Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kouluikäisten vanhemmat, etenkin ala-asteikäisten, vaateasiaa!

Vierailija
24.11.2008 |

Kysyn ihan mielenkiinnosta tätä asiaa, omat lapseni ovat nyt vielä pienempiä, kuten suuri osa kavereidenkin lapsista. Tänään juttelin harvemmin tapaamani ystäväni kanssa puhelimessa, ja kauhistuin vähän, kun kuulin, millaisia vaatimuksia ala-asteikäisillä on vaatteittensa suhteen. Jos kaverit sanoo, että marraskuussa kuljetaan college-housuissa, niin näin tehdään, yms. Pelkäävätkö vanhemmat nykyään niin paljon lapsen joutumista koulukiusatuksi, että antavat lapsen kastua ja paleltua säähän sopimattomissa vaatteissa? Itse ensin pidin hommaa ihan älyttömänä, mutta sitten tajusin, että kun ei tuo omakaan keskimmäiseni ole mikään varsinainen sosiaalinen lahjakkuus, niin kyllä minäkin varmaan aika paljon tulevaisuudessa vingutan pankkikorttia vaatekaupassa, jos se yhtään pienen tietä tasoittaa... mutta jäädyttää en lapsiani haluaisi... Onko nämä lehtijutut ym. koulukiusaamisesta aiheuttaneet tämän, että lapset saa ikäänkuin joukkona läpi kaikenlaista tuollaista vanhemmiltaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkät kalsarit alla. ja college housut on adidasta tai muuta laadukasta ns. paksumpaa kangasta. En tiedä millä koulukaverit kulkee.

Vierailija
2/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuri, säännöt ja rajat ovat nykyään vanhemmille täysin vieraita sanoja. Kaikki tapahtuu lapsen ehdoilla ja sanelun mukaan, vanhemmat vain myötäävät.

Sitten vanhemmat vetoavat siihen, että kun kaikki muutkin lapset....ja hevonhumppa sanon minä.

Ja sitten vielä ihmetellään kun syntyy ongelmia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kulkee farkuissa tai sammareissa ja pitkät kalsarit on talvisin alla. Nyt lumikelillä vetää yleensä vielä ulkohousut tuohon päälle (kuorihousut). Meillä ei kavereiden mielipide ainakaan vielä paljoa vaikuta. Ja meillä äiti sanoo viimeisen sanan vaateasiassa :)

Vierailija
4/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköpaineet alkavat jo pienenä, ja etenkin koulussa. Muistan, kun tyttäreni oli tokaluokalla, ja hänellä oli päällään collegepaita, jossa muumin kuva, niin joku "fiksu" poika luokalta heti haukkui paitaa vauvojen paidaksi. Sama poika haukkui tytärtäni läskiksi, kun tytöllä oli ensimmäistä kertaa viime viikolla toppavaatteet päällään. (Tyttö siis nyt kolmannella.) Nuo toppavaatteet ovat Travallen Remut, eli ihan hyvät vaatteet, ja niissä esim. takissa ei ole vyötäröllä kiristystä, joten on sellainen "pullea malli", mutta näköjään heti tulee sanomista. Onneksi luokalla suurin osa on oikeasti fiksua porukkaa, ja harvoin tuollaista kiusaamista tapahtuu. Mutta kyllä se ottaa päähän, että aina joukossa on joku "luupää", jonka pitää aukoa suutaan... Anteeksi vaan nimittelyni, mutta ei ole oikein hyvää käytöstä tuo vaatteiden haukkuminen.

Tyttö on muuten reipas ja hänellä on paljon kavereita, ja kertoo kyllä aina opettajalle, jos jotain kiusaamista tapahtuu.

Vierailija
5/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä vanhemmat sanovat viimeisen sanan lapsen pukeutumisessa. Olen kyllä nähnyt, että tytön luokalla on myös lapsia, jotka kulkevat talvipakkasilla ilman hattua ja lenkkarit jalassa.

Vierailija
6/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsesi ovat vielä pieniä.

Katsos, kun sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, mitä jonkun esiteinin äiti ja isä kotona mussuttaa. Jos lapsi ei halua pitää vaikkapa toppahousuja, hän ei niitä päälleen vedä välitunnin ajaksi ja pian ne jo "hukkuvat"/tulevat kotiin kassissa.

Eli ikävä tosiasia on, että lapselle voi ostaa järkeviä vaatteita ja ne voi vaikka pukea hänelle puoliväkisin aamulla päällekin, mutta ne viuhahtavat reppuun jopa jo kotipihasta päästyä.

Minä annan tokaluokkalaiseni valita vaatteensa kaupassa. Mitään hurjan epämukavaa tai epäkäytännöllistä en osta, mutta miksi ihmeessä pakottaisin häntä esim. pinkkeihin pikkutyttö-röyhelöihin?!

Aamuisin käymme keskustelut siitä, miten paljon vaatteita säätila ylle vaatii. Mutta neiti saa itse päättää, paneeko esim. legginssit housujen alle vai paksummat, vuorelliset housut. Päällyshousut menevät onneksi vielä pakkasella päälle nurisematta, mutta veikkaan, että muutaman vuoden päästä niille tulee stoppi.

Vierailija
7/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isompi lapsi, sitä suurempi kaveripaine. Ihan turha luulla, että lapsi on tahdoton ja vetää äiteen ostamat romppet kiltisti ylle kunnes *vips* hän tulee teini-ikään ja muuttuu kertaheitolla pissikseksi. Kyllä se muutos on vähittäistä ja näkyy jo alakoulussa.

Vierailija
8/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani 10-v. käy koulussa mieluiten joko mustissa farkuissa tai college-housuissa. Viime viikolla alkoi olla olla jo niin kylmää, että komensin alle pitkät kalsarit.

Tänään lähti kouluun asiallisti puettuna. Päällimmäisenä toppahousut.

Tiesin että lumessa kuitenkin peuhaavat.

Järkevä lapsi sen nyt jo tajuaa itsekin jos ei vanhemmalla ole tajua. Puhh!

Vierailija
9/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime vuonna ei vaatteiden kanssa ollut sanomista eli laittoi päälle sovinnolla mitä käskettiin. Tänä vuonna on meininki ollut toinen eli ulkohousut eivät ole enää kelvanneet päälle. Tytöllä Remun vk-housut jotka suostunut laittamaan vain pari kertaa kun vettä satanut kaatamalla. Ja tuolloinkin housut ovat ollet repussa kun tullut kotiin eli tuskin välitunneilla on niitä kyttänyt. Niimpä on annettu hiukan periksi eli tyttö saa itse valita mitä pukee päällen. Myös kaupassa on itse valitsemassa vaatteensa. Mutta vanhemmat katsovat että vaatetta on riittävän paljon että ei tule kylmä. Tyttö olisi mielellään trikoohousuissa mutta sitä ei sallita vaan jos ei laita ulkohousuja päälle a myös pidä päällä koulussa on housujen oltava muuten paksummat ja alle sukkikset tai legginssit. Onneksi toppahousut laittaa sovinnolla jalkaan. Viime vuonna velä piti haalaria mutta nyt ei enää suostunutkaan haalaria pukemaan vaikka sen viimevuonna väkisin halusi housujen ja takin sijaan. Sai sitten housut ja takin jotta ei tarvitse kylmissään kulkea. Kyllä me ainakin pyritään huolehtimaan että lapsella on riittävästi vaatetta mutta periksi annetaan siinä että millaisita vaate on eli tytö saa itse valita. Muuten menee liian helposti vaatteet koulussa reppuun ja tyttö palelee kylmissään.

Vierailija
10/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa vain 1-2 luokkalaisia, ja opet vahtivat, että kaikilla jalassa ulkohousut ja sään mukaisesti pipot sun muut. Muuten ei ole asiaa välkälle.

Haalareita on enää muutamilla, sen yrittävät olla isoja.

Vierailija
11/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä stadin keskustassa lapset laittavat kouluun ja ulkoiluun ihan automaattisesti toppahousut.

Meidän perheessä vanhemmatkin pukeutuvat tilanteen mukaan. Pipo päähän, sopi tai ei.

Ulkoiluun pukeudutaan sään mukaan. Toppahousuissa kävellään Kaivarin rannassa.

Nyt on kyllä vanhemmissa vika jos lapset haluavat pukeutua jäätyäkseen kylmiltään pystyyn ja vanhemmat vielä sallivat sen.

Vierailija
12/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulussa - ei ikinä! Meidän eppuluokkalainen ei todellakaan suostu pitämään muuta kuin farkkuja. Alle tulee luonnollisesti sukkahousut, kun kerran tyttö on... Toppahousut ostettiin talven kylmiä päiviä varten, mutta nekin piti olla henkselittömät.

Vierailija
13/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puki aamulla toppatakin ja toppahousut jalkaan ja kypäräpipon koska omasta mielestään ei halunnut palella. minä yritin että laittaisi farkut! Luokkakaveri ivaili koko päivän kuinka tyttö näyttää ihan tarhalaiselta.

Vierailija
14/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kulkee farkuissa tai sammareissa ja pitkät kalsarit on talvisin alla. Nyt lumikelillä vetää yleensä vielä ulkohousut tuohon päälle (kuorihousut). Meillä ei kavereiden mielipide ainakaan vielä paljoa vaikuta. Ja meillä äiti sanoo viimeisen sanan vaateasiassa :)

Vierailija
15/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokkalaiset käyttävät aikalailla niitä vaatteita, jotka on yhdessä vanhempien kanssa katsottu säähän sopivaksi, niin siis tänäänkin lähtivät 1 ja 2 luokkalaiset kouluun jalassaan sisähousut ja niiden päällä ulkoiluhousut, toppatakki, pipo, toppakäsineet ja GoreTex-saappaat oli molemmilla.

Kuudesluokkalaisen kanssa sen sijaan on sovittu, että voi mennä kouluun trikoovuorillisissa ulkoiluhousuissa tai ohutvanuhousuissa l. ei erillisiä ulkohousuja tarvitse pukea (kun ei muillakaan ole), mutta sitten ei voi kieriä lumessa, laskea peffamäkeä tms. ettei tarvitse tunneilla olla märissä housuissa. Kotona kuudesluokkalainenkin ulkoilee kunnon ulkovaatteissa.

9-luokkalainenkin oli laittanut tänään pipon päähänsä, mutta kävelykengissä ja kesähousuissa kulkee, talvitakki sentään oli puettu ylle - tämä nuori mies ei ole enää yläkouluun mentyään käyttänyt edes pitkiä kalsareita, ulkoiluhousuista puhumattakaan, eikä tässä vaiheessa enää vanhempien sana paina.

Onneksi on nähty, että muutaman vuoden kuluttua järki jo on palannut (vanhimmat ovat 23,21 ja 18-vuotiaita) ja taas kelpaavat niin talvikengät kuin ulkoiluvaatteetkin.

Vierailija
16/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielummin hän laittaa kouluun collegehousut ja sen päälle ulkohousut kuin palelee välitunnilla jäykissä farkuissa. Tämän olen päässyt huomaamaan nyt kun olen viimeiset 2 viikkoa laittanut pojalle vaatteet valmiiksi aamua varten ja aina hän vaihtaa farkut mukavampaan yhdistelmään.

Mä en ole kauheasti panostanut pojan sisähousuvarastoon, kun luulin ettei hän sellaisia enää käytä. Mutta kaipa niitäkin pitää ruveta etsimään, kun vanhoissa on jo puntit lyhyet.

Tiedän, että tämä asia tulee muuttumaan varmaan piankin, mutta jos ainakin tämä talvi vielä mennään näin, olen oikein tyytyväinen. Poika on liikkuvainen ja touhuaa lumessa ja koulumatkalla pitää tutkia jokainen oja mitä matkalle sattuu, joten ulkovaatteet pitääkin olla hyvät.

Vierailija
17/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen suurimman osan lapsen luokkakavereiden vanhemmista sen verran hyvin, että voidaan tehdä sopimuksia lasten vaatetuksesta. Kun on edes jollakin porukalla kotoa annetut ytenevät säännöt, ei muiden sana paina niin paljoa noissa vaateasioissa(kaan).

Samaa taktiikkaa käytämme monessa muussakin asiassa esim. milloin tehdään läksyt, milloin on aika siirtyä pyöräilystä kävelemiseen jne.

Vierailija
18/18 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia siis ei ole tosiaan vielä omakohtainen, mutta kiinnosti kuulla useampi kommentti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä