MITÄ sellaista joulupyödässäsi on mitä LUULET e t t e i muilla ole??
Kommentit (91)
Aloin tehdä niin sen jälkeen, kun yhtenä jouluna olin nähnyt appeni haltioituneen ilmeen hänen maistettuaan minun tekemääni lanttulaatikkoa. Anoppini ei näet ole varsinaisesti tähti keittiöhommissa ja on ostanut laatikot aikaisemmin kaupasta. Kivampaa tietty myös itselle, kun sielläkin kuitenkin käydään yhtenä päivänä syömässä pyhien aikana. =)
Niin, ja meillä on joulupöydässä myös etikkasilakoita, niitä ei ole kukaan vielä maininnut. Silakkafileistä paistetaan normaaleja silakkapihvejä (välissä tilliä) ja ne ladotaan vuokaan etikkaliemeen maustumaan pariksi päiväksi ennen tarjoilua.
Puirkka-lehdestä (! kun ollaan tämmöinen gourmet-perhe) opittua lisuketta, jossa paistetaan rapeiksi ohuita kypsiä lanttusiivuja (jkuustolastalla saa tosi ohutta) ja pistaasipähkinämurskaa ja maustetaan rouhitulla mustapippurilla. nam.
Lohitartar
Graavikalaleivos
Ankanrintaa
Poron sisäfile
Röstiperunat
jouluruokia. EI kinkkua, laatikoita, rosollia.. Meillä tehdään HYVÄÄ ruokaa ja onneksi kumpikaan meistä aikuisista ei voi sietää jouluruokia. Lapset saa niitä tarhassa/koulussa/mummolassa. Me tehdään varmaan valkosipuliperunoita, salaatteja, jotain hyvää lihaa yms.
- rosolli joka on leikattu 0,5 cm kuutioiksi ja tehty siis itse, on todella maukasta
- punaviinisilli jonka olen myös itse valmistanut
- piparkakkuparfait
- yleensäkin omatekoiset ruoat on meidän pöydässä mitään valmistuotteita emme hanki
- graavaan lohen ja teen sinappikastiketta sille
- oma tekemä käpykakku
Nämä tuli heti mieleen ja varmaan muutakin.
haudutettua riisipuuroa ja itsetehtyä luumukiisseliä.
2
Teen itse lanttulaatikon alusta lähtien.
Kinkku paistetaan todella ylikypsäksi ja kuorrutetaan sinapilla ja mantelirouheella.
Teen myös haudutettua riisipuuroa ja itsetehtyä luumukiisseliä.
Mies osaa graavata hyvin lohen.
Teen itse rahkavoitaikinan, mistä tulee puolet kevyemmät ja monta kertaa maukkaammat tortut.
Joulu on niin ihanaa aikaa, kun saa tehdä itse kaikkea ihanaa!
2
ne on nyt keitettynä liemessään pakasteessa odottamassa...
Mutta ei kerman kera vaan teen siitä vanukasta niin että alaosa on mämmiä ja päällä kevyt luumurahka, todella hyvää ja jouluista.
Ja minäki teen niin lanttu- ku porkkanalaatikot alusta asti ite.
syökö sitä enää kukaan? meillä syödään, ainoastaan minä syön.
kiusallinen juttu, mutta paatuneen ananaksen ystävän herkku.
En voisi kuvitella, että ostaisin jotain einesrosollia joulupöytään, enkä ihan tajua, miksi joku niin tekisi.
Meillä on kyllä kaikkea mitä muillakin, eli ihan tavalliset jouluruuat, itsetehtyine rosolleineen..
Miksi luulet, ettei muilla niitä olisi? Aika moni valmistaa rosollit, laatikt ym, itse. Meillä tehdään kaikki itse ja vielä luomusta, en silti kuvittele olevani harvinaisuus =)
kiitos inspiraatiosta!
Taidan tehdä samalla kulhollisen rosollia, salaa..;-) jouluruokia ei saa syödä ennen joulua!
Eli meillä on itsetehtyjä lihapiirakoita ja lihalientä alkupalaksi.
Itse jauhettua paistia laitetaan pullataikinan sisään ja paistetaan uppoöljyssä, mummon salaisen reseptin mukaan. Ja siitä paistista saatua lihalientä juomana.
Ilman näitä ei ole joulua.
- haudutettua punakaalia
- Sacher -kakku
Tämä varmaan löytyy muiltakin mutta ei ehkä niin yleisesti:
- täysin ylikypsä kinkku (paistettu niin että sisälämpötila on 96 astetta)
Mä ainaki tarkotan itse tehdyllä just sitä, että ostetaan tyyliin 3kg lanttuja ja porkkanoita kaupasta ja tehdään niistä ensin soseet ja sitten laatikot. Ja kolme kiloa oon yleensä ostanu kumpaaki ja teen samalla vaivalla lähisuvulleki aina laatikot joulupöytään (1pieni laatikko per perhe, itelle vähän enemmän ;))