MITÄ sellaista joulupyödässäsi on mitä LUULET e t t e i muilla ole??
Kommentit (91)
Burritos on espanjan kielen monikkomuoto, perussana on siis burrito. Monikossa burritot.
Burritoseja ;D
OIkeesti, meidän uus oma traditio on burritosit jouluna. Kukaan meistä ei tykkää jouluruuista ja meikä yritti väkisin jatkaa kotoa perittyä traditiota, mutta ei. PArina vuonna ollaan nyt laitettu silkkaa burritosia pöytään. Niitä kaupan. Erilaisia täytteitä, joista kukin saa laittaa omansa. Näitä jouluruokia saa syödä muulloinkini ;)
Lisäksi tehdään lasten kanssa pipareita ja piaprirakennus. Ja karkkia on oltava. Mutta nämä siis jo "taviksia" joululistoilla.
Onko muita burritos-joulua viettäviä?
eikö netistä löydy mitään?
10 vuotta tämän miehen kanssa ja koko ajan on haikaillu tonnikalapateeta...
Varsinkin kun sitä on tosi helppo tehdä itsekin ;)
Ja kinkun tilalla paistetaan HANHI, njam.
Nuo herkut tarttuivat matkaan Tanskan vuoisilta. Matkailu avartaa.
Juu ja mä myös ihmettelen noita itsetehtyä kommentteja. Kyllä useimmat jouluruoat itse tekee, vaikka muuten söisivätkin eineksiä!
gravyä, ruusukaalia, stuffing, paahdetut perunat ja vihannekset. Ollaan siis joulu Briteissä...Eli kalkkuna kuuluu myös asiaan, mutta sitä Suomessakin syödään. Muuten 24.12. syödään kiinalaista take awaytä...
ja pakastetaan.
Kun perunat otetaan pakasteesta pois, ne keitetään uudelleen nopeasti.
2
aina puolen sentin siivuja lauantaimakkaraa. Meillä kun jokainen saa jouluna sitä herkkua mistä eniten pitää.
vaan kuola valuen ajatellaan jokaisen perheen persoonallisia jouluherkkuja. Olen saanut täältä jo pari hyvää vinkkiä.
PS: Meidän perheessä on aina jouluna(kin) mustaa makkaraa. : )
joka joulu, ihan siitä asti, kun olin pieni, lihapullat.
Nykyäänkin mun äiti tekee lihapullat jouluksi ja hyvin käy kaikille kaupaksi.
joiden sisällä on piparjuurella maustettua kermavaahtoa. Maistuvat ihanilta keitettyjen jauhoisten perunoiden kanssa joulun alkupalapöydässä.
Niin, ja lasimestarinsilliä ei kukaan ollut maininnut, tosin sitä varmaan kaikilla onkin. Erityisen kaunis ruoka, josta olen vasta yli kolmikymppisenä oppinut todella pitämään.
Ihmettelen myös noita 'itsetehtyä lanttulaatikkoa' -tyyppisiä juttuja. En voisi kuvitellakaan kaupan valmisruokia joulupöydässä, en tosin harrasta niitä muutenkaan.
Nämä siis perinteisten jouluruokien lisäksi.
Lihapullat kuuluvat ainakin eteläisen Ruotsin tapoihin ja sieltä se on tullut minun perheeseeni. Perunasalaatti on miehen perheen perinne ja maksalaatikko minun perheeni perinne.
Muutaman viimevuoden ajan olemme ostaneet melkein kaikki laatikot valmiina. Maksalaatikko on aina Saarioisten rusinallinen versio. Perunalaatikko tehdään aina itse, mutta lanttu- ja porkkanalaatikot on tosiaan muutama vuotena jo ostettu valmiina.
Torttuja ei tehdä ollenkaan. Kamalia kaloripommeja...
Mehän asutaankin lähempänä Ruotsia... Äitini laittoi poikkeuksetta molempia joulupöytään ja ne kuuluvat satakuntalaiseen pitopöytääna aina muutenkin. Itse laitan lihapullia rosollin seuraksi, mutta maksalaatikkoa en laita. Ja rosollin luonnnollisesti hakkaan petkeleellä puukaukalossa. Mikään muu ei vaan ole oikeaa. Ei sitä mitään veitsellä leikata kuutioiksi! Mitä pienemmäksi ja tasaisemmaksi hakattu sallatti/rosolli/saletti, sitä parempi emäntä.
Eli kebabit haetaan koko perheelle: meille, tyttärelle, mummolle ja tädille!
Ja koti on aina siellä, missä puhujakin. Jos lapselta kysyttäisiin, tilanne voisi tietysti olla erilainen.
Mies lähtee metshälle kaatamaan jonkun elikon josta tehdään possulle kaveri joulupöytään. Possukin tietty omasta takaa, luomuruualla kasvatettu ja lihotettu. Lisäksi sille on soitettu lempimusiikkia jokaisena arkipäivänä, jotta lihasta tulee erityisen maukasta.
Kaikki laatikkoihin käytettävät vihannekset ja juurekset on omassa maassa kasvatettu, luomumenetelmin tietty. Ei ole muuten niin hyvää laatikkoa kellään! Sukulaismies on kalastaja ja hän tuo tuliaisina omin käsin lypsämät mädit joulupöytään.
Kattauksissa käytetään omin käsin nyplätyt pitsiliinat ja lapset askarrelleet kauniit tontut kukka-astelmaan.
kaikki tekee muka itse alusta alkaen. Epäilen vahvasti.
Omatekoista sinappia löytyy
Meillä on konjakkimarinoitua kylmäsavulohta.
Kylmäsavustettua poron paistia
perinteiset jouluruoat löytyy myös ja itse tehtyjä koska olen ammattilainen niin en osta valmista
Joku kysyi mikä on jouluhalko, se on ikään kuin puun pala jossa myös oksa, tehdään kääretortusta ja koristellaan ikään kuin olisi puuta, lienee saksalainen tapa. Pinnalla suklaakreemiä.
Meillä on jokaiselle oma iso pipari, koristeltu ja siihen on kirjoitettu nimi.
karpaloparfait
madeiraluumuja
punaviinipäärynöitä ja sabayonkastiketta
Sitä ei tunnu ainakaan useimpien tuttavieni perheissä eikä miehen suvussa harrastettavan. Minun kotonani sen sijaan paisti on kuulunut aina joulupöytään.
t. 82
Meil on ihana perhe !