Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on lyhin "karppauskuuri", jos haluaa laihtua?

Vierailija
24.11.2008 |

Olen vasta tutustumassa vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja olen suunnitellut karppaavani ns. "jaksoissa".

Mikä on lyhin aika, jonka voi/kannattaa karpata, jossa alkaa tuloksia näkyä. Missä ajassa elimistö yleensä sopeutuu ns. karppiruokavalioon?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos jätät pois rasvaiset ruuat ja karkit yms. herkut, otat mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja yms. niin laihdut, mutta jos taas jossain vaiheessa alat mättää rasvaista ruokaa ja herkkuja niin tasan tarkkaan lihot!!

Sama myös karppauksessa: vähennät hiilareita - otat elimistön tarvitsemat kalorit hyvistä rasvoista, vähennetään vielä hiilaripöhötys niin laihdut. Jossain vaiheessa jos taas alat syödä hiilaripitoista ruokaa ja varsinki jos jatkat rasvojen syöntiä niin varmasti lihot!

Ja ei se tarkota, että pitää loppu elämäkseen vähentää niitä hiilareita tai vtt:ssä pitää ruokavaliosta rasvat ja herkut pois - voi niitä nauttia, mutta ne ei kuulu joka päiväiseen ruokavalioon.

Ap:ta kehoitan vielä miettimään haluatko todella alkaa karppaamaan ja missä mittasuhteessa. Alkuun voi olla hyvä jättää vaan nopeat hiilarit pois sekä lisätä kasviksia + hyviä rasvoja. Jos meinaat, että se on vaan esim. puolen vuoden laihdutuskuuri niin unohda!! Seuraavan puolen vuoden aikana sulla tulee kilot tuplaten takas. Sama jos heität nyt rasvaset ja epäterveelliset ruuat pois puoleks vuodeks niin ens jouluna sulla on *vähintään* nykyisen painon verran massaa taas!

Vierailija
22/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kuinka nopeesti tuloksia karppauksella alkaa oikeesti näkyä?

2. Kaikki tuntuvat pelottelevan sillä, että karppauksen lopettaessaan turpoaa vähintään kaksinkertaiseksi... Kuitenkin, jos jättää muutaman kilon "lihomisvaran" karppaussession loppuessa, niin kuinka pian elimistö palaa normaaliaineenvaihduntaan (eli sietää hiilareita) ja normipainon ylläpitoon (olettaen tietty, että ruoka kevyttä ja liikuntaakin on...

terkuin, ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sitten laihduta sillä vähärasvaisella virallisterveellisellä ruokavaliolla jos kerta sillä meinaat sitten sen lihomisvaran jälkeen jatkaa??

Ite ku alotin hyväkarppauksen niin parissa viikossa tippu paino pari kiloa, mutta tuli aika pian takas (en kyllä ollu tarpeeks tiukkana). Tosin mitat mulla just ja just lievän ylipainon puolella ja karppauksen aloittaessa vielä täysimetin.

Vierailija
24/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällä hetkellä en enää karppaa. Ei ehkä sittenkään ollu se mun juttu vaikka paljon hyvää opin sillä tiellä ;)

Nyt on paino lähteny tippumaan ku oon jättäny rasvattomat ruuat kauppaan ja hillinny enimpiä hiilareita. Transrasvat varsinki pysyy ja tiukasti kaupan hyllyllä.

Vierailija
25/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää mulla lähti karppauksen alussa tosi hyvin pois!!! =D Ja monen muun oon kuullu samaa sanovan eli hillitsee makeanhimoja kun verensokerin rajut heilahtelut jää pois.

Sitä mä en vaan ymmärrä, että miks sä ehdoin tahdoin haluat palata takas "vanhaan" linjaan kun oon tavoitteesi saavuttanu?

Itteä nyt oikein harmittaa ku en "jaksanu" karpata ja nyt on taas mahavaivat yms. kivat seurana, tää ketju taas innoitti mua lähtee uudestaan testaa karppauksen maailmaa ;)

26

Vierailija
26/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppausta haluan koettaa painonpudotuksessa siksi, että mulla on sellainen tuntuma, että se voisi olla mun "juttu": tykkään pääosin karppiruoasta (liha, kaikki rasvainen, kananmunat sekä ihan terveellisetkin jutut eli kasvikset jne, heikkoutena tosin on kaikki makea;-().

Ns. virallisterveellisessä dieetissä tunnen joutuvani kieltäytymään paljon enemmästä, toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.

Haasteena tässä tietty on, että karppauksen loputtua saa heti hanskaan terveellisen ruokavalion (eli minun tapauksessani rasvat ja makea kuriin).

Jonkin sortin oikotietä onneen toki varmaan etsinkin, mutta alkaa tuo ikä jo painamaan sen verran, että peruskeinoilla ihan yksittäistenkin kilojen poissaanti alkaa olla aika tiukassa;-(.

terkuin, ap

Vierailija
27/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän samahan on maratonareilla, heillähän on ennen maratonia täysi hiilihydraatiton kausi muutaman viikon ja sitten pari päivää ennen maratonia syövät hiilareita tosi paljon. Eli ensin tyhjennetään elimistö hiilareista, jotta hiilareista saa sitten sen täyden hyödyn irti maratonilla.

Vierailija
28/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mikä ettei karppaus voisi olla pysyvämpikin juttu...

Itseni tuntien sanoisin kuitenkin, että makeanhimo (kaikki ihanat karkit, pullat jne) on melkeinpä perusluonteessani, enkä usko, että pystyisin koko elämänmittaiseen muutokseen. Onnellinen toki olisin, jos makeanhimo karppauksella vähenee, ja jos ei tee enää ollenkaan mieli karkkia, niin aina vaan parempi...

Toinen juttu on tuore ruisleipä: se on jotakin niin ihanaa, että tuntuisi pahalta kuvitella, ettei sitäkään koskaan enää....

Sum summarum: tavoitetila karppauksen jälkeen tod.näk. olisi, että söisin karppauspainotteisesti, kuitenkaan silloin tällöin noita ihania herkkuja itseltä kokonaan kieltämättä... Toivottavasti ei kuulostanut liian sekavalta;-)

terkuin, ap

Vierailija
29/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kilot tippuu siitä huolimatta, tosin täysimetystä ei enää ja liikuntaki on lisääntyny. =D

Tsemiä ja suosittelen surffaamaan ihan urakalla karppauinfon sivuilla + lukemaan pari kirjaaki aiheesta!

Vierailija
30/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse karppasin vain 3-4 viikkoa. Sinä aikana menetin monta kiloa. Eli vaikutus alkaa heti. Kun lopetin, niin lihosin, mutten sentään tuplamäärää, kun mitä olin laihtunut: loppujen lopuksi painoin yhden kilon vähemmän kuin ennen karppauksen aloitusta.

Ja, huom! En karppauksen lopettamisenkaan jälkeen lopettanut rasvansyöntiä. Kun joku täällä väitti, että paino nousee, jos jatkaa sitä rasvan syöntiä, niin eipä se enempää ole noussut kuin tuohon -1 kg alkupainosta (karppauksen lopettamisesta nyt vuosi).

Vierailija
31/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdun jopa hitaammin karppaamalla kuin vt:llä. Laihtumisnopeus riippuu ihan ihmisen oman kehon toiminnasta ja miten se vastaa karppaukseen. Ekana kuukautena minulta lähti 5kg ja nyt on lähtenyt viimeisen 3kk aikana 4.7kg. Painoa minulla on kuitenin yli 100kg eli on mistä pudottaa.

En suosittele kellekään palaamista ylettömiin määriin hiilareita pysyvästi. Kuka muka haluaa olla pöhöttynyt??

Hyväkarppina voi syödä 100g hiilareita päivässä ja se on jo paljon. Silloin voi syödä jo viljaa, tummaa riisiä ja pastaa.

Juhlissa ei tarvitse kenenkään kieltäytyä vaan voi syödä ihan mitä haluaa.

Vierailija
32/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskoni laidutti 20 kiloa karppaamalla, jonka jälkeen palasi suurinpiirtein normaaliin ruokavaliooon (vähän kevyempään kuitenkin) ja otti hiilarit takaisin. Nyt kaksi vuotta tuon karppilaihdutuksen jälkeen on edelleen 15 kiloa hoikempi kuin ennen diettiään.

Jos laihdutat 25 kiloa tavallisesti, niin se ei tule ihan heti takaisin, vaikka söisit mitä.

Jos laihdutat 25 kiloa karppaamalla, se tulee viivana takaisin, jos syöt vaikka viikon normaalisti vaikka olisit ollut laihana jo esim. vuoden?

Miksi tää tuntuu musta vaikealta uskoa?

Vierailija
33/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen asetatte ystävänne/sukulaisenne?! Mitä he tarjoavat teille, jos menette esim. kahville synttäreille, pekonia munilla vai mitä?? Ulkopuolisia varmaan ahdistaa suunnattomasti pyytää teitä synttäreille tmstms. kun ei tiedä mitä te syötte!!!!!

Vierailija
34/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia myös haluaisin ajatella varsinaista laihdutuskarppausta "kuurina": Kun varsinainen laihdutusurakka olisi suoritettu ja palaisin vähän normaalimpaan ruokavalioon, voisin karpata olosuhteitten salliessa, mutta esim. kyläillessä tai muissa tilaisuuksissa muitten ei edes tarvitsisi tietää minun olevan "karppihenkinen".

Eli taas tiivistäen: ensin kilot pois tiukasti karppaamalla, sitten painonhallintaa ja säätelyä miel. karppipainotteisesti, mutta kuitenkin jotakin hiilihydraatteja sallien. Tiedostan toki, että tässä on iso riski siihen, että hh:ja palaa helposti liikaa ruokavalioon, jolloin olomuoto taatusti taas kasvaa;-).

Mutta kuten sanoin, pullat ja pasta jne. olisi pääosin tarkoitettu vierailuihin tms. tilanteisiin, joissa ei itse pysty/kehtaa kontrolloida syömistään.

(Sekä tietty satunnaiseen herkutteluun kuurin jälkeen itselläkin, ettei tule semmoista oloa, että karppaus olisi maailmanloppu ja entisisistä ihanista herkuista tarttisi ihan iäksi luopua;-)).

terv. ap

Vierailija
35/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäkalorista, terveellistä ruokaa, sillä jatkut laihdutusta. Paljon parempi kuin karppaus, ja saat varmasti nopeammin tuloksiakin.

Vierailija
36/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kuinka nopeesti tuloksia karppauksella alkaa oikeesti näkyä?

Muutamassa päivässä. Jos tiukkana olet hiilareiden suhteen, voit saada viikossa pois pari(-kolme) kiloa, josta tietysti osa nestettä. Alussa pudotus on nopeampaa, hiipuu siitä pikkuhiljaa ja riippuen hiilarittomuuden asteesta voi pysyä siinä 0,5-1 kilo viikossa tasolla pitkäänkin. Mutta muista, että paino putoaa aaltoillen (kuten muillakin ruokavalioilla), välillä saattaa tulla kilo takaisin, sitten taas lähtee kaksi.

2. Kaikki tuntuvat pelottelevan sillä, että karppauksen lopettaessaan turpoaa vähintään kaksinkertaiseksi... Kuitenkin, jos jättää muutaman kilon "lihomisvaran" karppaussession loppuessa, niin kuinka pian elimistö palaa normaaliaineenvaihduntaan (eli sietää hiilareita) ja normipainon ylläpitoon (olettaen tietty, että ruoka kevyttä ja liikuntaakin on...

Minun kokemukseni on, että kannattaa lisätä hiilareita pikkuhiljaa. Satunnainen pullamössön syönti ei vaikuta suuntaa eikä toiseen, mutta jos palaat epäterveellisiin ruokatottumuksiin, alkaa painokin taas nousta. Ei kylläkään mitenkään salamana, vaan pikkuhiljaa hiipii takaisin. Mutta jos pidät ruokavalion kevyenä noin yleisesti etkä syö hulluna vaaleaa leipää ja sokereita, saat kyllä pidettyä painon suurin piirtein siinä, mihin pudotat sen karppaamalla. Ja ainahan voit pitää välillä pari hiilihydraatitonta viikkoa, jos paino alkaa hiipiä ylöspäin!

terkuin, ap

[/quote]

Vierailija
37/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti tiedä, mitä dieetti tarkoittaa. Se EI tarkoita laihdutuskuuria, vaan ruokavaliota. En viitsi edes kommentoida muuta viestiisi, kun tällaiset perusasiat ovat hukassa. Huomaa, että tiedot painonhallinnasta ovat lähinnä Anna ja Me Naiset -lehtien sivuilta.

-2-

että tarkoitat dieetillä nimenomaan laihduttamista. Et puhunut mistään elämäntavasta tai ruokavaliosta, vaan nimenomaan laihduttamisesta.

Vierailija
38/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:lle lisäisin vielä:

Minusta suunnitelmasi kuulostaa oikein järkevältä. Itse olen ajatellut aivan samoin. Ongelmakseni koen herkut ja karkit (ja vaalean pullamössöleivän).

Olen puolittain karpannut nyt syksyn ajan. Alussa olin suht tiukkana ja ensimmäisen kahden kuukauden aikana sain painoa pudotettua sellaiset 7-8 kg . Nyt loppusyksyn on karppausinto ollut vähän sitä sun tätä ja olen vain pyrkinyt pitämään saavutetun tuloksen, ja siinä onnistunutkin. Olen siis syönyt leipää (yleensä ruis) ja pullaakin ja muutenkin hiilareita. Sokerin itsessään olen jättänyt pois ja suurimpana saavutuksenani pidän kohta 4 kk jatkunutta karkkilakkoa! Siitä pidän kiinni pahimpinakin mielitekopäivinä ja syön vaikka jotakin muuta herkkua. En kuitenkaan anna karkkituskalleni periksi, koska tiedän, että se ei jäisi siihen yhteen kertaan. En aio joulunakaan syödä suklaata, mitä ei ole tapahtunut ikinä!

Pointtinani on siis se, että vaikka karppausta soveltaisikin itselle sopivammaksi ja vähän sieltä täältä joustaen, voi saada hyvän olon ja painoa pudotettua pikkuhiljaa tai ainakin pudotetun painon pysymään poissa. Eli jos haluat pikatuloksia, karppaa vain ja ole tiukkana ilman hiilareita. Sitten löysäät vähän ja hallitusti ja etsit itsellesi tasapainotilan. missä paino pysyy hallituissa lukemissa ja olo hyvänä ja saa herkutellakin.

Vierailija
39/39 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain hiilareita söin. Mutta siis jätin esim. ruisleivän pois, jota normaalisti syön pari palaa päivässä. Ja oli kyllä uskomaton muutos, ilmavaivat hävisi heti! Tuo ruisleipä on mulla kaikista pahin turvottaja, ei edes vaalea leipä turvota ja nosta painoa niin paljon. Nyt olen taas alkanut ruisleipää syömään ja olo on tosi tukala, hirveät ilmavaivat heti. Painoa ei tuossa hirveästi tippunut, pari kiloa, mutta nyt ne heti tuli takaisin kun aloin tuota ruisleipää syömään :/. Itse en koskaan alkaisi kokonaan karppaamaan, mutta tuon ruisleivän syönnin aion kyllä jättää pois lähes kokonaan. Mutta jotain spagettia tms aion kyllä syödä silloin tällöin, mutta vaan pieniä annoksia. Itse ajattelin tuolla nutraamalla ottaa 3-4 kg pois, ja sen jälkeen sitten jatkaa ruisleivätöntä laihista :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi