Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveysneuvontanumeron hyöty kyseenalainen!!!!!!!

Vierailija
21.11.2008 |

Minulle kävi näin: kuumeessa olin ollut jo pari päivää, ajattelin sen olevan tavallista flunssaa. Yöllä alkoi kuitenkin raju kipu hengitettäessä, ja aamulla olin kertakaikkiaan loppu ja voimaton. Soitin terveysneuvontaan varatakseni ajan mahdollisimman pian lääkärille. Selitin tilanteen: minulla on astma, hengittäminen sattuu, astmalääke ei tunnu auttavan ollenkaan hengenahdistukseen, hengittäminen vaikeaa, rintakehään pistää, voimat ovat aivan loppu. Sairaanhoitaja tokaisi vaan kyllästyneesti että katsele viikonlopun yli, palaa maanantaina asiaan. Varmistin vielä että onko tämä kipu hengitettäessä ihan vaaratonta? Sh totesi että putket on yskimisestä ärtyneet.

Päivän mittaan olo paheni, ja puolenpäivän jälkeen mies tuli töistä kotiin ja kirjaimellisesti kantoi minut lääkäriin, siis yksityiselle kun julkiselle puolelle ei päästetty. Lääkäri totesi heti että kyseessä on keuhkokuume, otettiin röntgen(?)kuvat jossa asia varmistui. Lääkäri kauhisteli että miten voidaan astmaatikko, jolla hengitysvaikeuksia ja kipua hengittäessä, käskeä odottelemaan!!! Sain antibiootit ja nyt makaan voimattomana sohvalla, olo on kuin rekan alle jääneellä.

Virheitä tietenkin sattuu jokaiselle, mutta kummastuttaa että onko siellä kuitenkaan ammatti-ihmiset vastaamassa puhelimeen, kun tällaista sattuu? Lääkärin mielestä tapauksessani oli niin monta asiaa jonka johdosta olisi hälytyskellot pitäneet soida ja minut olisi pitänyt ohjata hoitoon. En ole numeroon soittanut kuin pari kertaa aiemmin , aina ennen olen saanut tosi hyvää palvelua. Kauhistuttaa vaan että miten monelle käy näin.

Alan ammattilaiset, jos teitä täällä on, mitä mieltä olette tapahtuneesta? Itselläni meni kyllä luottamus ko. palvelunumeroon, ei kyllä tee mieli varsinkaan lapsia koskevissa asioissa tuolta saatavaan apuun turvautua!!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*että eri paikkakunnilla on eri käytännöt liittyen lääkäriaikojen varaamisiin, päivystyksiin yms.*

Vierailija
22/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin sunnuntai-aamuna hengitysvaikeuksien ja pohkeen kivun vuoksi päivystykseen. Epäilin itse tulppaa. Mutta kun koipi ei ollut turvonnut, punottava eikä kuumottava herra hoitaja käski kotiin lepäilemään ja aamulla omalle ta:lle. Heillä kun ei kuulema viikonloppuisin ole ultraa käytettävissä ja mulla ei ollut lähetettä! Maanantaina jalasta löytyikin sitten tulppa!

Mutta saadaanhan näin Vantaan peijaksen päivystyksen jonot lyhyiksi,kun kaikki käsketään kotiin lepäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistus tapahtuu säästöjen toivossa. Kansa kannattaa kun rahaa säästyy, mutta urpot eivät tajua mitä se käytännössä tarkoittaa.

Vähemmän kustannuksia - vähemmän tutkimuksia ja hoitoa, itselleni tämä oli selvä jo siinä vaiheessa, kun medone mainosti kuinka paljon säästää kunnan rahaa ottamalla Peijaksen päivystyksen hoitaakseen.

Vierailija
24/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kyllä luottamus tuohon terveysneuvontaan. Onko sekin ulkopuolisen firman tarjoama palvelu?

Vierailija
25/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että on olemassa iso määrä ihmisiä jotka haluavat lääkäriin siksi, että heillä on yskä, nuha tai kuumetta. Tai jotain muuta mitätöntä vaivaa, ja joka käynti maksaa tälle yhteiskunnalle ja muut joutuvat jonottamaan entistä kauemmin.

Vierailija
26/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oon luullut että on olemassa joku yleinen terv.neuvonta, puh. 10023 - siihenkö ap soitit??? vai mihin numeroon??

(sinne oon joskus itsekin soittanut yleisiä hoito-ohjeita kysyäkseni)

Sitten on ollut joku kiireellisen ajanvarauksen numeron terv.kesk. lääkärille, johon kannattanut soittaa aina heti aamusta. Ja jos ei niillä ole ollut aikoja, on saanut mennä päivystykseen jonottamaan (oma terv.as., PUolarmetsä tai Jorvi riippuen ajasta ja päivästä).

Eikö enää nykyään olekaan näin???? Missä tästä on tiedotettu????? Mitä mä nyt teen siis jos joku sairastuu??

(viimeksi tarvittu päivystystä viime jouluna kun 1 v. kipeä, sillon kyllä mentiin vaan sinne päivystykseen jonottomaan, ehkä soitin johonkin etukäteen en muista tarkkaan)

Vierailija
27/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä aion edelleenkin tehdä niin, että vaan joko lähden suoraan päivystykseen jos mielestäni tarve on (siellä ne seuloo sitten luukulla, mutta tuskin yhtä helposti käännyttävät kokonaa pois kun jossain neuvontapuhelimessa).

tai sitten soitan suoraan niiden päivystävien terv.asemien numeroihin, jos olen epävarma tartteeko lähteä vai ei, ja kysyn sieltä neuvoa.

10023:een aion edelleenkin soittaa vaan enempi yleistä neuvoa tarvitessani - mielestäni ne neuvot mitä sieltä on tulltu on aina olleetkin jotenkin "yleisluontoisia" ja sitä paitsi sinne saa aina jonottaa ihan hulluna.

29

Vierailija
28/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin Espoon alueilla oman terveysaseman ajanvaraus menee tuon numeron kautta ja jossain alueilla soitetaan suoraan terveysasemalle. Riippuu siis siitä missä asut. Espoon sivuilta näet oman terveysasemasi tilanteen, en usko kuitenkaan että niissä olisi juuri viime aikoina mitään radikaalia muutosta tapahtunut. Ainakin meillä Kivenlahdessa soitetaan suoraan terveysasemalle, enkä ole soittanut tuohon neuvontaan kuin kerran, kun piti arvioida että pitääkö lähteä lapsen kanssa päivystykseen iltamyöhäisellä.

30, olet varmasti osaksi oikeassa, totta kai pitää erottaa kiireettömät/turhat käynnit kiireellisistä, mutta tässä keskustelussa onkin selvästi puhuttu neuvonnan mokista, eli kiireellisistä tapauksista joiden on käsketty odottaa. Ja entäs ne, jotka tarvitsevat lääkärintodistuksen jos eivät ole työkykyisiä? Pakkohan heidänkin on päästä lääkäriin, vaikkei nyt pää kainalossa olisikaan. Kaikilla kun ei ole työterveydenhuoltoa yksityisillä.

Vierailija
29/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että sinua ahdisti, hengittäminen sattui, rintakehään sattui jne.

Eikö aikuisella ihmisellä hälytyskellot soi? Miksi ihmeessä jäät kotiin soittelemaan, eikö oma järki sanonut, että tarvitse lääkärin apua?

Vierailija
30/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroa johon voi soittaa kiireellisessä tapauksessa vaan osaan terveysasemista otetaan yhteyttä nimenomaan terveysneuvonnan kautta! Pitääkö vääntää rautalangasta?

Vierailija
31/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein tytön perjantaina omalle terveysasemalle lääkäriin useita viikkoja kestäneen flunssan, korvatulehdusten yms. jälkeen nousseen korkean kuumeen.. lekuri tutki pintapuolisesti noin 3min ja totes et joku virus.. menee itestään ohi... no en uskonut ja mentiin illalla suoraan peijakseen päivystykseen, jossa tytöllä 40.0 kuumetta. otettiin keuhkokuvat ja verikokeet ja keuhkokuumehan sillä on. Nyt maanantaina oli tulehdusarvot 52. tyttö 2v. en tiiä pitäiskö siitä lekurista tehä jonnekki valitus...

Vierailija
32/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitti ensin julkiselle ja kun sieltä käännytettiin pois niin varasi ajan yksityiselle. Mikä teitä ihmisiä vaivaa kun ette osaa lukea?

Kerrot, että sinua ahdisti, hengittäminen sattui, rintakehään sattui jne.

Eikö aikuisella ihmisellä hälytyskellot soi? Miksi ihmeessä jäät kotiin soittelemaan, eikö oma järki sanonut, että tarvitse lääkärin apua?

Vierailija
33/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin jos päivystysaikaan (kun tiedät oman aseman olevan kiiinni kuitenkin) yhtäkkiä huomaat tarvetta mennä johonkin, niin kyllä Puolarmetsän ja Jorvin päivystykseen on myös omat numerot suoraan olemassa

- tätä lähinnä tarkoitin.... pähkäilin vaan itsekseni onko käytännöt täysin muuttuneet, mutta siis meidän kohdalla sinänsä ei.

29

numeroa johon voi soittaa kiireellisessä tapauksessa vaan osaan terveysasemista otetaan yhteyttä nimenomaan terveysneuvonnan kautta! Pitääkö vääntää rautalangasta?

Vierailija
34/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä tuossa kunnossa sairaalaan mennä päivystykseen. Soita seuraavalla kerralla sairaalaan jos olet epävarma pitääkö lääkäriin mennä. Meillä ainakin terveyskeskuksessakin on päivystys viikonloppuisin jonne vaan mennään, eikä sinne mitään aikaa tarvitse soitella. Tosin jos keuhkokuumeessa menisi terveyskeskuksen päivystykseen, niin ambulansilla sitä lähtisi sieltä sairaalaan tutkittavaksi.

Vierailija
35/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jäät kotiin soittelemaan, eikö oma järki sanonut, että tarvitse lääkärin apua?

parempi ensin soittaa terveysasemalle? Ja kummasti helpottaa yksityisellekin menoa kun *soittaa* sinne ensin. Ei mulle ainakaan tule kipeänä mieleen lähteä ravaamaan ympäri kaupunkia ilman että soitan ja varaan ajan lääkärille.

Vierailija
36/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitti ensin julkiselle ja kun sieltä käännytettiin pois niin varasi ajan yksityiselle. Mikä teitä ihmisiä vaivaa kun ette osaa lukea?

Vierailija
37/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan lähde aamuvarhaisella terveysasemalle ennen kuin soittaa sinne?? Ei tulisi itselleni mieleenkään. Mieluummin soitan ja saan mahdollisesti tarkan ajan jolloin pääsen lääkärille, ei tarvitse istua tuntikaupalla kuumehorkassa siellä terveysasemalla.

Vierailija
38/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin itse kärsinyt pahasta flunssasta pitkään. Menin yksityiselle (yksi Esoossa sijaitseva asema).

Diagnoosi "vaan joku sitkeä virus", 2-3 pv sairista - VARALLE antibioottiresepti. Olin lisäksi raskaana.

alotin antibiootit kun olo oli järkky, ei auta - menin muutaman päivän päästä uudelleen. ONNEKSI oli eri lääkäri: diagnoosi KEUHKOKUUME. Ja ensin saamani lääkitys oli väärä + ei edes niin hyvä raskaana olevalle.

Jos eka lekuri ois ottanut vaan yhden verikokeen, niin ois heti nähnyt miten korkeella tulehdusarvot oli..... mut ei (enkä ite osannut sellaista sillon vaatia.)

29

Vierailija
39/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on tilanne Espoossa noiden sairaaloiden päivystyksen suhteen, mutta meidän kunnassa ainakin ensisijainen paikka on nimenomaan se oma terveyskeskus ja sairaalan päivystykseen mennään vain virka-aikojen ulkopuolella. Ja silloinkin soitetaan ensin, sitä ne siellä sairaalassa ainakin toivoo.

Vierailija
40/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei nyt ihan joku sydänkohtaus / jalka poikki ole että ambulanssi tilataan.

Aamulla kun soittaa voi saada ajan samalle päivälle, ja ylipäänsä soittaessa voi saada vähän osviittaa, kannaattako lähteä oman terv.aseman päivystysjonoon vai Puolarmetsään vai minne (pätee siis arkiaamuna soittaessa), ja mahd. tietoa miten pitkät jonot on sillä hetkellä... (itse ainakin olen saanut PUolarmetsään soittaessa).

Ja muutenkin yleensä saa vähän osviittaa kiireellisyystasosta, ehkä jotain ensiapuvinkkiä - mutta kurjaa jos ap:n saamat neuvot oli tuota tasoa :-(.

29

Eikai kukaan lähde aamuvarhaisella terveysasemalle ennen kuin soittaa sinne?? Ei tulisi itselleni mieleenkään. Mieluummin soitan ja saan mahdollisesti tarkan ajan jolloin pääsen lääkärille, ei tarvitse istua tuntikaupalla kuumehorkassa siellä terveysasemalla.