Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveysneuvontanumeron hyöty kyseenalainen!!!!!!!

Vierailija
21.11.2008 |

Minulle kävi näin: kuumeessa olin ollut jo pari päivää, ajattelin sen olevan tavallista flunssaa. Yöllä alkoi kuitenkin raju kipu hengitettäessä, ja aamulla olin kertakaikkiaan loppu ja voimaton. Soitin terveysneuvontaan varatakseni ajan mahdollisimman pian lääkärille. Selitin tilanteen: minulla on astma, hengittäminen sattuu, astmalääke ei tunnu auttavan ollenkaan hengenahdistukseen, hengittäminen vaikeaa, rintakehään pistää, voimat ovat aivan loppu. Sairaanhoitaja tokaisi vaan kyllästyneesti että katsele viikonlopun yli, palaa maanantaina asiaan. Varmistin vielä että onko tämä kipu hengitettäessä ihan vaaratonta? Sh totesi että putket on yskimisestä ärtyneet.

Päivän mittaan olo paheni, ja puolenpäivän jälkeen mies tuli töistä kotiin ja kirjaimellisesti kantoi minut lääkäriin, siis yksityiselle kun julkiselle puolelle ei päästetty. Lääkäri totesi heti että kyseessä on keuhkokuume, otettiin röntgen(?)kuvat jossa asia varmistui. Lääkäri kauhisteli että miten voidaan astmaatikko, jolla hengitysvaikeuksia ja kipua hengittäessä, käskeä odottelemaan!!! Sain antibiootit ja nyt makaan voimattomana sohvalla, olo on kuin rekan alle jääneellä.

Virheitä tietenkin sattuu jokaiselle, mutta kummastuttaa että onko siellä kuitenkaan ammatti-ihmiset vastaamassa puhelimeen, kun tällaista sattuu? Lääkärin mielestä tapauksessani oli niin monta asiaa jonka johdosta olisi hälytyskellot pitäneet soida ja minut olisi pitänyt ohjata hoitoon. En ole numeroon soittanut kuin pari kertaa aiemmin , aina ennen olen saanut tosi hyvää palvelua. Kauhistuttaa vaan että miten monelle käy näin.

Alan ammattilaiset, jos teitä täällä on, mitä mieltä olette tapahtuneesta? Itselläni meni kyllä luottamus ko. palvelunumeroon, ei kyllä tee mieli varsinkaan lapsia koskevissa asioissa tuolta saatavaan apuun turvautua!!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää valitus, kerätkää nimiä adressiin, nouskaa barrikadeille! Ilman julki tulleita tapauksia sama meno jatkuu ja ihmiset pysyvät täysin tietämättöminä näistä asioista!

Vierailija
42/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut tapaukset ohjataan terveyskeskuksen päivystykseen. Eivät välttämättä edes hoida sairaalassa vaikka sinne menisikin, vaan ohjaavat tk:een, jos ei "tarpeeksi" akuutti tilanne.

Eikös sitä tuossa kunnossa sairaalaan mennä päivystykseen. Soita seuraavalla kerralla sairaalaan jos olet epävarma pitääkö lääkäriin mennä. Meillä ainakin terveyskeskuksessakin on päivystys viikonloppuisin jonne vaan mennään, eikä sinne mitään aikaa tarvitse soitella. Tosin jos keuhkokuumeessa menisi terveyskeskuksen päivystykseen, niin ambulansilla sitä lähtisi sieltä sairaalaan tutkittavaksi.

Olen kyllä ap:n "puolella", hoitaja osoitti ammattitaidottomuutta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatteko numeroa 10023 tai jotain sinne päin? Sinne ainakin helsinkiläisenä välillä olen soittanut ja kysynyt neuvoa. Mutta ajan lääkärille saamme onneksi varata ihan omalta terveysasemalta, jonne lapsen kanssa on AINA tarvittaessa päässyt. Kuulostaa aika huuolestuttavalta touhut Espoossa...

Vierailija
44/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kiireellisissä asioissa ainakin meidän alueellamme kuuluu soittaa tuonne terveysneuvontaan (10023). Ilmeisesti tuo käytäntö vaihtelee siis Espoon sisälläkin.

Sille joka ihmetteli miksi jäin kotiin soittelemaan kun olo oli huono: *ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä että lähtee terveysasemalle soittamatta sinne ensin?* Varsinkin kun silloin seitsemän aikaan olo nyt ei ollut vielä täysin sietämätön, ei käynyt ihan mielessä ambulanssin tilaaminen. Sieltä terveysneuvonnasta viimeksikin antoivat arvion että miten pitkä jono on päivystykseen ja milloin sinne kannattaa mennä.

Yllättävää miten paljon tähänkin ketjuun on näitä huonoja kokemuksia kertynyt. En oikein tiedä minne valittaisin (onko terveysneuvonta potilasasiamiehen heiniä?). Tosin huomasin että terveysneuvonnan nettisivuilla on palauteosio, sinne voisi varmaan alkajaisiksi asiasta huomauttaa.

t.ap

Vierailija
45/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
46/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. täällä Vantaalla homma toimii siten, että jos omalta terveysasemalta ei saa aikaa, niin silloin seuraava paikka on Peijas. Peijakseen mennään ilman soittoa, ilmoittaudutaan tiskillä ja odotetaan, että pääsee lääkärille.

Tosiaan kiireellisissä asioissa ainakin meidän alueellamme kuuluu soittaa tuonne terveysneuvontaan (10023). Ilmeisesti tuo käytäntö vaihtelee siis Espoon sisälläkin.

Sille joka ihmetteli miksi jäin kotiin soittelemaan kun olo oli huono: *ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä että lähtee terveysasemalle soittamatta sinne ensin?* Varsinkin kun silloin seitsemän aikaan olo nyt ei ollut vielä täysin sietämätön, ei käynyt ihan mielessä ambulanssin tilaaminen. Sieltä terveysneuvonnasta viimeksikin antoivat arvion että miten pitkä jono on päivystykseen ja milloin sinne kannattaa mennä.

Yllättävää miten paljon tähänkin ketjuun on näitä huonoja kokemuksia kertynyt. En oikein tiedä minne valittaisin (onko terveysneuvonta potilasasiamiehen heiniä?). Tosin huomasin että terveysneuvonnan nettisivuilla on palauteosio, sinne voisi varmaan alkajaisiksi asiasta huomauttaa.

t.ap

Vierailija
47/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät sen terveysneuvonnan kautta,ihan siksi,että puhelinpalvelua on yritetty parantaa--jää sitten paremmin aikaa hoitaa ihmisiä siellä paikanpäällä. Näin ei kuitenkan ole KAIKISSA espoon terveysasemissa,älkää panikoiko! t. tk. n hoitsu

Vierailija
48/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosiaan järjetöntä lähteä soittamatta ensin, kun puhelimessa saa varattua ajan tai saa arvion siitä milloin kannattaa päivystykseen mennä. Jos nyt siis ylipäätään lääkärille huolitaan. Itse en lähtisi kyllä mihinkään soittamatta, tosi mukavaa jos sitten siellä käännyttävät ovelta.

t.ap

Vierailija
49/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun kokemuksen mukaan Peijas on myos aikalailla arsesta. Useita kertoja siella asioineena.

Noin vuos sitte esim jouduin jo toisen kerran sinne vahan ajan sisalla munuaisaltaan tulehduksen takia olin ollut siella tiputuksessa jo pari viikkoa sita ennen. Soitin oikeen etukateen ja tiesi tilanteen ja sano sielta et kaikki on valmiina ja otetaan suoraan sisaan osastolle. No ku menin ni lyhykaisyydessaan siis odotin penkilla istuen kaheksan tuntia yhteensa, raskaana viikolla 26 ja kuumetta oli sitten mitattaessa 42, eli oli varmasti jo siina odottaessa paljon. Istuin, itkin ja oksentelin ja yritin vahan kaikilta hlokunnalta kysella josko paasisin ja etta pitaisi ottaa sisaan ja mika mulla on. vastaukset oli vaan tyyliin otetaan selvaa ja odota hetki.. eipa auttanu. No luotto menny koko paikkaan. Ja sen lisaksi osastolla ollessa laakkeet meni kudokseen vaikka sanoin etta tekee kipeaa eli ei ole kanyyli oikein suonessa ei uskoneet. Mm. tallasta..

Vierailija
50/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ota kantaa espoon juttuiin... mutta omassa tk:ssa jos aamulla soittaa ja yrittää saada aikaa lääkärille, niin saa jonottaa puhelimessa ainakin puol tuntii.. vaikka soittais heti kun linja aukeaa... ja sitten ovatkin jo kaikki ajat menneet tai joku hassu iltapäivä aika on... joten olen tullut siihen tulokseen että helpompi kävellä luukulle heti kun ovat aukee.. ennen niitä iäkkäitä jotka kertoo koko elämän historiansa aikaa varatessaan... niin saan ehkä ajan parin tunnin päähän.. (en halua väheksyä äikkäitä)... kyllä itseäkín ärsyttää nämä systeemit vaikka hoitoalalla olen itsekin...

Vierailija
51/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 sun kokemus on kyllä kauhea! itse olin aikanaan omalääkärillä voimakkaiden supistusten takia n. rv 28 tienoilla, lääkäri ei tutkinut asiaa mitenkään (ei sisätutkimusta), kirjoitti vaan sairaslomaa. Supistukset vain jatkuivat ja jatkuivat vaikka olin täysin vuodelevossa monta päivää, menin sitten yksityiselle jossa todettiin paha bakteeritulehdus, jota sitten hoidettiin kahdella antibiootilla ja heti ab-kuurin alettua hävisivät supparitkin.

Vierailija
52/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi erehdyin sinne soittamaan pari viikkoa sitten, kun yksivuotiaamme oli korvatulehduksessa ja oli aloitettu antibiootit aamulla (kerran päivässä otettava antibiootti). Noh, illalla ei meinannut millään rauhoittua sänkyynsä vaikka oli aivan poikki. Makuuasento selvästi pahensi korvakipua.

Yöllä 1 aikaan - hyssyteltyäni itkuista lasta koko illan - soitin ko. neuvontapuhelimeen ja kerroin tilanteen. Palvelussa oli vielä jumalaton ruuhka, jonotin n. 20 min ennen kuin puheluun vastattiin. Sanoin antaneeni Panadol-suppoja maksimimäärät ohjeen mukaisesti, mutta niistä ei apua, joten voinkohan antaa toisen annoksen antibioottia jo n. 8 tuntia etukäteen (kerran päivässä otettava siis, joten edellisestä annoksesta oli jo 16 tuntia).

Täti puhelimessa alkoi vaan tankata että pitäisi antaa nyt vielä toisen merkkistäkin kipulääkettä, esim. buranaa. Meiltä matkaa päivystävään apteekkiin on n. 30 km ja olin itsekin jo väsymyksestä puolikuollut joten sanoin että se vaihtoehto ei nyt tule kysymykseen. Ei ottanut ollenkaan kantaa kysymykseeni, voinkohan antaa jo toisen antibiootti-annoksen, vaikka kuinka asiaa tiukkasin. Pitkän jonotuksen tulos oli taas siis puhdas nolla, ärsytti ja ketutti että vaivauduin taas kerran sinne soittamaan...

Vierailija
53/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu olisi pitänyt hoitaa antamalla jotain muuta särkylääkettä, kuten neuvottiin.

Vierailija
54/54 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatu selvyys?

Ja ihan OT: vinkkinä KAIKILLE pikkulasten vanhemmille: ostakaa ihmeessä kotiin Yliopiston apteekista pullo puuduttavia korvatippoja varuiksi! Ovat todellista ihmeainetta.