi syntynyt Jumala, Jeesus Kristus kuoli syntiemme puolesta, koska rakasti syntiinlangennutta ihmiskuntaa, hän kärsi kadotustuomion puolestamme, jotta meidän ei tarvitsisi hukkua synteihimme ja joutua kadotukseen, mutta Jeesus ei tullut antamaan hyväksyntäänsä synnille. Jumala EI KOSKAAN siunaa sitä mikä on syntiä. Jos siis näet papin siunaavan homoseksualismia tiedät että tämä pappi ei ole ainakaan Jumalasta.

Jeesuksen vastaanottaminen tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki avaa silmäsi näkemään syntisyytesi ja sen mitä synti on ja johdattaa sinut parannukseen synnistä, vaikka sinulla ei aina olisikaan voimia päästä synnistä eroon. Minun on vaikea kuvitella, että uskossa oleva ihminen tietoisesti eläisi synnissä, tottakai hän tekee syntiä, koska me emme koskaan pääse syntisestä luonnostamme eroon, mutta koska uskoontullut ihminen on oppinut näkemään miten tuhoavaa synti on ja kuinka se vie meitä koko ajan kauemmaksi Jumalasta, niin miksi hän tieten tahtoen vaalisi syntiä ja hyväksyisi synnin, koska se on liittoutumista paholaisen kansssa. Ihminen ei voi kuulua paholaiselle ja Jeesukselle samaan aikaan.

Rukoile enemän ja pyydä Jumalan johdatusta. Uskoontulo on henkilökohtaisen suhteen luomista Jumalan kanssa ja Hän on ilmaissut itsensä Raamatussa.

Vierailija
7/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun ihminen tulee uskoon (pyytää Jeesukselta syntejään anteeksi ja pyytää Jeesusta elämänsä herraksi), hän saa Pyhän hengen, joka johdattaa häntä ja avaa hänelle Jumalan sanaa ja opettaa häntä ymmärtämään, että vain Jumalan sanassa on muuttumaton totuus ja Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä ja että Jeesus/Jumalan sana on se kivijalka, johon hänen tulee perustaa elämänsä, eikä ihmisten mielipiteille.

Jos et usko Raamattuun (esim. et hyväksy Raamatun kantaa homoseksuaalisuudesta, joka on synnin harjoittamista siinä missä mikä tahansa synti) annat piut paut myös Jeesukselle. Ihmiseksi syntynyt Jumala, Jeesus Kristus kuoli syntiemme puolesta, koska rakasti syntiinlangennutta ihmiskuntaa, hän kärsi kadotustuomion puolestamme, jotta meidän ei tarvitsisi hukkua synteihimme ja joutua kadotukseen, mutta Jeesus ei tullut antamaan hyväksyntäänsä synnille. Jumala EI KOSKAAN siunaa sitä mikä on syntiä. Jos siis näet papin siunaavan homoseksualismia tiedät että tämä pappi ei ole ainakaan Jumalasta.

Jeesuksen vastaanottaminen tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki avaa silmäsi näkemään syntisyytesi ja sen mitä synti on ja johdattaa sinut parannukseen synnistä, vaikka sinulla ei aina olisikaan voimia päästä synnistä eroon. Minun on vaikea kuvitella, että uskossa oleva ihminen tietoisesti eläisi synnissä, tottakai hän tekee syntiä, koska me emme koskaan pääse syntisestä luonnostamme eroon, mutta koska uskoontullut ihminen on oppinut näkemään miten tuhoavaa synti on ja kuinka se vie meitä koko ajan kauemmaksi Jumalasta, niin miksi hän tieten tahtoen vaalisi syntiä ja hyväksyisi synnin, koska se on liittoutumista paholaisen kansssa. Ihminen ei voi kuulua paholaiselle ja Jeesukselle samaan aikaan.

Rukoile enemän ja pyydä Jumalan johdatusta. Uskoontulo on henkilökohtaisen suhteen luomista Jumalan kanssa ja Hän on ilmaissut itsensä Raamatussa.

Vierailija
8/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että enemmän sitä kiinnostaa se, toteuttaako ihminen elämässään hänen ohjettaan siitä, että kohdelkaa muita ihmisiä niin kuin haluatte itseänne kohdeltavan. Ei siinä uskossa muuta tarvita kuin sen käskyn toteuttamista käytännön tasolla.

Vierailija
9/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus itse sanoo, että hän ei tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään. Lain täyttäminen on syntiinlangenneelle ihmiselle mahdoton tehtävä, siksi Jumala itse syntyi ihmiseksi tuli täyttämään lain puolestamme, jotta meillä olisi pelastus kadotustuomiolta hänen sovitustyönsä kautta. Jumala hyväksyy ihmisen takaisin yhteyteensä vain Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta.

17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18

Mutta tämä ei tarkoita, etteikö synti pysyisi edelleen syntinä. Miksi uskoontullut ihminen, joka rakastaa Jeesusta haluaisi tietentahtoen tehdä sellaista, joka on Jumalan silmissä väärin. Miksi uskoontullut ihminen, jonka Jeesus on pelastanut, haluaisi edelleen jatkaa veljeilyään paholaisen kanssa. Maan päällä oleva seurakunta on nimenomaan taisteleva seurakunta, joka taistelee syntiä ja paholaista vastaan, joka yrittää saalistaa ihmisiä ja niellä heitä kitaansa kuin ärjyvä jalopeura. Miksi Jeesukseen uskova haluaisi silittää pedon päätä tai pitää häntä lemmikkinään. Vihollinen on aivan todellinen.

Lukekaa enemmän Raamattua, vain Raamattua lukemalla opitte tuntemaan Jumalan, koska vain Raamatussa Jumala on ilmoittanut itsensä henkilökohtaiseksi.

Ihmisillä on kaikenlaisia omia jumalia, joillakin näistä jumalista voi olla yhtymäkohtia Raamatun Jumalaankin. Mutta vain elämänsä antaminen Jeesuksen Kristuksen käsiin avaa tien Jumalan yhteyteen.

Vierailija
10/72 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali oli yksi tärkeimmistä joka päätteli asioiden olevan näin tai noin. Hän ei koskaan tavannut itse Jeesusta. Kaikki mitä hän tiesi oli kuulopuhetta. Paavali oli se joka loi kristinuskon

Alkukristityt eivät voineet hyväksyä hänen ihmisoppejaan. Myös kirkko sivalsi pois epäkohtia raamatusta jotka eivät kirkon/papiston mielestä sinne kuulu.

Raamattu ei ole koskaan ollut täydellinen eikä siellä ole täydellistä Jumalan oppia, täydellistä ihmisoppia kylläkin. Tilanteet ratkaistaan tyyliin; no näin se menee. Kysymys on aina ollut vallasta ja sen ylläpitämisestä.

Tarkastelessa itse raamatun Jumalan persoonaa ei hän pysty täyttämään absoluuttisen rakkauden kriteerejä.

Vierailija
11/72 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nykyisenä huitsinnevadalaisena (netin vertaisryhmä entisille fundiksille) sanoisin, että koko juttu kilpistyy raamattuun. Jos ajattelee, että raamattu on sanasta sanaan totta ja aamen, niin tottakai silloin uskossaan muuttuu todella kireäksi.

Raamattu-uskollinen ihminen ei voi hyväksyä homoutta, avoliittoja, kännäämistä tms.

Mutta jos pitää raamattua sellaisena hyvänä kirjana, josta voi poimia hyviä juttuja (esim. sovitusopin ja armahtamisopin ja rakasta lähimmäistäsi -opin), niin silloin ihmisen ei tarvitse mitenkään edes miettiä jotain homoutta tai haureutta.

Uskovainen ihminen on kai se, joka huutaa avukseen Herraa.

Jokainen elää omista lähtökohdistaan käsin. Kolmannen polven helluntailainen on saanut ihan erilaiset eväät maailmankatsomukselleen kuin joku muu.

Minusta on tärkeää poimia kristinuskosta itselleen ne asiat, jotka kantavat tässä elämässä.

Vierailija
12/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin ap. En varsinaisesti usko Jeesukseen, uskon vain, että hän oli ihminen jolla oli aika pitkälle hyvä sanoma.

Olen sitä mieltä, että ihminen tuntee sydämessään mikä on oikein ja mikä väärin. Ei siihen tarvita raamattua määrittelemään, joka edelleenkin on vain kirja.

Oi miksi ihmeessä ihmiset noudattavat jonkun ikivanhan kirjan ohjeita?! Siitä on mielestäni terveen järjen käyttö kaukana. Miten raamattu voisi olla jumalan sana? Kukaan meistä ei tiedä jumalan sanaa!

Lähimpänä jumalan sanaa olisi ehkä seuraava: älä tuomitse, ole armollinen ja rakasta lähimmäistäsi. Ei jumala ole pikkumainen, jumalan rakkautta riittää ihan varmasti kaikille. Ei jumala välitä siitä mihin seurakuntaan kuulut, vai kuulutko ollenkaan. Taivaassa on paikka kaikille, ihan kaikille.

Vierailija
13/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä maailmasta löytyy? Ja eiköhän kaikki sano olevansa uskossa ja noudattavansa jumalan sanaa, vai mitä?

Miksei myös minulla olisi siihen oikeus? Mikä sinä tai sinä olet sanomaan, etten minä voi olla uskovainen.

Ja entäpä ne jotka eivät kiellä raamattua(joku näin sanoi minun tekevän)? Noudattavatko he Jeesuksen sanomaa? Halusiko Jeesus ihmisten syrjivän toisiaan? Mitä Jeesus ajattelisi ylimielisyydestä?

Halusiko Jeesus, että ihmiset tappavat toisiaan ja sotivat? Sotia käydään uskon nimissä ja ihmisisä tuomitaan uskon nimissä.

Tuomitaan toiset vääräuskoisina, niinkuin minut tällä kertaa. : ) T.62

Vierailija
14/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet onneks jonku kauseen siitäki " vanhasta opuksesta" oppinut

Vierailija
15/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskohan taas on yhtä kuin usko Jeesukseen ja hänen pelastustyöhänsä, joten aika vaikea yhtälö.

Tämä siis 62:lle.

Vierailija
16/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kristinuskohan taas on yhtä kuin usko Jeesukseen ja hänen pelastustyöhänsä, joten aika vaikea yhtälö.

Tarkoittaako uskovainen samaa kuin kristitty? Eikö muslimitkin sitten ole uskovaisia?

Minähän sanoin, että Jeesuksella oli pääasiassa hyvä sanoma. Mutta minulle usko Jeesukseen tarkoittaisi sitä, että uskoisi hänen olleen jotenkin erityinen, esim. nousseen kuolleista. Se taas tarkoittaisi, ettei Jeesus olisi ollut ihminen. Tässä mielestäni kulkee terveen järjen käytön raja.

Raamatussa on hyviä asioita, niinkuin monessa muussakin kirjassa, muttei niitä tarvitse kirjaimellisesti ottaa.

Ap kysyi uskovaisilta ja siksi vastasin, koska uskon jumalaan ja siinä mielessä olen uskovainen. 62

Vierailija
17/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Tarkoittaako uskovainen samaa kuin kristitty? Eikö muslimitkin sitten ole uskovaisia?

Minähän sanoin, että Jeesuksella oli pääasiassa hyvä sanoma. Mutta minulle usko Jeesukseen tarkoittaisi sitä, että uskoisi hänen olleen jotenkin erityinen, esim. nousseen kuolleista. Se taas tarkoittaisi, ettei Jeesus olisi ollut ihminen. Tässä mielestäni kulkee terveen järjen käytön raja.

Raamatussa on hyviä asioita, niinkuin monessa muussakin kirjassa, muttei niitä tarvitse kirjaimellisesti ottaa.

Ap kysyi uskovaisilta ja siksi vastasin, koska uskon jumalaan ja siinä mielessä olen uskovainen. 62

Vierailija
18/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
19/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No olet onneks jonku kauseen siitäki " vanhasta opuksesta" oppinut

vain ja ainoastaan oikeaoppisten kristittittyjen omistuksessa. Vai mitä? Vai onko niin, ettei me vääräoppiset saada puhua ollenkaan anteeksiannosta, koska se on raamatusta lainattua ja me " kiellämme" raamatun?

On valitettavaa, että osa uskovaisista vetää niin tiukkaa linjaa ja pilaa kaikkien maineen. Muista, että sinäkin voit kutsua itseäsi uskovaiseksi, mutta jonkun toisen milestä sitä et ole.

Vierailija
20/72 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi kyetä kumoamaan melkoinen joukko tieteellisiä tosiasioita, ja sitä kukaan ei ole vielä pystynyt luotettavasti tekemään. Muuten se, että ei usko evoluutioon on vain sama kuin sanoisi että en usko mihinkään minkä en halua olevan totta, todisteista viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi