Mitä kirjasarjoja/tarinoita/tehtäviä/kuvia muistat peruskoulun oppikirjoista?
Itse muista aapisemme nimeltä Aapisten aapinen. Oli tosi uusi kirjasaraja silloin, en ole kuullut kenelläkään muulla ikäiselläni tuttavalla olleen sitä. Kertoi perheestä, jossa oli 28 lasta nimeltä A-Ö sekä koira ja kissa nimeltä Piste ja Pilkku.
Kommentit (102)
Ihan liian monet tehävät...
t. viimevuonna peruskoulusta päässyt
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:19"]
En juuri mitään.
Ruotsin kirjasarja sijoittui Tallkullaan. Jonkun nimi oli Gunnel. En silloin osannut yhdistää Mäntykukkulaa tosielämän Kuusikukkulaan.
[/quote]Ainoa mitä pakkoruotsista kympin arvosanalla saan päähän onkin "Där kommer Gunnel och Luffe. Luffe, Luffe, kom hit!". Ai niin ja taisi jatkua "vuf vuf".
Lukukirjasta muistan "kuu paistaa heleästi, kuollut ajaa keveästi, etkös elävä pelkää" liittyen kummitustarinaan jossa tyyppi liftasi reen kyytiin ja pois jäätyään huomasi ettei reestä ollutkaan jäänyt jälkiä.
Toinen tarina kertoi kuolleesta tytöstä jonka sukanpohjat olivat aina mustat aamuisin, ja lopulta joku piiloutui aittaan yöksi katsomaan mistä se johtuu ja siellä ne kuolleet nousivat tanssimaan.
Ainakin uskon että nämä olivat lukukirjasta lukemiani.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:33"]
Hasse har ont i halsen
[/quote]
Hasse och het potatis. Oli Hassen bändin nimi.
Hej på dig -kirjasta: Tur att jag har ficklampa! Ja yläasteeni kävin siellä tosielämän Tallkullassa...
Muistan Aapisen. Olin juuri Helsingissä kirjamessuilla ja siellä oli myytävänä juuri minun aapiseni. Selasin sitä ja tutulta tuntui. Muistan kun opin lukemaan kirjainten N ja M kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 11:26"]
Nuo tarinat on kyllä siitä Kuu paistaa, kuollut ajaa -kirjasta! Siinä oli aika pelottavia tarinoita, ei kai niitä nyt mihinkään lukukirjaan laiteta... Tai sit oon vaan vähän herkkis.
[/quote]
Kyllä muuten oli 5lk:n lukukirjassa. Ne tarinat oli ihan kauhean pelottavia!! Mm. piru oli pappina, ja sorkka näkyi helman alta ym. Muistan ihan tarkasti nuo tarinat ja kuvitukset.
- vm. -67
Aapisten aapinen <3 mulla on se tallessa omille lapsille, olin itse aivan lumoutunut siitä lapsena ja selailen sitä toisinaan vieläkin nostalgiankaipuussani :)
Onni lausuu runon. Runo on soma. Se on Onnin oma. Simolla on suuri ruusu, se on Onnille.
How do you do, I'm Robin Hood. The storybooks say I'm awfully good jne.
E. T. Setonin sudenmetsästysnovelli Lobo, Currumpaw'n kuningas
Laulut:
"I like coffee, I like tea, I like you. Do you like me?"
"There was a man who had a dog and Bingo was his name, oh. B-I-N-G-O, B-I-N-G-O, B-I-N-G-O and Bingo was his name, oh!"
"What's your name? My name is Tom. What's your name? My name is Ken. What's your name? My name is Jeff. My name is Jeff Jerry Jackson:"
Aakkoslaulussa lueteltiin vain aakkoset, mutta laulun sävel on vieläkin muistissa...
Lauluja oli paljon muitakin, mm. väreistä ja sitten oli jokin tarttuva rokkibiisi, mutta hitsit kun ei vaan enää muista. T. vm.-82
OK English <3
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:36"]Muistan että kun saimme aapisen joka taisi olla silloin nimeltään 'lukukirja', tein siinä olleita tehtäviä etukäteen kun olin niin innoissani. Ensimmäisessä tehtävässä piti keksiä nimiä lapsille. Käytännössä opettaja määräsi kuitenkin nimet, koska ne lapset olivat sen lukukirjan henkilöitä. Olin kirjoittanut keksimäni nimet tussilla ja sivusta tuli sottaisen näköinen, opettaja torui minua.
Eka luokan uskonnonkirjan piirroskuvituksessa Jeesus oli blondi jolla ei ollut kasvonpiirteitä, pelkkä beige tyhjyys ammotti siinä missä muilla henkilöillä oli kasvonpiirteet. Kenelläkään muulla ei ollut vaaleita hiuksia. Järkytyin kuvituksesta ja inhosin tuota kirjasarjaa.
[/quote]
Lukukirja on meidän lapsella 2.luokan aapinen :)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:09"]
Aapelin aapinen. Itse aloitin koulun 1990 ja silloin tuota luettiin.
http://nuoruusdisko.blogspot.fi/2012/08/aapismuistoja-aapeli.html
[/quote]
-89 aloitin koulun ja oli toi sama aapinen. Vieläkin tallessa!
Yläasteen ruotsinkirjan nimeä en muista, mutta siinä kaksi tyttöä oli matkustamassa Björkin keikalle :) Kirjassa oli myös sanat "One Day" -lauluun, joka kuunneltiin. Tämä vuonna 2001.
Ala-asteelta ovat jääneet mieleen Iloisen aapisen nallet Onni ja Enni sekä OK English kirjojen Nobody-papukaija ja superpoika Wham. Lisäksi katseltiin noilla tunneilla jotain englannin opetuspiirrettyä, jossa oli kelloja syövä Muzzy-niminen avaruusolio :D
Yläasteella taas ruotsinkirjoissa (sarjan nimi oli kai "Klik" tms.) seikkaili Teemu Turist. Koko luokka aina nauroi noita kuunnelmia maha vääränä jopa siihen pisteeseen, että opettaja hermostui.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:15"]
Laulut:
"I like coffee, I like tea, I like you. Do you like me?"
"There was a man who had a dog and Bingo was his name, oh. B-I-N-G-O, B-I-N-G-O, B-I-N-G-O and Bingo was his name, oh!"
"What's your name? My name is Tom. What's your name? My name is Ken. What's your name? My name is Jeff. My name is Jeff Jerry Jackson:"
Aakkoslaulussa lueteltiin vain aakkoset, mutta laulun sävel on vieläkin muistissa...
Lauluja oli paljon muitakin, mm. väreistä ja sitten oli jokin tarttuva rokkibiisi, mutta hitsit kun ei vaan enää muista. T. vm.-82
OK English <3
[/quote]
Sit oli "Right, together, left", "See you later alligator - in a while, crocodile" ja "Up and down the ladder". Noi laulut muistaa vielä 15 vuoden jälkeenkin! Ihan paras kirjasarja :)
Meillä oli ala-asteella Laskutaito -matikankirjat. Mulla oli aina matikantunneilla tylsää, joten piirtelin kirjojen sivujen tyhjät alueet aina täyteen milloin mitäkin. Ope ei yllättäen arvostanut.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:40"] Lisäksi katseltiin noilla tunneilla jotain englannin opetuspiirrettyä, jossa oli kelloja syövä Muzzy-niminen avaruusolio :D
[/quote]
Muzzy in Gondoland! Kyllä! Tätä olin itse tulossa kertomaan. Myös: "Här är Jan-Olof, han kallas Janne". "Ich heisse Mercedes, ich komme aus Spanien. Ist hier noch ein Platz frei? Ja, hier sind noch zwei Plätze frei."
-What's your name?
-My name is Ken.
-What's your name?
-My name is Tom.
-What's your name?
-My name is Jeff, my name is Jeff Jerry Jackson.
Soi päässä paraikaa.
Hasse har ont i halsen