Kaksiosaiset sukunimet
Miksi naiset ottavat joskus miehen sukunimen oman sukunimensä perään?
Jos omasta sukunimestä ei raaski luopua, miksi ylipäätään vaihtaa sukunimeä?
Onko se nimiyhdistelmä sitten kokonaisuus, vai katsotaanko se kahtena sukunimenä?? Itse en haluaisi olla eriniminen kuin mitä mieheni ja lapseni ovat...
Kommentit (29)
Kaksiosainen nimeni on muidenkin kuin itseni mielestä parempi. Olen eroamassa ja mietin juuri, tiputanko miehen nimen perästä pois vai en.
jossa kaksi nimeä kuuluu "SAMAAN PAKETTIIN".
ja voin kertoa miksi: alkuperäinen etunimi+sukunimi -yhdistelmällä ei ole kuin muutama tyyppi maailmassa. Jos olisin ottanut pelkästään mieheni sukunimen, olisin saanut sadoittain kaimoja enkä ole sellaiseen tottunut - en halunnut sitä. Toisaalta, en halunnut jäädä pelkästään alkuperäisen nimiseksi, koska halusin, että koko perheellä on sama sukunimi. Meillä on useimmiten lukenut ovessa / postilaatikossa vain miehen sukunimi. Meitä kutsutaan (miehen nimi muutettu) "Virtasen perheeksi". Olen kyllä sitä mieltä, että yhdysnimeni on tavallaan typerä ja oletan luopuvani siitä joskus. Toisaalta, olen siihen tottunut ja se on takuulla uniikki yhdistelmä ... joten .. ehkä olen tämänniminen hautaan asti. En osaisi olla "Maija Virtanen" satojen Maija virtasten joukossa. Ja etunimeäni en ole valmis vaihtamaan ..
erotilanteessa miehen sukunimen voi tiputtaa pois... ihan periaatteesta.
Ehkä olisi mukavampi, jos voisi joskus liittää tyttönimeen uuden nimen, sen sijaan että vasta siinä vaiheessa vaihtaisi nimensä loppuosaa?
Lyhytkin sukunimi voi olla nätti! Itelläni on niin pitkä että se on pikemminkin hankala.
En tajua miksi joku vapaaehtoisesti ottaa kamalan kaksoinnimen. Ne on kaikki ihan kamalia.
iha sen takia, että nimi oli niin yleinen. Mulla oli etu- sukunimi kaimoja paljon samassa kaupungissa, ja jopa naapurissa asui täysin saman niminen täti. Olen opettaja, ja tuli paljon sekaannuksia. Usein minulle soitti vahingossa ihmiset, joiden piti soittaa jollekin kaimalleni. Siksi siis otin nimeen myös miehen sukunimen. Ei ole enää kaimoja eikä ongelmia. Ei yhdistelmänimet minustakaan kauniita ole, mutta eipä tarvitse enää vastailla muille tarkoitettuihin puheluihin ja palautella kirjeitä jotka eivät ole minulle tarkoitettuja.
jotkin sukunimet ovat itsessään yhdysnimiä
puolisot saavat valita, toinen voi ottaa toinen voi olla ottamatta tai molemmat voivat ottaa, mutta tuolloin toinen on Lehtinen-Lahtinen ja toinen Lahtinen-Lehtinen
aivan kuten tässä kirjoituksessa kuvataan. Oman suvun nimi tulee aina ensimmäisenä ja avioliiton kautta tullut nimi liitetään sen perään.
Mitä mieltä olette tästä: Miehen sukunimi on Lehtinen ja naisen sukunimi on Kuusinen-Lehtinen, niin mikä sukunimi tulee sitten postilaatikkoon tai oveen?? Onko se sitten vain Lehtinen, koska Kuusinen on naisen oma sukunimi vai Lehtinen&Kuusinen-Lehtinen?