Oppisopimuskoulutuksessa olevia perheellisiä palstalla?
Olen miettinyt syksyllä-08 aloittavani oppisopimuskouluttautumisen (toimisto/sihteerityö). Vielä on hieman hataralla tietopohjalla, miten ko.homma etenee,kuinka paljon/vähän oppisopimuskoulutustyöstä maksetaan ja muutenkin vasta selvittelen, onko ylipäätään mahdollista minulle/meille. Lapset (joita on kolme) olisi joko vietävä hoitoon tai sitten otettava perhepäivähoitaja kotiin.. Kulut siis kasvaisivat siltä osin, toinen autokin olisi hommattava, koska asumme huonojen kulkuyhteyksien varrella ja kaupunkiin jonkin verran matkaa. Mies käy töissä. Jos täällä on joku, jolla kokemusta, mielelläni lukisin, miten olette kokeneet ko.työskentelymuodon? Miten taloudellinen puoli, onko tosi tiukilla vai pärjääkö?Millaista palkkaa maksetaan?onko teistä ollut vaivan arvoista? Minulla on jo ammatti, mutta vuosien varrella olen alkanut kaipaamaan toisenlaista työtä/ammattia. Puhdas opiskelijaksi alkaminen ei ole realistista,taloudellisesti lähinnä.Kiitos ja mukavaa kevään odottelua!
Kommentit (2)
aloitan oppisopimuskoulutuksen elokuussa ja kestää 2ja puoli vuotta lähihoitajaksi. Palkkani on tuolta ajalta lastenhoitajan peruspalkka miinus 5%, joka on tutkinnon puuttumisvähennys. Tuo pätevyysvähennys kuulemma vaihtelee kunnittain, joten siitä voi ottaa selvää siitä työpaikasta mihin olet mahdollisesti menossa.
Itse hommasin paikan niin, että kirjoittelin päiväkodin johtajille ensiksi sähköpostia asiasta ja sen jälkeen pääsin haastatteluun. Sittenpä suullisesti sovittiin asiasta ja nyt odottelen yhteydenottoa Omniasta...
Muuta kokemusta minulla ei vielä ole, mutta minullakin tutkinto jo alla ja oman alan koulutusta, mutta vuorotyö ei sovi tähän hetkiseen elämääni. Ja rahakin oli yksi suuri syy oppisopimuskoulutuksen valitsemiseen.
Nostellaanpa tätä, muakin kiinnostaisi kokemukset aiheeseen!