Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro, mitä sairaalan lastenosastolla tapahtuu ja miten siellä pitää ns. olla!?!

Vierailija
02.03.2008 |

Ollaan menossa huomenna vauvan kanssa osastolle tutkimuksiin, ja mua jännittää. Ei itse tutkimukset sinänsä, mutta kaikki muu. Miten siellä ns. ollaan? Saadaanko huonepaikka (ollaan yötä, mutta saadaanko se jo päivällä), vai pitääkö notkua päivä käytävässä? Missä pidän vauvaa, rattaita ei kai voi ottaa, eikä hän nuku sylissä pitkiä unia? Onko kantoliina ok?

Yöksi voin kai jäädä osastolle, kun kerran on ihan 100% tissiäisestä kyse. Ja meidän napanuora on n. 2 metrin pituinen ;-) joten en kovin kauas voi edes mennä ja jättää lasta yksin.

Entä vaatteet, onko hullua, jos otan sisäkengät? Minne voin jättää vaatteet säilytykseen ja muut tavarat, onko niille paikkaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatte oman huoneen jo kun menette. saatte olla omassa huoneesa ja jos ei mistään tarttuvasta ole kyse niin myös leikkihuoneesa. sinä saat oman sängyn huoneeseen ja vauva oman. ruokaa sinä et siellä saa joten omaa evästä ota matkaan. sisäkengät on ok kun täälä meillä ainakin osaston ulkopuolelle jätetään takit ja kengät.

kysy vain mitä haluat. itse olen osastolla työssä.

Vierailija
2/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille vauvoille ja äideille kyllä pyritään saamaan heti huonepaikka, ettei tarttisi olla käytävällä. JOskus tilanne osastolla voi olla niin tiukka, että kaikki vuodepaikat ovat aamupäivän varattuja. Lääkärin kierron jälkeen pikku potilaat sitten alkavat kotiutua ja yleensä klo 12 jälkeen alkaa viimeistään petipaikkojakin löytyä. Voit ottaa omat vaunut mukaan, myös kantoliina on ok.

Omien sisäkenkien ottaminen ei ole suinkaan typerää, vaan fiksua ettei jalat hikoa talvikengissä koko päivää. Omat tavarat saa lapsen huoneeseen lukkokaappiin (näin ainakin useimmissa sairaaloissa). Äiti saa yöpyä lapsen kanssa, tuskin on enää vuodeosastoa jolla näin ei saisi tehdä.

Tsemppiä teille lekurikäyntiin, toivottavasti kaikki sujuu mukavasti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten kannalta on helpompaa jos vauva on vaunuissa. jos on liinassa voi olla vaikeaa tehdä tutkimuksia kun vauva nukkuu.

vaunuissa voi siis samalla nukkua kun tehdään tutkimuksia. tietenkin tutkimuksista riippuen.

Vierailija
4/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on sairaalan omia rattaita, ei tarvi välttämättä ottaa omia mukaan. Sairaalan käytävätkin on jo ylimitoitettu tavarasta.

Joten kannattaa harkita niitä vaunun mukaan ottamista.

Tays:issa on ainakin mahdollisuus nukkua lapsen kanssa... patja lattialle sängyn viereen.

Omia kokemuksia ei asiasta ole, muuta kuin työn kautta. Soita osastolle ja kysy...

Vierailija
5/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi saisi ruuat osastolta, mutta kerroitkin että on vielä rintaruokinnassa. Jos tilaa on, tuskin tarvitsee notkua koko päivää käytävällä. Riippuu tietysti, mitä toimenpiteitä lapsellesi tehdään. Aivan kaikissa tutkimuksissa et välttämättä saa olla mukana, voit ainakin varautua siihen. Ota vaikka reppuun mukaan itsellesi yöpymis- ja vaihtovaatteet. Todennäköisesti lapsesi huoneessa on kaappi tai lokero, jonne voit laittaa päällysvaatteet. Ota myös itsellesi evästä, sinunkin täytyy syödä jossain. Joissain sairaaloissa vanhemmilla saattaa olla mahdollisuus syödä lounas henkilökunnan ruokalassa.

Vierailija
6/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ollaan menossa huomenna vauvan kanssa osastolle tutkimuksiin, ja mua jännittää. Ei itse tutkimukset sinänsä, mutta kaikki muu. Miten siellä ns. ollaan? Saadaanko huonepaikka (ollaan yötä, mutta saadaanko se jo päivällä), vai pitääkö notkua päivä käytävässä? Missä pidän vauvaa, rattaita ei kai voi ottaa, eikä hän nuku sylissä pitkiä unia? Onko kantoliina ok?

Yöksi voin kai jäädä osastolle, kun kerran on ihan 100% tissiäisestä kyse. Ja meidän napanuora on n. 2 metrin pituinen ;-) joten en kovin kauas voi edes mennä ja jättää lasta yksin.

Entä vaatteet, onko hullua, jos otan sisäkengät? Minne voin jättää vaatteet säilytykseen ja muut tavarat, onko niille paikkaa?

Meidän lapsi oli juuri leikkauksessa ja voin vastailla miten ainakin Kysissä toimitaan.

- Huoneen saimme heti kun tulimme osastolla. Saatiin ihan oma huone kun oli osastolla niin hiljaista.

- Meillä oli omat rattaan mukana, koska lapsi on tottunut nukkumaan niissä päiväunet. Osastolla on myös vaunuja mitä voi lainata. Kantoliinankin voi varmasti ottaa mukaan.

-Yöksi voit varmasti jäädä, koska imetät. Minäkin sain olla vaikka en enää imetäkään (lapsi yli vuoden ikäinen).

-Sisäkengät on hyvä ottaa mukaan ja vaatteet saat säilytykseen huoneen lukolliseen kaappiin. Lapselle voi myös ottaa sisätossut, jos siis osaa jo kävellä.

Lisäksi:

- Muista varata itsellesi ruokaa. Vain lapsesi (jos siis jo syö muutakin kuin maitoa) saa ruuat sairaalasta. Yleensä osastolla on vanhempien huone, jossa on mikro ja jääkaappi.

- osastolla on myös lapselle vaatteet ja vaipat. Samoin tutteja, tuttipulloja ja tietysti lakanat ja pyyhkeet.

Toivottavasti näistä oli jotain apua :)

Vierailija
7/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen soittanut sinne jo niin monta kertaa, etten enää kehtaa :nolio:

olen lievästi (not) sairaalapelkoinen, ja siksi asia mietityttää. tietysti tutkimuksetkin/sairaus askarruttavat, mutta niihin en voi itse vaikuttaa joten siksi pohdin tällaisia älyttömyyksiä.

mä vaan pelkään, ettei tenava nuku, ja sitten vaan huutaa ja huutaa ja huutaa koko päivän ja yön. se on vielä tottunut nukkumaan mun kainalossa, ja mitenköhän se onnistuu sairaalassa... tuskin mitenkään, mutta sellaista se on.

eväät olen jo pakannut, samoin rutkasti luettavaa. ehkä kutimenkin voisi ottaa, vai onko älytöntä? vauva on siis vielä niin pieni, ettei leiki, ja jos kaikki on ok, hän luultavasti nukkuu melkein koko päivän. tosin jos olosuhteet eivät ole suotuisat niin hän ei nuku ollenkaan :-(

Vierailija
8/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina ei edes imettävälle äidille ole mahdollista antaa sänkyä ( esim. isot sängyt käytössä potilailla / pieni huone jonne ei mahdu äidin sänkyä kun siellä on toinenkin potilas äiteineen), vaan joskus joutuu nukkumaan patjalla lapsen sängyn vieressä. Lapsen patjan voi halutessaan ottaa oman patjan viereen lattialle, jotta voi nukkua turvallisesti lähekkäin. Kannattaa siis varautua siihen että voi joutua lattiamajoitukseen!

Ja joissakin sairaaloissa imettävät äidit saavat ruuat osastolta. Varman päälle pelaat kuitenkin kun otat omat eväät mukaan.

Vierailija
9/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneeseen tuotiin minua varten sänky, johon nostettiin laidat ylös. Siinä sitten tuhisimme yhdessä koko yön. Lapsen sänky kärräättiinkin sitten pois yöksi, että huoneeseen mahtui.

Vierailija
10/10 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä hyvä - on todellakin aivan normaalia, että sinua jännittää, kun olet vauvasi kanssa menossa sairaalaan tutkimuksiin, ehkä myös pelottaa, että mitä mahtaa löytyä - kokonaisuudessaan se on poikkeutikanne teille kaikille! Tsemppiä sinulle ja onnea kaikin puolin! Mutta vastausta noihin kysymyksiisi... On toki eroavaisuuksia sairaaloiden ja yksiköiden välillä! Eli nämä tiedot tulee oman työpaikkani näkövinkkelistä!

Uskoisin, että saatte sairaalassa huoneen käyttöönne jo päivällä - vauvallenne on toki se paikka siellä olemassa. Mahdollisesti saat sängyn myös itsellesi jo päivällä - etenkin, jos tarvitsisit sitä imettäessäsi (tuon voit ottaa vihjeenä). Saattaa olla, että huoneessa voi päivällä olla myös joku toinen lapsi, mutta uskoisin, että yöllä muita ei ole. Näihin vaikuttaa tietysti myös se, mitä vauvaltanne tutkitaan! Tarvitseeko vauvan olla mahdollisesti hoitajien valvonnan alla tutkimusten vuoksi?!

Omat vaunut voi toki olla mukana, mutta sairaalassa on kyllä vaunuja käytössä, jos vaunut muuten on tarpeettomat matkalla tai hankalat ottaa mukaan. Vauvalle lienee myös sänky päivälepoja ja yötä varten.

Vaatteita vauvalle on sairaalan puolesta, mutta myös omia saa pitää. Kunhan sitten varaat riittävästi vaihtovaatetta mukaan. Voit miettiä, haluatko säästää itseäsi muutaman vaatteenpesun verran ja käyttää sairaalan vaatteita. Myös semmoinen riski on, että vaate saattaa siellä joutua hukkaan (eli menee sairaalan pyykkiin), jos joku muu niitä vaihtelee.

Ota toki itsellesi mukaan sisäkengät - se on hyvä idea - miksi turhaan hikoilisit talvikengissä! Ota itsellesi myös muuta ajankulua, luettavaa, käsityötä, sanaristikkoa, syötävää... mukaan. Vaikka et tavallaan tekisi siellä mitään erityistä, tuntuu oleminen rasittavalta ihan sen henkisen stressaavuudenkin vuoksi - et kuitenkaan ole siellä kuin kotonasi, rentona ja omana itsenäsi. Kannattaa myös varata omat hygieniatarvikkeet mukaan, ehkä pyyhekkin, jota kaikissa paikoissa ei saa. Ota myös vaihtovaatetta, jos tulee pulautteluja - voi tulla, vaikka ei muulloin tulisikaan ja ehkä myös muuten mukavaa ja rentoa olovaatetta. Varaa myös riittävästi lämmintä vaatetta mukaan, myös yöksi - sairaaloiden ilmastoinnit ovat aika kovalla. Mutta muista myös tarvittaessa kysyä riittävästi peittoja.

Ja se tärkein juttu: ole vain äiti siellä - enempää ei kenelläkään ole lupa vaatia - kysy tarvittaessa ja uudelleen ja uudelleen! Kyllä siellä periaatteessa ymmärrretään, että vanhemmat ovat huolissaan, eivät vältämättä ymmärrä sairaalakieltä ja sitä kaikkea muutakaan hässäkkää siellä - mutta joskus se unohtuu kiireessä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi