Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
7281/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttää tamppppppppppoonia, ei tarvi sykiatria!

Vierailija
7282/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä mummoille kuuluu, kysyin jo kerran! Ymmärrän toki, että viihdytte näissä sotamuisteloissa, mutta päivässä ollut varmaan jo monenlaista tekemistä?

Pakastimesta hain pissalevyn ja pudotin ärsyttävän naapurin postiluukusta. Kelpaa nyt mökkeillä, hähhäähhäää.

Onko sinulla hieno mökki, onko paljon marjapensaita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7283/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehvat, alapesut, mitäpä muuta voisi viriilissä iässä olevalla naisella olla mielessä?

Katsokaa vaikka ylen keloja 60-luvun perheenemännistä kuinka sunnuntaipaisti saadaan riittämään torstaihin asti. Ja miten anoppi vastusti kun poika toi pyykkikoneen kotiäiti-tyttärelle.  Ei tuolla puhdasta tule 

Siihen aikaan se juustosilakan tuoksu toimi esileikin omaisesti.

Kyllä me vattuboomerit vaan tiedetään, miten niitä miehiä miellytetään. 🤩 Siinä tuli vattusurvosta somasti.

Vierailija
7284/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä mummoille kuuluu, kysyin jo kerran! Ymmärrän toki, että viihdytte näissä sotamuisteloissa, mutta päivässä ollut varmaan jo monenlaista tekemistä?

Pakastimesta hain pissalevyn ja pudotin ärsyttävän naapurin postiluukusta. Kelpaa nyt mökkeillä, hähhäähhäää.

No ei. Siksihän minä se pissalevyn pudotin kun niillä on mökki ja minulla ei.

Vierailija
7285/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehvat, alapesut, mitäpä muuta voisi viriilissä iässä olevalla naisella olla mielessä?

Katsokaa vaikka ylen keloja 60-luvun perheenemännistä kuinka sunnuntaipaisti saadaan riittämään torstaihin asti. Ja miten anoppi vastusti kun poika toi pyykkikoneen kotiäiti-tyttärelle.  Ei tuolla puhdasta tule 

Siihen aikaan se juustosilakan tuoksu toimi esileikin omaisesti.

Kyllä me vattuboomerit vaan tiedetään, miten niitä miehiä miellytetään. 🤩 Siinä tuli vattusurvosta somasti.

Kyllä, siinä miehillä oli vesi kielillä, ei pieni silakan tuoksu haitannut ollenkaan!

Vierailija
7286/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomeri ilman mökkiä on kuin vattu ilman silakkaa.

Vierailija
7287/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääpelin ryppyreikää olen kyllä miettinyt tässä aika monta vuotta. Mitä niistä sodista nyt tulee, 160 vuotta?

Se on huomattu, että pyllyt sinua kiinnostaa. Onhan se vähän erikoista, että viisikymppistä akkaa noin paljon perseet kiihottaa. Mutta meitä on moneen junaan. Kaikki 70-luvulla syntyneet ei löydä edes asemalle.

Vierailija
7288/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi, minä asun omakotitalossa ja minulla on mökki, KAIKKI 70-lukulaiset asuvat kerrostalossa.

Vierailija
7289/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääpelin ryppyreikää olen kyllä miettinyt tässä aika monta vuotta. Mitä niistä sodista nyt tulee, 160 vuotta?

Se on huomattu, että pyllyt sinua kiinnostaa. Onhan se vähän erikoista, että viisikymppistä akkaa noin paljon perseet kiihottaa. Mutta meitä on moneen junaan. Kaikki 70-luvulla syntyneet ei löydä edes asemalle.

Koeta kovasti nyt etsiä sitä asemaa vaan!

Vierailija
7290/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota-aikaan ei ollut edes asemia. Siksi me vattuboomerit ollaan yhä ihan seisakkeella.

Vierailija
7291/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jea! Sen tietää viisikymppinenkin. Tampooni päivässä pitää psykiatrin loitolla.

Vierailija
7292/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama Ankkahuulibinbo50v on trollannut palstaa päiväkausia ja kommenttien tason äo, on suunnilleen sama kuin kastemadolla,

Vierailija
7293/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota-aikaan ei ollut edes asemia. Siksi me vattuboomerit ollaan yhä ihan seisakkeella.

Kyllä, eikä seisakkeelle enää pysähdy juna vaikka marjakoria heiluttaa!

Vierailija
7294/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oli sanaoksennus. Tuota ei montaa sekuntia jaksanut lukea.

Vierailija
7295/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankkahuulimummo on löytänyt uuden sanan, ANKKAHUULI :D

Vierailija
7296/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo oli sanaoksennus. Tuota ei montaa sekuntia jaksanut lukea.

No mitäpä mummeleilta muutakaan odottaa.

Vierailija
7297/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi, minä asun omakotitalossa ja minulla on mökki, KAIKKI 70-lukulaiset asuvat kerrostalossa.

Se on tuo omakotitalottomuus minulle vähän arka paikka ja siksi minä huutelen tuota. Huutelen myös että niillä on helteillä kaupungissa varmasti tosi tukalaa, koska kellään muullakaan ei varmasti ole varaa ilmastointiin vaan nekin asuvat kaikki ikivanhoissa taloissa. 

Vierailija
7298/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majurimummo on trollannut palstalla jo kohta kuukauden! Ennen oli majuritkin parempia!

Vierailija
7299/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankkahuulimummo on löytänyt uuden sanan, ANKKAHUULI :D

Äläs nyt Ankkahuulibimbo50v hirnu, lähtee pian täytteet huulista...

Vierailija
7300/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuta mummeli omakotitaloon, jos se on sinulle arka paikka!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi