Oletteko te kaupunkilaiset niin sosiaalisia että haluatte jakaa tilanne ihan tuntemattomien kanssa?
Itse asun maalla, mutta en voisi kuvitellakaan että rantasaunassani kävisi 30 perhettä viikoittain tai että varastossani olisi 50kpl muiden ihmisten pyöriä ym. tavaraa ja kuka vaan voisi hakea sieltä mitä vaan milloin vain.
Nostan hattua sille ettei teillä mene hermo tuohon touhuun.
Kommentit (16)
Ei täällä olla sen sosiaalisempia. Jokaisella on oma kerrostaloluukkunsa ja täysijärkiset haluaa, että talo on rauhallinen. Normaali nyökkäys naapurille on yleistä, mutta jutuille ei jäädä.
Toki on niitäkin jotka hössöttävät yhteisöllisyydestä, mutta keskimäärin kaupunkilaisilla on ihan samanlainen tarve yksityisyyteen kuin maalaisillakin.
Luin just juttua kuinka kaupungeissa on nouseva trendi nuo yhteiskäyttötilat.
Kohta varmaan uusiin taloihin ei tehdä enää omia vessoja tai keittiöitä kun niin ihanan yhteisöllistä on käyttää yhteisiä. Kämppä on sit joku 25m2 ja se on ihanaa se, eihän siellä edes nukuta kun voi nukkua ihanasti naapurien kanssa samassa kasassa ala-aulassa.
Mielestäni tässä on takana vain rakennusliikkeiden tulojen maksimointi. Halvalla tehdään ja luodaan ympärille ideologia yhteisöstä ja jengi maksaa himoissaan.
Itse muutin juuri Helsingin keskustasta kehyskuntaan omakotitaloon, ihan paras siirto. Oma tupa, oma lupa, eikä tartte ulos lähtiessä ensimmäiseksi kärrätä rappuun sammuneita naapureita pihalle.
Kerrostalossa kaikki naapurit eivät edes tervehdi, niin en halua jakaa mitään heidän kanssaan.
Mitä hittoa? Sä vertaat omakotitaloa kerrostaloon? 😄
Vierailija kirjoitti:
No kun täällä ei ole kerrostaloja ja kaupungissa ei ole omakotitaloja niin pikkuisen on pakko. Kummassakin kuitenkin asutaan. Eihän teillä ole suellä peltoja eikä metsiäkään niin niitä nyt on turha alkaa vertaamaan asfalttipihaan.
Kyllä niiden normaalien naapurien kanssa voin jakaa varaston, saunan ja terassin. Sitten on ne ihmiset joita kukaan ei halua edes naapuriksi, saati jakaa jotain varastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun täällä ei ole kerrostaloja ja kaupungissa ei ole omakotitaloja niin pikkuisen on pakko. Kummassakin kuitenkin asutaan. Eihän teillä ole suellä peltoja eikä metsiäkään niin niitä nyt on turha alkaa vertaamaan asfalttipihaan.
Kyllä kaupungeissa on vaikka kuinka paljon omakoti- ja rivitaloja. Kannattaa joskus käydä jossain kaupungissa niin maailmankuvasi avartuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden normaalien naapurien kanssa voin jakaa varaston, saunan ja terassin. Sitten on ne ihmiset joita kukaan ei halua edes naapuriksi, saati jakaa jotain varastoa.
Joo sellaiset ei ole kivoja edes omakotitalon naapurissa, piha ja terassi romuvarastona, välillä kuuluu humalaisten laulua välillä riitelyä, ja kusevat tuija-aitaan.
Kerrostaloissa on omat lukolliset kellari- ja vinttikomerot. Eli vain pyörät menee pyörävarastoon muiden ihmisten pyörien kanssa. Ei niihin muut kuitenkaan koske. Hieman voi olla joo ärsyttävää hakea se pyörä muiden pyörien välistä, mutta perheissäkin on usein monta pyörää, eli ei nyt mikään ylitsepääsemätön juttu.
Saunaa ei ole mun yhtiössä, mutta en tykkää sähkösaunoista kuitenkaan, eli en käyttäisi yhteissaunaa vaikka olisi. Jokaisella on kuitenkin omat saunavuoronsa, eli naapurien kanssa ei saunota samaan aikaan.
Hyvä puoli näissä on se, että yhteisiä tiloja ei tarvitse itse huoltaa eikä siivota, sen tekee talonyhtiö.
Puolensa molemmissa, siinä että saa itse päättää kaikesta, tai että saa elää huolettomammin.
Suomalainen on keskimäärin niin epäsosiaalinen, että ihan sama asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa. Ismo Leikolan vitsaileva tarina juuttumisesta naapurin kanssa hissiin on hyvä esimerkki. Kolmen tunnin kohdalla mietti, että pitäisikö sitä sanoa jotain, mutta päätti ettei sitten kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikilla kaikissa taloissa kaikki naapurit normaakeja? Itse asuin aikoinani kolmessa eri kerrostalossa ja niin oli outoa porukkaa että olen päättänyt etten enää ikinä muuta sosialistiseenbasumismuotoon takaisin. Kerran nuoret kurvailivat minun 27-vaihteisella pyörällä pihan kuralätäköissä kuin se olisi ollut heidän omansa ja vanhemmat eivät puuttuneet asiaan millään lailla. Häkkikeliarissa joku oli auttanut minua muutossa sillä se oli AIVAN tyhjä. Vanhat sukseni pilkottivat yhden naapurin häkkikellarissa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan uusiin taloihin ei tehdä enää omia vessoja tai keittiöitä kun niin ihanan yhteisöllistä on käyttää yhteisiä. Kämppä on sit joku 25m2 ja se on ihanaa se, eihän siellä edes nukuta kun voi nukkua ihanasti naapurien kanssa samassa kasassa ala-aulassa.
Mielestäni tässä on takana vain rakennusliikkeiden tulojen maksimointi. Halvalla tehdään ja luodaan ympärille ideologia yhteisöstä ja jengi maksaa himoissaan.
Itse muutin juuri Helsingin keskustasta kehyskuntaan omakotitaloon, ihan paras siirto. Oma tupa, oma lupa, eikä tartte ulos lähtiessä ensimmäiseksi kärrätä rappuun sammuneita naapureita pihalle.
Kavreita asuu noissa uusissa taloissa ja ovat tykänneet yhteisötiloista kuin hullu puurosta. On helppoa järjestää vaikkapa syntymäpäiväjuhlia, kun on omasta talosta tilat ja ei tarvitse miettiä mahtuuko kotiin ja onko tuolejakaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavreita asuu noissa uusissa taloissa ja ovat tykänneet yhteisötiloista kuin hullu puurosta. On helppoa järjestää vaikkapa syntymäpäiväjuhlia, kun on omasta talosta tilat ja ei tarvitse miettiä mahtuuko kotiin ja onko tuolejakaan tarpeeksi.
Tuollaisiahan on ollut jo vuoskymmenet mm. monissa opiskelija-asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhööm, kerrotko missä kaupungissa ei ole omakotitaloja eikä peltoja ja metsiä? Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.
Meillä Helsingissä on noita kaikkia ja Nuuksion kansallispuisto on lyhyen matkan päässä. Espoo on täynnä peltoja.
Miksi tuo haittaisi? Se on jaettu varasto ja ihmiset hakevat sieltä omia tavaroitaan.