G: Ärsyttävin kirjoitusvirhe/tapa kirjoittaa väärin ikinä?
Mä inhoan, kun ihmiset sanovat " alkaa tekemään, kirjoittamaan jne."
Toinen on sanompa, luempa jne.
Kommentit (76)
Esim. tapa kirjoittaa väärin ikinä? Tuo ikinä sana on aivan ylimääräinen koko kysymyksessä. Todella ärsyttävää teini kieltä!
Joku aikuinen kirjoitti, että joku antoi ystävänpäiväkortin äidille ja isille, jossa luki jne. :S
Lisäksi ärsyttävät kaksiot parvekkeella ja paidat pitkillä hihoilla sekä jonkun toimesta tehdyt asiat, sinällään (sinänsä!), paljoa (paljon!), kauaa (kauan!) jne. No, paljoa on jo hyväksytty, mutta jos minua ei halua ärsyttää, kannattaa kirjoittaa ja sanoa paljon.
Vierailija:
esikko, vuosikas, likastuu, taapero..
Kuuluu vähintään yhtä ärsyttäviin " alkaa juoksemaan" kanssa.
Anteex. (Aaaaargh!)
Huutiksen
kohdelistauksissa tätä näkee aika paljon, toinen muoto on katsoppas!
Jotenkin se ärsyttää ihan suunnattomasti; No en varmana katso!
Itse kirjoittelen ihan miten sattuu, ja varsinkin yhdyssanat on mulle vaikeita, liekö joku lukihäiriön tyyppinen juttu, ollut lapsesta asti.
Ärsyttäviä sanoja on vaikka kuinka paljon, ei varsinaisia virheitä mutta muuten. Mikähän näissä niin nyppiikin:
Äippä, äitykkä
Itikkä
Reppari
Yöppäri
Irkkari, irtsari
Työppäri
....
Kaikista KAUHEIN; Touhupeppu! Tsiizuz, että voi olla kuvottava ilmaus!
On ärsyttävin. Ja näitähän kyllä netissä riittää muitakin...
kumpa
enään
kodinhoidontuki
kuullostaa
Tänään viimeksi eräällä palstalla joku kysyi (aivan tosissaan!) kuuluuko kirjoittaa sydänmeen vai sydämeen...Hän kun tiesi että ei kahta ämmää mutta entäs se ännä...No joo.
Samaisella palstalla oli otsikko " Oletteko nolanneet itsejänne" .
Huvittavin on ollut lasten päästä vedettävä sänky.
Kouluissa ei kai opeteta äidinkieltä enää ollenkaan =/
Myös seuraavat:
Mun pitää juossa!!! Mikä hiton juossa, se on juosta!!!
Yhdyssanavirheet on aika ärsyttäviä.
Ketä toi on? ARRGGHHH!!!
Luontaisedut, sitä käytetään ihan virallisteksteissäkin väärin. Se on luontOisedut.
Miten tuo sitten menee oikein? :O
Vierailija:
Vierailija:
Mä inhoan, kun ihmiset sanovat " alkaa tekemään, kirjoittamaan jne."
viellä, siittä, kumpa, elikkä, elikkäs, kuulloinen, kuullostaa, sydämmeen, morsiammelle, kodin hoidon tuki, ketä kun tarkoitetaan kuka ym. ym.
Sitten on nämä lyhennelmä-lässytyssanat pepo-sose (peruna-porkkana), yöppäri, teeppari ym.
Kun tarkoitetaan näin ja söin. Mamujen virhe, noilla ä:n pisteillä kun ei ole väliä...
Eärän enlgatniliasen tuktiemlan preusetella on saamnteekvää msisä jäjresytkssesä kijraiemt snasasa oavt, anioa täkreä on se että esnimäminen ja vimienien krijian oavt okiella paiklala. Lpopu voi olla tyättä hlöypnölyä mtuta viot kiuteknin imlan viakekusia lkuea tesktiä. Tmää oninstuu sen tädhen että me emme lue yskitätisiä kijraiima vaan kookniasia snaoja.
Siis: " mitä se kustantaa" (' maksaa' ). Onhan sana oikein kirjoitettu, mutta merkitys on väärä.
ENÄÄN, aaargh.
MUUSSI kuulostaa vammaiselta ja läskiltä.
Vierailija:
eri asia kuin haaveri. ;)
" Käytyäni kaupassa, tein lihasoppaa." Sinne EI kuulu pilkkua. Eri asia on " Kun olin käynyt kaupassa, tein lihasoppaa."
Toinen: " Olen aina ollut viisaampi, kuin muut ihmiset." Kuin-sanan eteen ei myöskään tule pilkkua.
Muutenkin pahempi virhe on laittaa pilkku sinne mihin se ei kuulu kuin jättää laittamatta johonkin mihin kuuluisi.
Kamalaa, kun omat lapset ovat alkaneet puhua niin, eivätkä taatusti ole sitä KOTOOTA oppineet.
Siinä muuten toinen sana, jota en voi millään sietää!
Uskon muuten, että nämä tökeröt virheet ovat yleisimpiä ihmisillä, jotka eivät lue paljon. Jos lukee runsaasti kirjallisuutta ja tasokkaita lehtiä, oikeakielisyys ja oikeinkirjoitus tarttuvat kuin itsestään, vaikkei niitä kouluaikaisia äidinkielen sääntöjä niin muistaisikaan.