Onko kelalla oikeus tehdä näin?
Vituttaa koko kela...
Saan lastenhoidontukea ja nyt hain takautuvasti hoitolisää, koska siihen tarvitaan miehen tuloista tositteet liitteeksi ja en ollut saanut niitä vielä mieheltä. Ongelmana on se, että mies tekee pätkätöitä ja palkkakuitit tulee vasta kun työmaa on kokonaan valmis, eli voi mennä pari KUUKAUTTAKIN ennen kuin saa ne kuitit. Tämän olen kelalle selittänyt ja käskivät vaan tuoda kuitit silloin kun ne tulee.
Marraskuussa laittoivat mulle määräajan että tiettyyn päivämäärään mennessä piti palauttaa miehen palkkakuitit/työttömyysrahapäätökset. No soitin kelaan ja sanoin, että ei niitä päätöksiä tule vielä moneen vikkoon ja laittoivat vain n. kaksi viikkoa lisäaikaa... Lisäaika meni umpeen ja miehen päätöksiä ei kuulunut. Ajattelin, että okei ens kuussa sit uusiks, en viitti jatkuvasti soitella kelaan ja pyytää lisäaikaa. Miehen päätökset tulikin vasta tammikuussa.
No, nyt helmikuussa sain sitten mieheltä joulu- ja tammikuun päätökset ja palkkakuitit (tulivat siis vasta) ja vein ne kelaan, mukana oli myös ne marraskuun laput, vaikka ajattelin ettei niistä enää ole hyötyä. Kelan virkailija kuitenkin sanoi, että voin hakea myös tuota marraskuun rahaa takautuvasti, joten hain sitäkin.
Hoitolisäpäätös tuli tänään ja se oli hylätty, koska en ollut vienyt tarvittavia selvityksiä määräaikaan mennessä. Siis se oli hylätty kokonaan! En saa joulu-, tammi- enkä helmikuun hoitolisiäkään, enkä enää ikinä tästä eteenpäin! Tuon yhden myöhästyneen hakemuksen takia! Onko oikein, että multa viedään kaikki hoitolisät tuon takia?
Ja toinen outo juttu oli, että päätös oli tehty jo helmikuultakin, vaikka eihän helmikuu ole vielä edes loppu ja en mitenkään ole voinut viedä kelaan miehen helmikuun tositteita! Ja käsittääkseni se päätös oli tehty jo siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta...
Joo, olis kannattanu hakea sitä lisäaikaa sille marraskuun hakemukselle...
Kommentit (40)
Kelassa on merkintä jokaisesta soitostasi ja käynnistäsi, joten ilmoitat vain että tämä on ollut Kelan tiedossa, että kuitit eivät millään ehdi ajoissa ja syykin on ollut tiedossa ja olet saanut luvan tuoda kuitit heti kun ne saat. Jos ei helly, niin sitten teet valituksen.
että olet ymmärtänyt tilanteen väärin. voit varmasti tehdä uuden hakemuksen jossa sinulla on kaikki tarvittavat liitteet mukana. raha maksetaan 6 kk takautuvasti, joten älä hae liian vanhoja rahoja.
Kelan tukia voi hakea 6kk takautuvasti. Jos olet hakenut marras, joulu ja tammikuulta niin mikähän on sen Kelan ongelma kaikkine määräaikoineen? Soita ihmeessä! Kyllä se on nyt Kela joka tässä sekoilee!
alta, joita kelaan toimitetaan. Siis näkemättä potilasta ja usein tosiaan paradoksaalisesti vastoin potilasta hoitavan lääkärin lausuntoja...Mutta siis byrokraattisesti heillä on siihen oikeus, vaikka se huutava vääryys onkin.
Ap:n tapauksessa Kela ei voi toimia noin. Jos Ap hakee tässä kuussa uudella hakemuksella tukia, ja on toimittanut kaikki liitteet, tukipäätös pitää tietysti tehdä jatkolle ihan normaalisti. Itse en ole tiennyt, että tukia voi hakea takautuvasti niinkin pitkältä ajalta kuin puoli vuotta, mutta jos tämä on paikkansa pitävää tietoa, niin sittenhän asian pitäisi olla ihan selvä, ja tukipäätös voida tehdä sieltä marraskuulta asti. Luulen, että ap on nyt ymmärtänyt jonkun asian väärin, tai sitten kannattaa tietysti tehdä valitus, sillä asiaa käsittelevänä virkailijanakin on voinut olla joku epäpätevä sekoilija.
Yksi juttu tuli mieleen. Jos ap vain toimitti liitteet hakemukseen, jonka oli pistänyt sisälle jo marraskuussa, voi olla, että se hakemus on hylätty myöhästyneiden dokumenttien takia, eivätkä ne ap:n nyt toimittamat dokumentit ole edes ehtineet hakemuksen käsittelyyn. Sen sijaan, jos ap nyt laittaa UUDEN hakemuksen sisään, ja siihen ne dokumentit, niin sittenhän hän voi sillä hakea takautuvia tukia marraskuulta asti, eikä sitä hakemusta voida enää hylätä dokumenttien puutteen takia.
Juurikin tuon hoitolisä asian takia, saatiin sitä aika vähän, mutta jouduttiinkin loppujenlopuksi maksamaan vuoden lisät takaisin jne.. Vituttaa se vieläkin.
Mulla verenpaine nousee kun vaan näen Kelan kirjekuoren!
Viimeisen Kelan hoitolisäpäätöksen jälkeen meinasi sekä mieheltä että minulta poksahtaa verisuoni päästä, joten päätettiin antaa koko asian olla. Siellä tuntuu olevan erityisen vaikeaa ymmärtää opiskelijoita ja pätkätyöläisiä.
Meillä on tyttäreltä evätty korkein hoitotuki ja sitä myöten toimintaterapia jo kolme vuotta, kesällä lopetettiin alin hoitotuki.
Tätä on ihmetelleet tyttöä hoitaneet tahot jo monta vuotta.
Me laitettiin valitus tuonne muutoksenhaku lautakuntaan ja äskettäin toimittelin sinne kaikki tytön epikriisit.
Kela voi tosiaan tehdä mitä vaan.
eli pätkätyöläinen kuin vakituinenkin kerran kuussa, joissainpaikoissa jopa kahden viikon välein. Miksi ei kuittia saisi??? Hämärää hommaa miehellä tai työntantajalla...
Tulinpahan vaan ilmoittamaan, että sain sittenki ne hoitolisät, paitsi niiltä kuukausilta kun tuloraja ylittyi. Sain myös marraskuun hoitolisän. :) Eikä tarvinnut muuta kuin tehdä uusi hakemus. Taisin vähän panikoida. :D No, täsä on ollut muutenkin vaikeaa...
Ap
Kyllä mä täytin ihan uuden lappusen ja siinä lapussa nimenomaan luki, että sillä voi hakea 6 kuukautta takautuvasti sitä hoitolisää...
Sen ymmärrän, että marraskuulta en saa mitään, kun en vienyt liitteitä määräaikaan mennessä, enkä muuttanut uudestaan määräaikaa, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa muiden kuukausien hoitolisään mitään! Ei mulle ole annettu joulu-, tammi- tai helmikuille mitään määräaikaa!
Ja päätöksessä luki nimenomaan, että hakemus on hylätty sen takia, että en ole esittänyt niitä selvityksiä määräajassa EIKÄ sen takia, että miehellä olis liian isot tulot...
Ja palkkakuiteista: mies saa kyllä ennakkopalkan kahden viikon välein, mutta ei se oo siitä saanut mitään palkkakuittia, vaan se on sitten vasta ilmoitettu lopullisessa palkkakuitissa. Pitäisköhän tästä lähin pyytää joku selvitys joka toinen viikko...? Mutta entäs jos mies saa palkan vasta esim huhtikuussa, mutta työ on tehty jo helmikuussa, niin vaikuttaako se sit vasta huhtikuun rahoihin? Ja ei kai ne sit laske niitä ennakkoja kahteen kertaan tuloiksi, kun ne lukee myös siinä lopullisessa palkkakuitissa (eli ensin ne laskettais helmikuun tuloiksi ja sit vielä huhtikuun tuloiksi)? En kyllä ihmettele, vaikka laskisivat...
Huomenna soitan sille äm**lle kelaan...
Tuntuu kyllä kanssa siltä, että en kohta hae koko hoitolisää, kun menee näin vaikeeksi. Kun en muutenkaan saa sitä joka kuukausi miehen tulojen takia, niin ehkä sit pärjätään muinakin kuukausina ilman...
Ystäväperheeni on jatkuvissa vaikeuksissa Kelan kanssa, heidän papereitaan on kadonnut kelassa jo useamminkin.
Syystä ystävätr polttaa hermonsa siihen laitokseen. Lisäksi heiltä on evätty hoitotukipäätös vaikka tilanne samanlainen kuin saadessaan korotettua hoitotukea.
Tästä kehotin valittamaan niin korkealle kuin voi ja lopulta voittivat jutun, joku oikeusturvalautakunta Helsingissä teki oikaisukehotuksen ja saivat takautuvasti hoitotuet korotettuna tukena.
Heidän hakemustensa käsittely kestää aina tavanomaista kauemmin.
Joten valita, valita ja valita tää on mun ohjeeni.
Hoitolisän saa 6kk takautuvasti.
Omalla miehelläni on vaihtelevat tulot ja itse tein niin, että vein hakemuksen Kelaan vasta kun olin ollut hoitovapaalla 5kk ja minulla oli esittää 5kk palkkakuitit. Näistä sitten laskettiin keskiarvo jonka mukaan hoitolisä myönnettiin.
Kerran olivat perimässä tuhansia euroja opintotukea takasin multa, mutta kun valitin, niin voitin jutun.
Ap
Ja ei se miehen työnantaja milloin sattuu anna palkkakuitteja, vaan aina silloin kun työmaa on kokonaan valmis.
eikä mun ole tarvinnut tehdä tänä aikana kun yksi hakemus, se ensimmäinen. Kelan virkailijan ohjeiden mukaan olen sitten toiminut jatkossa, eli olen vienyt palkkakuitit kun ovat tulleet ja kirjoittanut niihin vaan päälle, että " liitteeksi lastenhoidon tuen hakemukseen" ja se on tähän mennessä riittänyt. Aina on rahat tulleet tilille, eivätkä ole aiemmin valittaneet, vaikka olisi mennyt useampi kuukausikin.
Nyt sitten tämä virkailija pyysi mua täyttämään tuon hakemuksen, jossa luki se, että sillä voi hakea 6 kuukautta takautuvasti hoitolisää ja mähän täytin sen ja sitten tuli tämä päätös... Eli en tehnyt silloin marraskuussa edes mitään hakemusta, vaan antoivat tuon määräajan mulle muuten vaan...
eikö kaikkia tukia voi hakea puoli vuotta takautuvasti. Hain nimittäin noin kuukausi sitten osa-aikaista hoitorahaa 1.8-30.11 väliselle ajalle. Palautin hakemuksen 30.1 ja laitoin siihen myös palkkakuitit, meillä kun on molemmilla selaiset epäsäännölliset tuntityöt, ettei ole aina tulot selvillä. Sain päätöksen noin viikko sitten rahat tulevat tilille 31.3. Ja ajattelin hakea seuraavan kerran taas sitten 6 kk kerralla, kun on niin pienestä summasta kysymys, etten viitsi joka kuukausi lappuja täytellä. Sinuna ottaisin kaikki paperit mukaan ja menisin Kelan tiskille kyselemään, josko asia sitten selviäisi.