Ihmetyttää uusperheet - edellisen liiton lapsista ei kuvia seinillä, eivät mukana lomilla, ihan kuin heitä ei olisi olemassakaan
Ihmettelen tuttuja uusperheitä, joissa niin onnellisena toivotaan perheenlisäystä ja hoetaan, että "vielä olisi sylissä tilaa". Ja samaan aikaa siipan edellisen liiton lapsia ei näy mailla halmeilla. On teetetty kauniit kuvat valokuvaajalla, mutta vain uuden liiton lapsista. Ex-liittojen pienokaiset eivät pääse mukaan yhteisille perhelomille, eivätkä he muutenkaan ole mukana perhettä koskevissa puheissa. Aika kylmäkiskoista meininkiä, sanon minä. Varsinkin miehet tuntuvat olevan aika altavastaajia näissä uusperhe-kuvioissa. Jos uusi vaimo päättää, että ex-liiton lapsen kuva ei pääse piirongin päälle, niin mies myöntyy. En pysty kunnioittamaan tällaisia tekopyhiä, muka lapsirakkaita äitejä, joilta ei irtoa mitään lämpöä puolison lapsiin. Yök.
Kommentit (149)
Kiitos 14. Mäkin uskon tämän olevan aika yleistä. Kun itse olen kohdannut ilmiön kaikilla "perinteisillä" mittareilla erittäin hyvin toimeen tulevissa perheissä. Enkä tarkoita vain taloudellista hyvinvointia, vaan sitä, että on kunnossa turvaverkot ja oma lapsuus on ollut perushyvä. Mistä ihmeestä tällainen tunnekylmyys kumpuaa? Onko tämä aika, jota elämme erityisen egoistinen tässäkin mielessä? Minun tarpeeni, minun haluni, MINUN ikioma fantasiani perheestä, jonka on toteuduttava keinolla millä hyvänsä. Mietin vaan... -ap
No, täällä nostan käden. Meillä on useampi kuva kehyksissä ja jopa mun kummilasten kuvat, mutta ei yhtään miehen lapsista. Miksei? No, kun ei ole mistään tullut, mies ei ole pyytänyt, ei ole toimitettu jne. Yhteisten kuvia on yllinkyllin, kun saavat vuosittain tosi kivoja kuvia päiväkodista ja nyt vanhempi saa jo koulusta.
Ja matkoilla käydään myös tällä porukalla. Täähän meidän perhe on. Miehen lapset ei siihen henkisesti kuulu. En ole koskaan sanonut, ettei kuuluisi, mutta mieskään ei jaksa stressata. Hänestä tämä on oma porukka ja usein sanoo sunnuntaina lasten lähdettyä, että lähdetäänpä syömään, kun ollaan taas omalla porukalla. Ts. käymme usein viikonlopun päätteeksi ravintolassa syömässä miehen ehdotuksesta vähän kuin juhlistuksena raskaalle viikonlopulle.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:33"]
Miten voi yks kantaan huutaa, että "miehen lapset edellisestä liitosta eivät kuulu naisen perheeseen". Aika hemmetin monen naisen mielestä kuuluvat. Ja onneksi niin. -ap
[/quote]
Tämäkin palsta on osoitus että ei kuulu. Kuinka moni nainen oikeasti kohtelee miehen lapsia kuin omiaan? Kai laitatte testamentinkin uusiksi?
Jos minä olisi sellaisen naisen lapsi niin halveksisin äitiäni. Kyllä äidin kuin isän pitää pistää OMAT lapsensa aivan erityiseen asemaan ja AINA yli kaiken muun. Missään kiistassa joka koskee naisen ja miehen yhteisiä lapsia ja miehen muita lapsia pitää naisen AINA laittaa omat lapsensa edelle. Jos näin ei tee niin on todella surkea äiti.
Nro 39 - mikä sitten on mielestäsi kypsä ja aikuinen, ja erityisesti lapsen kannalta kestävä tapa suhtautua puolison ex-lapsiin? Jos kerran heitä ei saa mieltää osaksi omaa perhettä? Lapsella on aika kova perustarve kokoa rakkautta ja osallisuutta eikä olla heiteltävänä kahdessa eri yhteisössä, jotka pahimmassa tapauksessa vielä tappelevat keskenään? Ja mitä HAITTAA siitä on, jos uusi puoliso mieltää henkisellä tasolla kaikki lapset omikseen? Kysehän on vain rakkaudesta.
Ihmiset ovat tänäpäivänä niin tunnekylmiä, itsekeskeisiä omine tarpeineen. Lapsi voi jäädä heittopussiksi sitten, kun molemmat vanhemmat löytävät uuden kumppanin, ja perustavat uudet perheet tahoillaan. Mihin jää sitten se aiemman liiton lapsi, kun kumpikaan vanhempi ei enää koe lasta osaksi nykyistä perhettään, isä väittää että lapsi kuuluu äidilleen ja äiti, että lapsi kuuluu isälleen. Surullista. Ja äiti- ja isäpuolet lyövät löylyä tähän myllyyn, että he eivät halua kasvattaa tätä lasta tahoillaan... Tulee surulliseksi kun oikeasti ihmiset puolustavat tällaista ajattelutapaa, joka on vain ja ainoastaan itsekästä! Vastuullista olisi hankkia sellainen kumppani tässätapauksessa, jolla ei ole aiempia lapsia! Mutta kun oma minä minä voittaa... Edes lapsen edessä ei voi unohtaa omaa itsekkyyttään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 21:38"]Ihmettelen tuttuja uusperheitä, joissa niin onnellisena toivotaan perheenlisäystä ja hoetaan, että "vielä olisi sylissä tilaa". Ja samaan aikaa siipan edellisen liiton lapsia ei näy mailla halmeilla. On teetetty kauniit kuvat valokuvaajalla, mutta vain uuden liiton lapsista. Ex-liittojen pienokaiset eivät pääse mukaan yhteisille perhelomille, eivätkä he muutenkaan ole mukana perhettä koskevissa puheissa. Aika kylmäkiskoista meininkiä, sanon minä. Varsinkin miehet tuntuvat olevan aika altavastaajia näissä uusperhe-kuvioissa. Jos uusi vaimo päättää, että ex-liiton lapsen kuva ei pääse piirongin päälle, niin mies myöntyy. En pysty kunnioittamaan tällaisia tekopyhiä, muka lapsirakkaita äitejä, joilta ei irtoa mitään lämpöä puolison lapsiin. Yök.
[/quote]En olekaan lapsirakas. Rakastan OMIA lapsiani, en muiden. Vain oman vereni jälkeläisiä. Eikä näin ollen mieheni mukula kuulu MIHINKÄÄN mukaan. Pyh. Äitinsä hoitakoon kun ei muutoinkaan viiti kuin levitä kebabin kanssa. Hohhoijaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:06"]
Kerran kun oltiin sovittu tapaaminen oikein pahoitellen kysyttiin, olisiko ihan hirveää, jos edellisen liiton lapset tulisivat myös meille kylään. Ikään kuin he olisivat pakollinen mukana raahattava kiviriippa. Menin ihan hämilleni, kun siihen asti olin kuvitellut tämän uusperheen pitävän yhtä ja mieltävän kaikki lapset omikseen. Todella, todella surullista.
[/quote]
No eihän ne kaikki ole omia. Jos miehellä on lapsia edellisestä liitosta niin ei ne tämän uuden vaimon lapsia ole. Hänellä ei ole mitään velvollisuuksia niihin lapsiin eikä pidäkkään olla.
[/quote]
No kyllä on velvollisuus! Jos nainen on ottanut miehekseen miehen, jolla on aiempia lapsia, niin vastuullinen aikuinen ymmärtää jo siinä vaiheessa kun tekee parinvalintaa, että pakettiin kuuluu myös ne aiemmat lapset, ei pelkkä mies! Vastuullinen aikuinen ymmärtää, että lapset kaipaavat molempia vanhempiaan vanhempina, isää isänä ja äitiä äitinä. Äitipuoli ei voi ottaa vain rusinat pullasta, ja hylätä lapset sitten johonkin marginaaliin! Miltä tuntuu aiemman liiton lapsista, että heidät onkin pistetty syrjään isän tai äidin uudesta elämästä? Miltä lapsista tuntuu kun isä tai äiti hylkää hänet?? Ja samalla hehkutetaan sitä uutta pilttiä tässä perheruletissa.. Todella sydämetöntä ajattelutapaa tuo ylläoleva kommentti, pitää aina nähdä asiat myös LAPSEN näkökulmasta, ei omista itsekkäistä motiiveista!!
[/quote]
Isä pitää yhteyttä omiin lapsiinsa. Mutta ne lapset EIVÄT kuulu naisen perheeseen nyt eikä ikinä.
[/quote]
Perhe>vanhempien lapset (jomman kumman, molempien), olivatpa ne syntyneet missä tai milloin. Piste. Perhe ei ole yksikkö, jossa pidetään ulkopuolisena osaa lapsista! Kusipää äiti ei osaa asettautua lapsen asemaan ja nähdä, kuinka paljon kärsimystä aiheuttaa se, että lasta pidetään ulkopuolisena, tai äitipuoli ei osaa empaattisesti ja turvallisesti käsitellä lasta! Tällainen äitipuoli on vain itsekäs ja keskenkasvuinen aikuinen. Näin on asia. Et ajattele asiaa lapsen kannalta, vaan omalta, itsekkäältä kannaltasi. Etsi mies elämääsi, jolla EI ole aiempia lapsia, itsehän olet valintasi tehnyt, kanna siitä vastuu. Syy ei ole lapsen!
[/quote]
Äidin pitää ajatella lapsia. OMIA lapsiaan ei toisia lapsia. On loukkaus OMIA lapsia kohtaa kohdella toisia lapsia samalla tavalla kuin OMIA lapsiaan. Ei uusioperheissäkään makseta puolison toisten lasten kuluja vaan puoliso itse maksaa ne.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:45"]
Miten voi yks kantaan huutaa, että "miehen lapset edellisestä liitosta eivät kuulu naisen perheeseen". Aika hemmetin monen naisen mielestä kuuluvat. Ja onneksi niin. -ap
[/quote]
Tämäkin palsta on osoitus että ei kuulu. Kuinka moni nainen oikeasti kohtelee miehen lapsia kuin omiaan? Kai laitatte testamentinkin uusiksi?
Jos minä olisi sellaisen naisen lapsi niin halveksisin äitiäni. Kyllä äidin kuin isän pitää pistää OMAT lapsensa aivan erityiseen asemaan ja AINA yli kaiken muun. Missään kiistassa joka koskee naisen ja miehen yhteisiä lapsia ja miehen muita lapsia pitää naisen AINA laittaa omat lapsensa edelle. Jos näin ei tee niin on todella surkea äiti.
[/quote]
Mutta kun ÄITIpuolikin on ÄITI sille kumppanin aiemmalle lapselle... Mutta tätähän sinä et halua tunnustaa tai nähdä, mutta minä näen laiminlyödun lapsen, joka ei ole syyllinen vanhempien eroon, eikä siihen, että isä ei enää rakasta OMAA, EDELLISEN liiton lasta, kuten kuuluisi, vaan on siis tyytyväinen vain kun lapsi palautuu äidilleen "raskaan "viikonlopun jälkeen, kuten mainitsit. Kumppanillesi siis oman lapsen hoitaminen on kivireki?? Kuulostaa todella sydämettömältä ja ei-kypsältä vanhemmuudelta. Mutta kypsymättömyyttäsi et pysty näkemään sitä toista näkökulmaa, jossa lapsi on aina keskiössä, ei minä minä-minun minun.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:47"]
Nro 39 - mikä sitten on mielestäsi kypsä ja aikuinen, ja erityisesti lapsen kannalta kestävä tapa suhtautua puolison ex-lapsiin? Jos kerran heitä ei saa mieltää osaksi omaa perhettä? Lapsella on aika kova perustarve kokoa rakkautta ja osallisuutta eikä olla heiteltävänä kahdessa eri yhteisössä, jotka pahimmassa tapauksessa vielä tappelevat keskenään? Ja mitä HAITTAA siitä on, jos uusi puoliso mieltää henkisellä tasolla kaikki lapset omikseen? Kysehän on vain rakkaudesta.
[/quote]
Niihin suhtaudutaan puolison toisina lapsina. Samalla tavalla kuin miehen muihin sukulaisiin. Kiva kun tulitte ja kiva kun lähdette. On omia lapsia kohtaan väärin jos kohtelee puolison toisia lapsia samalla tavalla.
Kyse ei tässä olekaan mistään perimysoikeudesta tai rahaliikenteestä vaan rakkaudesta ja välittämisestä. Ne tuntuvat olevan monelle keskustelijalle ihan vieraita juttuja. Kummasti esimerkiksi adoptiolapsia pystytään rakastamaan, vaikka eivät olekaan "veren perillisiä". Uusperheessä ollaan vaan itsekkäitä. MINÄ MINÄ MINÄ.
Älä syytä äitipuolta vaan lapsen isää. Miehen tulee olla mies ja huomioida myös edellisen suhteen lapset.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun ÄITIpuolikin on ÄITI sille kumppanin aiemmalle lapselle... Mutta tätähän sinä et halua tunnustaa tai nähdä, mutta minä näen laiminlyödun lapsen, joka ei ole syyllinen vanhempien eroon, eikä siihen, että isä ei enää rakasta OMAA, EDELLISEN liiton lasta, kuten kuuluisi, vaan on siis tyytyväinen vain kun lapsi palautuu äidilleen "raskaan "viikonlopun jälkeen, kuten mainitsit. Kumppanillesi siis oman lapsen hoitaminen on kivireki?? Kuulostaa todella sydämettömältä ja ei-kypsältä vanhemmuudelta. Mutta kypsymättömyyttäsi et pysty näkemään sitä toista näkökulmaa, jossa lapsi on aina keskiössä, ei minä minä-minun minun.
[/quote]
Ensinnäkään minä en kirjoittanut tekstiä missä sanottiin raskaasta viikonlopusta. Älä sekoita keskustelijoita keskenään jooko? Kiitos!
Äiti on äiti vain omille lapsilleen. Se jos isä hylkää omat lapsensa niin se on isän vika. Minusta se itsekkyys on tapahtunut jo silloin kun erottiin ydinperheestä. Jos tekee lapsia niin pysykööt liitossa niin kauan kuin lapset ovat alaikäisiä.
Mutta ihmisellä ei voi olla useita äitejä tai isiä.
Mun lapsen isä pitää taas liikaa yhteyttä. Uuden kanssa 3 lasta. Lapseni pääsee matkoille myös ja lapsellani on oma huone isän kotona.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:48"]
Ihmiset ovat tänäpäivänä niin tunnekylmiä, itsekeskeisiä omine tarpeineen. Lapsi voi jäädä heittopussiksi sitten, kun molemmat vanhemmat löytävät uuden kumppanin, ja perustavat uudet perheet tahoillaan. Mihin jää sitten se aiemman liiton lapsi, kun kumpikaan vanhempi ei enää koe lasta osaksi nykyistä perhettään, isä väittää että lapsi kuuluu äidilleen ja äiti, että lapsi kuuluu isälleen. Surullista. Ja äiti- ja isäpuolet lyövät löylyä tähän myllyyn, että he eivät halua kasvattaa tätä lasta tahoillaan... Tulee surulliseksi kun oikeasti ihmiset puolustavat tällaista ajattelutapaa, joka on vain ja ainoastaan itsekästä! Vastuullista olisi hankkia sellainen kumppani tässätapauksessa, jolla ei ole aiempia lapsia! Mutta kun oma minä minä voittaa... Edes lapsen edessä ei voi unohtaa omaa itsekkyyttään.
[/quote]
Hyvin sanottu! Lastensuojeluun tulee kuulemma paljon sellaisia lapsia ja teinejä, joille on käynyt juuri edelläkuvatun lailla: kumpikin vanhempi perustaa uuden perheen, johon sitten ei se aiempi lapsi enää kuulu. Eli vanhemmat hylkäävät lapsensa. Se on hylkäys, vaikka selityksiä kuulee jos jonkinmoista.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:24"]
NIIN? Edelliset lapset EIVÄT ole sen naisen lapsia eikä sen perheen jäseniä. Ne ovat miehen lapsia mutta ei kuulu siihen perheeseen. Ihmisellä voi olla vain yksi perhe. Se missä asuu on koti ja siellä asuvat ovat perhe.
[/quote]
Niin, eli siis kun sun lapset muuttaa pois kotoa, niin ne EI ole sun perhettä enää??
[/quote]
Perhe on se joka asuu yhdessä ja jakaa arjen. Vaikka on oma lapsi niin ei se enää ole samaa perhettä
Ei tuo noita-akka voi olla todellinen. Jos on niin todellinen wt-ämmä. Hirveää ajatella, että viattomat lapset joutuvat munattomien isien ja tuollaisten akkojen uhreiksi. Et kai sentään kohtele heitä kuin Erikan äitipuoli teki Erikalle? Samalla kun täystahvo isän irvikuva katsoi vierestä.
Pelottaa ajatella, millaisten ihmisten kynsissä lapsia on.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:53"]
Kyse ei tässä olekaan mistään perimysoikeudesta tai rahaliikenteestä vaan rakkaudesta ja välittämisestä. Ne tuntuvat olevan monelle keskustelijalle ihan vieraita juttuja. Kummasti esimerkiksi adoptiolapsia pystytään rakastamaan, vaikka eivät olekaan "veren perillisiä". Uusperheessä ollaan vaan itsekkäitä. MINÄ MINÄ MINÄ.
[/quote]
Adoptiolapsi on täysi eri asia. Silloin se lapsi kasvatetaan omana eikä sillä ole toisia vanhempia.
Uusioperheissä lapsella on vanhemmat eikä hänellä ole mitään sidettä vanhempansa uuteen perheeseen. Itseasiassa on loukkaus lasta kohtaa olettaa että on. Tiedän montakin tapausta jossa isä/äiti puoli on muka käyttäytynyt kuin toisen lapset olisivat omia. No yhdessäkään tapauksessa lapset eivät ole olleet samaa mieltä. Kaikissa tapauksissa suhteet jopa sen isä/äitipuolen kanssa naimisissa olevan vanhemman kanssa ovat menneet huonoksi.
Se on sama kuin naapuri tulisi määräilemään ja halailemaan. Todellä epämiellyttävää, tunkeilevaa ja moraalisesti väärin.
Täytyypä pysyä ukon kanssa yhdessä ihan vaan sen takia, ettei oma lapsi IKINÄ joudu tällä palstalla pesivien tunnekylmien hirviömuorien koteihin! Hyi olkoon!
Jos lapset ovat etän luona joka toinen viikonloppu eli noin 96 tuntia kuukaudessa, ovat he pakostakin aika ulkopuolisia. Kysypäs lapsilta, missä heidän koti on, saa vastauksen, että lähivanhemman luona.
Kuka on syypää: etä ei halua tavata enempää tai lähi suostuu vain noihin "pakollisiin" tapaamisiin? Pahimmassa tapauksessa tapaamisista käräjöidään kun eivät muuten onnistu. Taustalla voi olla ihan mitä vain, mitä ei haluta kaikille kuuluttaa.
Niiden, jotka eivät ole tällaisia asioita kokeneet, on niin helppoa huudella vierestä ja kertoa, kuinka asioiden tulisi olla. Noh, vain kaikki sadut päättyävt onnellisesti ja elämä onkin sitten ihan eri asia....
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:29"]
Olen täysin eri mieltä. Jos otat puolisoksesi ihmisen, jolla on lapsia, sitoudut koko pakettiin ja otat paitsi miehen, myös lapset osaksi perhettä. Täytyy olla pahemman luokan tunne-elämän häiriö, jos ei tätä sydämellään tajua. Tai ehkä haluat vaan provoilla. -ap
[/quote]
Väärin. Se että joku menee naimisiin tarkoittaa että hän menee naimisiin sen ihmisen kanssa. Ei sen lapsien, sisarusten tai muidenkaan sukulaisten kanssa. Tässä maassa ei olisi montakaan uusioperhettä jos pitäisi ottaa omaksi perheekseen toisen ihmisenkin perhe. Koko ajatus on täysin järjetön