'''Jouluntähtöset vko 48'''
Kommentit (36)
Koitin pyyhkiä ja sormi osuikin enterille. :)
Mites teidän muiden viikko on lähtenyt liikkeelle? Meillä on esikoinen kuumeessa joten taas kun saatiin ihanaa lunta, niin meidät on lukittu sisään. :(
No, saan sen verran käydä ulkosalla kuitenkin että käyn tänään neuvolassa. Siitä tulen sitten myöhemmin kertoilemaan.
Olo on samanlainen kuin aiemminkin. Supistelee silloin tällöin, mutta ei mitään isompaa. Selkä meni taas vähän pahemmaksi kun aamulehteä hakiessa piti raivata hiukan tietä että sai aluksi edes ulko-oven auki. Tuuli oli tuivertanut kunnon kinoksen tuohon oven eteen. :)
Nyt hoitamaan pikku toipilasta, joka tylsistyy sohvalla makoiluun. :)
010308 ja pikkuinen rv 38+2
Moi kaikille!
Täällä käyty liikkeiden vähyyden vuoksi tuolla päivystyksessä mutka viikonloppuna. Lapsivettä oli lääkärin mukaan niukasti, jonka vuoksi liikkeetkin tuntuvat vähemmän. Sydänkäyrä oli ihan normaali, tosin omasta mielestä äänet laskeneet roimasti, kun ennen taso oli 140-150 ja nyt ollaan 120 tuntumissa... Vähän mieli on huolestunut ja liikelaskentaa tehdään. Kotidoppleri on onneksi täällä käytössä, jos huoli iskee. Oikeastaan sen takia mentiinkin päivystykseen, koska tahti oli jo alle 120, 108 taisi olla alimmillaan. Kontrolliaika tuli ensi viikolle ja jos ongelmia sitä ennen, täytyy sitten vain ottaa yhteyttä.
Tänään onneksi tuntunut liikkeitä ihan hyvin, mutta aika stressaavaahan tämä on. Lääkäri sanoi, ettei ilmeiseti nyt lasketa kovin pitkälle tämän raskauden mennä, koska vettä on niin vähän. Masentaa, jos ei taaskaan pääse sitten "normaalisti" matkaan, vaan joudutaan käynnistämään... Tosin voisin ottaas sen käynnistyksen mieluummin heti kuin kärvistellä huolissani täällä vielä ensi viikkoon.
Nyt siis tosi "positiivinen" viesti... Sorry... Kai tääkin vetää hieman tuntoi alas, kun on pikkauisen flunssainen olo ja täälläkin esikoinen makaa sohvalla räkäisenä ja yskivänä. Niin se vain se flunssa meidänkin perheen yllätti...
Mutta oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille. Nyt on meillä huono päivä ja huomenna paljon parempi. Onneksi tänään on neuvola, jossa voi myös huolistaan kertoa.
Jos jaksan, käyn kertomassa kuulumiset vielä tänään... Muutoin huomenna palailen taas pinolle.
Supistuksia nyt minihattikselle! Toivottavasti pääset matkaan jo, oot kärvistelly niin kauan jo siellä "kyllä vai ei" toiminnassa... Ottaa varmaan aivoon jo! Pidän sulle peukkui!
siisa 37+6
En olekaan aikoihin kirjoitellut tänne kunnolla, on niin kiireistä ollut tämä elämä. Välillä olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia, on se vain sellaista vertaistukea näin esikoista odottavalle.
Tsemppiä flunssan teille siisa ja 010308! Ikävä kuulla, että Siisalla on liikkeet ja lapsivesi vähissä. Toivotaan, että kaikki menisi loppuun saakka hyvin ja vähemmällä stressaamisella. Olen itsekin välilllä ollut ihan paniikissa, jos olen unhohtanut seurata vauvan liikkeitä ja niitä ei ala kuuluakkaan heti seurantaa aloitellessa. Se on kyllä hirveä tunne!
Meillä rakennuskiireitä on valtavasti, olen itsekin onneksi pystynyt olemaan rakennuksella tekemässä pieniä hommia, vaikka enää tässä vaiheessa ei paukut riitäkään mihinkään rehkimiseen. Päästään muuttamaan muutaman viikon sisään, vauvankin pitäisi tulla tuon saman ajan sisään, joten melkoinen hässäkkä päällä täällä :)
Raskaus on täällä sujunut hyvin, vauva on oikeinpäin ja alatiesynnytys pitäisi olla mahdollinen. Painohan minullina on noussut runsaasti, onneksi nyt kaksi viimeistä viikkoa ollut paikoillaan, 16 kg siis yhteensä! :( Supistelut ovat täysin epäsäännöllisiä ja kivuttomia.
Yöunet ovat minulta hävinneet lähes kokonaan. Välillä meinaa hermo mennä ihan täysin siihen, että mies vain kuorsaa vieressä ja itselle eiä hirveästä väsymyksestä huolimatta uni tule silmään millään... Toivottavasti helpottaa jossain vaiheessa. Olen kyllä välillä niin väsynyt vähäisten yöunien takia että ajatus synnyttämään lähtemisestä tuntuu aivan mahdottomalta... Aamulla saan kuitenkin yleensä nukuttua noin 1-3 tuntia, kun mies on lähtenyt töihin.
Mutta jäänpäs tänne odottelemaan teidän kuulumisia, ulkona on niin mahtava keli että voisinpa lähteä vaikka lenkille...
Tervehdys flunssalandiasta (edelleen), näkyy olevan kovasti kohtalotovereitakin - pikaista paranemista toivotan! Ainakin tämä pöpö joka meillä on, on erittäin sitkeä. Esikoisen kanssa olemme jo toista viikkoa kärvistelleet. Mulla on tällä hetkellä äänikin kokonaan pois yskimisen takia. Kuiskaamalla pystyn ainoastaan puhumaan.
Voi Siisa, varmasti vetää mieltä matalaksi tuo sykeasia! Onneksi seurataan, vaikka mietityttäähän se silti aina.
Kiville jaksuja huonoihin uniin ja 010308:lle selän kanssa! Toivottavasti Minihattis viimeinkin pääsee tositoimiin, kurjaa kyllä kun lupaavaa supistelua on ollut jo pitkään ja aina silti loppuu.
Itselle ei nyt tuota flunssaa kummempaa. Huonosti olen nukkunut ala-asteikäisestä asti (...), joten se ei ole raskausaikana mitään uutta. Nyt tosin tuo yskä valvottaa vielä lisää, en ole moneen yöhön nukkunut enempää kuin max pari tuntia pätkissä. Raivostuttavaa. Ja tosiaan ihana lumi ulkona - sitä ei Helsingissä nykyään liian usein näe - mutta sisätiloissa pysymme, kuten jo toista viikkoa.
Ääh mitä valitusta! (No on kyllä kurja olokin.) Mutta eipä tosiaankaan mitään uutta ja ihmeellistä kuulu. Keskiviikkona sitten tiedän vauvan ja omasta tilanteesta enemmän, joten palaan sen polikäynnin jälkeen. Lyön ihan mistä tahansa vetoa, että olen edelleen ummessa kuin impi, etteivät ole paikat edes pehmenneet...
Ai niin, toivottakaa onnea huomiseen sokeritestiin (se paastosokeri taas), jotta saisin polille toisenkin ok arvon näytettäväksi sen harmillisesti menneen rasitustestin jälkeen!
Gnatte 35+6
Lopuksi linkki viime viikkoon:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Tuo sykeasia herätti kirjoittamaan.Itsekin pe illalla istuin tyksissä käyrillä ja vauvan syke oli 120 luokkaa kaiken aikaa vaikka ennen ollut 160 krt/min.Ja aina kun tuli pienikin supistus,syke laski satasen luokkaan.
Soitinkin "hälytyskelloa"kysyäkseni onko tuo normaalia mutta vastaus oli että ihan tavallista sykkeen vaihtelua????????Itsellä kuitenkin monta raskautta takana ja koskaan ennen ei moisia laskuja ole ollut.Jäi kyllä kovin vaivaamaan asia täälläkin.Ultrasivat ja kaikki virtaukset olivat ok kuitenkin!
Kontrolliin joudun vielä siltikin kun sitten huomattiin että vauvalle tuli jo toista viikkoa sama painoarvio.Naftissa 3kilossa on nyt pysynyt arvio pitkään.Eli nyt perjantaina taas käyrille ja kokoarvioon.Tiedä sitten mitä meinaavat ellei nytkään ole noussut...Nähtäväksi jää!
Vauva kuitenkin liikkuu hyvin,se ainakin viestii ettei ihan huonosti voi asiat olla.
Toivottavasti nyt vaan syntyisi pian ja saisi tuohon vierelle tuhisemaan.
Ärsytystä ylipäätään ilmassa kun olen kahdelta lääkäriltä saanut"lupauksen"ettei mene olleen viikonlopun yli ja mä menin ja kuuntelin näitä lupauksia ja tässä sitä ollaan,turhautuneena kantaen mahaa edelleen.
Ja miksi niin lupailivat on hyvin kypsä tilanne alapäässä.3cm auki,kaula lähes kadonnut,ja kalvorakkula pullottaa.
Mutta kun ei niin ei.
Tsemppiä kaikille vaivoihin.Oon yrittänyt vähentää täällä netissä kulutettua aikaa kun tuntuu päivät niin pitkiltä jos vaan tässä istun.
Vilkutuksia vaan,Leanna ja seiska rv 38+2
Mullahan oli viime viikon neuvolassa vauvan syke laskenu,norm 146-158 ja sillon 120... ja sanoi vaan että voi johtuu monesta asiasta esim siitä millon on itse viimeks syöny ja että ei oo mitään hätää jos liikkeet tuntuu ja riittää kun syke on yli sata.Pitää vaan kuulemma rauhoittua laskemaan liikkeitä,pitää olla n kymmenen liikettä tunnissa niin sit on hyvä.Ja sanoi että jos ei meinaa tarpeeksi liikkua niin pitää syödä ja juoda itse jotain ja koittaa uudestaan koska kuulemma vauva liikkuu enemmän sillon kun äiti on juuri syönyt..Kiitoksia kaikille tsemppaajille,kyllä tää vaaveli sais ihan oikeesti jo syntyä....Kyllä mä oon jo tossa miettiny että tulis edes lapsivedet niin tietäis että sit ei enää kauaa menis mutta eihän ne nekään tietysti tuu sillon kun toivoo!!!
Minihattis ja masuasukki 39+1
Ens maanantai onkin sitten jo joulukuun ekapäivä. Niin se aika menee. Tuleekohan vielä marraskuun vauvoja meidän ketjuun : )
Siisa; voi kurjuus et vauvan liikkeet aiheuttaa murheita. Mutta eiköhän siellä kaikki hyvin ole. Liikkeitä kyllä tulee itsekin harvase hetki mietittyä. Hyvä kuitenkin että tilannetta seurataan.
Leannallakin on ollut sykkeiden tarkkailua. Voin kyllä kuvitella kuinka noista lääkäreiden puheista alkaa sitten todella odottamaan et no kohta syntyy ja sitten ei mitään tapahdukaan. Tsemppiä!
Tsemppiä myös minihattikselle! Ja toki muillekin joilla alkaa viimeiset hetket olemaan ennen la:ta. Koitetaan jaksella.
Oma vointi ihan ok. Ei mitään uutta ihmeellistä ainakaan tähän hätään. Vaikka ihan maltillisin mielin sitä tässä ollaan niin kyllä sitä kuitenkin aina välillä tulee ajatuksia et voi kun vauva syntyis pian. Mut ennen kaikkea tietty tulee silloin kun hänestä siltä tuntuu ja et kaikki menis hyvin ja vauvalla olis kaikki hyvin.
Lunta tosiaan tuli ja tulipa sitten vedettyä pepulleen kauppareissulla ihan kunnolla. Mihinkään ei kyllä satu et ehkä korkeintaan mustelmilla selvittiin, toivottavasti. Ylös maasta nouseminen tietty tuntu mahassa kun ei sitä enää kovin ketterä tosiaan ole : ) Onhan se hyvä et aurataan lumet kävelyreiteiltäkin pois, mut kiva kun sen jälkeen on niin pirun liukasta se ohut lumikerros mikä siihen jää.  En oo yhtään talvi ihmisiä. Vaikka jouluna onkin kiva jos on lunta.
-Hanne- ja masupupu 38+5
Täällä tuntuu olevan suht monella mieli -syystä tai toisesta- vähän matalalla. Huolet, flunssat ja kärsimättömyys painaa. Täälläkin vähän alakuloa ilmassa, lähinnä siksi, että hormoni heittelee ja oma jaksaminen vähän niin ja näin. Periaatteessa kaikki kunnossa, mutta jotenkin ei vain jaksaisi tätä kömpelöä ja tukalaa oloa. Myös vatsan toiminta taas vähän niin ja näin, kun tykkään herkkuja syödä ja sitten jumittaa. Sekin vaikuttaa olotilaan, kun on niin pömppö olo muutenkin. Sitten harmittaa se, kun tulee hermostuttua lapsille pienistäkin asioita ja varsinkin aamulähtemiset on yhtä tuskaa. Tänäkin aamuna sanoin, että menkää suoraan autoon istumaan, että tulen heti perässä. Meillä siis okt ja auto pihassa, joten lasten olisi "helppo" mennä sinne. Mutta totta kai kun on lunta satanut ja lapsenmieli, niin tekee mieli jäädä peuhaamaan lumeen. No, äitinä näen sen lähinnä lumisina ja märkinä vaatteina ja kiireessä sitten hermot repeää ja joudun siinä räyhäämään aamutuimaan. Toisaalta jälkikäteen aina tajuan, miten tyhmästä ja tyhjästä hermostun. Mitä se nyt haittaa, jos on vähän märkää ja pari minuuttia myöhässä lähteminen. Mutta kun kärsimättömyys ja oma paksu olotila valtaa mielen, niin siinä on oksat pois. Kauhea moraalinen krapula tulee aina hermostumisista. Toki joskus on aihettakin hermoilla, mutta suurimman osan tilanteista voisi hoitaa vähän aikuismaisemmin! Että tällaistä synkistelyä täällä.
Moni on kärsimätön mahansa kanssa. Lohdutuksen sana teille: itsellä kaikki kolme edellistä menneet lähes sen 2 viikkoa yli la:n...Nyt elättelen pieniä toiveita, että jospa edes tämä voisi tulla ajoissa, mutta pahoin pelkään, että vielä tammikuun alussa kärvistelen täällä (mulla siis "oikea" la 19.12. tuossa listassa  on ultranmukainen 14.12., jonka tulin täällä joskus laittaneeksi la:ksi). Joten siis helppo sanoa, mutta kärsivällisyyttä kärsivällisyyttä arvon leidit!!!! ;) Sitä samaa toivottelen tännekin viimeistään joulun jälkeen...heh heh!
Nyt täytyy lopetella. Huomenna neuvola taas. t. Menninkäinen rv 36+3
Tosiaan mulla koko viime vko oli rauhallista masussa, mutta eilen sunnuntaina en millään saanut liikkeitä tuntumaan ja sitten kun aloin oikein kunnolla laskemaan ja otin sokerikarkinkin niin hädin tuskin 7 liiketta tuntiin sain. odottelin toisenkin tunnin ja sama lukema 7 liikettä per tunti. Liikkeet olivat vielä todella vaimeita. Soitin polille ja pyysivät käyrille. Vauvalla sykkeet olivat 130-160 välillä eli tosi hyvät. Käyrällä alkoikin sitten möyrimään oikein kunnolla. Lääkäri vielä ultrasi ja kaikki oli ok, katsoi myös virtaukset. Tänään vauva ollut eilistä hiljaisempi ja mulla olikin neuvola ja sykkeet normaalit. Terv.hoitaja sanoi, että monesti ennen H-hetkeä vauvat kerää voimia suureen koitokseen. Meitä näytti täällä olevan moni, joka ollut huolissaan liikkeistä, mutta onneksi kaikilla vauvoilla oli asiat kuitenkin hyvin. Siisako se oli jolla lapsivettä niukasti. Onneksi seuraavat tilannetta ja onneksi kävit eilen polilla niin asia selvisi.
Mulla tuli muuten kovia supistuksia käyrille ja hoitaja tulikin kysymään , että pärjäänkö:) Toki pärjäsin ja sanoinkin, ettei näillä supistuksilla vielä synnytetä:) Tänään tullut taas kovia kipeitä supistuksia n. 2-3 min. välein ja kas kummaa loppuivat jälleen kerran lyhyeen:( No mulla kahden vkon päästä ke LA 10.12 ja silloin viimeistään käynnitävät insuliinihoitoisen diabeteksen vuoksi. Eli ei tarvitse kauaa enään kärvistellä..
Kaikille mammoille oikein paljon positiivista energiaa ja koittakaa jaksaa vielä vähän aikaa kärvistellä..
Pulmu ja Eki 37+5
Hei vaan!
Vauva on nyt sit kääntynyt oma-alotteisesti raivotarjontaan,jouduimme eilen käymään synnärillä mutkan,kun tuli jotain punaista limaa(?),ei ollu kuulemma lapsivettä ainakaan.Siellä sitten samalla selvisi ultrassa että vauva on oikein päin,oon niin onnellinen tästä tiedosta. :) viime viikolla itsekin vähän epäilin ja tunnustelin,että oisko vauva kääntynyt ja sillon varmaan oliki jo. Tänään piti olla äpkl käynti,mutta se eilen peruttiin. Kunhan nyt vain pienokainen pysyy asennossaan. :)
Yksi huoli on vielä,mulla epäillään raskaushepatoosia kutinan takia. Verikokeet on otettu,tuloksia odotellaan parin päivän sisään.
Ihanaa ku on saatu tänne eteläänki lunta,on ollu ihanan valoisaa,mut harmi ku tätä iloa ei kuitenkaa kauaa kestä.
Muuten kaikki onki sit ok,tässä sitä vain odotellaan ja ihmetellään kaikin puolin.
Paljon voimia ja positiivista mieltä kaikille teille,kyllä se aurinko vielä paistaa. :)
Myrre 37+5
Tänään oli ihana luminen päivä vaikka pyrytti aamupäivällä. Olen niin onnellinen tästä lumesta joka kestää pari päivää ja on sitten muisto vain. Puut on niin kauniita että käyn huomenna valokuvaamassa niitä jos vielä ovat huomenna yhtä kauniita...
Käytiin perheenä äsken uimassa ja mies veti lapsia pulkassa. Oli niin suloinen näky että ihan herkisti. Minä lyllersin ison mahani kanssa perässä ; ) Uiminen tuntuu hyvältä ison mahan kanssa. Nyt ollaan käyty joka viikko, tosin huomattiin tämäkin ihanuus näin myöhään kun vauvan tuloon ei ole enää ku muutama viikko...Sittenpä ei ole yhtä helppoa lähteä koko porukan kanssa kun mies haluaa uida ja lapsia ei voi jättää hetkeksikään yksin.Sitte olis vielä vauva siinä. niin eipä taida onnistua. Annan miehen mennä yksikseen uimaan ja olen suosiolla kotona lasten kanssa.
Kävin neuvolassa tänään ja kaikki ok. Huominen lääkäri kiinnostaa paljon enemmän. Saa nähdä onko supistukset tehneet töitä ja paino arviota ja kiinnittymistä yms. saa kuulla. Masu oli kuukaudessa kasvanu 1cm. Aika vähältä kuulostaa. Voi olla myös ettei tämä minun hösä neuvolatäti oikeen jaksa keskittyä.  Huomenna sitten poksuu viikot! TAAS! Huimaa!
Meillä on nyt lapsen vahti asiat kunnossa synnytystä varten. Tosi huojentavaa kun ei tarvi sitä enää stressata. Miehen serkku tulee jo 10.joulukuuta ja aikoo olla tammikuun neljänteen päivään asti. Toivon todella että lapsi syntyy jossain tällä välillä. Mä aion suosiolla ottaa käyttöön kotikonstit heti kun viikot antaa myöten. Siis käynnistys konstit. Mulla suppailee niin herkästi että uskon saavani jotain aikaiseksi kotona. Sehän jää nähtäväksi, ja sitten täällä tietysti voivottelen kun mikään ei auttanu : ))
Mä oon varmaan ihan hölmö kun oon jo alkanut tarkkaileen jospa pongaisin limatulpan joku päivä. Muistaakseni joskus viikolla 36+ pongasin kakkosesta limatulpan. Ja sehän on yhtä riemua kun se tulee, antaa toivoa että synnytys on lähellä.
Mulla kans välillä aika alakuloinen ja hervoton olo. Se kait kuuluu näin viime metreillä asiaan. Itse syön siihen tuskaiseen oloon homeopaattista lääkettä josta on kyllä apua. Tulee parempi ja rauhallisempi mieli. Otin kerrankin yöllä sitä kun ei meinannut tulla uni silmään ja kävi mielessä kaikki hurjat synnytys kertomukset miten jokin on menny pieleen. Esim. aloin ajatella että mun tuurilla synnytän sairaalan eteisaulaan ja ponnistan haarukset levällään verisenä siellä kaikkien katseltavana. Yöllä kun kaikki asiat kärjistyy ja tuntuu vuoren korkuisilta.
Onko muuten muita tässä pinossa jotka käyttää homeopaattisia valmisteita synnytykseen tai muuhun?Itsellä alkaa arnica tässä lähiaikoina. Ja synnytyksen jälkeen pulsatilla. Nyt siis syön lupulinumia levottomaan oloon.
Ihanaa! Viikon päästä tulee veronpalautukset ja pääsen shoppaileen lapsille vaatteita. Kivaa kivaa!
Huomenna ehkä kirjoittelen siitä lääkäri käynnistä jos siellä nyt jotain tähdellistä ilmenee.
mae3 rv33+6
yritin jo tossa aiemmin laittaa viestiä mutta linjat tökki ja viesti katosi!!!Eli siis kävin neuvolassa ja kaikki jotakuinkin kunnossa,vauvalla sykekkin noussut kohdalleen eli sen suhteen ei mitään hätää,verenpaineet oli kohollaan ja perjantaille antoi uuden ajan jotta sillon tarkistetaan miltä paineet näyttää...siis jos vielä olen kokonaisena...:-)))
Minihattis ja masuasukki 39+2
Minullakin oli eilen neuvolakänyti ja kaikki oli kutakuinkin ok. Painoa oli tosin tullut ihan liikaa viikossa, mutta luulen suurimman osan tulleen turvotuksesta. Sf mitta oli tasan sama kuin viimeksikin, eli taisi se mun tuntemus siitä että vaavi olis laskeutunut, pitää paikkaansa. Ensi viikolla sitten äitiyspolille ja mahdollisesti käynnistykseen.
010308 ja pikkuinen rv 38+3
ihanaa kun on tullu lunta. Eilen pääsin viemään muksut pulkkamäkeen, mut oli se aika tuskan takana kun joutu noita pienempiä vetämään aina mäkeä ylös. Sen jälkee vielä pihan kolaus, et pääsin auton kaa liikkeelle niin jo oli voimat ja kunto illalla loppu.
Nyt olen koko päivän koittanu jäjestää lapsille hoitajaa, kun huomenna pitäs mennä heti aamusta äippäpolille kattomaan se vauvan asento ja verikokeisiin jne. Sitten olis se kääntöyritys, jota tässä panikoin jo etukäteen. Kun eräs tttava asialla kerkesi mua pelotella ja sanoi että se tuntuu todella kaamealta, kun vääntävät tota mahaa väkisin. Huh. Onhan täs vielä vaavilla se yö aikaa kääntyä oikein päin.
Mulle vielä ilmaantu toissapäivänä uus vaiva, jota en oo aiemmin sitäkään kokenu. Elikkä nivuset on kun tulessa kävellessä. En tiiä miks ja mistä johtuu. Ihan kun siellä jotain jänteitä vedettäis...siis sellanen tunne. Ja tuntuu varsinki kävellessä ja istuessa. Jännä, et särkylääke kerrankin auttaa hieman johonki mun vaivaan. Mutta ei vie kokonaa tota vihlontaa pois. Mikä lie, no huomenna seki selviää.
Muilla varmaankin jo sairaalakassit pakattuna. Mä vaan pähkäilen ja pähkäilen mitä kassiin laittas. En ole vieläkään sitte ottan opikseni, et kannatais laitella hyvissä ajoin. Kun kertaakaan en ole kassia lopulta kerenny valmiiks laittamaan. Jospa jo tällä kertaa.
Jännää että monella alkaa olemaan jo tunne lähenevästä synnytyksestä.  Kohtahan se onki jo Joulukuu, ja sitten viimeistään alkaa urakalla nyyttejä syntymään:) Sitä omaakin tässä jo malttamattomasti odotetaan, varsinkin tuo mies, kun olis kuulemma jo niin mukavaa kuulla taas se pikku vauvan itku:)
Eipä tässä näillä eriin taas kummempia. Voikaa todella paksusti:)
Lääkärissä on käyty, ja se olikin sitten viimeinen käynti ennen synnytystä. Kohdun suu on pehmentynyt mutta onneksi kiinni. Kaulaa on jäljellä 2cm kun viimeksi oli kolme. Vauva oli raivotarjonnassa ja hyvässä asennossa selkä vasemmalla puolella. Painoarvio oli 2570g ja viikot 34. Lääkäri sanoi että jos menee loppuun asti niin kilon ottaa vauva vielä painoa itselleen. Mutta totesi että kun aiemmat lapset ovat syntyneet etuajassa niin todennäköisimmin tämäkin. Sillon paino samaa luokkaa. Kaikki siis hyvin! Nyt voi alkaa rauhallisin mielen odottamaan vauvan syntymää eikä tarvi pelätä hurjan nopeaa syöksy synnytystä kun paikat oli vielä kiinni. Toisesta lapsesta tässä vaiheessa tais olla jo 3cm auki. Mutta meidän lapset onkin syntyneet vuoden ikäerolla joten paikat oli valmiiksi aika löysät. Nyt eroa tulee toiseen lapseen 4 vuotta. Pitemmässä synnytyksessä ehtii mieli mukaan paremmin kun syöksyssä, mutta molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
En sitte saanutkaan niitä valokuvia upeista puista kun kaikki puut oli jo tiputtanu lumipeitteensä. Nyt alkaa muuttua lumi loskaksi, joten tänään tai viimeistään huomenna on mentävä pulkkamäkeen jos meinaa ehtiä. On se niin väärin ettei lumi pysy niinku pohjosessa kun olin itse lapsi. Mentiin melkeen joka ilta laskemaan mäkiä tai luisteleen, mutta ei täällä voi.
Mahan kasvatuksia kaikille!
mae3 rv 34
No tsemppiä meille kaikille! Onpa moni muukin käynyt vauvan vointia tarkistelemassa! On tämä huojentavaa toisaalta, että voi ajatella tässä lopussa vauvan "huilaavan" (koska muillakin näin), että jaksaa tulla matkansa sieltä masusta maailmaan...
Mutta kaikille, joilla huoli mukana on, niin voimia!
itsellä tuli hieman parempi mieli, kun käytiin neuvolassa ja sydänäänet olivat 130 luokkaa nyt. Ja onneksi todellakin voi itse seurata niitä liikkeitä ja on toi kotidoppleri, jolla sydänäänet saa kuuluviin myös. Sen hankintaa ei ole kyllä tullut kaduttua!
Muutenkin neuvolassa vauvan pää tuntui jo terkan mukaan kiinnittyneen paikoilleen. Painoa oli tullut ihan sopivasti ja verenpaine oli hieman noussut. Mietin siitä, että esikoisen kanssa verenpaine myös nousi ihan lopussa. Jospa sekin enteilisi jotain....
Seuraava käynti meillä olisi se pkl-käynti 5 pvä, ellei sitten lähtö tule aikaisemmin. Supistuksia kyllä on, muttei vielä niin paljoa, että olisi saanut lähtöä miettiäkään...
Täällä poksahti siis tänään 38+0!
Lumesta Mae ainakin kirjoitteli, se on tosiaan ihanaa kun ulkona on valkoista! Tosin meillä esikoinen vieläkin flunssassa ja tänäänkin ollut poissa koulusta. Jospa huomenna sitten... Itsellä kanssa hieman kurkku karheana ja olo hieman flunssainen, onneksi ei sentään kuumetta ole. Mutta esikoisellakin oli flunssa ihan loppuvaiheilla, joten käännän tänkin nyt vaan positiiviseksi merkiksi ; D
Kun se hartain toiveeni olisi vaan päästä luonnollisesti matkaan sinne synnärille!!! hih
Kaikille muillekin, jotka flunssas ovat, voimia ja pikaista paranemista.
Hyvää loppuodotusta meille isomasuille! ; D
Siisa - 38+0 -JES!!!
hyvä soomen kieli
Siis esikoista odottaessa tuli se flunssa, oli niin hassusti kirjoitettu, että oli pakko laittaa viesti vielä....
jees, eipä muuta
Eli huomenta.
Heräsin tosi huonoon oloon, kurkku ihan kauhean kipeänä ja nenä niiskuu vaan. Tässä nyt mehua vetelen ja yritän aikaa saada kulumaan. Mies lähti töihin ja tyttö nukkuu... Hooh... Mutta positiivista se, että supistuksia tullut napakoita tossa yön aikana.. Jospa siellä tapahtuu hieman taas eteenpäin... Siis yöllähän ei nukuta, vaan ravataan pissalla (tosin kaikkihan sen tietää jo tässä vaiheessa ; D)
Enemmän kuin omaa oloani, huolehdin tota esikoisen oloa. Toivottavasti olisi jo tervehtynyt ja jaksaisi tänä aamuna mennä kouluun.
Jokohan minihattis on päässyt matkaan??? Mua hieman jänskättää täällä teidän kaikkien muiden "ihan lopppusuoralla" olevien puolesta, että joko sieltä kohta kuuluu vauva-uutisia lisää....
Itse pitäisi tehdä joulumyyjäisiin tällä viikolla vielä myytävää (esikoisen koulun)... Osallistua siis... On muuten tooodella hyvä hetki siihen räkäsenä ryhtyä. Hih.. Noh, en aikonut kuitenkaan leipoa, jottei muut pöpöjäni saa!
Jännä kun itsellä on jotenkin todella jouluinen olo, vaikka yleensä joulunaika tulee vasta mielen silloin joulukuussa... Nyt se tunne vallannut  jo (joka ennen ärsyttänyt) muutama vko sitten.. Kaipa siinä on jokin, että tietää, ettei niitä lahjoja sitten ostella, kun se vauva tässä tississä roikkuu, tahi ollaan synnärillä tositoimissa.
Enpä nyt muista kuka kyseli (enkä muista vastasinko-dementia ja flunssa, joten armoo...) joululaitteluista.... Mutta täällä tosiaan lahjat jo ostettu. Jotain pientä lahjaa vielä katselen, jos kaupassa käyn. meillä sellainen sopimus, että ostetaan vain lapsille. Lastenjuhlahan se joulu on. Se antaa parhaimman mielen, kun lapsen ilon näkee lähjoista. Minulle riittäisi tämä pikkuinen lahjaksi oikein hyvin. Jos sen toiveen saisi toteutettua, että kaikki menisi hyvin...Voiko sen suurempaa lahjaa saadakaan... (liikkis)
Mitään sen kummempaa joulua ei laitella, kun joulu vietetään anoppilassa, niin siellä on kaikki valmiina. ANOPILLE KIITOS SIITÄ! ; D Joten joulu merkkaa täällä tänä vuonna sitä, että ollaan perheen kanssa rauhassa ilman hössötystä. Ihanaa!
Voimahalit niitä tarvitseville ja hyvää keskiviikon alkua. (Nyt suuntaan panadol-purkille!)
Siisa 38+1
Mulla meni NIIN hermo tämän sivuston toimimattomuuden kanssa siellä jossain raskauden puolivälissä, etten ole jaksanut ollenkaan edes kirjautua sisälle vaan olen vaan taustaillut siitä asti. Jotain viestiä yritin silloin yhden viikon aikana kolmena iltana saada lähetettyä ja aina epäonnistui, sitten en enää jaksanut. Muistan että siinä kommentoin 4d ultra-asiaa, mutta nytpä se ei ole oikein enää ajankohtaista...
Teidän kuulumisia käyn usein lukemassa ja olettekin monet ihan "tuttuja". :) Mieskin kyselee aina mites ne "kolleegat" voi, kun tietää että olen käynyt lueskelemassa ja aika montaa juttua on vissiin tullut kerrottua, että "joulukuisissa joku kertoi ..." tai "yhdellä toisellakin joulukuisella oli sitä ja tätä". :D Kyllä vertaistuki on vertaansa vailla.
Mullakin on nyt vauvan liikkeet selvästi vähentyneet, mitä olenkin murehtinut tietysti... Samoin neuvolassa tässä yhdellä kertaa oli vauvan syke jotain alle 120, kun hoitaja pyysi nousemaan istumaankin ihan kesken kuuntelun. Kylläpä oma sydän hyppäsi kurkkuun silloin ja syke itsellä oli jotain 200 luokkaa varmaan. :D Onneksi se syke siitä sitten nousi, kun olin paremmassa asennossa ja syynä silloin taisi olla syömättömyys, kun sinä aamuna vein esikoisen kerhoon, kävin ruoka- ja lastenulkovaatekaupoilla ja sitten vielä neuvolaan pelkän aamukahvin ja paahtoleivän voimin... Fiksua. Mutta ruokakaan ei oikein kyllä meinaa maistua, tai ei tee lämmintä ruokaa mieli kun maha on täyden tuntuinen syömättäkin.
Onneksi tänään on taas neuvola, kun vauva on ollut niin hiljainen viime päivinä. Jos syke on ok niin kai sitä taas on vähän luottavaisemmalla mielellä ainakin jonkin aikaa.
Meillä on esikoinen syntynyt sektiolla perätilan takia ja tämä kakkonenkin kiepsahti pyllylleen joitain viikkoja sitten. Tuskin enää kääntyy raivotarjontaan. Suunniteltu sektio siis edessä. Kiva sinänsä tietää, että vauva syntyy sitten viimeistään sektiopäivänä. Olisin kyllä halunnut kokea alatiesynnytyksen, mutta minkäs teet. Pääasia tietysti, että vauva saataisiin hengissä ja hyvissä voimin maailmaan!
Olen tehnyt jotain jouluvalmisteluita kanssa, ihan kiva puuhastella semmoisia ajan kuluksi ja juuri kun tietää, ettei ehkä sitten ehdi paneutua joulukuussa. Jouluvalot on kiinnitetty parvekkeelle mutta ei vielä sytytetty kertaakaan ennen joulukuuta (paitsi kokeiltu että toimii). Joululahjoja paketoin just eilen illalla muutaman ja pipari- & torttutaikinaa on pakkasessa jo. Glögiäkin maistoin tässä yhtenä iltana, kun kävin sukuloimassa, kylläpä maistui hyvältä taas vuoden tauon jälkeen ja tuli niin jouluinen fiilis! Odotan joululta siisan tavoin rauhallista oloa perheen kanssa, kynttilän valoa hämärässä, piparin ja glögin (+ vauvan) tuoksua. Ihana vaan käpertyä vilttiin sohvan nurkkaan ja ihastella joulun tunnelmaa ympärillään. Vähän pitää hössöttääkin kyllä, koristeluiden sun muiden kanssa, nautin niin sellaisesta. Pikkuinen "joulutonttu" tuhisemassa kainalossa tietysti kruunaa kaiken!
Mulla muuten suunniteltu sektioaika rv 39+2, onko tuo vähän myöhään? Luulin että suunnitellut sektiot tehdään aikaisemmin yleensä, vai onko vanhentunutta tietoa? Esikoinen tuli maailmaan vähän ennenaikaisesti kiireellisellä sektiolla, niin ei ole kokemusta suunnitellusta versiosta ollenkaan.
Mun LA on muutettu 11.12. eli sen voisi muuttaa tuohon listaankin jos joku ehtii. :) Kiitos.
Ainiin, kummityttö on toivonut Sylvanian Families hahmoja joululahjaksi, mutta mistä ihmeestä löydän niitä?! Kyseessä siis nämä tämmöiset http://www.sylvanianfamilies.com Itsellänikin oli muutama tuommoinen joskus aikanaan 80-luvulla, söpöjä otuksia. Onko joku sattumoisin nähnyt jossain näitä?
Jaksamista kaikille vaivojensa kanssa ja mukavaa joulun (ja sen parhaan joulupaketin) odotusta! :)
Hanna rv 37+6
Tässä pinossa kirjoittelevat tulevien jouluntähtösten äidit, joilla laskettu aika on joulukuun 2008 tietämillä
30.11. fatmama * Länsi-Uusimaa *
minihattis * PHKS *
1.12. Villa2 * Kymenlaakso, PHKS *
Kantrimaria * Pori-Roi, SatKS *
pikku-puhi *
vanilija * Tampereen viereinen kaupunki, TAYS *
2.12. Antonin_äiti Helsinki, KOS *
-nappi * - *
soffio *
elizabetha *
Pinkkinen * Lappeenranta, EKKS *
3.12. ..titta.. * Tampere, TAYS *