Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kirjasarjoja/tarinoita/tehtäviä/kuvia muistat peruskoulun oppikirjoista?

Vierailija
04.07.2014 |

Itse muista aapisemme nimeltä Aapisten aapinen. Oli tosi uusi kirjasaraja silloin, en ole kuullut kenelläkään muulla ikäiselläni tuttavalla olleen sitä. Kertoi perheestä, jossa oli 28 lasta nimeltä A-Ö sekä koira ja kissa nimeltä Piste ja Pilkku.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 11:39"]

Kyllä mun mielestä meidän lukukirjassa oli pieni luku kansanperinteestä ja kummitustarinoista, ja nuo siinä. Ja googlettelin tuota kirjaa eikä tuo tarina mielestäni mennyt noin, vaan kyytiläinen jäi vain kyydistä pois, ja ihmettelemään kun ei jälkiä näy.

Ja kirja on julkaistu -84 jolloin olen ollut jo yläasteella, kun tarinat mielestäni olivat ala-asteen kirjassa.

[/quote]http://lapsuusmuistelua.vuodatus.net/lue/2014/06/kuu-paistaa-kuollut-ajaa

tuossa siis mainitsemanne kirja. Kuulostaapa karmivalta kuvauksen perusteella, ehkäpä pitäisi lukea.

8

Vierailija
42/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin parhaiten mieleen on jäänyt enkun kirjat.

Here is Jack and here is Jill, here is and and here is Bill.

koiran nimi oli Spot. Opettajan mielestä kirjoissa oli suunnilleen samat asiat joten 80- luvulla voitiin hyvin käyttää tuota 70-luvun kirjaa.

90-luvun teinistä taas oli jo aikansa elänyttä, että enkun kirjan "muodikas" musiikki oli aina David Bowieta. Oli myös tuo sama kirja kuin jollain aiemmalla kommentoijalla: Rowena ja Jody asuivat Bradford-on-avonissa ja heillä oli kissa nimeltä Tiptoes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussen till Slussen och tunnelbanan till Bagarmossen.

Rulla rulla lilla Ulla, lilla Ulla rullar.

Vierailija
44/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut ala-asteen -98 ja meillä oli punainen aapinen, jossa oli Onni ja Enni, mitälie karhuja. Kirjan loppuosassa oli aakkoslauluja, hölmöjä rallatuksia. "hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet..."

Vierailija
45/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa ruotsin kirjana oli Kanal. Käytettynä ostetuissa kirjoissa oli kannessa tarra, jonka väri indikoi kirjan kuntoa. Johonkin kirjaan se tarra oli laitettu kanteen tuon k-kirjaimen päälle, joten siinä lukikin anal. Ai että meillä oli hauskaa.

Vierailija
46/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tuo punainen Iloinen Aapinen ykkösellä ja sitten kakkosella oli vihreä kirja! Englannin tunneilla oli käytössä myös tuo aiemmin mainittu OK English. Ja yläasteella ruotsin kirjana oli Fritt Fram. Mitään yksittäisiä kohtia en kyllä muista :(

Vierailija
47/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nya vindar: Mehmed Kurtul, Drama på isen.

Vierailija
48/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukukirjasta muistan "kuu paistaa heleästi, kuollut ajaa keveästi, etkös elävä pelkää" liittyen kummitustarinaan jossa tyyppi liftasi reen kyytiin ja pois jäätyään huomasi ettei reestä ollutkaan jäänyt jälkiä.

Toinen tarina kertoi kuolleesta tytöstä jonka sukanpohjat olivat aina mustat aamuisin, ja lopulta joku piiloutui aittaan yöksi katsomaan mistä se johtuu ja siellä ne kuolleet nousivat tanssimaan.

Ainakin uskon että nämä olivat lukukirjasta lukemiani.

Kyllä vain, kirja on minulla  tallella, kyseessä on Otavan julkaisema "Viides lukukirja"!

Vierailija
49/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeli aapinen,jossa joku tonttu/haltija Aapeli.

Ala-asteella enkun kirja, jossa papukaija nimi ehkä Pardon. Sitte siellä oli joku laulu: My name is Ken, my name is Jeff Jerry Jackson...jotenki noin. Jeff oli tummaihoinen

Vierailija
50/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:01"]Olen aloittanut ala-asteen -98 ja meillä oli punainen aapinen, jossa oli Onni ja Enni, mitälie karhuja. Kirjan loppuosassa oli aakkoslauluja, hölmöjä rallatuksia. "hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet..."

[/quote]

Laine laulaa, aalto soittaa, tuuli vihellellä koittaa, lämmin leuto, ilma liikkuu, pilvet lentää, korkealla pilvet kiikkuu... :D en ees muista menikö tälleen mut tuli heti mieleen tästä. Itekin alotin koulun 98

Vierailija
51/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:01"]Olen aloittanut ala-asteen -98 ja meillä oli punainen aapinen, jossa oli Onni ja Enni, mitälie karhuja. Kirjan loppuosassa oli aakkoslauluja, hölmöjä rallatuksia. "hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet..."

[/quote]

Laine laulaa, aalto soittaa, tuuli vihellellä koittaa, lämmin leuto, ilma liikkuu, pilvet lentää, korkealla pilvet kiikkuu... :D en ees muista menikö tälleen mut tuli heti mieleen tästä. Itekin alotin koulun 98

[/quote]

Vai oisko ollu linnut kun lens :)

Vierailija
52/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 4. luokan syyslukukauden matematiikan kirjani hyvin, sillä se oli oikea pahanilmanlintu. Yhdessä kirjan kappaleessa oli semmoinen Spede -karikatyyri, "Sepen Spelit" ja Spede kuoli sillä viikolla kun käsiteltiin sitä kappaletta matematiikassa.

Seuraavan viikon kappaleessa oli piirrettynä WTC:n kaksoistornit, ja eikös se terrori-isku sattunut sillä viikolla... Molemmat siis tapahtuivat syyskuussa 2001

Vierailija
53/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag ska ha en flaska Jaffis och ett tuggummi!

Vierailija
54/102 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag ska ha en flaska Jaffis och ett tuggummi!

Vierailija
55/102 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:19"]

Ruotsin kirjasarja sijoittui Tallkullaan. Jonkun nimi oli Gunnel. En silloin osannut yhdistää Mäntykukkulaa tosielämän Kuusikukkulaan.

[/quote]

"Luffe, kom hit" "Vov vov". Siinä kaikki, mitä minä muistan Hej På Dig;stä. Mies on kaksi vuotta vanhempi ja muistaa paljon enemmän. :D

Vierailija
56/102 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 11:01"]

Ainoa mitä pakkoruotsista kympin arvosanalla saan päähän onkin "Där kommer Gunnel och Luffe. Luffe, Luffe, kom hit!". Ai niin ja taisi jatkua "vuf vuf". 

[/quote]

Ajatella, että joku muukin muistaa tuon ja vain tuon. :D Mutta minä en muistanut Gunnelia, ennen kuin sen tästä luin. Kymppejä sain minäkin, koko yläasteen ja lukion. Ja 35 vuotta myöhemmin tulos on tämä, voi voi. :D

Vierailija
57/102 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 11:01"]

Ainoa mitä pakkoruotsista kympin arvosanalla saan päähän onkin "Där kommer Gunnel och Luffe. Luffe, Luffe, kom hit!". Ai niin ja taisi jatkua "vuf vuf". 

[/quote]

Ajatella, että joku muukin muistaa tuon ja vain tuon. :D Mutta minä en muistanut Gunnelia, ennen kuin sen tästä luin. Kymppejä sain minäkin, koko yläasteen ja lukion. Ja 35 vuotta myöhemmin tulos on tämä, voi voi. :D

[/quote]

Hahaa!!! Meillä oli myös tää sarja käytössä, on myös mulle jäänyt lähtemättömästi mieleen! Siinä oli myös Olle, koska ensimmäinen kappale alkoi jotenkin näin:

- Hej, jag heter Olle, vad heter du?

- Jag heter x (Lasse?). Bor du Här i Tallkulla nu?

Mulla kanssa hyvät arvosanat ruotsista ylppäreihin asti, nykyään sen paikalla on vain mustaa aukkoa.

Vierailija
58/102 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:11"]

Say it in English oli muistaakseni kirjasarjan nimi. This is Jack and this is Jill. This is Ann and this is Bill. Ja sitten Spot :)

[/quote]

Minulla on kirja edelleen tallessa.

[/quote]
Nähdäpä tuo kirjan kansi ja kuolla! aloitin ekaluokan vuonna 1974, minulla ollut varmaan sama kirja.

Tai ei välttämättä. Jotenkin muistan, että oli Ben Lane ja hänen opettajansa Miss Miller. Taidettiin vielä opettaa selin, että Lane on kuja, mutta nimiä ei suomenneta.

Vierailija
59/102 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:09"]

Aapelin aapinen. Itse aloitin koulun 1990 ja silloin tuota luettiin.

http://nuoruusdisko.blogspot.fi/2012/08/aapismuistoja-aapeli.html

[/quote]

Mulla oli myös tuo, aloitin koulun -97. -99 koulun aloittaneella pikkusiskolla tais olla jo se tässäkin ketjussa mainittu aapinen, jossa Onni ja Enni.

Vierailija
60/102 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOPPEN

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme