Minkä ikäinen teillä osaa itse jo katsella ulkolämpömittaria ja ikkunasta ulos ja miettiä, mitä pukee päälleen, kun lähtee pihalle?
Kun meillä yhdeksänvuotias ei vielä oikein hallitse sitä, että itse päättelisi, millainen keli on ja mitä kannattaisi pukea. Nappaa vaan suunnilleen ekat vaatteet. mitä naulassa on sen enempiä miettimättä. Esimerkiksi vaikka mittari näyttäisi -15, ei hoksaa laittaa toppahousuja ja paksumpaa pipoa ja rukkasia. Tai vaikka eteisen ikkunasta selvästi näkyy, että piha lainehtii loskavettä ja räystäät tippuu ja mittarissa +5, ei silti hoksaa laitaa saappaita ja kurahousuja. Kyllähän minä mielelään tarkistan, että on sopivasti päällä, mutta olisihan se hyvä, että ainakin suunnilleen olisi jo itsekin valinnut oikein. Erityisesti nyt, kun säät vaihtelee päivittäin välillä kylmempää pakkasta välillä ihan märkää. Ja mielestäni kyse ei ole siitä, että ei haluaisi pukea sopivasti, kuten sitten saattaa olla teineillä ongelmana, vaan yksinkertaisesti ei vaan osaa sitä miettiä. Olen kyllä nykyään yrittänyt sanottaa, eli selitän rautalangasta, että nyt siellä on tämän verran pakkasta ja näyttäisi tuulevankin, joten nyt puetaan tämä ja tämä.
Kommentit (17)
17-vuotias ei välttämättä katso lähtiessään ulkolämpömittaria tai muutenkaan ikkunasta ulos. Saattaa kääntyä ulko-ovelta takaisin vaihtamaan ohuemman/paksumman takin tai toisenlaiset kengät.
Vaihtelee. Kun oli syksyllä ostettu uusi mieluisa lämmin talvitakki, mutta sää oli vielä lämmin, silloin kävi aamuisin vilkuilemassa lämpömittaria, että joko sen talvitakin voisi ottaa! Mutta just jotkut kurikset on sellaiset, että äidin tai isän pitää vaan sanoa, milloin ne puetaan. Tämä siis tyttö 8v.
Eikö se mene koskaan yksin kotona ollessaan ulos? Mitä silloin pukee?
51-vuotias ei oikein vielä osaa, on kyllä edistynyt hyvin vuosien mittaan.
Ainakaan alle 25-vuotiailta tätä on turha odottaa kadulla nähdyn perusteella. Talvella sukat jalkaan.
Äitini mielestä minä 41-vuotias en ilmeisesti osaa, koska hän saattaa soittaa minulle ja sanoa, että ulkona on kylmä joten täytyy laittaa lämpimästi vaatteita päälle.
Meillä ekaluokkalainen oppi, kun kerran annoin hänen niin vaatiessan kylmänä syyspäivänä lähteä liian kevyellä varustuksella kouluun (matkaa n. kilometri). Sen jälkeen oppi käymään ovella tunnustelemassa ilmaa ennen vaatteiden valintaa.
Joo ehkä vähän karu tapa opettaa, mutta en vaan jaksanu vängätä, eikä se siellä kuoliaaksi paleltunut. Käveli vain vähän nopeammin kouluun tuona päivänä.
Kumma kun vanhemmuuden perusasiat on noin hukassa. Vanhemmat päättää, miten lämpimästi tuon ikäinen pukeutuu. Ei kuulu itse pähkäillä asiaa.
Alakoulun ajan harjoteltiin lukemaan sääennustetta ja valitsemaan aamun vaatteet valmiiksi. Jossain 5.-6. luokan aikana alkoi sujaua itsenäisesti.
Vieläkö on trendikästä kulkea kesätennareissa nilkat paljaana?
Vierailija kirjoitti:
Äitini mielestä minä 41-vuotias en ilmeisesti osaa, koska hän saattaa soittaa minulle ja sanoa, että ulkona on kylmä joten täytyy laittaa lämpimästi vaatteita päälle.
.....ei savua ilman tulta.....
Meillä ei ole mittaria. Pitää vain katsoa ulos ja arvella siitä. Tämä 50+ erehtyy vähän väliä.
Ei meillä mitään monia vaihtoehtoja naulakossa talvella roiku. Se yksi toppapuku ja alle lisätään kerroksia kylmemmillä. Tämän osaa kyllä. Eikä mitään kurahousuja. Jos toppahousut kastuu, ne ripustetaan kuivumaan. Eipä tuo 9-v enää missään lätäkössä istu. Kenkiä on kahdet, ne toppakengät ja loskarit. Jos aamulla lähti toppakengissä kouluun ja kasteli varpaansa, niin iltaulkoiluun tajuaa laittaa saappaat. Rukkasia on muutamat, että on laittaa kuivaa, jos edelliset on kuivumassa. Myös repussa on vararukkaset. Eikä se lapsi piloille mene, vaikka välillä vähän menee vesi läpi vaatteista. Lopettakaa hössötys.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä mitään monia vaihtoehtoja naulakossa talvella roiku. Se yksi toppapuku ja alle lisätään kerroksia kylmemmillä. Tämän osaa kyllä. Eikä mitään kurahousuja. Jos toppahousut kastuu, ne ripustetaan kuivumaan. Eipä tuo 9-v enää missään lätäkössä istu. Kenkiä on kahdet, ne toppakengät ja loskarit. Jos aamulla lähti toppakengissä kouluun ja kasteli varpaansa, niin iltaulkoiluun tajuaa laittaa saappaat. Rukkasia on muutamat, että on laittaa kuivaa, jos edelliset on kuivumassa. Myös repussa on vararukkaset. Eikä se lapsi piloille mene, vaikka välillä vähän menee vesi läpi vaatteista. Lopettakaa hössötys.
Mä ymmärsin että ap tarkoitti eriyisesti sitä kun lämpötila muuttuu nopeesti ja ne eiliseen sopivat naulakon päällimmäiset vaatteet ei ole sopivat tähän päivään.
Kun minä olin lapsi, niin käytin aina samoja ulkovaatteita kelillä kuin kelillä. Olihan sitä välillä kuuma, mutta en pitänyt sitä minään ihmeellisenä asiana. Ihmettelin, miksi kaveri mietti aina hirmu tarkkaan, millainen keli oli ja mitä pitää panna päälle.
Meillä pienempiä, joten en osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta kuulostaa juuri hyvältä, että kerrot ja perustelet mitä puetaan ja miksi. Kyllä se lapsi siitä oppii!