~~~MARRASMURUJEN vko 10~~~~
Kommentit (118)
Huh, taas on lapset saatu nukkumaan. Kyllä tää arjen pyörittäminen tuntuu nyt raskaalta ku tuo väsy on aivan kauheaa. No muutaman viikon kun jaksaa niin sitten helpottaa.
Parintunnin välein pitää täällä kans syödä, muuten iskee pahoinvointi. Mulla näyttää pahoinvointi pahenevan näin iltaa kohden.
Turvotusta on täälläkin, onneks vielä mahtuu omat housut jalkaan.
Olen viimevuodelta karistanu raskauksilta jääneitä ylikiloja aika reilusti 70kg--->55kg et housuja riittää isompaa kokoa;) Ei tarvi heti ottaa äitiyshousuja käyttöön.
Maha on pullahtanut esiin tosi aikaisin aina ja nyt ku ylimääräistä ei ole, taitaa alkaa näkymään entistä aiemmin. Peittelemään en rupea, kerrotaan tärkeimmille ihmisille kun ultrassa ollaan käyty n.2-3 viikon päästä.
Liikunnan harrastamista olen ajatellu minäkin jatkaa niin pitkään ku se tuntuu kivalta.
Rankimmat lajit taidan jättää pois ohjelmistosta. Vaikka taitaa esim. juoksuakin joku harrastaa ihan loppuun asti. Ite taidan kumminki vaihtaa kävelyyn ja jatkaa juoksua sitten vauvan synnyttyä.
Pump, cycling (niin pitkään ku maha sen sallii), kävely, pyöräily (kunhan kelit alkaa ja niin pitkään kun maha ei ole tiellä) uinti, siinä vois olla liikuntaohjelmisto mun raskausajalle.
Tällainen omanapainen viesti nyt tälläkertaa, pitää alkaa taas syömään jotain;)
Ipan@ pavun kera rv 5+3
Hei!
Mie ilmottaudun joukkoon kanssa..
Olen ihan alottelija täällä, juuri nimimerkinkin tein mutta
löysin täältä kerta tällaisen niin oli ihan pakko liittyä:)
Täällä plussattiin tasan viikko sitte, reilu vuosi sitä jo toivottukin.
Fiilikset on niin mahtavat ja mieki olen jo lörpötelly uutisesta
perheelle ja ystäville, ovat kuiten tienneet et yritämme kovasti esikoiselle kaveria:)
Oireita on täälläkin jo sen verran et väsyttää kovin, päikkärit otan tytön kanssa ja nukkumaanki menen illalla melkee yhtäaikaa :)
Pientä kuvotustakin on tullu, iltasin varsinki. mut ei viel pahaa ollenkaan.
Esikoista odotellessa asuttiin norjassa niin kaikki on tavallaa ihan uutta, esim. ultraankin pääsin vasta rv 20-21 ja eilen soitn neuvolaan
niin pääsenki jo ens keskiviikkona ultraan, mutta ymmärsin että siksi sinne pääsen ku minulla ollu niin epäsäännölliset menkat viimeaikoina.
Ja eka neuvola on sit kuun vikapäivä.. ihanaa..
Toiv. meillä kaikilla menee kaikki hyvin.
(nyt menen urkkiin kelan sivuille sitä äippäpakkausta, sellaistahan en norjassa asuessa edes saanut)
mie855 4+6
Hei, Käykääpä jättämässä tietonne tuonne esittelypinoon nimeltä ++Marrasmurujen esittelyt++
Ei nyt oo visuaalisesti mikään huippuluomus, mutta saadaan ainakin esittelyt pystyyn.
Bea76, rv 5+2
huomasin että meillä onkin samana päivänä La ellei ultrassa muutu.
Bea76 (olikohan se noin): kiitos kun teit esittelypinon, se näyttää todella hyvältä. Itse koitin sen tekemistä mut en ymmärrä miten siihen saadaan väriä.
Tänään ollut todella väsypäivä. Päätäkin on särkenyt enkä ole saanut mitään tehtyä mitä olisi pitänyt. Monet teistä on jo soittanut neuvollan ja varannut ensimmäisen ajan. Pitäisiköhän munkin soittaa vaikka kaupungin sivuilla lukee että yhteydenotto vasta viikolla 7-8. Mullakin tuo öklöolo tulee vasta illalla mutta päivällä ruoka maistuu vähän liikaakin. Jo 2 kg tullut lisää painoa plussan jälkeen, vaikka kyllä mulle vähän saakin tulla. Itse olen ajatellut aloittaa joogan siitä on niin paljon puhuttu miten hyvää tekee raskaana olevalle. Lisäksi pyrin käymään kerran viikossa jumpassa. Ja onhan tuossa tuo koira kenen kanssa tulee harrastettua vaikka ja mitä.
Nyt kiirenvilkkaa nukkumaan ettei nukahda istualteen.
Niiskuneitinen ja masukki rv 4+6
Niiskuneitinen, se väri lisätään tekstiin komennolla [ color = red ], mutta ilman yhtään väliä. Kirjoitetaan komento siis aivan kiinni väritettäväksi haluttavaan tekstiin ja tuo komentokin siis ilman välejä. Ja red- sanan tilalle tietysti se väri mikä halutaan :-) Värittäminen lopetaan komennolla [ / color ], taas ilman välejä.
Kiva, jos sinä tai joku muu haluaa mun lisäksi päivitellä tuota listaa! Se varmaan paisuu tässä lähiviikkoina, kuten toivottavasti me mammatkin! Itseä jo alkaa huolestuttamaan, kun teillä muilla housut puristelee ja väsyttää, kun ei mulla oo oikein mitään r-oireita nännien arkuutta lukuunottamatta. Toivottavasti tuolla kehossa nyt jotain hyvää tapahtuu kuitenkin!
Bea rv 5+2
Mutta mutta... piti kysyä, kun jostain oon lukenut, että raskauden aikana karvat katoaa... mut mitäs kun mulle kasvaa parta!!! Leuasta nypin just monta tummaa karvaa... kääks jos noita tulee lisää kun viikot on niin alussa. Täytyy vissiin alkaa lainata ukon partakonetta heh.
parrakas murunmamma
niiskuneitinen. niimpäs näyttäs olevan samana päivänä.. ens ke. tiedän sit et muuttuko minulla la. esikoisen kanssa muuttu etiäpäin kolmella päivällä. ja syntyikin sit laskettunapäivänä :)
ja ei minullakaan vielä purista housut, mut välillä kyl masu tuntus olevan turvonnu, ei isosti mut sillee et hoksii..
Paljos teil joilla ennestää lapsii niin on tullu raskausaikana kiloja?
Miul tuli sellaset 18killoo ja mulla oli ihan hillitön vatsa, kaikki luuli et kaksoset tulee :D ja vatsa alko näkyy mun mielstä joskus rv 16.
Esikoisesta paino nousi raskausaikana muistaakseni 2,5kg ja synnytyksen jälkeen olin 7kg kevyempi kuin ennen raskautta... Mulla toimii laihdutusmenetelmänä =)
Yritin kans tutustua tuohon värien maailmaan, vaan en taida uskaltaa edes kokeilla.. Mitenkähän sydämiä tehdään?
Tällainen peruskoneen käyttäjä olen, ei nuo erikoisuudet ihan heti mee tajuntaan.. Kirjoititko esittelypinon ihan tässä, vai kirjoititko sen ensin jollain tekstinkäsittelyohjelmalla? Jos joskus uskaltaisin kokeille..
Tervetuloa uudet odottajat! On mukavaa kun näin alkukuusta on jo paljon porukkaa ja tästä se vaan paisuu mitä enemmän päiviä tulee:)
Eilen palelin niin ettei meinannu vaatteet ja peitot riittää. Tiiä sitten johtuuko flunssan tulosta vai raskaudesta. Mies sairastu flunssaan, sitä siis odotellessa..:(
Palellu olen tämänkin raskauden aikana, mutta en noin paljoa mitä eilen.
Soitin minäkin neuvolaan ja eka aika ennen pääsiäistä.
Ultra sitten parin-kolmen viikon päästä, miten ne nyt äitipolilta saa ajan lähetettyä mulle.
Raskauskiloista kyseltiin, paino ennen raskauksia 59-62kg:
Ensimmäiseltä tuli 12kg
Toiselta 10kg
Kolmannelta 9kg
Nyt lähtöpaino vähiten mitä ollut on 55kg, (on varaa siis tullakkin enemmän;))Toivottavasti ei kuitenkaan.
Nyt aamupalalle
Ipan@ rv 5+4
Taitaa tämä pino olla ihan minuakin varten...
Vuoden yrittämisen ja jatkuvien pettymyksien jälkeen en oikein meinaa uskoa asiaa ollenkaan. Maanantaina tein ihan huvikseni testin, kun menkkoja ei ole alkanut kuulua. Ja yllätys, yllätys: siihenhän ilmestyi kaks viivaa. En ollu usko silmiäni! Tein varmuuden vuoksi samana iltana uudelleen, ja piti eilen aamulla ja vielä tänäänkin kokeilla. Ja tulos on edelleen sama, kaks viiva. Eli kai se ny on vaan uskottava.
Eli liityn siis marrasmurujen joukkoon :)
Neuvolaan en ole vielä soittanut, laskeskelin tuossa itse, että la olisi marraskuun 10. päivän tienoilla. Täytyy varmaan ens tiistaina jutella koulun terkkarin kans asiasta.
Tänään pitäis keksiä, miten kertoisin miehelle tästä. Mielellään niin ettei se saa ihan täyttä hepulia. On tätä odotettukin... Pari parasta ystävää tietää jo, kun en eilen malttanut pitää suutani kiinni ku niiden kans juttelin...
Heräsin yöllä kovaan selkäkipuun. Oikein menkkamaisesti jomotti. Paniikki iski samantien, että vuoto alkaa. Eipä alkanut, mutta edelleen on aika menkkamaiset kivut tuolla alaselässä/vatsassa ja sellainen olo, että kohta lurahtaa... Just kun ehdin hetken innostua, että raskaana ollaan =(
murunmamma paniikissa rv4+2
Toivotaan että kyse on vaan jomotuksesta murunmamma! Niin kauan kuin ei ole isoa vuotoa on toivoa. Tsemppiä ja tule kertomaan kuulumisia!
Bea76:lle (vai Bea vain?) kiitos esittelypinon tekemisestä! Lisäilen itseni siihen kohta.
Uusille tervetuloa! Esikoista pitkään yrittäneenä tiedän miten epätodelliselta plussa tuntuu sen jälkeen. Vaikka tuntui se nytkin, on raskauden alkaminen vaan aina sellainen ihme.
Vedentytär 5+4
Ja hyvää keskiviikkoa kaikille lumisateisesta Pohjois-Karjalasta! Tervetuloa uudet!
Paljastin sitten kuitenkin " kaiken" itsestäni tuolla esittelyissä... jos nyt joku tuttu ynnäilee, niin vilkuti vilkuti vaan :)
Lounaalta just tulin, nyt on ehkä ok olo taas hetken aikaa - tosi vaarallista, kun koko ajan pitäis syödä jotain ettei tulis huono olo. Vaakaan en oo uskaltanu viime aikoina ees hypätä. Kiloista joku kysyi, mulla tuli molemmilla varmaan joku 12-13 kg lisää. Nyt on tosin jo sen verran lähtökiloja, ettei kauheesti olis vara paisua. Sokerirasituskokeet on odotettavissa, mutta hyvähän se on, että seuraavat.
Eilisilta meni sohvalla maatessa, oli jotenkin totaalisen väsy olo. Olis pitäny siivota ja pyykätä, muttei jaksanut yhtään, lapsille vaan ruokaa käkättimeen ja oitis pötkölleen. No, illan nukkuminen sitten kostautui yöllä, silloin piti miettiä taas syntyjä syviä.
Vkl on vaara, että äiti " näkee" mun raskauden, kun mennään käymään. Siinä on niin tarkka mummeli, että osaa oitis tehdä omat johtopäätöksensä, kun en juo saunasiideriä ja muutenkin se jotenkin on aina nähnyt raskaudet jo kauan ennen kuin on ollut tarkoitus kertoa. Jos keksii, niin minkäs sille voi, kun ei pulisisi vielä pitkin kyliä.
Mutta nyt taas työn touhuun,
komentoora ja Lahja 5+2
Ipan@:
Yritin kans tutustua tuohon värien maailmaan, vaan en taida uskaltaa edes kokeilla.. Mitenkähän sydämiä tehdään?
Tällainen peruskoneen käyttäjä olen, ei nuo erikoisuudet ihan heti mee tajuntaan.. Kirjoititko esittelypinon ihan tässä, vai kirjoititko sen ensin jollain tekstinkäsittelyohjelmalla? Jos joskus uskaltaisin kokeille..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=155&m=1942295&p=1&tmo…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=155&m=1740065&p=1&tmo…
Noissa ketjuissa on ohjeita. En minäkään mitään erityistä osaa koneella tehdä, mutta tuo on ihan yksinkertaista " koodaamista" tuo fonttien ym. laitto. Testailin tuolla Saitista sanottua palstalla, ettei tarvinnut tänne pinoon kokeilla, mikä fontti olikaan minkäsuuruinen ja onnistuuko ne sydämet ;-)
Toivottavasti huolehdit turhaan ja tuntemukset johtuu vain raskauden etenemisestä!
P.S. Mun mielestä nimenomaa hiukset pysyy päässä raskaushormonien vuoksi erityisen hyvin ja sitten synnytyksen jälkeen alkavat putoamaan kimppuina. Joten karvaa vaan kehiin!
Raskauskiloista, niin mulle tuli ekassa odotuksessa 9.5kg (lähtöpaino 60kg). Vauva syntyi 10 päivää ennen LA:ta, että olis ehkä poksunut 70kg rikki, jos ei olis tullut niin aikaisin. Kilot lähtivät imetyksellä jälkitarkastukseen mennessä (5-6 vkoa synnytyksestä). Oletan, että tämä uusi tulokaskin sitten tulee jo lokakuun puolella, jos on kyydissä muuten siihen asti. Tai vois ainakin kuvitella, että tietty säännönmukaisuus siinäkin olis, vaikka ei tietty välttämättä.
Bea (76 tai ilman) rv 5+3
[color=red ]Päikkärit nukuttu, vähän pirteämpi olo. Aamulla kävin lenkillä ja seki laitto kyllä niin olon väsyneeks että.[/color]
Murunmamma: Mullakin oli illalla maha kipeä, muistan näitä kipuiluja edellisistäkin raskauksilta. Aika kovatkin kivut voi olla ihan normaalia, sillä kohdun kannakkeet kun venyy niin sekin saattaa kipua tuottaa. Ja toisaalta eipä km mitään voi, tulee jos tulee. Yritetään elää tässä päivässä ja nauttia kun on nautittavaa. Surraan sitten vasta kun on surun aika, eikös niin?
Toitottavasti tuo värikokeilu nyt onnistu;)
Nyt meidän junnu huutelee äitiä sängystä: " kakka housussa äitiii.." Ei auta, mentävä on.
Ipan@
[color=red]Mukavaa päivänjatkoa kaikille![/color]
Hei teille!
Olen ihan uusi täällä... Ensimmäistä lasta yritetty pari kiertoa ja tänään kävin neuvolassa testissä. Plussaa näytti. :) Tuntuu ihanalta! LA 4.11. itse laskettuna, mutta veikkaan että siirtyy vähän kauemmas, ei voi tietää vielä...
Olen 20-vuotias(pian :D ) ja syksyllä tarkoitus aloittaa amk-opinnot, vaan saas nähdä pääsenkö sisään ja kuinka kauan ehdin opiskella, ehkä hikisesti yhden jakson... Ukkelin pukkeli, jonka kanssa asume yhdssä, täyttää kk:n päästä myös 20, hän saa opinnot (toivottavasti) valmiiksi nyt keväällä.
Kenellekään en ole vielä kertonut, vanhemmille en uskalla vielä... He on vähän olleet aina sitä mieltä, että ensin opiskelut, sitten naimisiin ja sitten vasta lapsia... Ootan ekan ultran ja kuvat. Sit annan niille ne kuvat käteen ja onnen toivotuksia mummolle ja papalle (ja ehkä juoksen karkuun... :D ) Ei vaines, toivon (ainakin, jos en jopa luule) että ihan hyvin ottavat.
Vähän on ollut pelonsekaisia tunteita, että kuinka me pärjätään, taloudellisesti ja muutenkin, mutta uskon kovasti, että hyvin se menee :)
Ananas-pieni 5+1
Tervetuloa uusille, kiva saada lisää odottajia!
Pieni on ainaskin vielä matkassa ja kivutkin hävis. Joo toivottavasti on ihan normaalia, mä vaan oon nyt ihan hermoheikko kun 2kk sitten edellinen pieni putosi matkasta rv 5+4. Nyt on kyl ihan eri fiilikset raskaudessa, paljon varmempi olo.
Soittelin tänään neuvolaan murun asioita, mut en sitten puhunut raskaudesta mitään vaikka ensin meinasin. Oottelen nyt ensi viikon vielä. Murulla on pieni patti niskassa, todennäköisesti suurentunut imusolmuke, mut lääkäri sanoi aiemmin ett jos on yli kuukauden niin pitäis tulla näyttää. Itse en edes siitä stressannut pahemmin, mutta terkka rupesi touhottamaan, antoi ajan 2 viikon päähän ja vielä sanoi, että jos suurenee tai tulee kipeäksi niin aiemmin pitäis tulla... Ääh,en millään jaksais vielä stressata tätäkin asiaa =(
Anteeksi onpa omanapaista taas... Oon kyllä teidän kuulumiset, mutta ei tainnut olla mitään ihmeempiä... Täytyy lukaista uudelleen =)
murunmamma
Me ei olla vielä kerrottu vauvasta kenellekään, paitsi ystävä jota näen päivittäin tietää, koska hänelle keskenmenostakin kertoisin. Viimeksi kerroin melkein kaikille, ja sitten tuntui että kaikille piti ilmoittaa että ei meille tuukaan vauvaa, ja siltikin tuli noloja tilanteita kun joku rupesi puhumaan mun raskaudesta ja sitten pitikin töksäyttää ett tuota menikin kesken. Nyt varmaan kerron vasta lähempänä rv12. Jos vaan suinkin pystyn siihen asti olemaan kertomatta.
Tää pahoinvointi on tosi ärsyttävää, koko päivän jatkuvaa ja koko ajan pitäisi olla syömässä että pysyi hyvä olo.Pelottaa ihan että koska se oksentaminen alkaa. Murua odottaessa pahoinvointi alkoi rv 7 ja loppu vasta rv 19. Lähes päivittäin oksensin ja painokin tippui monta kiloa. Onneks en sentää tipukseen päätynyt ja töissäkin jaksoin käydä muutamaa päivää lukuunottamatta.
Mulla on jo muutaman viikon kiristänyt housut, heh heti oviksesta, mut paino ei oo noussut yhtään. Kummallista. Mulla on äitiyshousut jemmassa murun raskaudesta, silloin ne tuli joskus rv20 käyttöön, nyt varmaan aiemmin. Tuntuu jo nyt ett maha pullottaa, mut mul on kyl sen verran ylikiloja, ett johtuu varmaan niistä.
Tämmöistä tänään.
murunmamma rv4+1